טראמפ
צילום: Pixbay

טראמפ רוצה שטאיוואן תשלם על ההגנה מצד ארה"ב; מניית TSMC ירדה

?נשיא ארה"ב לשעבר, יצא למתקפה חריפה נגד האי שבמזרח אסיה, בראון לבלומברג בו אמר כי הוא חושב שטייוואן צריכה לשלם לארה"ב עבור ההגנה שלה, וטען שהיא לקחה כמעט 100% מתעשיית השבבים האמריקאית
איתן גרסטנפלד | (3)

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, המתמודד על תפקיד הנשיא, אמר כי הוא חושב שטייוואן צריכה לשלם לארה"ב עבור ההגנה שלה, וטען שהאי הממוקם במזרח אסיה, "לא נותן לנו כלום". אמירה ששלחה את מניית יצרנית השבבים הטאייוואנית לירידות שערים במסגרת המסחר באסיה. 

בראיון נרחב שהעניק טראמפ לבלומברג, נשאל הנשיא לשעבר האם יגן על טייוואן מול סין, על רקע האיומים המתמידים של השכנה, ששיאם בהצהרה של נשיא סין, שי ג'ינפינג, כי איחוד של המדינות הוא "בלתי נמנע מבחינה היסטורית". בתשובה לשאלה אמר טראמפ כי "טייוואן צריכה לשלם לנו עבור ההגנה. אתה יודע, אנחנו לא שונים מחברת ביטוח. טייוואן לא נותנת לנו כלום", הוסיף.

טראמפ התייחס גם לסקטור השבבים, אשר מושפע מהמתרחש בחצי האי שבמזרח אסיה.

"הם לקחו כמעט 100% מתעשיית השבבים שלנו, אני נותן להם קרדיט", אמר טראמפ. "לעולם לא היינו צריכים לתת לזה לקרות", הוסיף תוך שהוא מתייחס לנתח השוק הגדול שתפסה TSMC יחד עם חברות טייוואניות אחרות, המהוות כ-66% מהייצור העולמי של שבבים מתקדמים. הרבה מזה על חשבונה של ארה"ב, שהייתה פעם שחקן מרכזי בייצור מוליכים למחצה, וכיום מהווה כ-6% מהייצור בלבד .

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    המשיח 18/07/2024 18:24
    הגב לתגובה זו
    ללמדנו אצל טראמפ הכל כסך מוכן להקריב את טיוואן אוקראינה מחר את פולין... אוליי גם את ישראל. האיש קפריזי ולא צפויי. מחליש את ארה"ב! ?? הסינים והרוסים יעשו לכולנו בית ספר
  • 2.
    כלכלן 17/07/2024 17:25
    הגב לתגובה זו
    צודק - בפעם האחרונה שהוא ביקש מהארופאים להגדיל מימון של נאטו - הם סרבו ותראו מה קרה - איך אירופה נראית בהצלחה טייואן - עם או בלי שבבים את בבעיה
  • 1.
    איש פשוט 17/07/2024 13:41
    הגב לתגובה זו
    חושב שלא כדאי לרשום את השאלה, האויב והידיד מאזינים וקוראים......
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.