וורן באפט
צילום: וורן באפט אתר

אלה השינויים בתיק ההשקעות של וורן באפט

בחברת ברקשייר האת'וויי ממשיכים לדגור על מזומנים בהיקף של 150 מיליארד דולר - האורקל מאומהה לא מוצא הזדמנויות במחירים הנוכחיים בשוק. איזה מניות נכנסו ויצאו מהתיק שלו ברבעון האחרון? ואיזו מניה הוא בכל זאת כן קונה?
נתנאל אריאל | (11)

ברקשייר האת'וויי BERKSHIRE HATHAWAY A ענקית ההשקעות של גורו ההשקעות וורן באפט ושותפו צ'רלי מאנגר, מדווחת על השינויים בתיק ההשקעות שלה. על פי הדיווח, החברה המשיכה לצאת מחברות התרופות. היא חיסלה את השקעתה ב- MERCK & COMPANY והקטינה את אחזקותיה ב- ABBVIE וב- BRISTOL-MYERS SQUIBB .

בנוסף, באפט החליט לצאת גם מ- ORGANON & CO. COMMON STOCK , ספין-אוף של Merck המתמחה באמצעי מניעה ומוצרים אחרים לבריאות נשים, וכן מחברת התקשורת LIBERTY GLOBAL PLC A .

מנגד, ברקשייר נכנסה להשקעה של 475 מיליון דולר ב- ROYALTY PHARMA PLC , שרוכשת תמלוגים על תרופות, ו-99 מיליון דולר בקמעונאית הפרקטים FLOOR & DECOR HOLDINGS INC .

רויאלטי פארמה עוזרת לממן ניסויים קליניים בשלבים מאוחרים והשקות מוצרים בתמורה לתמלוגים עתידיים, ולפעמים גם קונה תמלוגים ממפתחי תרופות. ההכנסות הגדולות שלה מגיעות מ- VERTEX PHARMACEUTICALS ומ- BIOGEN IDEC עבור טרשת נפוצה ומ- ABBVIE עבור סוגי סרטן שונים. מניית החברה נסחרה לאחרונה בכ-50% מעל מחיר ההנפקה הראשונית שלה ביוני 2020.

אגב, חשיפת ההשקעה החדשה של באפט הובילה לזינוק של 5% במניית רויאלטי פארמה, במסחר המאוחר. מדובר בתופעה ידועה שכן יש משקיעים רבים שהולכים אחרי הגורו ומחקים את פעולותיו. מדובר בהחלט באסטרגיה רווחית למי שמשקיע לטווח ארוך. כך למשל - מי שנכנס אחרי באפט לאפל  APPLE ב-2014 עשה מאז כ-380%. אבל גם מי שהתעורר רק ב-2019 הרוויח על ההשקעה בינתיים 250%.

המשקיעים עוקבים מקרוב אחרי ההשקעות והשינויים בפרוטפוליו של באפט. כידוע, הוא גם מחזיק מניות בטבע הישראלית, אם כי לא בהיקף גדול יחסית לתיק שלו. למעשה, רוב האחזקות שלו נמצאות בכמה חברות ספציפיות: אפל היא ההחזקה הגדולה ביותר, אחרי בנק אוף אמריקה, אמריקן אקספרס, קוקה קולה - הוא ידוע כמשקיע שנכנס להשקעות לעשרות שנים, ואומר כי טווח ההשקעה המועדף צריך להיות לנצח.

קישור נע להשקעות של באפט:

קיראו עוד ב"גלובל"

לאחרונה דיווחה ברקשייר בדוחותיה לרבעון השלישי של 2021 על עלייה של 18% ברווח התפעולי ל-6.5 מיליארד דולר. הרווח הזה מבטא את הפעילויות הפרטיות של החברה לרבות בתחום הרכבות והביטוח. בהינתן מכלול הפעילויות לרבות החברות המוחזקות הנסחרות בשוק, שמתבטאות בדוח רווח והפסד של ברקשייר רק בעת מימוש או קבלת דיבידנדים, הרווח הכולל הסתכם ב-10 מיליארד דולר.

 

כללי ההשקעה של וורן באפט

> השינויים בתיק של באפט: ג'נרל מוטורס וביוג'ן OUT; קרוגר IN

> אחיין של באפט מנצח אותו בתשואות מתחילת השנה

 

ברקשייר נסחרת בשווי של 632 מיליארד דולר, אחת החברות הגדולות בעולם. לחברה הר מזומנים כ-150 מיליארד דולר, לאחר שב-6 השנים האחרונות היא לא ממש מצאה מציאות בשוק. באפט ושותפו מאנגר ממש לא מתלהבים מהתמחור הנוכחי בשווקים והם יושבים על הגדר, וזאת למרות שהחברה רכשה רק השנה מניות של עצמה בהיקף של כ-21.9 מיליארד דולר.

 

באפט מסביר שהמחירים בשווקים לצד הפעילות של קרנות ההשקעות גורמות לכך שאין כרגע הזדמנויות מעניינות. ההזדמנות היחידה שבאפט רואה כרגע היא במניות של ברקשייר עצמה. החברה רכשה ברבעון השלישי מניות של עצמה בשווי של 7.6 מיליארד דולר, לעומת 6 מיליארד דולר ברבעון השני ו-6.6 מיליארד דולר בשלושת החודשים הראשונים של 2021. באפט ומאנגר ממשיכים לראות במניית ברקשייר את ההשקעה הטובה ביותר של החברה.

 

רכישת המניות העצמית עוזרת בעקיפין לרווח למניה של החברה לעלות. רכישה עצמית מורידה את כמות המניות כך שהמכנה בעת חישוב הרווח למניה הופך להיות קטן יותר והתוצאה הופכת להיות גדולה יותר.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בן 19/11/2021 07:09
    הגב לתגובה זו
    איך הוא מחזיק עדיין בטבע? מה הוא יודע שאנחנו לא? כאן קבור הכלב. למה שיחזיק במניות חברה כושלת כל כך? בלי אופק בלי פיתוח בלי עתיד. אני חיסלתי את רוב האחזקות שלי בטבע בהפסד ענק. לא מוכר הכל רק בגלל שבאפט עדיין מחזיק בה. מי יודע..??
  • 5.
    לרון 18/11/2021 10:46
    הגב לתגובה זו
    מ מ ש י כה...וכל הכבוד לשניהם ,עד 130
  • 4.
    באפט יש לך את טבע המחיר ריצפה קנה אותה (ל"ת)
    יגאל 18/11/2021 08:05
    הגב לתגובה זו
  • לא מבין אותך 19/11/2021 07:57
    הגב לתגובה זו
    אני מבין מתוך דברך שאתה רוצה שבאפט יקנה ויעלה את המחיר, אבל שיטת באפט בכלל לא מתעסקת בפירמידות. הוא מתייחס לתפקוד החברה. לא שאני מבין בזה משהו
  • אליעזר 18/11/2021 15:52
    הגב לתגובה זו
    הוא מחיר רצפה ,אז קדימה תן בראש. תיזהר שבסוף תגלה בור מתחת לריצוף
  • 3.
    אלירם 18/11/2021 07:09
    הגב לתגובה זו
    תודה על פרסום הכתבה, סוף סוף כתבה נקיה...שמדברת ישר ולעניין
  • 2.
    מוטי 18/11/2021 01:51
    הגב לתגובה זו
    וחלילה
  • 1.
    באפט תוך שנה ילך לעולמו (ל"ת)
    אבי 17/11/2021 22:52
    הגב לתגובה זו
  • איזו תגובה לא קשורה ומעידה על קטנותך כאדם! (ל"ת)
    עמית 18/11/2021 07:31
    הגב לתגובה זו
  • אבו אחמד 18/11/2021 05:27
    הגב לתגובה זו
    מה הקטע? הוא עשה לך משהו?
  • אבי 1 18/11/2021 01:58
    הגב לתגובה זו
    עדיף לאחל בריאות איתנה לשנים רבות ולא לגזור את דינו . מעט כבוד לא יזיק
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.