שופיפיי; שלושה מתוך שבעת המנהלים הבכירים יעזבו
בפוסט שפרסם אתמול בלילה טובי לוטקה, מנכ"ל שופייפי SHOPIFY INC באתר החברה הוא כתב כי שלושה מתוך שבעת הבכירים של החברה צפויים לעזוב, לא דווח האם מדובר בהתפטרות מרצון או בפיטורים ורק צוין בצורה מעורפלת כי עזיבתם היא "הדבר הנכון הן בשבילם והן בשביל שופייפי". המנכ"ל הודה להם בפוסט על תרומתם להבאת החברה למצב שבה היא היום. כל העובדים המדוברים הם עובדים וותיקים בחברה שעובדים כמעט מאז שנוסדה.
שלושת העוזבים הם: סמנכ"לית העסקת העובדים של החברה, הסמנכ"ל המשפטי וסמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, התפטרותם באה בהמשך להתפטרותו של מנהל המוצר של החברה בספטמבר שעבר.
בבעלות חברת שופייפי פלטפורמה שדרכה ניתן להקים אתרים למכירת מוצרים באינטרנט. היא בעצמה אינה מוכרת מוצרים באינטרנט ומודל הרווח שלה מתבסס על תשלום חודשי מבעלי החנויות שבנו את החנות שלהם דרך הפלטפורמה, מודל רווח נוסף של החברה הוא באמצעות מתן אופציה למתן שירותי סליקת אשראי לקוחות לבעלי החנויות ושירותים נוספים כגון שיתופי פעולה עם חברות שילוח למתן אופציה לבעלי החנויות שבפלטפורמה שלה לפעול דרכן.
בשנת 2020 הסתכמו הכנסות החברה לסך של 2.9 מיליארד דולר, גידול של 81% בהשוואה להכנסות של 1.6 מיליארד דולר בשנת 2019; חלק גדול מהגידול ניתן לייחס לתקופת הקורונה שנתנה דחיפה קדימה לחנויות למכירת המוצרים באינטרנט. הרווחיות הגולמית של החברה במהלך שנת 2020 עמדה על 50% (רווח גולמי של 1.5 מיליארד דולר).
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מודל התשלום החודש של לקוחות החברה הניב לחברה 900 מיליון דולר של הכנסות, שכיאה לעסק בתחום Saas (Software as a service - תוכנה כשירות) הרווחיות הגולמית ממודל התשלום החודשי הייתה גבוה והסתכמה בכ-78%. אם כי הרווחיות הגולמית שלה החברה מהמודל הזה, כמו של חברות Saas רבות אחרות מטעה מאוד שכן מעבר לעלויות השוטפות של תפעול עסק ה-Saas שהן ללא ספק נמוכות, על החברה להוציא סכום מסוים של כסף באופן קבוע על שיווק ללקוחות חדשים בשביל לקזז את הלקוחות שעוזבים בלקוחות חדשים ולשמור על רמת ההכנסות משנה לשנה.
הרווח הנקי של החברה בשנת 2020 הסתכם לסך של 319 מיליון דולר אבל הוא נובע ברובו ממשחקים חשבונאיים. החברה רשמה מס שלילי של 79 מיליון דולר כתוצאה מהכרה בנכסי מס בגין שנים עברו, היא רשמה רווח גדול מאוד כתוצאה משערוך למעלה של השווי של חברה בת. בנטרול כל הדברים האלו, בנוסף עם נטרול של הפחתה של תוכנה שרכשה בעבר, הרווח המייצג של החברה לשנת 2020 עומד על 97 מיליון דולר.
ההון העצמי של החברה בנטרול נכסי זכות שימוש והתחייבות בגין חכירה, נכסים בלתי מוחשיים, השקעה ברכוש קבוע, והשקעה בחברה בת שאת השווי שלה קשה להעריך עומד על 5.7 מיליארד דולר.
- סינופסיס צונחת ב-36% לאחר הפספוס בדוחות
- הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.