איך תשפיע "שריפת הכסף" בברלין ובטקסס על התזרים של טסלה?
לאחרונה התלונן אלון מאסק כי מפעלי חברת טסלה TESLA INC שבהקמה בטקסס ובברלין (זה כבר החל לייצר מכוניות) הן "משרפות כסף", ובכך הוסיף על דאגות האנליסטים לקראת דוחות הרבעון השני שצפויים להתפרסם ב-20 ביולי.
מספר המסירות של טסלה ברבעון השני עלו במקצת על הציפיות (המונמכות) של השוק, והגיעו ל-255 אלף מכוניות, ירידה מ-310 אלף מסירות ברבעון הראשון ומעל ממוצע הצפי ל-250 אלף מסירות. התוצאות החלשות יחסית לחברה, לראשונה ירידה במסירות מרבעון לרבעון מזה 8 רבעונים, הגיעו בעקבות השבתת המפעל בסין במשך חלק משמעותי מהתקופה עקב הסגרים בסין ומדיניות הקורונה הקשוחה של השלטונות. הבשורה החיובית בדו"ח היא המסירות ביוני ששברו את שיא החברה לחודש אחד. להמשך השנה צופים האנליסטים מכירות של 390 אלף ברבעון השלישי ו-445 אלף ברבעון הרביעי, מה שיביא את המכירות השנתיות לשיא של 1.4 מיליון רכבים - צמיחה של כ-50% משנת 2021.
לאור נתוני המסירות ושריפת הכסף עליה מדבר מאסק, הנעלם הגדול שיתברר עם פרסום דוחות הרבעון הוא תזרים המזומנים החופשי שיצרה טסלה ברבעון השני. האנליסטים מצפים לתזרים חופשי של 745 מיליון דולר לעומת 2.2 מיליארד ברבעון הראשון. אולם ייתכן שהציפיות הללו לא מעודכנות לאור העובדה שמספר המסירות ירד ברבעון הנוכחי בעיקר באזור הסיני, ועקב הציפיה החדשה לשריפת מזומנים מוגברת בברלין ובטקסס.
האנליסטים מאמינים כי המפעל בסין מייצר רווחיות גבוהה יותר מאשר בארצות הברית. הסיבות לכך הן מדיניות המס וכן השיפור הניכר ברווחיות החברה מיד אחר תחילת פעילות המפעל בסין, מה שמעיד על כך שהוא זה שככל הנראה אחראי על השיפור הזה. ירידה משמעותית ברווחיות ברבעון הנוכחי תחזק את ההנחה שהמפעל הסיני רווחי יותר ממקביליו.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם ההערות של מאסק בנוגע ל"משרפות הכסף" בברלין ובטקסס מעלים דאגות בנוגע לתוצאות הקרובות. זוהי לא התבטאות אופיינית למאסק, ויתכן שהוא מקדים ציוץ למכה כדי להכין את השוק לתוצאות לא חיוביות. הרבה גורמים יכולים לתרום לכך שההוצאות בשני המפעלים הללו תהיינה גבוהות במיוחד. באירופה מחירי האנרגיה מרקיעים שחקים ובכל העולם מחיר חומרי הגלם קופץ, אם כי ניכר שינוי מגמה בשבועות האחרונים. במקביל, המפעלים הללו לא מייצרים עדיין מכוניות שיכסו את העלויות. מאסק דיבר על "הפסדים של מיליארדים". האם הוא התכוון ברבעון? מתחילת שנה? מאז הקמת המפעלים? או שהוא סתם מגזים? הוא לא פרט, וזה מה שמעלה חששות שההפסדים שם מאד משמעותייים. ב-20 ביולי נוכל לדעת בצורה ברורה יותר למה התכוון מאסק.
מה שעשוי לאזן מעט את החששות הוא העלאות המחירים העקביות בהם נקטה החברה. נדמה שלחברה אין בעית ביקוש והיא מעלה את המחירים לעיתים קרובות יחסית. לאחרונה העלתה החברה את המחירים ב-6000 דולר נוספים, אולם העלאה זו תבוא לידי ביטוי רק בתוצאות הרבעון השלישי. דבר נוסף שעשוי להשפיע לחיוב על תוצאות הרבעון הבא הוא מהלך הקיצוצים שמנהיג מאסק, כולל פיטורי עובדים. מכל מקום תוצאות הרבעון הזה לא יושפעו מהמהלכים הללו, ויתכן שיפתיעו לרעה.
האנליסטים חלוקים בדעתם בנוגע לטסלה. ב-UBS העלו לאחרונה את המלצתם על המניה לקניה עם מחיר יעד של 1100 דולר, אפסייד של 61% מהמחיר הנוכחי (682 דולר). בג'פריס לעומת זאת הורידו את המלצתם לסקטור הרכבים החשמליים בכלל ובראשון טסלה.
- 2.ם 04/07/2022 12:09הגב לתגובה זולדעתי האיש מאבד את הראש . זהירות ......... זאת רק תחילת המפולת .
- 1.ישרף הרבה יותר כשטסלה תצטרך לתחזק מוסכים למיליוני רכבים (ל"ת)סטנלי פישר 03/07/2022 20:05הגב לתגובה זו
- בן כנען 04/07/2022 10:12הגב לתגובה זואתה לא רציני
- דובון 03/07/2022 20:21הגב לתגובה זוהשורט שלך יישרף מהר יותר חחחהההה

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא
נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר
זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.
לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".
בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.
שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.
- זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
- האנליסטים - "וואוו; אירוע נדיר" מה אמר לארי אליסון שהזניק את אורקל ב-27%? קריאת חובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".