קולות מן העבר: "הסירו את שמי מהדלת כשהפרסום יהפוך להיות עניין של כסף"

ב-1967 נשא ליאו ברנט נאום פרידה מלא תוכחה, נסיון ויצר נעורים למרות שהיה הרבה מעבר לשיאו. היום, כשאף אחד לא באמת יודע לאן ענף הפרסום הולך - הצצה בנאום הפרידה שלו יכולה להזכיר לנו מה העיקר בפרסום
משה בנימין | (3)

בכל שנה הריטואל חוזר על עצמו - מנסים לחזות מה יהיה הצעד הבא של ענף הפרסום ולאן יקחו אותו הרוחות, כאשר הניחוש של ההוא מימינכם טוב בדיוק כמו הניחוש שלכם. השנה מסתבר, מדובר בשינויים דרמטיים יותר. הזעקה של הרחוב, בכל העולם, במקביל לחששות המפרסמים ותנועת ההתהוות הבלתי פוסקת של תחום הדיגיטל שמים את כולם יחד באותה משבצת צפופה של חוסר ודאות ובנייה מחדש.

ההיסטוריה תמיד חוזרת על עצמה, כך לפחות מלמדת ההיסטוריה. ענקי הפרסום שכבר לא נמצאים איתנו ולפי מידותיהם עוצב ונתפר הענף ברחבי העולם ידעו עוד לפני כמה וכמה עשורים מהם אבות המזון החשובים לענף הפרסום.

שנים רבות עברו מאז, 2012 היא חלומו הנועז, האסור וההזוי ביותר של כל פרסומאי משנות ה-60 וה-70 ועדיין אותו המזון ממלא את אותה הנפש של אותו פרסומאי, ותיק או מתחיל - כך לפחות חלם לאו ברנט האגדי. לאחר ביקור מדכדך במיוחד בכנס איגוד השיווק אתמול (יום א') כאשר השיחה הבוערת עסקה בשקיפות פיננסית והכנסות משרדי הפרסום מול המפרסמים נשאר רק לתהות ולקוות שיש מי שזוכר מה מניע את הענף.

נאומו של לאו ברנט

"מתישהו במהלך הדרך, לאחר שאהיה מחוץ לעסקי הפרסום, אתם או ממשיכי דרככם לא תרצו ששמי יופיע עוד. אולי תרצו לקרוא לעצמכם Twain, Rogers, Sawyer ו-Finn או פרסום Ajax או מה שלא יהיה. זה יהיה לגמרי בסדר מבחינתי - אם זה טוב עבורכם".

"אבל תנו לי להגיד לכם מתי ייתכן ואני אדרוש שתסירו את שמי מהדלת. זה יקרה ביום בו תשקיעו יותר זמן בניסיון לעשות כסף מאשר בלעשות פרסום - פרסום מהסוג שלנו".

"כשתשכחו שהכיף הטהור של עבודה בפרסום ותחושת ההתעלות שאתם מקבלים ממנה, מהאווירה במשרד היא לא פחות חשובה מכסף עבור אותו זן מיוחד של כותבים, אמנים ומנהלי עסקים שמרכיבים את החברה שלנו וגורמים לה לנוע קדימה.

"כשתאבדו את התחושה הזו שלא מניחה לכם, ששום דבר שאתם עושים הוא לא מספיק טוב עבורכם. כשאתם מאבדים את הגירוד בקצות האצבעות שמושך אתכם לפרסום, בלי קשר לזהות הלקוח, הכסף או המאמץ הרב שזה דורש מכם. כשתאבדו את התשוקה שלכם ליסודיות, לעומק, את שנאתכם העזה לקצוות פתוחים.

"כשתפסיקו לרדוף אחר האופן, אחר הצורה, אחר ההרמוניות. החיבור בין המילים והתמונות שמציגות בגאווה את התוצאה הרעננה, הזכירה והאמינה ביותר. כשתפסיקו להקדיש את כל כולכם, בכל יום, לרעיון שפרסום טוב יותר הוא כל מה שלאו ברנט עוסק בו. כשאתם מפסיקים להיות החברה עם המצפון, זאת שבעיניי היא חברה בה מועסקים גברים ונשים אחראים ובעלי מצפון.

"כשאתם מתחילים להתפשר על היושר שלכם, מה שתמיד היה בדמה של החברה, בקרביים של הסוכנות. כשתתכופפו לטובת הנוחות ותמציאו סיבות וצידוקים למעשים אופורטוניסטיים - עבור כסף קל.

"כשהאינטרס העיקרי שלכם הופך להיות עניין של גודל, רק כדי להיות גדול, במקום עבודה טובה, חזקה ומרגשת. כשנקודת המבט שלכם מסתכמת בבדיקה של מספר החלונות שיש לכם במשרד, מ-0 ל-5. כשתאבדו את הענווה שלכם ותהפכו לסופרסטארים חכמולוגים, גדולים אפילו על הנעליים שלכם. כשהתפוחים (בכל שולחן קבלה במשרדי לאו ברנט הייתה קערה עמוסה בתפוחים. מ"ב) יהפכו להיות רק תפוחים למאכל או להברקה וכבר לא חלק מהטון והאישיות שלנו.

"כשלא תהיו מסופקים מעבודה כלשהי ותעדיפו לדרוש את ראשו של האדם שעומד מאחוריה במקום לעסוק באיכות העבודה עצמה. כשתפסיקו לבנות על רעיונות חזקים ומלאי אנרגיה ותעדיפו להיצמד לשגרה של פס ייצור. כשתתחילו להאמין שבשם היעילות, הרוח הקריאיטיבית והדחף ליצור יכולים להיות עניין של האצלת סמכויות וניהול, ותשכחו שאלו יכולים להיות רק תוצאה של טיפוח וחינוך, גירוי והשראה. כשההגדרה סוכנות קריאייטיב תהפוך עבורכם למס שפתיים בלבד במקום להיות באמת כזו.

"ולבסוף, כשתאבדו את ההערכה לאדם הבודד, האיש מול מכונת הכתיבה, מול שולחן הרישום או מאחורי המצלמה, או האיש שסתם משרבט רעיונות עם אחד מהעפרונות הגדולים שלנו, או זה שעובד כל הלילה על תוכנית מדיה. כשתשכחו שאותו איש בודד - ותודה לאל עבורו - הפך את הסוכנות שיש לנו היום לאפשרית. כשתשכחו שהוא האיש, שמשקיע מאמץ כביר ולעיתים מצליח ברגע אחד להגיע לכוכבים הבלתי מושגים.

"זה, בנים ובנות, הרגע בו אני אדרוש ואתעקש שתסירו את שמי מעל הדלת, ואלוקים אדירים, השם הזה יוסר מהדלת! גם אם אני אצטרך ללבוש מחדש את דמותי כדי לבוא לכאן ולשפשף את שמי החוצה בעצמי, בכל אחת מהקומות שלנו. ולפני שאפשוט את דמותי אני אמחק את הסמל של היד השואפת לכוכבים, אשרוף את כל העמדות הנייחות, אקרע אולי כמה מודעות פרסום בדרכי החוצה, ואזרוק כל תפוח מזורגג לתחתית פיר המעלית.

אתם פשוט לא תכירו את המקום בבוקר שאחרי. תצטרכו למצוא שם אחר".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עין 16/01/2012 12:25
    הגב לתגובה זו
    מאוד לרוונטי גם להיום. הבסיס ברעיון ובזיקה לבני אדם ופרופורציות.
  • 2.
    יפה, ז'בוטינסקי/בגין כזה (ל"ת)
    16/01/2012 12:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איציק 16/01/2012 11:57
    הגב לתגובה זו
    אבל לו היה מגיע היום למשרד ממוצע בישראל, היה דורש גם להוריד את את השלט שכתוב עליו "משרד פרסום"
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.