gmail ג'ימייל
צילום: לוגו
טור

גוגל טורפת את המיילים מחדש: מה יעשה השינוי לתחום השיווק?

שינוי הממשק יחלק אוטו' את המיילים הנכנסים לקטיגוריות שונות. יניב נבות מ-SEO ישראל, ממליץ על כמה פעולות על מנת להיערך לשינוי. כנסו למדור 140
יניב נבות | (3)

למראית עין, המהלך האחרון של גוגל לשינוי ממשק הדואר האלקטרוני שלה, Gmail, נועד רק לשפר את נוחות השימוש.

אך כמו מהלכים רבים אחרים של ענקית האינטרנט, יש לכך השלכות נוספות אשר כל חברה או עסק הנשען על פעילות שיווקית של דיוור אלקטרוני ברשת, חייב להיערך אליו כראוי.

על מה מדובר? לפני כשבוע גוגל הודיעה כי שינתה את אזור תיבת הדואר הנכנס (inbox), כך שתתבצע חלוקה אוטומטית של המיילים לפי קטגוריות:

1. מיילים עיקריים (Primary Inbox) - כלומר הודעות דואר המתקבלות בעיקר מרשימות הקשר של המשתמש או מאנשים שכבר הייתה התכתבות קודמת איתם.

2. מיילים בעלי אוריינטציה חברתית (Social) - הודעות הכוללות עדכונים אוטומטיים על פעילות ברשתות החברתיות למשל תיוגים שנעשו על המשתמש בתמונות בפייסבוק, עוקבים חדשים בטוויטר וכדומה.

3. עדכונים ומיילים פרסומיים (Promotions) - הקשורים לפעילות מסחרית ושיווקית של חברות שמנסות לקדם מוצרים או שירותים. קיימות עדויות ברשת על כך שלשונית זו תשלב מודעות Google AdSense מעל רשומות המיילים, אשר מעוצבות באופן דומה ליתר המיילים שבטבלה, רק עם כיתוב Ads"" (דוגמא).

מעבר ל-3 הלשוניות המרכזיות הללו, ניתן להשתמש בטאבים נוספים: Updates או Forums.

פחות דואר זבל

הממשק החדש הופעל בצורה הדרגתית (ומאולצת משהו) לכלל משתמשי גרסת ה-Desktop וה-Mobile של Gmail. עבור כל מי שעבר להשתמש באמצעות הממשק החדש, המערכת מריצה אלגוריתם חכם שמתייג בצורה אוטומטית את סוגי המיילים ומעביר אותם ללשוניות רלוונטיות (Tabs). מבחינת חווית הגלישה, העדכון נראה חיוני, אפקטיבי ומאוד נוח לשימוש. הדואר הנכנס נראה מסודר יותר ועם פחות "רעשים" מצד גורמים מסחריים המנסים לדחוף לנו חומר שיווקי ודואר זבל.

השפעה על אפקטיביות המיילים השיווקיים

אך יחד עם זאת, ההשלכות על פעילות השיווק במיילים יכולות להיות משמעותיות: כל מייל שמגיע כתוצאה מדיוור אלקטרוני - כגון ניוזלטר, עדכוני חדשות, מיילים לאימות חשבונות וסיסמאות וכדומה - יועבר מחלון הדואר הנכנס המרכזי, ללשונית ה-Promotions. כתוצאה מההעברה הזו, ייתכן שמידת המעורבות (Engagement) של המשתמשים תרד משמעותית, מאחר וחלק מהם לא יראה בכלל את המיילים שהועברו מהחלון הראשי.

לכך יש השלכות בעלות משקל על אתרים אשר מתבססים על תנועת קמפיינים במיילים - ונהנים היום מתנועה קבועה ומשמעותית. אתרים אלה עשויים לחוות ירידה מסוימת בנפח התנועה כתוצאה מאותם קמפיינים, כמו גם ירידה באחוזי הפתיחה של המיילים. בהקשר זה אגב, יש הטוענים שגם לפני כשנתיים, כשגוגל השיקו את ה-Priority Inbox, היו חששות בקרב משווקים בדואר אלקטרוני, אך בפועל - לא היתה שום פגיעה והמשתמשים אימצו את השינוי בצורה מלאה.

אז מה עושים?

להלן מספר פעולות מומלצות למשווקים במייל, על מנת להיערך לקראת השינוי.

1. לבצע מעקב מדוקדק אחר הנתונים הסטטיסטיים (אחוזי הפתיחות והשימוש במיילים) - אם עד עכשיו היה מומלץ לעקוב אחר האפקטיביות של שליחת המייליים השיווקים, הרי שעתה על אחת כמה וכמה - במיוחד במהלך התקופה הקרובה. ברוב תוכנות הדיוור האלקטרוני ניתן יהיה להפיק דוחות מעקב עבור מדוורים עם כתובת מייל בסיומת gmail.com או google.com.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

2. ליידע בהקדם את כלל המדוורים על השינוי - ייתכן ועדיין לא כולם עברו לממשק המשתמש החדש (שמתעדכן בהדרגתיות). כדאי להציג להם את השינוי, ליידע אותם לגבי השימוש בלשוניות ואולי אף לבקש מהם לסמן בכוכבית את המיילים, כדי שיופיעו תמיד בחלון ה-Primary Tab.

3. לבצע אופטימיזציה לדיוור האלקטרוני - להשקיע בתוכן כך שיהיה בעל עיצוב אטרקטיבי. העברת כל המיילים הפרסומיים ללשונית אחת מחייבת את בחברות לעורר עניין דומיננטיות ואטרקטיביות שתגדיל את המוטיבציה של המשתמש לפתוח את המייל.

לסיכום

עדיין קשה לדעת מה יהיו ההשלכות המעשיות של השינוי בממשק המשתמש. אין ספק כי מדובר במהלך מבורך שיספק למשתמש כלי סינון טובים להתגונן מפני ספאם. אולם מצד שני, מי שמנסה לקדם פעילות שיווקית באמצעות דואר אלקטרוני חייב לוודא כי היקפי פתיחת המיילים על-ידי קהלי היעד שלו אינם נפגעים כתוצאה מהשינוי.

יניב נבות הוא מנהל מחלקת SEO בחברת השיווק SEO ישראל

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אריאל מדוע 12/08/2013 21:15
    הגב לתגובה זו
    קבל ח"ח אחי ! :)
  • 2.
    כתבה מעניינת ומועילה, טוב להתעדכן בזה (ל"ת)
    עינת 12/08/2013 18:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יצחק 31/07/2013 12:13
    הגב לתגובה זו
    חבל שלא הגיעה הודעה ברורה מגוגל על השינוי הצפוי, אך בתוך ימים אחדים תפסתי את הפרינציפ, התרגלתי ועכשיו זה חביב.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.