גוגל טורפת את המיילים מחדש: מה יעשה השינוי לתחום השיווק?
למראית עין,
אך כמו מהלכים רבים אחרים של ענקית האינטרנט, יש לכך השלכות נוספות אשר כל חברה או עסק הנשען על פעילות שיווקית של דיוור אלקטרוני ברשת, חייב להיערך אליו כראוי.
על מה מדובר? לפני כשבוע גוגל הודיעה כי שינתה את אזור תיבת הדואר הנכנס (inbox), כך שתתבצע חלוקה אוטומטית של המיילים לפי קטגוריות:
1. מיילים עיקריים (Primary Inbox) - כלומר הודעות דואר המתקבלות בעיקר מרשימות הקשר של המשתמש או מאנשים שכבר הייתה התכתבות קודמת איתם.
2. מיילים בעלי אוריינטציה חברתית (Social) - הודעות הכוללות עדכונים אוטומטיים על פעילות ברשתות החברתיות למשל תיוגים שנעשו על המשתמש בתמונות בפייסבוק, עוקבים חדשים בטוויטר וכדומה.
3.
מעבר ל-3 הלשוניות המרכזיות הללו, ניתן להשתמש בטאבים נוספים: Updates או Forums.
פחות דואר זבל
הממשק החדש הופעל בצורה הדרגתית (ומאולצת משהו) לכלל משתמשי גרסת ה-Desktop וה-Mobile של Gmail. עבור כל מי שעבר להשתמש באמצעות הממשק החדש, המערכת מריצה אלגוריתם חכם שמתייג בצורה אוטומטית את סוגי המיילים ומעביר אותם ללשוניות רלוונטיות (Tabs). מבחינת חווית הגלישה, העדכון נראה חיוני, אפקטיבי ומאוד נוח לשימוש. הדואר הנכנס נראה מסודר יותר ועם פחות "רעשים" מצד גורמים מסחריים המנסים לדחוף לנו חומר שיווקי ודואר זבל.
- פרמטר קטן, שליטה גדולה: איך גוגל השתלטה מחדש על האינטרנט?
- טראפיקס מציגים: איך משיגים עוקבים באינסטגרם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השפעה על אפקטיביות המיילים השיווקיים
אך יחד עם זאת, ההשלכות על פעילות השיווק במיילים יכולות להיות משמעותיות: כל מייל שמגיע כתוצאה מדיוור אלקטרוני - כגון ניוזלטר, עדכוני חדשות, מיילים לאימות חשבונות וסיסמאות וכדומה - יועבר מחלון הדואר הנכנס המרכזי, ללשונית ה-Promotions. כתוצאה מההעברה הזו, ייתכן שמידת המעורבות (Engagement) של המשתמשים תרד משמעותית, מאחר וחלק מהם לא יראה בכלל את המיילים שהועברו מהחלון הראשי.
לכך יש השלכות בעלות משקל על אתרים אשר מתבססים על תנועת קמפיינים במיילים - ונהנים היום מתנועה קבועה ומשמעותית. אתרים אלה עשויים לחוות ירידה מסוימת בנפח התנועה כתוצאה מאותם קמפיינים, כמו גם ירידה באחוזי הפתיחה של המיילים. בהקשר זה אגב, יש הטוענים שגם לפני כשנתיים, כשגוגל השיקו את ה-Priority Inbox, היו חששות בקרב משווקים בדואר אלקטרוני, אך בפועל - לא היתה שום פגיעה והמשתמשים אימצו את השינוי בצורה מלאה.
אז מה עושים?
להלן מספר פעולות מומלצות למשווקים במייל, על מנת להיערך לקראת השינוי.
1. לבצע מעקב מדוקדק אחר הנתונים הסטטיסטיים (אחוזי הפתיחות והשימוש במיילים) - אם עד עכשיו היה מומלץ לעקוב אחר האפקטיביות של שליחת המייליים השיווקים, הרי שעתה על אחת כמה וכמה - במיוחד במהלך התקופה הקרובה. ברוב תוכנות הדיוור האלקטרוני ניתן יהיה להפיק דוחות מעקב עבור מדוורים עם כתובת מייל בסיומת gmail.com או google.com.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
2. ליידע בהקדם את כלל המדוורים על השינוי - ייתכן ועדיין לא כולם עברו לממשק המשתמש החדש (שמתעדכן בהדרגתיות). כדאי להציג להם את השינוי, ליידע אותם לגבי השימוש בלשוניות ואולי אף לבקש מהם לסמן בכוכבית את המיילים, כדי שיופיעו תמיד בחלון ה-Primary Tab.
3. לבצע אופטימיזציה לדיוור האלקטרוני - להשקיע בתוכן כך שיהיה בעל עיצוב אטרקטיבי. העברת כל המיילים הפרסומיים ללשונית אחת מחייבת את בחברות לעורר עניין דומיננטיות ואטרקטיביות שתגדיל את המוטיבציה של המשתמש לפתוח את המייל.
לסיכום
עדיין קשה לדעת מה יהיו ההשלכות המעשיות של השינוי בממשק המשתמש. אין ספק כי מדובר במהלך מבורך שיספק למשתמש כלי סינון טובים להתגונן מפני ספאם. אולם מצד שני, מי שמנסה לקדם פעילות שיווקית באמצעות דואר אלקטרוני חייב לוודא כי היקפי פתיחת המיילים על-ידי קהלי היעד שלו אינם נפגעים כתוצאה מהשינוי.
יניב נבות הוא מנהל מחלקת SEO בחברת השיווק SEO ישראל
- 3.אריאל מדוע 12/08/2013 21:15הגב לתגובה זוקבל ח"ח אחי ! :)
- 2.כתבה מעניינת ומועילה, טוב להתעדכן בזה (ל"ת)עינת 12/08/2013 18:56הגב לתגובה זו
- 1.יצחק 31/07/2013 12:13הגב לתגובה זוחבל שלא הגיעה הודעה ברורה מגוגל על השינוי הצפוי, אך בתוך ימים אחדים תפסתי את הפרינציפ, התרגלתי ועכשיו זה חביב.

התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
מגמת הירידה בכמות הצופים במהדורות החדשות ממשיכה, ואילו בפריים טיים, התאגיד מצליח סוף סוף להשיג נתונים תחרותיים
באמצע החגים, כשעסקת החטופים היתה עוד בשלבי המו"מ, סך צופי מהדורות החדשות המרכזיות עמד על כמעט מיליון צופים. בימים האחרונים, המצב חזר לקדמותו, כאשר סך הצופים עומד על כ-700 עד 750 אלף צופים. כרגיל, חדשות 12 במקום הראשון, עם 14.9% רייטינג ו-350 אלף צופים, וכרגיל, חדשות 14 התבססה במקום השני עם קצת יותר ממחצית צופי חדשות 12, רייטינג של 6.4% ו-166 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 4.9% רייטינג ו-111 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4.4% רייטניג ו-110 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.
הקרב על הפריים טיים וההתחזקות של התאגיד
כנראה שמשהו כן מצליח לעבוד בתאגיד, היות ומלבד איכות, הריאליטי הוותיק, שעלה בעונתו ה-10, ומבוסס על תכנית בריטית, הצליח סוף סוף לייצר מספרים תחרותיים עבור כאן 11. אמנם "חשיפה" עם חיים אתגר של קשת היתה בראש, עם 10.7% רייטינג ו-258 אלף צופים, אבל "בואו לאכול איתי" היה ממש אחריה, עם 9.7% ו-231 אלף צופים (כמות שלרוב מסכמת ערב שלם של שידורים בכאן11). מעבר לכך, גם "הפטריוטים" של ערוץ 14 אמנם סיימה במקום השלישי, עם 8.7% רייטינג ו-240 אלף צופים, אבל אנחנו יכולים לראות עד כמה התחרות צמודה בפריים טיים, כשההבדלים אינם מובהקים. במקום הרביעי והאחרון "כלוב הזהב" של רשת, שהיה עם 6% רייטינג ו-149 אלף צופים, שגם הם נתונים בלתי ניתנים לביטול.
רצועות חדשות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-84 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 1.7% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.1% רייטינג ו-26 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.6% ו-53 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם עודד מנשה , עם 1.3% בלבד ו-29 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" עם פז וירדן, עם 1% רייטינג ו-22 אלף צופים בלבד.
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היתה עם 3.2% ו-75 אלף צופים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 היה עם 1.7% רייטינג ו-43 אלף צופים, ואילו "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-31 אלף צופים.

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.