
פי כמה מרוויח העשירון העליון לעומת העשירון התחתון?
דוח התעסוקה השנתי של ה-OECD חושף תמונת מצב עגומה של ישראל בהשוואה למדינות האחרות החברות בארגון. איפה בכל זאת נרשמו נתונים חיוביים?
ארגון ה-OECD פרסם במהלך חודש יולי 2018 את דוח התעסוקה השנתי ממנו עולה תמונת מצב עגומה של ישראל במספר פרמטרים מרכזיים בהשוואה למדינות האחרות החברות בארגון.
בין הנתונים שנבדקו הם אי-שוויון תעסוקתי, שכר שנתי שעות עבודה, שיעור אבטלה ועוד. הנתונים מצביעים כי לישראל דרך ארוכה במטרה לשפר נתונים מהותיים בשוק העבודה, אולם לא הכל שחור כאשר נתון אחד מצביע על חוזקה בהשוואה לממוצע שנרשם בקרב החברות בארגון.
אחד הנתונים המכריעים שנבדקו על ידי חוקרי ה-OECD הוא אי-השוויון התעסוקתי בין העשירים לעניים בישראל. הנתון נבדק על ידי השוואה של ממוצע השכר בעשירון התשיעי לעומת ממוצע השכר בעשירון הראשון. מהתוצאות עולה כי בישראל השכר בעשירון התשיעי גבוה פי 7.22 בהשוואה לעשירון התחתון. מדובר בפער הגבוה ביותר מכל 38 המדינות שנבדקו. ממוצע המדינות המתועשות של נתון זה עמד על 3.4 כך שהפער בישראל גבוה מפי 2 מהנתון הממוצע.
נתוני אי השוויון התייחסו ברוב המדינות לשנת 2016 ואילו בישראל הנתונים העדכניים ביותר היו של שנת 2015. בשנת 2013 אותו הנתון עמד על 5.7, מה שמצביע על עלייה של כ-26.6% בשנתיים בלבד. נתון נוסף קשור שנבחן הוא הפער בין העשירון התשיעי לעומת העשירון החמישי. לפי מדד זה, ישראל נמצאת במקום השלישי לאחר קוסטה ריקה (2.93) וטורקיה (2.85) עם פער של פי 2.75 בשכרם של העשירים אל מול מעמד הביניים.
נתוני השכר לשנת 2017 ממשיכים להציג תמונה עגומה בהשוואה לממוצע ה-OECD. השכר השנתי (בדולר אמריקני) הגבוה ביותר נרשם במדינת לוקסמבורג, שם קיבלו עובדים בממוצע 63,062 דולר בשנה תמורת עבודתם. סכום זה משקף שכר חודשי בגובה 19,117 ש"ח. ממוצע המדינות המתועשות עמד על 45,056 דולר בשנה שמשקפים 13,658 ש"ח בחודש. ישראל תפסה מקום טוב מתחת לממוצע כאשר אזרחיה ירוויחו 35,067 דולר בשנה או 10,630 ש"ח בחודש. במקום האחרון נמצאת מקסיקו עם שכר שנתי ממוצע בגובה 15,314 דולר.
נתוני שיעור האבטלה הם היחידים שהראו תמונה חיובית של ישראל בהשוואה לשאר מדינות ה-OECD. הדבר הראשון שכלכלני הארגון ציינו הוא כי נתוני האבטלה לראשונה מציגים תמונה כללית חיובית יותר בהשוואה לתקופה של טרום משבר הסאב-פריים ב-2008. שיעור האבטלה ברוב המדינות הינו נמוך יותר בהשוואה לתקופת טרום המשבר. המדינה במקום הראשון המפוקפק עם שיעור אבטלה אסטרונמי של 21.5% הינה יוון שמתקשה עדיין להתאושש ממשבר החוב שפקד את אירופה ב-2010. מיד אחריהן נמצאות מדינות כמו ספרד ואיטליה עם שיעור אבטלה של 17.2% ו-11.2% בהתאמה.
לפי הדוח, בישראל נרשם בשנת שיעור אבטלה של 4.2% בשנת 2017, לעומת שיעור אבטלה של 4.8% בשנת 2016. כמו כן, עשור לפני כן בשנת 2007 נרשם שיעור אבטלה של 7.3% מה שמצביע על ירידה מתמשכת. ממוצע ה-OECD עומד במקרה זה על 5.8% ואילו המדינות בעלות שיעור האבטלה המינימלי הן יפן ואיסלנד, שם רק 2.8% ממבקשי העבודה אינם עובדים.
מבחינת המדינות שבהן עבדו הכי הרבה שעות ב-2017, עולה כי במדינות מרכז אמריקה, מקסיקו וקוסטה ריקה עובדים משמעותית יותר בהשוואה לשאר מדינות ה-OECD בממוצע בשנה. בישראל עובדים בממוצע כ-1,885 שעות, כ-126 שעות מעל הממוצע של המדינות המתועשות שעומד של 1,795 שעות בממוצע בשנה. במדינות מסוימות ניתן למצוא קשר בין שעות העבודה לשיעור האבטלה, כך לדוגמא ביוון שם שיעור האבטלה גבוה ביותר עובדים הרבה מעל הממוצע - כ-2,018 שעות. הצרפתים עובדים הכי פחות עם 1,514 שעות עבודה שנתיות בממוצע.
כלכלני הארגון מציינים כי למרות נתוני האבטלה, העלייה ברמת השכר הינה איטית מאוד וכי למדינות יש עוד דרך ארוכה להגיע לרמות שנצפו בתקופת טרום המשבר. בסוף 2017, הגידול הנומינלי בשכר היה רק חצי מהגידול שהיה טרם המשבר ב-2008. מה שיותר מדאיג, זה שהעלייה בשכר שכן נרשמה הייתה משמעותית הרבה יותר בקרב 1% מהעובדים שמרוויחים את רמות השכר הגבוהות ביותר. בכך נוצר מצב שאנשים חזרו לעבוד אך מי שנהנה מהצמיחה הם רק שיאני השכר.
הכותב הוא ליאור נחום, מייסד ומנהל גיוס בחברת השמה StarHunter
- 4.לימבו 16/07/2018 11:38הגב לתגובה זוהכנסה למשק בית? שכר למשק בית?
- 3.אחד 15/07/2018 10:50הגב לתגובה זובפערי שכר בין עשירונים, בסביבה שמזוהמת באין מפריע על ידי תעשיינים, ובממשלה שמפגינה רפיון מול בעלי הון.
- 2.לולו 15/07/2018 10:50הגב לתגובה זוכל הטבלה היא שקר עושר פיננסי לא נימדד רק בעבודה לאחוז גבוה. יש עוד הכנסות ברובם ללא מס כמו השכרת אדמות המדינה ע״י חקלאים לעיבוד כמו יח דיור ברוב הישובים החקלאים בארץ וכן העוני של הערבים והחרדים שזה שקר הכל עובד בשחור
- אשר 15/07/2018 12:47הגב לתגובה זווברוך השם מצבי היום עדיין פי כמה יותר טוב ממה שהיה לפני 40 שנה העובדה שיש מי שמרוויח יותר ממני - לא מהווה סיבה לדכאון או דכדוך - שמח בהלקי- שהוא משתפר כל שנה - בלי קשר לעשירון העליון - שלא ממש מעניין אותי!!!!
- 1.לקבלת תמונה סבירה יש להוסיף הכנסות שוטפות מנדל"ן (ל"ת)ארנון 15/07/2018 10:47הגב לתגובה זו

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.