מובילאיי רכב חשמלי
צילום: מובילאיי

אופנהיימר: האטה בשוק הרכב היא זמנית - מי המניה עם אפסייד של יותר מ-60%?

מוצריה של מובילאיי אגנוסטיים למערכת ההינע של הרכבים בהם היא מוטמעת ולכן האטה בשוק הרכב החשמלי לא אמורה להיות מהותית מבחינתה; בנק ההשקעות סבור כי החברה מחזיקה באסטרטגיה העסקית הטובה ביותר
אדיר בן עמי | (6)

בחודשים האחרונים מניית מובילאיי מובילאיי נמצאת תחת לחץ כתוצאה משני גורמים עיקריים: צבר מלאי גבוה בהרבה מהצפוי שפגע בהכנסות החברה ברבעון הראשון וצפוי לעשות זאת גם ברבעון השני והרחבת מכירות שירות הנהיגה האוטונומית המלאה (FSD) של טסלה שהחל להימכר במנוי של 99 דולר לחודש בארה"ב וקנדה ובקרוב גם בסין. בנוסף, המשקיעים חוששים כי האטה בשוק הרכב החשמלי, שוק היעד העיקרי של מובילאיי תשפיע לרעה על החברה. באופנהיימר סבורים כי מדובר בהאטה זמנית בלבד ונותנים למניית החברה מחיר יעד של 50 דולר.

בבנק ההשקעות טוענים כי האטה נובעת משיעורי הריבית הגבוהים ומלחמת המחירים בה פתחה טסלה. בעוד רכב המבוסס על מנוע בעירה פנימי עלה בארה"ב בממוצע כ-48.3 אלף דולר והיווה הנחה של 9% לעומת רכב חשמלי, עלות האחזקה של רכבים חשמליים היא נמוכה בהרבה ומשתווה לעלותו של רכב מבוסס דלק בין 1-3 שנים לאחר רכישתו. בנוסף, רוב מדינות ארה"ב מציעות הטבות מס שעשויות להגיע לעד 7,500 דולר ולהפוך את הרכב החשמלי לזול יותר מרכב בעירה פנימי. 

 

ההבדל במודל העסקי

לאחר אזהרת הרווח של מובילאיי שהפילה את מניית החברה, המניה חוותה התאוששות לאחר שההנהלה דיווחה כי המלאים נגמרים בקצב שצפתה ואמרה כי היא צפויה לעמוד ביעד מכירות של 9.5 מיליון שבבים. לאחרונה מניית החברה הגיבה בירידות שערים בעקבות הפרסומים שטסלה תתחיל למכור את תוכנת ה-FSD שלה בסין, שירות שמתחרה ישירות במוצר ה-SuperVision של מובילאיי, אך עם מודל עסקי שונה לחלוטין.

בעוד המודל של טסלה מתבסס על מכירת רכבים שעל בסיסם היא מוכרת שירותי תוכנה נוספים, מובילאיי מתבססת על מכירה של מערכות נהיגה אוטונומית בלבד. במילים אחרות, מובילאיי לא עוסקת בייצור רכבים ולכן חברות לא צריכות לחשוש כי מידע מסחרי רגיש ידלוף, מה שעשוי לסכן את היתרון התחרותי. במידה וחברות ירצו להטמיע את המערכת של טסלה הן ידרשו לחשוף מידע רגיש שעלול לסכן אותן. 

באופנהיימר סבורים כי השוק אינו מבין במלואו את הדינמיקה העסקית בשוק הרכב ולא נותן דגש לעובדה כי פיתוח רכב ממוצע אורך כ-4 שנים, כך שגם אם טסלה תחתום על חוזים להטמעת ה-FSD שלה עם מספר גבוה של יצרניות רכב, הרכבים יושקו רק ב-2028. בעוד במקרה של מובילאיי, מערכות האוטונומיה שלה צפויות להיות מושקות ב-40 דמים עד סוף 2026 ויכללו גם את ה-SuperVision וגם את מערכת האוטונומיה הבאה שלה -שופור, שתאפשר לנהג להוריד את עיניו מהכביש ולהסית את תשומת ליבו לפעילויות אחרות. 

האטה במכירות הרכבים החשמליים

מוצריה של מובילאיי אגנוסטיים למערכת ההינע של הרכבים בהם היא מוטמעת ולכן האטה בשוק הרכב החשמלי לא אמורה להיות מהותית מבחינתה. בחוזה הגדול ביותר שחתמה בתולדותיה, חשפה מובילאיי ברבעון הראשון 2024 כי 9 מתוך 17 הדגמים שעליהם חתמה עם היצרנית פולסקוואגן יהיו מבוססי בעירה פנימית או היברידיים. יכולתם של המוצרים להיטמע ברכבים בעלי מערכות הינע מסורתיות, מאפשר למובילאיי לגדר את הסיכון מהאטה ארוכה מהצפוי בשוק הרכב החשמלי ולהמשיך ולמכור את מוצריה ללא תלות בסגמנטים ספציפיים בשוק. 

 

הדוחות האחרונים

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי של אמנון שעשוע, עקפה את הציפיות בשורה העליונה ופספסה בתחתונה, עם הכנסות של 239 מיליון דולר על הפסד של 7 סנט למניה ברבעון הראשון של 2024. כפי שהחברה העריכה בתחילת השנה, במהלך הרבעון הכנסות החברה נחתכו בחצי כתוצאה מההתאוששות בשרשרת האספקה, שהביאה להיווצרות של מלאים אצל יצרניות הרכב.

הכנסות החברה ברבעון הראשון של השנה ירדו ב-48% ועמדו על 239 מיליון דולר ברבעון הראשון, צפי האנליסטים היה להכנסות של 231.56 מיליון דולר. זאת בשל ירידה של 58% בהכנסות הקשורות ל-EyeQ SoC, המיוחסת בעיקר למלאי המשמעותי שהצטבר אצל לקוחות החברה, ופגע בביקושים שלהם.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשורה התחתונה, הציגה החברה הפסד מתואם של 7 סנט למניה, קיטון ביחס להפסד של 10 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד, אך מעט גבוה מצפי האנליסטים להפסד של 6 סנט למניה.

מחיר מערכת ממוצע עמד על 61 דולר, בהשוואה ל-53.9 דולר ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר בשל האחוז הגבוה של הכנסות הקשורות ל-SuperVision בהשוואה לרבעון הראשון של 2023. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    חמורבי הגדול 06/05/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
    פנטזיות זה נחמד, הבעיה היא כשהפנטזיות פוגשות את המציאות שבה הסינים מעתיקים כמעט כל דבר ואז אתה מוצא עצמך סוחר בשוק עם הרבה מאוד מוכרים.
  • 5.
    מה עם תשובה לכותרת - הזוי לא כתוב (ל"ת)
    HAKY1 06/05/2024 07:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק רוע ושטנה 06/05/2024 06:28
    הגב לתגובה זו
    המולדת וארץ טובה.
  • 3.
    עזרת לגרמניה ויפן 06/05/2024 06:26
    הגב לתגובה זו
    עד שלחה סעודיה צי טיוטה ערוות מצרים לא חשפת מנהרות רפיח ומרצדס שכונת רימל חרקות בכביש ובתל ברוך.
  • 2.
    ש. ורובל 05/05/2024 23:29
    הגב לתגובה זו
    אחת מהמובילות אם לא המובילה באוטנומיזציה. ולא רק במודל העיסקי שלה. אופנייהמר גילו את אמריקה.
  • 1.
    ירדה בפחות משנה מ-45 ל-30. ממש מניה מפתה... (ל"ת)
    שירי 05/05/2024 21:53
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.