כחלון דוחה את יציאתה לדרך של רפורמת הרישוי בתכנון ובנייה

כחלון אימץ את המלצת הדרג המקצועי במנהל התכנון שבמשרדו בדבר דחיית יישום חלק מהוראות החוק לעניין הנחיות מרחביות ואיסור התניית תנאים להיתר בניה
לירן סהר | (3)
נושאים בכתבה בנייה משה כחלון

באוצר דוחים את כניסתה לתוקף של רפורמת הרישוי בשלושה חודשים - במסגרת "רפורמת הרישוי", תיקון מס' 101 לחוק התכנון והבניה נקבע כי יוקמו מכוני בקרה שיסייעו בייעול הליכי הרישוי, בד בבד עם שיפור הליכי הבקרה על איכות הבניה. בנוסף נקבע כי תוטמע מערכת מקוונת ("מערכת רישוי זמין") בוועדות המקומיות ברחבי הארץ. במסגרת החוק ניתנה לשר האוצר סמכות לדחיית ההוראות בנושאי הרישוי לתקופה שלא תעלה על שנתיים.

 

בשנתיים האחרונות פעלו נציגי מנהל התכנון להטמעת המערכת המקוונת  בוועדות המקומיות ברחבי הארץ. עד כה, רוב מוחלט של הוועדות המקומיות הודרכו לגבי הליכי הרישוי החדשים. השלמת ההדרכה וההטמעה בוועדות הבודדות האחרונות צפויה להסתיים עד סוף ינואר 2016.  על מנת לאפשר לוועדות המקומיות להיערך ולהשלים את הכנת ההנחיות המרחביות וכן לצורך היערכות עורכי הבקשות להיתר והיזמים להגשת בקשות למידע ולפעולה באמצעות המערכת המקוונת, הוחלט לדחות את הוראות החוק לעניין האיסור להתנות תנאים למתן היתר ליום 3 באפריל 2016.

 

לעניין מכוני הבקרה, המליץ הדרג המקצועי על יישום החוק באופן הדרגתי החל מיום 1 בנובמבר 2016. הקמת מכוני הבקרה נתקלה בקשיים אובייקטיבים הנובעים מעיכוב בהיערכותם של גופים ממשלתיים נוספים שאישורם מתחייב לצורך  הקמת מכוני הבקרה והכשרת הבקרים.

בכדי שמכוני הבקרה יפעלו, נדרשים מספר גורמים ממשלתיים מאשרים להכשיר בקרים (מקרב מסיימי קורס הבקרים) כבקרים מורשים מטעמם. הגורמים המאשרים הם: משרד הבריאות, משרד הגנת הסביבה, פיקוד העורף ורשות הכבאות. חלק מהגורמים טרם הספיקו להיערך וטרם הוכשרו בקרים מורשים מטעמם.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רינת 23/12/2015 13:46
    הגב לתגובה זו
    כמה כסף בזבזו על מצגות ותכנונים , וכשמגיע המועד , מגיעים פקידים מושחתים ודוחים זאת . למה? כי זה יוריד את מחירי הדיור
  • 2.
    אפי 23/12/2015 13:42
    הגב לתגובה זו
    כחלון נותן יד לפקידים מושחתים
  • 1.
    שלמי 23/12/2015 13:38
    הגב לתגובה זו
    יש לך כסף אתה מסודר , אין לך אתה זקוק לחסדי רחמים של נבחרי ציבור מושחתים
דירה להשכרה
צילום: תמר מצפי

בזמן שכולם עוקבים אחרי מחירי הדירות, המשבר האמיתי מתפתח בשוק השכירות

מחירי הרכישה נבלמו ואף ירדו בכ-2% ומעלה, אבל שכר הדירה לחוזים חדשים קפץ ביותר מ-6% בשנה האחרונה. מה עומד מאחורי הפער הזה, למה הפתרון לא יגיע מירידה בריבית בלבד ומה יקרה בשכר הדירה?

נדב אטיאס |

בדיונים הציבוריים על שוק הדיור בישראל, רוב תשומת הלב מוקדשת לשאלה הקלאסית: האם מחירי הדירות יעלו או ירדו. כל פרסום של נתונים חדשים מלווה בכותרות על מגמות המחירים, תחזיות של אנליסטים ודיונים על הריבית והשפעתה על שוק הנדל"ן. אולם ניתוח מעמיק של הנתונים מגלה שהזירה שבה מתרחש השינוי העמוק באמת היא דווקא שוק השכירות, שהולך ותופס את מרכז הבמה.


הפער שהולך ונפער


הנתונים מדברים בעד עצמם. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדד מחירי הדירות ירד ב-7 חודשים בכ-2%, תלוי באזור. אולם בניגוד גמור למגמה זו, נרשמה עלייה משמעותית במחירי שכר הדירה. הנתונים מראים ששכר הדירה לחוזי שכירות חדשים, בשונה מהסכמי שכירות קיימים וחתומים, עלה בשנה האחרונה ביותר מ-6%.


מאחורי המספרים הללו מסתתר צורך בסיסי: מי שלא קונה - צריך לגור איפשהו. זוגות צעירים, משפחות בתחילת דרכן ויחידים או גרושים שאין ביכולתם לרכוש דירה למגורים, עוברים לשוק השכירות. התוצאה היא מצב שבו הביקוש לשכירות קופץ, בעוד ההיצע גדל בקצב איטי הרבה יותר.



אחד הגורמים המשמעותיים ללחץ על שוק השכירות הוא הגל הרחב של פרויקטי פינוי-בינוי והתחדשות עירונית המקודמים ברחבי הארץ. כאשר בניין ישן מפונה מדייריו כחלק מתהליך של הריסה ובנייה חדשה, הדיירים הקיימים, רבים מהם זוגות צעירים או משפחות צעירות, מוצאים את עצמם נדרשים למצוא דירה חלופית בשכירות למספר שנים עד סיום הפרויקט.


בשכונות רבות ברחבי הארץ מקודמים כיום מספר פרויקטי פינוי-בינוי במקביל, לעיתים שישה או שבעה פרויקטים בשכונה אחת בו-זמנית. הבעיה מחריפה משום שהדיירים המפונים רוצים או צריכים להישאר באזור המגורים המקורי, משיקולים של מוסדות חינוך לילדים, עבודה וקרבה למשפחה. כתוצאה מכך, הם נאלצים למצוא שכירות זמנית באותה שכונה או קרוב אליה עד לסיום הפרויקט, מה שמייצר ביקוש נוסף על השכירות הקיימת גם כך באותו אזור.

התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

בני ברק מתחדשת: תכנית פינוי-בינוי עם 525 דירות חדשות

התכנית בשכונת תל גיבורים. מדובר על 148 דירות ישנות שייהרסו ובמקומן ייבנו 16 בניינים בני 7.5 קומות, לצד כ-3,000 מ"ר מסחר ומבני ציבור; בעלי הדירות יקבלו תוספת שטח, ממ"ד, מרפסת, חניה ומחסן

צלי אהרון |

בני ברק מתקרבת להתחדשות עירונית רחבת היקף, עם קידום תכנית הפינוי-בינוי במתחם יהונתן שבשכונת תל גיבורים. בשבוע שעבר המליצה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה להפקיד את התכנית, המקודמת על ידי החברה להתחדשות ירושלים מחברת ISA, מה שמקדם אותה לשלב הבא מול הוועדה המחוזית. עבור שכונה ותיקה כמו תל גיבורים - שממוקמת בין ציר ז’בוטינסקי למתחם העסקים הסמוך - מדובר במהלך שיכול לתרום לאזור ולשנות את פניו בשנים הקרובות.

התכנית שהופקדה מדברת על הריסת 148 הדירות הישנות שקיימות במתחם והקמת 16 בנייני מגורים בני 7.5 קומות, שיכללו יחד 525 דירות חדשות. לצד בנייני המגורים, כוללת התכנית גם כ-3,000 מ"ר של שטחי מסחר וכ-3,000 מ"ר המיועדים למבני ציבור. כך, המתחם העתידי צפוי לשלב בין מגורים, שירותים קהילתיים ומסחר.

שכונת תל גיבורים קרובה מאוד לציר ז׳בוטינסקי. מדובר על נתיב תחבורה מרכזי שמשרת את בני ברק, פתח תקווה ורמת גן, ובו גם עובר הקו האדום של הרכבת הקלה. במקביל, המתחם צמוד ל-BBC, המתחם העסקי בבני ברק, שמרכז בשנים האחרונות פעילות של חברות טכנולוגיה, פיננסים ושירותים.

מבחינת הדיירים, התכנית כוללת מתווה פיצוי די מפורט, על פי ההסכם שנחתם בין החברה היזמית לבעלי הדירות, הדירות החדשות שיוענקו לדיירי המתחם יהיו גדולות יותר מהדירות הקיימות: תוספת של 25 מ"ר לשטח הדירה, הכוללת ממ"ד, לצד מרפסת שמש (סוכה) בשטח של 12 מ"ר, חניה ומחסן. עבור רבים מבעלי הדירות בבניינים הישנים - שחלקם נבנו בעשורים מוקדמים ללא מעלית, ללא ממ"ד וללא תקנים מודרניים, מדובר בשדרוג די משמעותי באיכות המגורים.

הבחירה בבנייה של 7.5 קומות נועדה לשמור על קנה המידה העירוני של השכונה, ולייצר מרחבים ציבוריים נוחים ונגישים. הבינוי המרקמי מאפשר שטחי מסחר רחבים בקומת הקרקע, עם חזיתות פעילות לרחוב, מה שצפוי להעניק למתחם אופי עירוני חי יחסית. לצד המסחר, התכנית כוללת גם שטחי ציבור: גני ילדים, מוסדות חינוך או מבני קהילה - בהתאם לצרכי העירייה ולתכנון הסופי שייקבע במחוזית.