הרוג'ר, של רוג'ר םדרר, קרדיט: מתוך אתר החברה
הרוג'ר, של רוג'ר םדרר, קרדיט: מתוך אתר החברה

מותג הסניקרס שמעלה מחירים והלקוחות ממשיכים לקנות: כך מנסה On לעקוף גם את המכסים

חברת הספורט השוויצרית לא נבהלת מהאטה צרכנית או סביבה כלכלית מורכבת, וממשיכה להציב רף גבוה בשוק התחרותי - גם במחיר גבוה מהמקובל

הדס ברטל |
נושאים בכתבה סניקרס

On, מותג הנעליים השוויצרי, הפך לאחת מחברות הספורט הצומחות ביותר בשנים האחרונות ולא רק בזכות עיצוב יוצא דופן או טכנולוגיה חדשנית, אלא גם בגלל אסטרטגיה מפתיעה: העלאת מחירים, דווקא כששחקנים אחרים בענף מציעים הנחות ומדווחים על האטה.

באמצע 2025, החברה העלתה את מחירם של מספר דגמים מובילים בעשרה דולרים כולל את דגם Cloudtilt שמחירו הגיע ל-170 דולר. בחברה מסבירים כי העלאת המחיר נועדה לפצות על עלויות מכס חדשות בגובה של עד 20%, אך מדגישים כי זו לא הסיבה היחידה. זהו מהלך שנועד לחזק את מעמדה כמותג פרימיום.

מחירי פרימיום, לקוחות נאמנים

בעוד חברות כמו נייקי, אדידס ו-Hoka בוחרות בזהירות רבה את תחזיותיהן, מפחדות מהאטה בביקוש ומעלויות הסחר, On מציגה קו ברור: שמירה על מיצוב גבוה, עם מוצרים שנמכרים במחיר מלא וללא הנחות, גם בתקופת החגים. החברה צופה הכנסות של כ-3.7 מיליארד דולר ב-2025, עלייה של 34% לעומת השנה הקודמת, כאשר זו הפעם השלישית השנה שהיא מעלה תחזית.

ההצלחה נובעת בין היתר מאסטרטגיית מיצוב מדויקת: הנעליים של On מצליחות למשוך קהל שמוכן לשלם יותר עבור נוחות, עיצוב ייחודי וזהות מותגית. לקוחותיה רואים במוצר חלק מההופעה היומיומית - נעל שיכולה להתאים גם לריצה, גם ליום עבודה, וגם לבילוי.

גידול במספר החנויות ומיתוג בינלאומי

החברה פותחת מעל 20 חנויות חדשות בשנה,  בין היתר באזורים יוקרתיים כמו פאלו אלטו בקליפורניה וצ'נגדו בסין, שם הצרכנים רגילים לשלם 170 דולר לקפוצ'ון. ההתרחבות הפיזית הזו מעידה על ביטחון באסטרטגיית הצמיחה.

אחד ההישגים הבולטים החודש היה זכייתה של הלן אובירי במרתון ניו יורק תוך שבירת שיא מסלול כשהיא נועלת נעלי On. פרט כזה, גם אם סימבולי, מחזק את התפיסה ש-On אינה רק מותג אופנה, אלא גם שחקנית רצינית בעולם הריצה התחרותית.


נעלי ספורט תחרותיות, מתוך אתר החברה
נעלי ספורט תחרותיות - קרדיט: מתוך אתר החברה


קיראו עוד ב"ביזספורט"

אתגרים מצד המתחרות - אך גם הזדמנות

למרות כל זאת, מניית החברה ירדה בכ-30% בשנה האחרונה, מה שמעיד על חשש מצד המשקיעים באשר ליכולת להמשיך בקצב הצמיחה ולשמור על מיצוב יוקרתי מול תחרות גוברת. במיוחד כאשר נייקי מנסה לבצע מהלכים להתאוששות ואילו חברות כמו Hoka מציגות קצב צמיחה איטי יותר.

עם זאת, על פי אנליסטים, On הצליחה לבנות בסיס לקוחות חזק בקרב קהל אמיד - קהל שעדיין מוכן להוציא יותר דווקא בתקופות כלכליות לא ודאיות. לקוחות רבים רוכשים זוג נוסף זמן קצר לאחר הקנייה הראשונה, והמיצוב היוקרתי מושך גם צרכנים חדשים.

שיתוף פעולה עם ידוענים ופנייה לדור הצעיר

לאחר שבנתה את מעמדה עם שותפות עם רוג'ר פדרר, החברה החלה לפנות גם לקהלים צעירים יותר. קו מוצרים עם השחקנית זנדאיה זכה לחשיפה גבוהה בקרב נשים צעירות, ובמקביל נרקמים שיתופי פעולה עם מותגי סטריט כמו Kith, במטרה לחזק את הקשר עם צעירים בערים גדולות.

המנכ"ל מרטין הופמן מדגיש כי הצלחת החברה אינה רק תוצאה של חולשת המתחרות, אלא ניצול הזדמנות לפנות לפלח שוק שלא זכה למענה: לקוחות שמבקשים נוחות, חדשנות וזהות מותג - ומוכנים לשלם על כך.

On נוסדה ב-2010, פרצה קדימה אחרי השקעה של פדרר והנפקה ב-2021, וכיום נחשבת לאחד המותגים החדשניים ביותר בתחום ההנעלה עם סוליות המזוהות מיידית, המבוססות על "עננים" קפיציים ומעוצבים. נראה כי החברה בונה את עצמה כאלטרנטיבה אמיתית לעולם ספורט-אופנה השמרני יחסית, ומבצעת את המהלך הזה לא דרך הנחות אלא דרך עוצמה במיתוג ובאסטרטגיה כמותג יוקרה שעולה יותר.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ריאל מדריד זכיה באלופות
צילום: טוויטר רשמי

ריאל מדריד: מהלך כלכלי היסטורי של מועדון הפאר הספרדי

קבוצת הכדורגל בוחנת פתיחת דלת מוגבלת למשקיעים חיצוניים והפיכת החברים לבעלי מניות, במהלך שמטרתו להציף את שווי המועדון ולחזק את מעמדו כמותג ספורט גלובלי בשווי של מיליארדי אירו

אדיר בן עמי |

ריאל מדריד, אחד ממועדוני הכדורגל הגדולים והמשפיעים בעולם, מתכנן מהלך פיננסי שיכול לשנות את הדרך בה פועלים מועדוני כדורגל גדולים בעתיד: פתיחת אפשרות למשקיע חיצוני לרכוש נתח מהמועדון לראשונה בתולדותיו. על פי דבריו של נשיא המועדון פלורנטינו פרס, ריאל מדריד תשיק ישות משפטית חדשה שתכלול "אחזקת מיעוט של 5% או משהו בסגנון", במטרה להבין טוב יותר את שוויו האמיתי של המועדון בשוק ההון.

לצד זה, מתכננת הנהלת המועדון להפוך את החברים (Socios) לבעלי מניות בפועל, מהלך שיאפשר להם להפוך ל"בעלים האמיתיים של הקבוצה" לדברי פרס. מועדון חברים זה, הפועל כעמותה ללא מטרת רווח, מונה אלפי חברים המשלמים דמי חבר – אך אין להם בעלות סחירה על המועדון.

המהלך הפיננסי נועד בין היתר לשקף את השווי הכלכלי האמיתי של המועדון, שצפוי לעבור את רף 10 מיליארד אירו בשווי כולל, על פי פרס.

זינוק פיננסי במדריד

המהלך מגיע בתקופה של צמיחה כלכלית משמעותית עבור ריאל מדריד:

  • הכנסות שיא של כ-1.185 מיליארד אירו בעונת 2024/25 - ללא הכנסות ממכירת שחקנים.

  • רווח נקי של 24.3 מיליון אירו, עלייה של 56% מהשנה הקודמת.

  • שווי שוק כולל מוערך בכ-6.3 מיליארד אירו - הגבוה בעולם הכדורגל.

  • שווי סגל שחקנים מוערך בכ-1.34 מיליארד אירו, עם שמות כמו קיליאן אמבפה, ויניסיוס ג'וניור וג'וד בלינגהאם.

לצד הצלחה על המגרש, עם זכייה חמישית בליגת האלופות בעשור האחרון, ריאל מדריד ביססה את מעמדה גם בשוק המסחרי והיא מחתימה שיתופי פעולה גלובליים עם מותגים, מפתחת את מתחם האצטדיון המשופץ סנטיאגו ברנבאו, ומחזקת את חוויית האוהד המקומית והבינלאומית.

מבנה בעלות ייחודי - לקראת שינוי?

ריאל מדריד, בדומה ליריבתה ברצלונה, פועלת כעמותה. כל חבר רשאי להצביע בבחירות לנשיאות, אך אינו מחזיק במניות. המהלך הנוכחי צפוי לשנות זאת, הן באמצעות הנפקה פנימית לחברים והן באמצעות פתיחת השקעה חיצונית שתאפשר הערכת שווי חופשית. האלטרנטיבה - הנפקה בבורסה - נפסלה לפי שעה.

מדובר בצעד שיאפשר הזרמת הון משמעותית למועדון, מבלי לאבד שליטה או להפוך לחברה בבעלות פרטית.

למה דווקא עכשיו?

המהלך מגיע בעיצומה של פריחה כלכלית בתחום הספורט, במיוחד בכדורגל האירופי. השקעות ענק זורמות לליגות ולאגודות:

  • אתלטיקו מדריד מכרה רוב למניות לקרן Apollo Global לפי שווי של 2.2 מיליארד אירו.

  • קרן CVC חתמה עם לה ליגה על הסכם השקעה בתמורה לזכויות שידור , מהלך שריאל וברצלונה התנגדו לו.

ריאל מדריד בוחרת נתיב שונה במטרה לשמור על עצמאות מלאה, אך לקבל חשיפה חיצונית מוגבלת שתשקף את השווי. במקביל, הכנסות מטורנירים, זכויות שידור ופעילות מסחרית גלובלית מזניקות את הפוטנציאל הכלכלי של המועדון.

10 דברים שצריך לדעת על ריאל מדריד

  1. הכנסות שיא - כ-1.185 מיליארד אירו בעונת 2024/25.

  2. רווח נקי - 24.3 מיליון אירו.

  3. שווי מועדון - כ-6.3 מיליארד אירו - הגבוה בעולם הכדורגל.

  4. שווי סגל שחקנים - 1.34 מיליארד אירו, מהגבוהים באירופה.

  5. מודל חברים - מבנה עמותה ללא מטרת רווח עם אלפי חברים.

  6. השקעות בתשתיות - כולל שיפוץ סנטיאגו ברנבאו בהיקף של מאות מיליונים.

  7. מותג גלובלי - שיתופי פעולה עם אדידס, אמירייטס, HP ואחרים.

  8. 15 זכיות בליגת האלופות - שיא כל הזמנים.

  9. מנהיגות פיננסית - פועלת ללא חוב ארוך טווח וללא הזרמות בעלים.

  10. פוטנציאל השקעה - פתיחת דלת ראשונה למשקיעים חיצוניים, לצד הנפקה פנימית לחברים.

במילים אחרות, ריאל מדריד לא רק מועדון כדורגל, אלא נכס גלובלי שמוביל מודל עסקי חדש לעידן שבו ספורט הוא גם תעשייה פיננסית.