וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

לקראת פתיחת השבוע האנליסטים בוחנים את נותני האינפלציה שממשכים להפתיע את השוק, ומנסים להעריך מתי וכיצד הבנק הפדרלי יתערב; עונת הדוחות מתקרבת לסיומה עם פרסום תוצאות החברה שהפכה לכוכבת של השנה החולפת - ZOOM
איתן גרסטנפלד | (1)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע עליות השערים בשבוע המסחר החולף. האינפלציה חוזרת אל מרכז תשומת הלב של האנליסטים שממשיכים לנתח את העלייה בסיכון, והסיכוי להתערבות מצד הבנק הפדרלי. **שימו לב מחר לא יתקיים מסחר בשל יום הזיכרון האמריקאי**  

נתוני האינפלציה בארה"ב ממשיכים להפתיע ובגדול

על רקע החששות בשוק מפני עלייה באינפלציה, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מצביע על כך שלמרות תשומת לב מיוחדת של הכלכלנים לאינפלציה בארה"ב, קרוב ל-90% מהנתונים שמתייחסים לנושא זה (מדדי מחירים שונים ואינדיקאטורים אחרים) היו בתקופה האחרונה גבוהים מהתחזיות. להערכתו, זה מראה שהאנליסטים עדיין לא תפסו את המהירות והעוצמה של עליית המחירים.

מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז' 

"ביום שישי התפרסם מדד מחירי הליבה PCE, המדד העיקרי שנמצא במעקב ה-FED, שעלה לקצב השנתי של 3.1% (תחזית 2.9%) הגבוה ביותר מאז 1992. האינפלציה ניזונה מהמשך עלייה במחירי התשומות השונים. מחירי התובלה הימית מסין ממשיכים לעלות. מחירי כל סוגי הסחורות גם חזרו לעלות בשבוע שעבר. מסקרי השלוחות האזוריות של ה-FED עולה שהחברות מדווחות על המשך עלייה במחירים שהם משלמים לספקים, ובמחירים שהם גובים מהלקוחות."

 

"נגידי ה-FED ברובם ממשיכים לטעון שעליית המחירים תהיה זמנית, אך חלקם העולה חושבים שכדאי להתחיל לדון בצמצום התמריצים בחודשים הקרובים. בבנקים המרכזיים האחרים בעולם נשמעים יותר ויותר קולות שונים מה-FED. בשבוע שעבר הצטרפו לקבוצה זו הבנקים המרכזיים בניו זילנד ודרום קוריאה שהודיעו על הכוונה לשנות מדיניות מוקדם מהתוכניות הקודמות.  "

עלייה בסביבת האינפלציה

באופן דומה, יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, מצביעים על כך שבחודשים האחרונים היחס של רמת המלאי למכירות במסחר הקמעונאי (inventory/sales) המשיך לרדת, זאת על רקע ביקוש צרכני חזק ורמת מלאים נמוכה עקב שיבושים בהספקה (לא רק בנמלי ישראל). לדבריהם מדובר באינדיקטור להמשך לחץ אינפלציוני בחודשים הקרובים.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמו כן, "האינדיקטור המועדף עבור הפד בניתוח סביבת האינפלציה מצביע על האצה של ממש באינפלציה". אינפלציית הליבה PCE (מחירי הצריכה הפרטית) עלתה ב- 0.7% בחודש אפריל (הצפי בשוק היה ל- 0.6%) ועלתה ב- 3.1% ב- 12 החודשים האחרונים (הצפי היה ל- 3.0%), האצה מ- 1.8% לפני חודש. נתון זה מצטרף לאינפלציית הליבה של מדד המחירים לצרכן CPI אשר עלתה ב-0.9% באפריל וב-3.0% שנה אחורה."

"הפד ממשיך להדגיש שהוא סבור שהעלייה בסביבת האינפלציה הינה זמנית (טרנזיטורית) על רקע הסרת המגבלות על הפעילות, ביקוש כבוש, שיבושים בהספקה ועלייה במחירי הסחורות בעולם. השאלה הגדולה: מתי נראה התכנסות חזרה לסביבת אינפלציה קרובה יותר ל- 2%? כנראה לא לפני סוף רבעון א' 2022. ברקע, ביידן מציע תקציב של 6 טריליון דולר, וכנראה גירעון של 1.5 טריליון דולר ב- 2022 או כ- 7.8% תוצר, ושמירה על גירעונות גבוהים סביב 5% תוצר עד 2031."

עונת הדוחות נמשכת 

גם השבוע עונת הדוחות בוול סטריט נמשכת, כשאלו החברות המשמעותית שצפויות לפרסם בשבוע הקרוב:

יום שלישי -  ZOOM VIDEO COMMUNICATIONS

יום רביעי -  SPLUNK INC PHILLIPS-VAN HEUSEN CORP

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דידי 30/05/2021 22:40
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אחרי שהם הודיעו על חלוקת דיבידנד ועליות מרובות ברווחים תאחלו לי 300 אחוז השנה מהם.??
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.