יוון על סף תהום: על התרחיש הסביר כעת - ותגובת הבורסות
אלכס ז'בז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב-דש מנתח את היום שאחרי משאל העם היווני
על מנת לנסות ולנחש מה יקרה לאחר שהיוונים הצביעו נגד התנאים לקבלת סיוע מהאיחוד האירופאי, צריכים לעמוד על מספר נקודות בעלות ודאות יחסית גבוהה:
1. קודם כל, מבחינת יוון הזמן אוזל ומהר. הבנקים במדינה סגורים והכסף עומד להיגמר. בלי הזרמת כסף אל הבנקים, שיכולה להתבצע רק מבחוץ ע"י ה-ECB אם מדובר באירו, יוון לא תוכל לתפקד יותר מתקופה קצרה. עונת התיירות כבר בסכנה. היבוא נעצר, כולל יבוא התרופות, מצרכי מזון ודברים חיוניים אחרים.
2. ספק רב שהבנק המרכזי האירופאי יכול להחליט על דעת עצמו להמשיך ולזרוק "כסף טוב על כסף רע". מימון הבנקים ביוון, כאשר ממשלת יוון עומדת בסיכון גבוה לפשיטת רגל, לא נראית כאופציה ריאלית בנסיבות הקיימות.
3. לא נראה שהאירופאים יכולים להציע ליוון הסכם מרוכך יותר לאחר שמשאל עם. צעד זה יכול לפתור בעיה בטווח קצר, אך ליצור בעיות קשות הרבה יותר בטווח ארוך יותר. השנה צפויות להתקיים בחירות בספרד. אם בעקבות משאל עם ביוון היא תקבל הקלה משמעותית בתנאי החוב, מדוע אחרי בחירות בספרד הממשלה שם לא תקיים משאל עם דומה ותדרוש מהאירופאים הקלה בתנאים? זה יכול ליצור תגובת שרשרת בכל המדינות האירופאיות שקיבלו סיוע ומתמודדות עם קיצוצים ורפורמות כואבות.
4. גם אם האיחוד האירופאי היה רוצה לנהל מו"מ חדש בתנאים אחרים עם ממשלת יוון, לא בטוח שהדבר אפשרי פוליטית. תוקף חבילת הסיוע הנוכחית יפוג מחר וכדי לנהל מו"מ חדש הפרלמנטים במדינות האירופאיות צריכים להסמיך את הממשלות, מה שלא בטוח שיעבור בקלות אך בטוח ייקח זמן רב.
- אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981
- השביתה המקומית שהובילה לשינוי בכל כלכלת פולין ומה קרה היום לפני 37 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5. גם לא כל כך ברור שלממשלת יוון עצמה יש מנדט לנהל מו"מ חדש. הרי משאל עם לא הגדיר סמכויות הממשלה וטווח הפעולה שלה. לכן, גם אם יהיה הסכם חדש הוא יצטרך כנראה להגיע למשאל עם.
השיקולים שהוצגו לעיל מותירים סיכוי לא גבוה להסכם חדש. נראה, שהתסריט הסביר ביותר תהיה התנתקות יוון מגוש האירו. כדי להמשיך ולהתנהל, לשלם משכורות, פנסיות וכו' הממשלה עשויה כבר בקרוב להנפיק מטבע חדש.
גם במקרה של התנתקות יוון יש מספר אפשרויות.
האירופאים לא צריכים למהר עם ההחלטות בלתי הפיכות. הצהרה על הוצאת יוון תכיר בכך שחובותיה הופכים לאבודים. האירופאים יכולים להקפיא בינתיים את המצב בלי לבצע פעולות נוספות ולהמתין להתפתחויות. החוב הקיים לא גדל. יוון זאת לא חברה מסחרית שצריכים לפעול נגדה מהר כדי לחלץ ממנה כמה שיותר. יתכן שבינתיים, יהיה שינוי פוליטי ביוון עצמה שיאפשר מו"מ חדש. יחד עם זאת, האירופאים לא יוכלו להמתין יותר מדי זמן. ב-20/7 יוון צריכה לשלם חוב ל-ECB.
- העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
השפעה על השווקים
- 5.האירופים לא ישבו מהצד אם תהיה קטסטרופה ביוון (ל"ת)יש לפרלמנט מחויבות 08/07/2015 14:15הגב לתגובה זו
- 4.העם היווני וממשלתו - תחמנים-גנבים-נוכלים-מסריחים-עלובים (ל"ת)אמיר 06/07/2015 15:55הגב לתגובה זו
- 3.צביקה 06/07/2015 10:33הגב לתגובה זואיזה תהום ואיזה בבלת הם חיים יותר טוב מאיתנו כול היום עושים חיים שותים אוזו סופלקי מסתלבטים מה רע אפילו באיים הייתי הם לא מתרגשים רק אתם מתרגשים בשבילהם רק שלא נקבל התקף לב בשבילהם צאו מהקופסא
- 2.שמטוב 06/07/2015 10:32הגב לתגובה זולא רואה שום סיבה שיוון לא תפתח את עונת התיירות ותמכור תיור בחצי חינם (כי משם יבוא מימון מטבע זר להמשך)
- 1.יוני 06/07/2015 10:12הגב לתגובה זודי לראות שחור כל הזמן. הכל מגולם אצלנו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
