שמואל דונרשטיין רב בריח
צילום: תמר מצפי

רב בריח רוצה להכניס 250 מ' מלוגיסטיקה של אנרגיה מתחדשת ב-3 שנים

החברה תשקיע 15 מ' ד' במיזם משותף עם גולן סולאר, והשתיים יקימו מרכז לוגיסטי בו יאוחסנו פאנלים וציוד נוסף לתחום. השותפות כבר חתמה על הסכם הפצה בארץ עם יצרנית הפאנלים Trina שכיום אין לה מחסן בישראל. אילו משוכות תצטרך לצלוח?
איתי פת-יה | (1)

לאחר ההנפקה רב בריח -1.23%  ממשיכה להרחיב את תחום פעילותה ולנסות להפחית את התלות בתחום הליבה של הדלתות והמנעולים. כעת היא מדווחת כי חברת הבת בתחום האנרגיה, תקים לצדם גולן סולאר שותפות במקטע הלוגיסטיקה של שוק האנרגיה המתחדשת, וזאת בהשקעה ראשונית של 15 מיליון דולר.

השתיים יקימו מרכז לוגיסטי ייעודי לתחום הסולארי, בו יאוחסנו פאנלים סולאריים למכירה וציוד נוסף. במסגרת ההסכם, רב בריח אנרגיה תחזיק ב-66.67% ממניות חברת הלוגיסטיקה הסולארית וגולן סולאר תחזיק ב-33.33%.

החברה המשותפת כבר חתמה על הסכם לפיו תפיץ בישראל בשוק המסחרי וכן הפרטי (גגות וחצרות בתים) פאנלים סולאריים של היצרנית Trina Solar. לפי הערכות, מכירות הפאנלים ביצורה של זו יגיעו השנה למאות מיליוני שקלים (מעל 200 מגה-וואט של פאנלים סולאריים). ל-Trina Solar לא היה עד עתה מחסן קידמי בישראל דבר שהשפיע על רמת הזמינות והנגישות של מוצריה. חברת הבת המשותפת ו-Trina Solar צופות, כי פתיחת המרכז הלוגיסטי צפוי להוביל להגדלת היקף המכירות של Trina Solar בישראל בזכות הוספת ערוץ של אספקה ישירה. 

ברב בריח מכוונים למכירות בפעילות זו בהיקף של 200-250 מיליון שקל בשלוש השנים הקרובות. יצוין כי היקף האימוץ של פאנלים סולאריים בשוק הביתי בישראל הוא מזערי, כשבין השאר יש תלות גדולה הן בתשתית רשת החשמל (שלא בכל האזורים יש בה די מקום לחיבור חשמל המיוצרים בבתים פרטיים) וכן בחברת ניהול חלוקת החשמל, שרק בימים אלה יוצאת לדרך.

הגם שהרעיון של רב בריח מכוון לטווח הרחוק ואכן שוק האנרגיה המתחדשת עתיד לגדול, יוזכר כי כעת זו תקופה מאתגרת לתחום - בכל הקשור לאחזקת מלאים בתקופה בה ישנם עיכובים בשרשרת האספקה הגלובלית שמביאים לעתים לעיכוב בהשלמת פרויקטים. בתחום המסחרי התכנון יהיה לשמש ספקית לחברות הייזום הגדולות בארץ, אלה מהן שאינן פעילות בעצמן במקטע ההקמה, ולא מקיימות קשרים מול יצרניות פאנלים. עבור אלה העלויות על פניו גבוהות יותר, שכן באמצע נכנס גורם מתווך - כמו רב בריח שתפיץ כאן את Trina.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ישראל ישראלי 18/11/2021 22:19
    הגב לתגובה זו
    ושלא יעבוד עליכם.חבל
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.