שיעור בקריאת גרפים

כלי העבודה היחידי שביכולתו לספק איתותי קנייה ומכירה הוא הגרף. גורביץ' עם השיטות המרכזיות - גרף העמודות וגרף הנרות

|
(38)
אייל גורביץ', צילום: Bizportal, Istock
כלי העבודה היחידי שביכולתו לספק איתותי קנייה ומכירה הוא הגרף. ישנן מספר שיטות לרישום תנועת המחירים אם כי בתוך כל אלה ישנן שתיים מרכזיות: גרף העמודות וגרף הנרות. בסקירה זו אציג את שתי השיטות. 
גרף העמודות
גרף עמודות - גרף העמודות (bar chart) הוא הגרף הבסיסי ביותר שקיים. בגרף זה, כל עמודה מייצגת פרק זמן מסוים. תקופת הזמן יכולה להתחיל בשנה לעמודה ולהסתיים בדקה לעמודה. למשל, בגרף חודשי כל עמודה תייצג חודש, בגרף שבועי תייצג כל עמודה שבוע, ובגרף יומי תייצג כל עמודה יום מסחר בודד. כמובן שאפשר לעשות שימוש בגרף עמודות גם במהלך תוך יומי של השווקים. כל עמודה מכילה ארבעה פרמטרים : חלקה העליון של כל עמודה מתאר את המחיר הגבוה שנרשם בפרק הזמן העומד למבחן. חלקה התחתון של כל עמודה מתאר את המחיר הנמוך שנרשם. שער הפתיחה מקבל את ביטויו על ידי צ'ופצ'יק קטן הפונה שמאלה ואילו שער הסגירה המבוטא על ידי צ'ופצ'יק קטן לימין. תרשים 10.1 מציג את גרף העמודות.
תרשים 10.2 מציג גרף עמודות חודשי  של מדד תל אביב

לגרף החודשי מספר מטרות עיקריות:
  1. הגדרת  המגמה ארוכת הטווח.
  2. קביעת כיוון המסחר בכל ממדי הזמן.
  3. מתן איתותי קנייה ומכירה לטווח הארוך.
  4. תמיכה בהחלטות המתקבלות בממדי זמן קצרים יותר.  

תרשים 3.10 מציג גרף עמודות שבועי של מדד תל אביב 
לגרף השבועי מספר מטרות עיקריות: 
  1. הגדרת המגמה לטווח הבינוני.
  2. מתן איתותי קנייה ומכירה לטווחים בינוניים.
  3. תמיכה בתהליך קבלת ההחלטות המתקבל בגרף היומי.

תרשים 10.4 מציג גרף עמודות יומי של מדד תל אביב 35
כפי שאפשר לראות מתאר גרף זה פרק זמן קצר יותר של מספר חודשים. לגרף היומי מספר מטרות עיקריות:
  1. הגדרת המגמה לטווח הזמן הקצר.
  2. מתן איתותי קנייה ומכירה לפרקי זמן קצרים.
  3. סיוע בתזמון עסקאות לטווחים ארוכים יותר בטכניקות שונות.  

שיטת הנרות היפאניים
שיטת הרישום המקובלת בה נשתמש במהלך הספר נקראת "שיטת הנרות היפאניים". הנר היפאני בנוי מאותם פרמטרים מהם בנוי גרף העמודות אלא שהתצוגה שונה. כאן מושם דגש על התהליך שעבר השוק בין שער הפתיחה לשער הסגירה. לגבי דידם של היפאניים. שני השערים הללו הם החשובים ביותר שכן הם נושאים איתם מטען רגשי רב.
 
הנר היפאני מורכב משני חלקים : החלק העבה אותו אפשר לראות בתרשים המצורף נקרא "הגוף". הגוף מייצג את התהליך שעבר השוק בין שער הפתיחה לשער הסגירה. גוף הנר יכול להיות ירוק או אדום. כאשר הגוף ירוק, המשמעות היא ששער הפתיחה נמוך משער הסגירה. כלומר, שער הפתיחה מצוי בחלקו התחתון של הגוף ושער הסגירה בחלקו העליון. נר ירוק פירושו שתקופת המסחר העומדת למבחן הייתה בשליטתם המוחלטת של הקונים.
 
מאידך כאשר גוף הנר הוא אדום, המשמעות היא ששער הפתיחה גבוה משער הסגירה. בנר אדום שער הפתיחה מצוי בחלקו העליון של הגוף בעוד ששער הסגירה בחלקו התחתון. מטבע הדברים שצבע גוף כזה מרמז על שליטתם של המוכרים.
 
החלק השני בנר הן הצלליות. אותם קווים דקים הנמשכים מעל ומתחת לגוף. אלה החלקים המייצגים את הגבוה היומי והנמוך היומי כפי שאפשר לראות בתרשים 10.6 המצורף.
יש לזכור שצבע הגוף אינו מעיד על עלייה או ירידה לעומת התקופה הקודמת אלא על היחס שבין שער הפתיחה לסגירה. בהחלט יתכנו לא מעט מצבים שבהם השוק ירשום עלייה לעומת התקופה הקודמת אם כי צבעו של הנר יהיה אדום. מאידך יתכנו מצבים בהם השוק ירשום ירידה לעומת התקופה הקודמת אך צבע הנר יהיה ירוק.
 
כדוגמה אפשר לראות את תרשים 10.7 המציג את גרף הנרות היומי של מדד דאו ג'ונס בסיום שנת 2018. . הנר האמור מייצג עלייה יומית של 1.24% בעוד שהנר אדום להפליא. הסיבה היא שהמדד פתח את היום במחיר גבוה לעומת הסגירה של הנר הקודם, אך במהלך יום המסחר נסוג עקב לחץ מכירות. כתוצאה מכך שער הסגירה נמוך משער הפתיחה והנר אדום. העלייה של 1.24% מיוחסת להשוואה שבין שער הסגירה של הנר האמור לשער הסגירה של הנר שקדם לו.
מכאן אפשר ללמוד שני דברים עיקריים:
  1. "איך" מגיע לפני "כמה". או במילים אחרות, איכות לפני כמות. עלייה בשיעור זהה בשתי מניות שונות יכול להתפרש אחרת. עלייה של 5% עם נר ירוק ושליטה של קונים אינה זהה לעלייה זהה המיוצגת על ידי נר אדום ושליטה של מוכרים. כלומר, טרם בואנו לבחון האם המניה עלתה או ירדה, עלינו לבחון כיצד עלתה או ירדה. 
  2. עלייה בשילוב נר אדום משמעותה חולשה. אין הדבר מעיד בהכרח על ירידות או מפולת העומדת בפתח אם כי מדובר בסימן אזהרה שאין להקל בו ראש.

כמו כן יתכנו לא מעט מצבים שבהם השוק ירשום ירידה לעומת אם כי צבעו של הנר יהיה ירוק.
 
כדוגמה אפשר לראות את תרשים 10.8 המציג את גרף הנרות היומי של מדד הבנקים. שני הנרות המסומנים מציגים ירידה יומית של כ-1.25% כל אחד. בעוד שהנר ירוק ומבטא שליטה של הקונים. הסיבה היא שהמדד פתח את היום במחיר נמוך לעומת הסגירה של הנר הקודם אך במהלך יום המסחר מצבו השתפר עקב לחץ קניות ושער הסגירה גבוה משער הפתיחה.  ירידה של כ-1.25% מיוחסת להשוואה שבין שער הסגירה של הנר האמור לשער הסגירה של הנר שקדם לו.

תגובות לכתבה(38):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 21.
    מה דעתך על מניית חרטוטים שבבעלותך ?? (ל"ת)
    שאלה למר כרובכביץ 08/02/2019 11:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    למה ומדוע אף אחד לא רוצה להיוולד דרכך? למה את שטנית... (ל"ת)
    לאלין 07/02/2019 14:53
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 19.
    מי שלא... מלמד :) (ל"ת)
    איך הולך המשפט הזה? 06/02/2019 18:55
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • "מי שלא יכול לעשות מלמד" ......
    זה המשפט 07/02/2019 13:54
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אייל לעולם לא הציג תיק יחס והציג את ההישגים שלו בשוק ההון אבל חוץ מלשחק אותה "מומחה" גדול אין לו ערך מוסף מכל משקיע מהשורה ונאמר נאה דורש נאה מקיים . וכל עוד הוא לא הכה את המדדים והציג את זה בצורה שקופה התחזיות שלו שוות לכל תחזית של כל אדם מהרחוב . מה שמפליא אותי שיש עוד כמה גלמים פה שחושבים שהוא יודע טוב מהם וזה ללא קשר אם הבורסה תרד או תעלה .
    סגור
  • 18.
    עיתוי אירוני
    אבי 06/02/2019 18:07
    הגב לתגובה זו
    3 3
    איזה עיתוי אירוני של אדון גורביץ' לשיעור בניתוח טכני לאחר שכל התחזיות הקודרות שלו בשבועות האחרונים, שהתבססו על ניתוח טכני, התבררו ככאלו שיכולים לנבא את התנהגות המדדים בערך כמו יכולתם של אסטרולוגים וקוראים בקפה...
    סגור
  • 17.
    שלו נעליכם מעל רגליכם, טרולים!
    יוסף בן מתיתיהו 06/02/2019 14:13
    הגב לתגובה זו
    1 4
    גורו גורביץ׳ יודע. אתם לא. מה אוכל אתכם?
    סגור
  • תמשיך להתפעל ביחס לכסילות שלך (ל"ת)
    אריאל 07/02/2019 15:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • צודק הוא יודע בדיוק כמוך (ל"ת)
    ליוסף בן מתיתיהו 07/02/2019 13:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 16.
    נראה אייל שברחת מהשעורים...... (ל"ת)
    מישהו 06/02/2019 12:26
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • 15.
    לכל הלונגיסטים שלום
    השורטיסט שיגיע 06/02/2019 12:21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    עד כאן הכתם בשוטים נכה אותכם שוק על ירך מכה נמרצת שכל העלייה הזאת תהפוך לבכי. נכה אותכם בעקרבים מכה שלא תשכחו לעולם מאת המאפיה של השורטים בעולם רק חכו
    סגור
  • תפיסה של מפסידנים
    גרגר 06/02/2019 13:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה לא נגד אף אחד תרגע. נסה להכות את הגרף לא משקיעים אחרים, זה מתכון בדוק להפסדים אין סופיים, הם חכמים יותר ממך.
    סגור
  • 14.
    אם זה היה כל כך פשוט זה לא היה עובד
    י 06/02/2019 10:48
    הגב לתגובה זו
    7 1
    הרי המחשבים מזמן היו קולטים קשר כזה ויוצרים נירות ירוקים ואדומים ברצף כדי לפתות את הפתאים.
    סגור
  • 13.
    דולר 3.8!!!!! מחכה!!! (ל"ת)
    ווו 06/02/2019 09:45
    הגב לתגובה זו
    10 2
    סגור
  • הכלכלה הישראלית
    לרון 06/02/2019 11:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חזקה,לכן הדולר ברמתו
    סגור
  • 12.
    מי שבאמת רוצה לעשות כסף שיקרא על pivot
    Rsi -69.10 06/02/2019 09:42
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יומיות , שבועיות , וחודשיות ורק על השוק האמרקאי !
    סגור
  • 11.
    כדאי שתרגיע קצת עם הגרפים
    גרשון 06/02/2019 09:37
    הגב לתגובה זו
    10 2
    הקריסה בדולר והעליות בבורסות הפכו את הגרפים שלך לכלים ליצירת הפסדים ואת הסקירות ל... תכתוב אתה כדי שלא ימחקו לי את התגובה
    סגור
  • טען עוד
  • מה אתה רוצה בעצם? (ל"ת)
    לגרשון 07/02/2019 14:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    אם יבוא יום וגורביץ' יודה
    אורי 06/02/2019 09:31
    הגב לתגובה זו
    13 2
    שנכשל בענק בחיזוי השוק גם השנה וגם שנה שעברה, אני אתחיל לכבד אותו
    סגור
  • שהוא יודע שאתה גולם שהלכת הפוך ולא היית ממושמע. (ל"ת)
    אני חושב 07/02/2019 14:47
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • שאתה הוא הגולם היחיד פה שחושב עוד שאייל יודע טוב ממך
    אני חושב 07/02/2019 21:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אייל זקוק נואשו לגלמים כמוך
    סגור
  • 9.
    דעתי כסף חדש
    כנס לבונקר 06/02/2019 09:29
    הגב לתגובה זו
    0 2
    לא נכנס זה כסף של החברות שממשיכות לקנות מניות עד שיגמר חלק מהחברות יגמרו זומבי ללא מזומנים וריבית גבוה נוסו חוסו נוסו
    סגור
  • 8.
    כאשר כסף רב ברח
    השורטיסט שיגיע 06/02/2019 09:25
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מהבורסות העליות הללו נראים כמו "חתול מת מקפץ" שיקפוץ ואנחנו מכינים תשורטים נכה שוק על ירך דיר באלקום האימפריה תכה שנית אימפריית השורטים מוכנה
    סגור
  • 7.
    מעל חודש
    כאשר לא קולעים 06/02/2019 09:19
    הגב לתגובה זו
    18 2
    וכל מיני תיאוריות על תחתית נוספת התנפצו מול גל עליות כ12% צריך להסתתר לחפש מחסה לא להראות
    סגור
  • עד הודעה חדשה
    כנס לבונקר 06/02/2019 09:27
    הגב לתגובה זו
    1 4
    עת יתחדשו הירידות להגיח מהבונקר
    סגור
  • 6.
    שאייל כושל בתחזיות הוא מתחיל למכור לכם את
    משה 06/02/2019 09:02
    הגב לתגובה זו
    20 4
    האסטרולוגיה הכושלת שלו בנרות חנוכה וגלים צונאמים
    סגור
  • אתה משה או מושון או מושובסקי? אתה רץ להפסיד במבי. (ל"ת)
    למשה 07/02/2019 14:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    סוף סוף
    אייל 06/02/2019 08:38
    הגב לתגובה זו
    24 3
    גורביץ לא מזכיר את "המפולת" שהוא צופה, מבין שהוא טעה ואנחנו בשוק עולה
    סגור
  • 4.
    בנתיים אין אף אחד בעולם שמרוויח מהגרפים......
    אלין 06/02/2019 08:36
    הגב לתגובה זו
    21 3
    חוץ מאלו שמלמדים
    סגור
  • את זקנה מתוסכלת ומתוסבכת ובאת לכאן לזרוע רוע. (ל"ת)
    לאלין 06/02/2019 17:49
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • נו ומה הם? עז?
    חח 06/02/2019 13:29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בהחלט אפשר להרוויח מניתוח טכני. למכור קורסים ותוכנות.
    סגור
  • ת
    אמיר 06/02/2019 09:18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תתפלא לשמוע
    סגור
  • 3.
    למרות כל השלילי המוטח בך
    לרון 06/02/2019 08:36
    הגב לתגובה זו
    6 18
    עלי לציין כאדם לא צעיר שאתה נכס ,מתבטא ברהיטות בעל ידע רב וטוב שאינך מתייאש וממשיך ללא לאות .המשך כך!!!!!!
    סגור
  • צודק היכולת שלו היא רק לתבטא ברהיטות
    לרון 07/02/2019 17:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כדאי למכור לאנשים כל מיני חלומות כאילו הוא יודע טוב מהם זה הרי יכולת של כל סוכן מכירות שמוכר לך את הארטיקים לאסקימואים
    סגור
  • אתה איש טוב. את כמה שהבנתי אתה קרוב לשלמה הכותב כאן
    ללרון 06/02/2019 17:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ואתה מתקן אותו פו ושם בעקבות נסיונך.
    סגור
  • 2.
    אני מאוד מקווה שלא באים ללמוד אצלך (ל"ת)
    אלין 06/02/2019 08:10
    הגב לתגובה זו
    20 2
    סגור
  • גמדה רעה טפשה. למה את מקווה שלא יבואו אליו? טינופת האא (ל"ת)
    לז'ורז'ט אלין 06/02/2019 17:55
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • חכה (ל"ת)
    הצינור בדרך 06/02/2019 09:59
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 1.
    התחלת עם השטויות (ל"ת)
    אלין 06/02/2019 07:59
    הגב לתגובה זו
    23 5
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות