ג'פריס מורידה תחזיות לסקטור: מניות הרכבים החשמליות מאבדות גובה

בית ההשקעות האמריקאי מוריד את התחזיות שלו בנוגע להיקף המכירות של סקטור הרכבים החשמליים על רקע האינפלציה הגואה ובשל "התאוששות איטית מהצפוי" ברחבי ארה"ב, האיחוד האירופי וסין
איתן גרסטנפלד | (3)

מניות יצרניות הרכבים חשמליים יורדות היום על רקע החשש של האנליסטים מפני היקף המכירות בסקטור. כך, האנליסטים בבנק ההשקעות ג'פריס הורידו את האומדנים שלהם לגבי היקף המכירות בסקטור הרכבים החשמליים הגלובלי לשנה הנוכחית (2022) והשנה הבאה (2023).

מניות הסקטור, ובראשן TESLA INC RIVIAN AUTOMOTIVE LUCID GROUP הגיבו להערכות הפסימיות מצד בית ההשקעות בירידות שערים משמעותיות. במחקר שפורסם היום על ידי ג'פריס נכתב, כי הם צופים מכירות של 8.7 מיליון רכבים חשמליים בשנת 2022, ירידה של כ-300 אלף רכבים ביחס לתחזית הקודמת שלהם שעמדה על 9 מיליון רכבים. כמו כן, הם צופים שבמהלך שנת 2023 ירשום הסקטור מכירות של 11.5 מיליון רכבים חשמליים, נמוך מההערכה הקודמת שלהם שעמדה על 11.8 מיליון רכבים חדשים.

התחזית המופחתת משקפת את מה שג'פריס מגדירים כ"התאוששות איטית מהצפוי" ברחבי ארה"ב, האיחוד האירופי וסין. עם זאת, הם כותבים כי הביקוש לרכבים חשמליים "נשאר חזק" ולכן בחרו להעלות את תחזית החדירה שלהם לשוק הכללי ל-11% בשנת 2022 ו-14% ב-2023, ביחס ל-10% ו-13% בהתאמה. ג'פריס גם פרסמה תחזית ארוכת טווח למכירות EV, ואמרה שהיא צופה שהמכירות בעולם יגיעו ל-19 מיליון ב-2025 ו-36 מיליון ב-2030.

בינתיים, על פי דיווחים שונים, מי שמובילה את הסקטור טסלה  TESLA INC מעלה באופן גורף וחד את כל מחירי הרכבים באופן משמעותי, לאחר שבמהלך חודש מרץ העלתה את המחירים של חלק מהדגמים. הדגם הפופולארי ביותר של החברה, טסלה דגם 3, היה היחיד שניצל באופן יחסי כאשר זכה לעלייה נמוכה יחסית, אך דגם ה-Long Run 3 התייקר בכ-2,500 דולר ומחירו עומד כעת על 58,000 דולר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 17/06/2022 05:51
    הגב לתגובה זו
    את צעירה ולא נולדת ב 1980 ואילך ולא יודעת ששיקלי עבר זמנו,אנשים ירוצו להצמדה דולרית נגד אינפלציה
  • 2.
    יעל 16/06/2022 22:23
    הגב לתגובה זו
    להעביר את הפנסיה למסלול השקלי.
  • 1.
    לרון 16/06/2022 19:00
    הגב לתגובה זו
    למי יהיה כסף בעת מיתון לחשמלית? הדלק המתייקר יעלה הרבה פחות,יש פיתרון אולי "להעיף" לחלל יותר אנשים בחסות בזוס ומאסק
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והוא הפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו הוא השראה ליזמים, השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאומץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".