קסטרו המגמגמת אמורה למחוק 100-200 מיליון שקל בדוח השנתי; האם היא תמצא מעריך שווי שיהיה מוכן לשקר בשבילה?
ההון העצמי של חברת קסטרו -0.91% הוא 558 מיליון שקל. הון עצמי מבטא את הנכסים במאזן בניכוי ההתחייבויות במאזן, כלומר – הנכסים של קסטרו פחות ההתחייבויות שלה מסתכמים בסכום הנכבד הזה.
הון עצמי הוא נתון חשבונאי, אין בהכרח קשר בין הון עצמי לבין שווי השוק של החברה שמבטא את הערך הכלכלי של החברה אליבא דמשקיעים. השווי של קסטרו בשוק הוא 339 מיליון שקל – נמוך מההון העצמי. על פניו זה נשמע מוזר – השווי של חברת קסטרו, אחת מהמובילות המקומיות בשוק האופנה, נמוך מההון שלה? נשמע לא סביר. אבל המספרים לא משקרים – השוק נותן לחברה הוותיקה שווי נמוך ב-219 מיליון שקל מההון שלה. השוק נותן לה מכפיל הון (שווי שוק חלקי הון עצמי) של 0.61, שזה במילים פשוטות כמעט 40% מתחת להון העצמי. כשזה קורה, המשמעות הפרקטית היא שהשוק סבור שיש נתונים במאזן של החברה שאינם נכונים, וברזולוציה עמוקה יותר – נכסים שלא שווים את מה שרשום בדוחות הכספיים.
זה לא עניין של מה בכך. כשזה קורה, במיוחד כשהשוק מאותת על פער משמעותי בין השווי לבין ההון כמו במקרה הזה, צריך לבדוק אם יש נכסים שלא שווים את הערך שלהם.
החשוד המיידי במקרה הזה הוא המוניטין (לצד נכסים לא מוחשיים). הסעיף החשבונאי הזה נוצר בעת רכישת חברות ופעילויות, במקרה של קסטרו הוא נובע בעיקר מרכישת קבוצת החברות של הודיס, טופ טן, קרולינה למקה.
קסטרו פשוט התעוררה לפני כשנתיים והבינה שהשוק ברח לה – פוקס, המתחרה הגדולה, רוכשת מותגים, יוזמת עסקאות, והופכת לגורילה, וקסטרו המשפחתית ואולי בעלת הביטחון העצמי המופרז, התבוננה מהצד ביהירות. התפיסה בחברה היתה – קסטרו זה קסטרו, זה ה-מותג. התפיסה של פוקס היתה הפוכה – הראל ויזל המנכ"ל לא התאהב במותג פוקס וידע לחבר מותגים וחנויות ולהתחזק – גם בשוק האופנה וגם מול הקניונים. חלק גדול מההוצאות של רשתות האופנה הוא על שכר הדירה, וככל שאתה גדול יותר, אתה חזק יותר ויכול לכופף את הקניון – גם במחיר וגם במיקום.
קסטרו כאמור התעוררה באיחור ורכשה את קבוצת החברות הודיס, טופ טן, קרולינה למקה בשתי פעימות – בפעימה הראשונה היא טעמה (החזקה משמעותית אך לא שליטה) ,ובפעימה השנייה היא כבר בלעה 100% מהחברות. בינתיים זה לא מצליח.
קסטרו מפסידה הרבה כסף על החברות הבנות. בתשעת החודשים הראשונים של 2019 ההכנסות בעקבות הרכישות אמנם עלו ל-1.26 מיליארד שקל לעומת 787 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2018, אבל השורה התפעולית עברה מרווח צנוע של 5 מיליון שקל להפסד של 36 מיליון שקל. בשורה התחתונה הפסידה החברה 69 מיליון שקל בתשעה חודשים, לעומת הפסד של 59 מיליון שקל בתקופה המקבילה (בגלל הפסד של 60 מיליון על ירידת ערך בחברות הנרכשות).
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
גם הרבעון השלישי נראה רע – הפסד של 31 מיליון שקל על הכנסות של 433 מיליון שקל לעומת הפסד של 73 מיליון שקל בתקופה המקבילה (בגלל הפסד כאמור של 60 מיליון שקל בגלל ירידת ערך של החברות הנוספות).
אז קסטרו הוותיקה מגדילה מכירות בזכות הרכישה, מפסידה המון, והמשקיעים בורחים מהמניה. זה עשוי להשתנות, קסטרו משדרת לשוק שהיא תחזור לרווחיות וגם רומזת על זה בצורה חשבונאית – היא רושמת הכנסות מס מול ההפסדים (בסכום של 11 מיליון שקל) והיא רשאית חשבונאית לעשות זאת רק אם היא מצפה לרווחים בעתיד.
החשבונאות הרי מקבילה הוצאות להכנסות, וכאשר יש הכנסות ורווחים יש הוצאות מס. כאשר יש הפסדים, אין הוצאות מס כמובן. אבל אם החברה סבורה שהיא תרוויח בעתיד והרווחים האלו יתקזזו מול ההפסדים השוטפים אז כדי לערוך הקבלה טובה יותר של ההוצאות להכנסות, והיא צריכה להכיר בהכנסות מס. זה סעיף חשבונאי, לא באמת מקבלים מסים מרשות המס. אבל זה רמז מאוד עבה להערכת החברה. אלא שבינתיים השוק לא ממש מתרשם. השווי של החברה כאמור עמוק מתחת להונה העצמי, ונחזור למוניטין והנכסים הלא מוחשיים.
החשוד המיידי – מוניטין
השוק כאמור סבור שיש נכסים מנופחים במאזן. נכסים שהם פיננסיים – מזומנים וכו', בהגדרה לא יכולים להיות מנופחים. גם נכסים שהם רכוש קבוע לרוב לא מנופחים בחברה תפעולית. הניפוח נמצא בסעיפים ש"אי אפשר לגעת בהם". לקסטרו יש מוניטין בסכום של 80 מיליון שקל ונכסים לא מוחשיים בסכום של 105 מיליון שקל. רוב הסכום קשור לעסקת הרכישה של קבוצת הודיס, טופ טן, קרולינה למקה, והנה הסבר קצר – כשרוכשים חברה יש להקצות את סכום הרכישה לנכסים שנרכשו. אם הסכום גבוה יותר - וזה מה שלרוב קורה, באים ואומרים – "יש לחברה הנרכשת נכסים לא מוחשיים" ואז מתחילים לייחס את הסכום לנכסים לא מוחשיים, כמו רשימת לקוחות, הסכמי ייצור, מותג ועוד. אם גם לאחר ההקצאה הזו נותר סכום לא משויך, מגדירים אותו כמוניטין.
הנכסים הלא מוחשיים מופחתים (בדומה לטכניקה של הפחתת רכוש קבוע) והמוניטין לא מופחת, אבל אם יש אינדיקציות לירידת ערך, חייבים לבדוק את המוניטין ואת הנכסים הלא מוחשיים, ובמידת הצורך עושים התאמה. שווי שוק נמוך מאוד ביחס להון העצמי הוא אינדיקציה חזקה. הפסדים בחברה הם אינדיקציה חזקה.
לכן, קסטרו צריכה למחוק סכום משמעותי בדוחות הכספיים השנתיים. בפועל זה אמור להיות בין 100 מיליון ל-200 מיליון שקל. זה מתבקש, אבל אולי זה לא יקרה. בימים אלו מתנהל, ככל הנראה, דיון בין החברה, רואי החשבון שלה וכנראה גם מעריך שווי שהחברה שכרה או תשכור. מעריך השווי יודע שהחברה מצפה ממנו להעריך את הנכסים גבוה (כמה שפחות מחיקות), אם כי מצד שני הוא אמור להיות בעל עמוד שדרה. לצערנו מעריכי השווי לרוב מתיישרים עם החברה – ככה זה כשהם מוגנים מבחינת אחריות ומבחינת שיפוי במקרה של תביעה. ככה זה כשהם רוצים לקבל עבודה בהמשך, ככה זה כשהם רוצים לרצות את כל הסביבה. אז כשתראו את הדוחות השנתיים של קסטרו, תדפדפו ותחפשו את הערכת השווי. בפועל חייבת להיות מחיקה, במציאות הבעייתית של הערכות השווי – יכול להיות שלא תהיה.
- 13.לא קשור 26/01/2020 17:53הגב לתגובה זולהערכתי קסטרו מנוהלת ביושר!סתם עפ"י קריאה אודותיה במדיה!
- 12.אחד שמכיר 26/01/2020 14:06הגב לתגובה זותנו לו עוד קצת זמן ויסדר את העיניינים
- 11.אלון 26/01/2020 14:04הגב לתגובה זווהודיס מחוץ לפשיטת הרגל
- 10.מי שיקנה את קסטרו היום ירוויח בעתיד הרבה כסף. (ל"ת)אלין 26/01/2020 11:16הגב לתגובה זו
- דוד 26/01/2020 22:05הגב לתגובה זוקסטרו חברה שאינה מענינת את דור הz כבר שנים.במצבה ספק אם תתאושש בעתיד.
- אתה צודק, אבל מחיקה חייבת להיות (ל"ת)מיקי 26/01/2020 16:29הגב לתגובה זו
- 9.בועז 26/01/2020 10:15הגב לתגובה זויכול לעזור לקסטרו לעשות הערכת שווי
- 8.תודה על כתבה נהדרת (ל"ת)מיקי 26/01/2020 10:10הגב לתגובה זו
- 7.מקווה מאוד (ל"ת)אנונימי 26/01/2020 09:58הגב לתגובה זו
- 6.לקוחה לשעבר 26/01/2020 09:40הגב לתגובה זוהסחורה שם נהייתה תת רמה. מסודר יפה אבל לא איכותי. צריך להוריד את השווי של קסטרו בוודאות וזה בלי קשר להון המכפיל.
- 5.קצת מציאות 26/01/2020 09:18הגב לתגובה זוומענין יהיה מאמר המשך אחרי הערכת השווי
- המגיב 28/01/2020 13:42הגב לתגובה זוהיחיד שהוא משמיט סידרתי של המילה "את",אהבתי הניתוח,כן כן!!!
- 4.עובד נמל לשעבר 26/01/2020 09:13הגב לתגובה זואנשים שנלחמים על פת הלחם שלהם תמורה שכר מינימום. עושים עבודת קודש כדי להעריך את הדברים המורכבים ביותר - חברה גלובאלית כמו קאסטרו! מה כבר דרשנו? קצת כבוד.
- 3.יופי של הסבר (ל"ת)שי 26/01/2020 08:57הגב לתגובה זו
- 2.קסטרו כרגע קניה לטווח ארוך. (ל"ת)אלין 26/01/2020 08:49הגב לתגובה זו
- 1.כתבה רחבה ומעניינת אך איפה הנתונים על נכסי הנדל"ן שלהם. (ל"ת)קש 26/01/2020 08:16הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
