יש מספר 'מניות מתות' שהתעוררו לחיים - כדאי לקנות?
מה שהדאיג את הפרשנים היה מזג האוויר הסוער במרכזי הקניות בעולם - "המכירות הקמעונאיות הגדולות של עונת החגים תפגענה", הם צעקו. אלא שהשלג, הרוח והקרח לא מנעו מהקונים למלא החסר באמצעות התקתוק על המקלדות, והמכירות, מן הסתם, יכו את הציפיות. אנחנו חוזרים שוב על מה שאנחנו כותבים בכל שנה מאז 2009 - הכלכלה הגלובלית מתאוששת, הקצב ילך ויתחזק, ולפיכך אפיק ההשקעות המעניין ממשיך להיות במניות. כמובן שתיקונים יהיו מפעם לפעם, אבל לא משברים. ישנם שלושה גורמים שצפויים להשפיע על שוק המניות ב-2014 - הפוליטי, האינפלציוני (הריבית) והפסיכולוגי. הראשון אמיתי, לך תדע מה יקרה בפוליטיקה או מה יעשו המטורפים הג'יהאדיסטים. השני, פחות - יש לכלכלה הרבה מקום וזמן לרוץ לפני שהריבית תפריע. הגורם השלישי הוא "הקלף המשוגע" של התפתחות מומנטום במניות עליו נדבר היום.
חזון העצמות היבשות, פרפור חתול מת או סימנים ראשונים של מומנטום?
שימו לב למה קורה בשנה האחרונה - מניות שנחשבו "מתות" במשך תקופה ארוכה, מתעוררות לפתע בעוצמה מפתיעה שלא בדיוק משקפת קשר לביצועי החברות. פוינטר (סימול: PNTR), ויריאנט (סימול: VRYAF), אינקשור (סימול: INKS), CAMT, ELTK, BOSC ועוד אלף לא ישראליות דומות (שימו לב שאנחנו לא מדברים על מניות חלום רפואיות, שזה סיפור שונה). היסטורית, כאשר מגיע גל עליות במניות זניחות, לאחר תקופה ארוכה של עליות במדדי מניות מובילים, מדובר באיתות הראשון של כניסה לשלב המומנטום בוול סטריט. מומנטום כזה, שיכול להימשך תקופה ארוכה, מסתיים במשבר גדול. כל התיקונים הגדולים בעבר בדגש על אלו של 1987, 2000 ו-2008 הגיעו לאחר תקופה ארוכה של עליות סבירות, שהתחלפה בתקופה ארוכה של מומנטום, שהסתיימה בנפילות גדולות. המחזוריות הזו היא בלתי נמנעת. היא מתחילה בסיומו של מיתון, כאשר המניות בשיא השפל, ונמשכת בשלבים.
השלב הראשון הוא של עליות חדות, במיוחד שהן תגובה לסימני ההתאוששות במיין סטריט ולמחירי השפל המוגזמים בשיא המשבר. אם ניקח את המשבר האחרון כדוגמא, העליות שהתחילו במארס 2009 והסתיימו זמנית באפריל 2010. השלב השני מבטא התאמה בין מחירי המניות לציפיות המאקרו כלכליות ולביצועי החברות, שלב רצוף בזעזועים שראינו מאז אפריל 2010. בשלב זה גדל בטחון המשקיעים ככל שהמצב הכלכלי אכן משתפר והאלטרנטיבות (אגרות חוב, נדל"ן וחומרי גלם) פחות מעניינות. הזעזועים הם תוצאה של חששות מהעבר ופרשנויות בלתי נכונות. יחד עם זאת, השלב מאופיין בביטחון משקיעים שהולך וגדל - מה שראינו במחצית השנייה של 2013. ככל שהביטחון מתעצם, כך גם הקשר שבין המצב הכלכלי (מאקרו ומיקרו) להערכת המניות בבורסה מתפוגג, ומתחיל שלב המומנטום (הקשר הזה חוזר רק לאחר התיקון) שמוביל לעליות שערים חדות ובלתי רציונליות.
אגב, מומנטום מתפתח בדיוק באותה צורה גם בדרך לשפל, רק שמדובר בתהליך קצר בהרבה. השוק הגיע למשברי 1987, 2000 ו-2008 לאחר 6 שנים של עליות "התאמה", מלווה זעזועים שהסתיימו בשנה-שנתיים של מומנטום מטורף בסופו היו משברים שנמשכו כשנה וחצי שהסתיימו במומנטום מטורף כלפי מטה במשך כ-3-4 חודשים. אף מומחה, באקדמיה ומחוצה לה, לא הצליח לענות על השאלות, "מה הגורם לפריצת המומנטום"? ו"איך יודעים באיזה שלב הוא נמצא"? עד שתהיינה תשובות, כל משקיע צריך להחליט בעצמו מתי להיכנס ומתי לצאת.
- אסיה ללא שינוי, החוזים העתידיים על וול סטריט בעליות קלות
- נעילה חיובית בוול-סטריט; טאואר וטבע קפצו ב-5%, רובינהוד זינקה ב-11%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחרי שהבהלנו אתכם, בואו נסכם דבר אחד: לאחר כ-5 שנים של עליות במדדי המניות, מומנטום טרם הגיע. הוא לא כאן כיוון שהמשקיעים עדיין חוששים מכך שמדד ה-S&P נמצא 170% מעל רמתו בתחילת 2009. וכל עוד הם חוששים, התנאי להיווצרות המומנטום (שהוא ההתנתקות פסיכולוגית מהכלכלה הריאלית) אינו יכול להיווצר. אבל סימנים שזה מתקרב יש ויש - הפרשנויות הופכות יותר ויותר חיוביות, הביטחון להמשך עליות גובר, הכותרת, "2014 תהיה שנה מצוינת למניות" מככבת ומישהו שמע לאחרונה את רוביני? למה זה קורה? בגלל העובדות כמובן. אחרי 5 שנים המשקיעים מתחילים להשתכנע שארה"ב ויפן אכן מתאוששות, אירופה מטפסת מהבור וסין אינה מתרסקת.
מעבר לכך, המשקיעים מגלים שאותם פרשנים עם ראייה שחורה מתחילים לראות הכל בוורוד. הביטחון חוזר, ואחד הסימנים הראשונים הם העליות במניות זנוחות. PNTR (כדוגמא מייצגת) כבר עלתה כ-400% השנה, אבל עד כה מדובר בהתאמה בלבד. המניה מלכתחילה לא צריכה הייתה לשכב תקופה כה ארוכה על 2.3-2.8 דולרים, וכעת היא מתאימה עצמה למציאות הכלכלית של החברה בשל הביטחון שחוזר. אבל חזון העצמות הזה שמתרחש מול עינינו חייב להכניס את המשקיע לכוננות - אם אכן מתחיל שלב המומנטום, זה גם אומר משהו לגבי סיומו.
פוינטר סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2013 עם מכירות של 69.8 מיליון דולרים, רווח תפעולי של 4.85 מיליון ורווח נקי של 3.35 מיליון או 46 סנט למניה, כלומר, עליות של 11%, 25.5%, 352% ו-91.7% בהתאמה. העלייה החדה ברווח הנקי הייתה בשל הוצאה חד פעמית גדולה ב-2012. החברה מעריכה שתסיים את השנה הנוכחית עם מכירות של למעלה מ-100 מיליון דולרים לעומת מכירות של 84.4 מיליון בכל 2012. אם זוהי אכן המציאות, אין שום ספק שהעליות הביאו את החברה לערך "שמגיע לה". אם השוק ימשיך להתחזק ויתברר ש-2013 אכן הייתה "שנת מהפך", אז במקרה של מומנטום השמיים עבור PNTR הם הגבול.
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
פוינטר הונפקה בשנת 1994. המניה הגיעה לשיאים בקיץ 1997, 1998 ובשיא הבועה (שיא המומנטום) של 2000. לכל שלושת השיאים הגיעה על גל המומנטום, ללא קשר לביצועים עסקיים. העובדה הפשוטה היא שהחברה סיימה את שנת היציאה ממשבר הסאב פריים ב-2002 עם מכירות של 6.36 מיליון, הפסד של 7.6 מיליון והפסד למניה של 67 סנט. שנת 2012 נחתמה עם מכירות של 84.8 מיליון דולרים, רווח נקי של 1.6 מיליון ד' ורווח למניה של 23 סנט. המניה, לעומת זאת, סגרה את 2002 על 8 דולר ואת 2012 על 2.5 דולרים - הדברים מדברים בעד עצמם. עד כה, "הקשר" בין מצבה העסקי של פוינטר למצב מנייתה בא לידי ביטוי רק בעתות מומנטום.
בתחילת 2007 היה מצב דומה למצב הנוכחי (ראו שלנו שתורגמה לסיקינג אלפא, לאחר עליות חדות באותה שנה) - למרות השיפור הגדול בביזנס בשנים 2004-6 המניה הייתה "תקועה" עד לסוף 2006, אז זינקה (פי 3) עם המומנטום שהביא את השוק לשיאים ערב המשבר. לאחר סיום המומנטום PNTR חזרה לרמות שלפני 2004. אין ספק שהחברה, בהנהגת יוסי בן שלום ודויד מחלב\ עוברת תהליך שיפור משמעותי לאחרונה. התמקדותה בתחום מוצרי ה-MRM (mobile resource management), שאהוב על וול סטריט, עוזרת. אבל הקפיצה החדה מאז מאי האחרון, ובמיוחד מתחילת החודש (אז רואיין מחלב בוול סטריט ג'ורנל), היא יותר חלק מהמגמה בשוק ופחות מהנתונים. כעת הכדור אצלכם רבותיי.
- 4.אבי 31/12/2013 22:15הגב לתגובה זוהאם הסיכון לא גדול מהסיכוי במילים אחרות האם הסיכוי לראות ירידות גדוך יותר מהסיכוי להמשך העליות. דרך אגב מהו המכפיל רווח הממוצע היום שך חברות ה S&P לעומת מה שהיה לפני 10 שנים. מתי תוכל להגיד שהשוק הוא בועתי ?
- 3.31/12/2013 17:22הגב לתגובה זושלומה שלום המניה כמעט 12 דולר לאן יש לה להגיע כששווי שוק שלה 7
- 2.קורא ותיק 31/12/2013 06:59הגב לתגובה זובוקר טוב שלמה...כנראה לא הבחנת בשאלה בטור הקודם: למיטב זכרוני כתבת מס פעמים על נושא המים...חיפושיי בנושא העלו את השם הנדון כמשהו שהכי קרוב ל-PURE PLAY(בניגוד ל-GE או SI שהזכרת פה..)האם מכיר את החברה?אשמח לשמוע את דעתך.. ושלמה תגיד למה להתעסק עם חברות כפוינטר כשאפשר לעשות 80% בבואינג 40% בוולמארט...50% ב-GE וכו(ונדמה לי שהדברים יפים גם ל-2014) יום טוב ושנה טובה!
- 1.תמיר 30/12/2013 15:53הגב לתגובה זוהבעיה שם זה רק רפורמת הבריאות של אובמה ? או מכפיל רווח גבוה ? עלתה ''יותר מידי '' ?.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
