מובילאיי רכב חשמלי
צילום: מובילאיי

אופנהיימר: האטה בשוק הרכב היא זמנית - מי המניה עם אפסייד של יותר מ-60%?

מוצריה של מובילאיי אגנוסטיים למערכת ההינע של הרכבים בהם היא מוטמעת ולכן האטה בשוק הרכב החשמלי לא אמורה להיות מהותית מבחינתה; בנק ההשקעות סבור כי החברה מחזיקה באסטרטגיה העסקית הטובה ביותר
אדיר בן עמי | (6)

בחודשים האחרונים מניית מובילאיי מובילאיי נמצאת תחת לחץ כתוצאה משני גורמים עיקריים: צבר מלאי גבוה בהרבה מהצפוי שפגע בהכנסות החברה ברבעון הראשון וצפוי לעשות זאת גם ברבעון השני והרחבת מכירות שירות הנהיגה האוטונומית המלאה (FSD) של טסלה שהחל להימכר במנוי של 99 דולר לחודש בארה"ב וקנדה ובקרוב גם בסין. בנוסף, המשקיעים חוששים כי האטה בשוק הרכב החשמלי, שוק היעד העיקרי של מובילאיי תשפיע לרעה על החברה. באופנהיימר סבורים כי מדובר בהאטה זמנית בלבד ונותנים למניית החברה מחיר יעד של 50 דולר.

בבנק ההשקעות טוענים כי האטה נובעת משיעורי הריבית הגבוהים ומלחמת המחירים בה פתחה טסלה. בעוד רכב המבוסס על מנוע בעירה פנימי עלה בארה"ב בממוצע כ-48.3 אלף דולר והיווה הנחה של 9% לעומת רכב חשמלי, עלות האחזקה של רכבים חשמליים היא נמוכה בהרבה ומשתווה לעלותו של רכב מבוסס דלק בין 1-3 שנים לאחר רכישתו. בנוסף, רוב מדינות ארה"ב מציעות הטבות מס שעשויות להגיע לעד 7,500 דולר ולהפוך את הרכב החשמלי לזול יותר מרכב בעירה פנימי. 

 

ההבדל במודל העסקי

לאחר אזהרת הרווח של מובילאיי שהפילה את מניית החברה, המניה חוותה התאוששות לאחר שההנהלה דיווחה כי המלאים נגמרים בקצב שצפתה ואמרה כי היא צפויה לעמוד ביעד מכירות של 9.5 מיליון שבבים. לאחרונה מניית החברה הגיבה בירידות שערים בעקבות הפרסומים שטסלה תתחיל למכור את תוכנת ה-FSD שלה בסין, שירות שמתחרה ישירות במוצר ה-SuperVision של מובילאיי, אך עם מודל עסקי שונה לחלוטין.

בעוד המודל של טסלה מתבסס על מכירת רכבים שעל בסיסם היא מוכרת שירותי תוכנה נוספים, מובילאיי מתבססת על מכירה של מערכות נהיגה אוטונומית בלבד. במילים אחרות, מובילאיי לא עוסקת בייצור רכבים ולכן חברות לא צריכות לחשוש כי מידע מסחרי רגיש ידלוף, מה שעשוי לסכן את היתרון התחרותי. במידה וחברות ירצו להטמיע את המערכת של טסלה הן ידרשו לחשוף מידע רגיש שעלול לסכן אותן. 

באופנהיימר סבורים כי השוק אינו מבין במלואו את הדינמיקה העסקית בשוק הרכב ולא נותן דגש לעובדה כי פיתוח רכב ממוצע אורך כ-4 שנים, כך שגם אם טסלה תחתום על חוזים להטמעת ה-FSD שלה עם מספר גבוה של יצרניות רכב, הרכבים יושקו רק ב-2028. בעוד במקרה של מובילאיי, מערכות האוטונומיה שלה צפויות להיות מושקות ב-40 דמים עד סוף 2026 ויכללו גם את ה-SuperVision וגם את מערכת האוטונומיה הבאה שלה -שופור, שתאפשר לנהג להוריד את עיניו מהכביש ולהסית את תשומת ליבו לפעילויות אחרות. 

האטה במכירות הרכבים החשמליים

מוצריה של מובילאיי אגנוסטיים למערכת ההינע של הרכבים בהם היא מוטמעת ולכן האטה בשוק הרכב החשמלי לא אמורה להיות מהותית מבחינתה. בחוזה הגדול ביותר שחתמה בתולדותיה, חשפה מובילאיי ברבעון הראשון 2024 כי 9 מתוך 17 הדגמים שעליהם חתמה עם היצרנית פולסקוואגן יהיו מבוססי בעירה פנימית או היברידיים. יכולתם של המוצרים להיטמע ברכבים בעלי מערכות הינע מסורתיות, מאפשר למובילאיי לגדר את הסיכון מהאטה ארוכה מהצפוי בשוק הרכב החשמלי ולהמשיך ולמכור את מוצריה ללא תלות בסגמנטים ספציפיים בשוק. 

 

הדוחות האחרונים

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי של אמנון שעשוע, עקפה את הציפיות בשורה העליונה ופספסה בתחתונה, עם הכנסות של 239 מיליון דולר על הפסד של 7 סנט למניה ברבעון הראשון של 2024. כפי שהחברה העריכה בתחילת השנה, במהלך הרבעון הכנסות החברה נחתכו בחצי כתוצאה מההתאוששות בשרשרת האספקה, שהביאה להיווצרות של מלאים אצל יצרניות הרכב.

הכנסות החברה ברבעון הראשון של השנה ירדו ב-48% ועמדו על 239 מיליון דולר ברבעון הראשון, צפי האנליסטים היה להכנסות של 231.56 מיליון דולר. זאת בשל ירידה של 58% בהכנסות הקשורות ל-EyeQ SoC, המיוחסת בעיקר למלאי המשמעותי שהצטבר אצל לקוחות החברה, ופגע בביקושים שלהם.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשורה התחתונה, הציגה החברה הפסד מתואם של 7 סנט למניה, קיטון ביחס להפסד של 10 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד, אך מעט גבוה מצפי האנליסטים להפסד של 6 סנט למניה.

מחיר מערכת ממוצע עמד על 61 דולר, בהשוואה ל-53.9 דולר ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר בשל האחוז הגבוה של הכנסות הקשורות ל-SuperVision בהשוואה לרבעון הראשון של 2023. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    חמורבי הגדול 06/05/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
    פנטזיות זה נחמד, הבעיה היא כשהפנטזיות פוגשות את המציאות שבה הסינים מעתיקים כמעט כל דבר ואז אתה מוצא עצמך סוחר בשוק עם הרבה מאוד מוכרים.
  • 5.
    מה עם תשובה לכותרת - הזוי לא כתוב (ל"ת)
    HAKY1 06/05/2024 07:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק רוע ושטנה 06/05/2024 06:28
    הגב לתגובה זו
    המולדת וארץ טובה.
  • 3.
    עזרת לגרמניה ויפן 06/05/2024 06:26
    הגב לתגובה זו
    עד שלחה סעודיה צי טיוטה ערוות מצרים לא חשפת מנהרות רפיח ומרצדס שכונת רימל חרקות בכביש ובתל ברוך.
  • 2.
    ש. ורובל 05/05/2024 23:29
    הגב לתגובה זו
    אחת מהמובילות אם לא המובילה באוטנומיזציה. ולא רק במודל העיסקי שלה. אופנייהמר גילו את אמריקה.
  • 1.
    ירדה בפחות משנה מ-45 ל-30. ממש מניה מפתה... (ל"ת)
    שירי 05/05/2024 21:53
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.