המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

סגירה בירידות, ננו דיימנשן נפלה 9.3%

פורסייט ירדה ב-3.2% לאחר הזינוק אתמול., טבע נחלשה 0.4%, אינטל הוסיפה עוד 4%. למונייד ירדה 10.3%, צ'ק קאפ טיפסה 23%, סטרטסיס התחזקה 16.3%

נושאים בכתבה לקראת המסחר

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. הסיפור המרכזי של השווקים הוא נאומו של ג'רום פאוול נגיד הפד' שאמר כי הוא לא רואה העלאת ריבית כל עוד האינפלציה נמוכה. תנאי זה, שכבר ממילא ממומש בשווקים גרם לירידות, במיוחד לאור הרעיון כי השווקים כן מאמינים שהירידה החדה בדולר תביא לבסוף לגידול בעלויות הייצור והשירות בארה"ב (שתביא בתורה לעלייה בריבית ובעלויות המימון של החברות)

מצד שני, המשקיעים ממתינים לחשיפת פרטים לגבי תוכנית התמריצים של ג'ו ביידן. התוכנית אמורה לכלול מענק ישיר לאזרחים כתוספת למענק בסך 600 דולר שכבר הוענק להם, העלאת דמי אבטלה ותמיכה במדינות וממשלות מקומיות. הערכות נוגעות לכך שהתמריץ עשוי להגיע לכדי 2 טריליון דולר. מבחינת מאקרו, תביעות האבטלה השבועיות שממשיכות להיות גבוהות מהצפוי ומצביעות על פריכותו של שוק העבודה האמריקני. בפרסום מהיום לתביעות דמי אבטלה נוספו בשבוע האחרון יותר מ-900 אלף תביעות לעומת צפי של פחות מ-800 אלף.

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.13%                                                                         

דאו ג'ונס 0.16%                                                                             

נאסד"ק -0.21%                                                                            

    מניות בכותרות

    דוחות של חברות התעופה הגדולות בארה"ב לרבעון הרביעי של 2020 ולשנה כולה, יהיו  גרועים. אין חברה שתצליח לחמוק מזה. השאלה היחידה היא עד כמה יצליחו לצמצם הפסדים באמצעות צמצום של הוצאות התפעול. דלתא (סימול: DEL) דיווחה על הפסד של 2.53 דולר למניה ברבעון הרביעי. החברה הצליחה להקטין את שרפת המזומנים בחצי ברבעון האחרון לעומת הרבעון השלישי ובתוך כך המניה עולה 1.9%. 

    קיראו עוד ב"גלובל"

    מאקרו

    מבחינת איום לשווקים, זה עלול להגיע בעקבות עלייה חדה בתשואה על אג"ח ממשלתי. עלייה שכזו תגרום לבנק המרכזי להקטין את תוכניות ההקלות הכמותיות ואת הגיבוי לריבית אפסית. כאמור, תשואת האגח האמריקנית ל-10 שנים שברה את רף ה -1% בשבוע שעבר, בעקבות ניצחון הדמוקרטים בבחירות. רוב הכלכלנים מאמינים שהריבית עוד תעלה לנוכח הרוב שיש לדמוקרטים בסנאט שיבקשו להגדיל את התוכניות הפיסקליות. 

    עלייה של תשואת אגח מדינה תגרום גם לעלייה בתשואות האג"ח של חברות. עלויות מימון גדולות יותר יפגעו ברווחי החברות ויקטינו את שווי מניות החברה הנסחרות. 

    מדד המחירים לצרכן עלה 0.1% בהתאם לציפיות ומצביע על עלייה שנתית של 1.4%. מדובר בנתון חשוב במיוחד לשווקים לאחר שאיום פוטנציאלי להמשך עליות יהיה החשש מפני התחממות יתר של הכלכלה וירידה חדה מדי בשווי הדולר שמייקר סחורות. 

    בשורה למשקיעים בארה"ב שתשואתם נפגעה כתוצאה מערך הדולר. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל  החליטה על שינוי במדיניות הבנק כלפי פעילות הבנק בשוק המט"ח: הוועדה המוניטרית מעריכה שעל מנת לתמוך בהשגת יעדי בנק ישראל ובהתאוששות המשק ממשבר הקורונה, ובפרט כדי לתמוך בענפי היצוא ותחליפי היבוא, יהיה צורך להמשיך להתערב בשוק המט"ח בהיקף נרחב בשנת 2021. לקריאה מלאה לחץ כאן 

    הבנק הודיע מראש על הרכישה הצפויה בסך כ-30 מיליארד דולר בשנת 2021 וזאת בניסיון (אולי נואש) לעצור את הנפילה בשער הדולר, שהיום המשיך ליפול בעד 0.61%, הגיע לרמה של 3.1149 שקלים. בעקבות הודעת הבנק המטבע האמריקאי מתאושש מעט ונכון לעכשיו עולה ב-0.36% ונסחר תמורת 3.1452 שקלים.

    מניות בכותרת

    מנכ״ל מודרנה  MODERNA  סטפן בנסל יצא אתמול בהצהרה דרמטית והסכים עם הדעה כי נגיף הקורונה יהפוך למחלה אנדמית ואמרי כי״ SARS-CoV-2 לא נעלם. אנחנו הולכים לחיות עם הנגיף הזה, אני חושב שלנצח״ אמר במהלך הכנס JPMorgan Healthcare. סטפן הוסיף כי מערכות הבריאות יצטרכו להמשיך ולצפות אחר מוטציות חדשות של הנגיף, כך שהמדענים יוכלו לייצר חיסונים מתאימים . (לכתבה המלאה)

    אינטל  INTEL CORPORATION  מניית החברה רושמת עלייה של 10% בתוך יממה. זאת לאחר שאתמול קפצה ב-7% והיום הוסיפה 4%.  בוב סוואן מנכ"ל החברה, הודיע אתמול על פרישה. בתקופת כהונתו של סוואן, אינטל ספגה מכות מצד המתחרות. במהלך הקיץ האחרון דיווחה אינטל כי שבבי הדור החדש שלה יתעכבו בזמן שהמתחרה העיקרית AMD כבר הטמיעה את השבבים שלה בתוך מחשבים ניידים. אפל APPLE הודיעה בסתיו כי תשתמש בשבבים מבית הייצור שלה במחשבי המק שלה, ותשבור שותפות בת 15 שנים עם אינטל לצורך אספקת שבבים. (לכתבה המלאה)

    טסלה TESLA INC החברה התבקשה על ידי רגולטור הבטיחות בדרכים בארה"ב לבצע ריקול ל-158 אלף מכוניות שעלולות להכיל פגם באחד ממסכי המגע שעלול להפוך לסיכון לנהגי הרכבים. המניה ירדה 1%.

    פאייפאל (סימול: PAYL) הפכה להיות החברה הזרה הראשונה בסין עם בעלות מלאה על פלטפורמת תשלומים, לאחר שרכשה את 30% הנותרים ממניות -GOPAY שבבעלותה. המנייה סיימה בירידות קלות. 

    אינדיקציה נוספת למצב המטריד של ענף הקמעונאות בארה"ב. חברת נורדסטרום (סימול: JWN) העוסקת במכירת בגדים, מסרה כי מכירות עונת החגים היו חלשות וקטנו ב-22%. המכירות און ליין עלו ב-54%. החברה מסרה כי חל שיפור מסוים במכירות מנובמבר לדצמבר. מניות נורדסטורם עלו 1.2%. 

    ישראליות בוול סטריט

    טבע -1.91% - המשקיעים ימשיכו לקוות למגמה חיובית במניה, כפי שהיה עד כה בתחילת השנה, עם הערכות להקלה בלחץ התביעות נגד החברה בשיווק אפיואידים. המניה ירדה 0.4%. 

    ננוקס NANO-X IMAGING החברה הישראלית להדמיה נפלה 4%, לאחר שאתמול עלתה יותר מ-5%. הישראלית המסקרנת שרוצה לשווק אמצעים לזולים לצילומי XRAY מסביב לעולם.

    הסיפור המרכזי של אמש במניות הישראליות בניו יורק היה שייך לפורסייט. החברה  חתמה על פיילוט לניסוי מוצר החברה עם חברה יפנית. הניסוי יהווה צעד נוסף בדרך להטמעת מוצר החברה המונע תאונות ברכב אוטונומי. יצרנית הרכב היפנית היא שחקן גלובלי שיבקש לבדוק את פתרון מניעת התאונות של החברה כחלק מפרויקט גדול יותר בדרך לעיר חכמה. לאחר טיפוס של 80% המנייה תיקנה בכ-3.2%  

    ננו דיימנשן (סימול: NNDM). אחרי הטיפוס מגיע הדילול. המניה ירדה 11% לאחר שאתמול טיפסה ב-22%. החברה הודיעה שתמכור 35 מיליון מניות במחיר של 9.5 דולר (מחיר המניה לאחר הירידה הוא 10.2 דולר). החברה תגייס בעזרת ההנפקה 332.5 מיליון דולר ברוטו. 

    למונייד, הלהיט של החודשים האחרונים תיקנה היום ב-10.3%, לאחר תהיות על שוויה שהגיע כבר ל-10 מיליארד דולר. היום פרסמה סיטרון קרן גידור שמתעסקת בעיקר בשורטים המלצת מכירה על המניה עם מחיר יעד של 100 דולר 

    צ'ק קאפ (סימול: CHEK) - החברה עלתה 23% בעוד הנהלת החברה מתקרבת לניסוי הפיבוטלי שיבצעו לגבי גלולת החברה בארה"ב. הגלולה אמורה לגלות פוליפים כזיהוי מקדים ומניעת מחלת סרטן המעי. מנכ"ל החברה, אלכס עובדיה, בראיון בלעדי לביזפורטל סבור שלמרות שהמניה עלתה פי 5 היא תמשיך לעלות.  

    תגובות לכתבה(4):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 4.
      אמיר 15/01/2021 10:15
      הגב לתגובה זו
      חברה.בדרך כלל חוששת לדלל את המשקיעים שלה, המנייה גואה רק בגלל שקרן ארק משקיעה בה, אין לחברה שום צורך במזומנים הללו, וזה יגמר רע מאוד שומר נפשו ירחק. נ.ב העסק העיקרי שלהם פחות ממדשדש, ולכן ברחתי. טוב לקנות חברות חלום אבל אם הם מאבדות כיוון לברוח
    • 3.
      מניות של מהמרים (ל"ת)
      עידן 15/01/2021 01:09
      הגב לתגובה זו
    • 2.
      מפולת אכזרית בפתח (ל"ת)
      חיה רעה 14/01/2021 22:37
      הגב לתגובה זו
    • 1.
      רק מזומן 14/01/2021 22:13
      הגב לתגובה זו
      זורקים מיליארדים על חברות כלום ונטו שום דבר ננוקס פורסייט נו אויר חם.
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

    מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

    ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

    אדיר בן עמי |
    נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

    מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


    ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


    הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

    תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


    התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


    נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.