סחר סין
צילום: iStock

במקביל לנגיף הקורונה בסין - מדד מחירי ההובלה הימית בצניחה

הירידה בביקושים מצד סין כבר מורגשת: המדד עבור האוניות מסוג Capesize, סוג האוניות הגדול ביותר בשוק, ירד ב-100% ומשלים ירידה רצופה ב-36 ימי המסחר האחרונים. 
עמית נעם טל | (7)

ברקע לחששות מהאטה כלכלית בעולם ובפרט בשוק הסיני, נראה כי שוק התובלה הימית הנפגע העיקרי. אחד האינדיקטורים המעניינים לפעילות הכלכלה העולמית הוא "המדד הבלטי"  (Baltic Dry Index), כאשר הוא מצביע על קיפאון מוחלט בימים האחרונים.

קצת רקע: מאז 1998 נקבע מדד מחירי ההובלה הימית היבשה (Baltic Dry Index) מדי יום בבורסת Baltic שמושבה בלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, כדוגמת פחם, עפרות ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם. כל יום נשאלים בעלי חברות הספנות הגדולות בעולם על עלות המשלוחים עבור 22 מסלולי משלוח מובילים בעולם.

לאחר חישוב, הבורסה מחשבת את עלויות ההובלה ל-4 קטגוריות של ספינות: Capesize - ספינות שיכולות לשאת מעל 100,000 טון, והן גדולות מידי לעבור בתעלת פנמה. ספינות אלו מהוות כ-10% מכלל הספינות משא בשוק. Panamax - ספינות היכולות לשאת בין 60 ל-80 אלף טון של סחורות, והן יכולות לעבור דרך תעלת פנמה. ספינות אלו מהוות 19% מכלל הספנות בשוק. Handymax - ספינות היכולות לשאת בין 45 ל-59 אלף טון של סחורה. ספינות אלו מהוות כ-37% מהשוק. Handysize - ספינות היכולות לשאת בין 15 ל-35 אלף טון סחורה.

המדד מהווה אינדיקטור אמין לביקוש לחומרי גלם המשמשים לייצור מכונות/תשתיות/בניינים וכו', ולמעשה מאותת על הצפי לצמיחה/התכווצות כלכלית בעולם. כאשר הביקוש לחומרי גלם עולה, עלות ההובלה של חברות הספנות עולה והמדד עולה, ולהיפך.

למרות שינואר ידוע כחודש חלש בשוק הספנות (לנוכח החגים בסין), הירידה שרושם המדד מתחילת השנה היא חריגה במיוחד. המדד הראשי ירד ביותר מ-81% מהשיא שקבע בתחילת דצמבר. המדד עבור האוניות מסוג Capesize ירד ב-100%. המדד ירד בכל 36 ימי המסחר האחרונים.

מדד התובלה לספינות מסוג Capesize

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    טעות המדד ירד ב 150 אחוז.... (ל"ת)
    קובי 04/02/2020 07:39
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מושקע בקולים 04/02/2020 06:24
    הגב לתגובה זו
    איזה שוק כייפי. כלום לא עוצר אותו. מדינה כמו סין נמצאת בהקפאה וסגר מוחלט וזה לא מעניין את השוק. בריטניה יוצאת מהאיחוד האירופי וזה לא מעניין את השוק. יום אחד של ירידות וממשיכים חזק צפונה. אני צופה היום שבירת שיא בארהב ובישראל חותכים את 1700 וטסים לעבר 1740. יאהווווו
  • 5.
    יניב67 03/02/2020 19:43
    הגב לתגובה זו
    בסוף הקורנה תעזור להוציא קצת אוויר מהבועה...
  • 4.
    ואם השוק עדיין בשיא כנראה שזה לא מעניין (ל"ת)
    הכל מגולם 03/02/2020 18:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דניאל 03/02/2020 18:02
    הגב לתגובה זו
    כי אז הוא יפסיק להתקיים מתמטיקה בסיסית.
  • 2.
    לרון 03/02/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
    היבשתית ברכבות תיפגע.
  • 1.
    דירה = קורת גג 03/02/2020 17:14
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX 135.45%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


וול סטריט בניו יורק, מלא פעילות, דגלי אמריקה מתנופפים קרדיט ביזפורטלוול סטריט בניו יורק, מלא פעילות, דגלי אמריקה מתנופפים קרדיט ביזפורטל

הצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר

בעוד התוצאות לרבעון השלישי הצביעו על ביצועים סבירים, שיחות הוועידה של החברות בארצות הברית מציירות תמונה אחרת, משקי בית אמידים ממשיכים להוציא על טיסות, מסעדות וחופשות, בעוד המעמד הבינוני והנמוך נלחם ביוקר המחיה ומדקדק בכל הוצאה

ליאור דנקנר |

התוצאות שפרסמו החברות האמריקאיות ברבעון השלישי הצביעו על ביצועים סבירים, לפחות ככה נראה במבט ראשון. אבל בשיחות הוועידה שאחרי הפרסום הנהלות רבות עולה מציאות מורכבת יותר סביב הצרכן האמריקאי, והתמונה דווקא הופכת לפשוטה יותר, תמונה שבה יש את המעמד העשיר ויש את כל השאר. זה אולי דבר שהיסטורית אנחנו בארץ תמיד חושבים על האמריקאים, אבל בפועל, אם פעם הצרכן האמריקאי התחלק לשכבות רבות ומורכבות, היום הפערים ברמת המחייה וכח הקנייה הולכים ומחמירים בלי שאף אחד יודע מתי ואיך זה ייתמתן. 

במרכז התמונה עומד מודל ה"קיי" K-shaped, שבו אין "צרכן אמריקאי" אחד. הענף העליון מייצג משקי בית אמידים ששומרים על רמת הוצאה גבוהה, הענף התחתון משקף משקי בית מהמעמד הנמוך והבינוני, שמתקשים לעמוד ביוקר המחיה.

עדי בורקוביץ, מנהל השקעות מפעילים ניהול תיקי השקעות, אומר כי "התמונה הכוללת משיחות הוועידה ברורה, הצרכן האמריקאי מפוצל יותר מאי פעם. האמידים עדיין מחזיקים את גלגלי הצמיחה, אך מתחילים להפגין סימני זהירות. במקביל, המעמדות הנמוכים ממשיכים להישחק תחת נטל יוקר המחיה. כל עוד הפער הזה נשמר ואף מעמיק, הוא ימשיך לעצב את ביצועי החברות ואת כיוון הכלכלה האמריקאית בשנה הקרובה".

בצמרת ה"קיי" טיסות, מסעדות וחופשות

בצד העליון של ה"קיי" נמצאים הצרכנים בעלי ההכנסה הגבוהה, בדרך כלל מדובר במשקי בית עם נכסים פיננסיים משמעותיים, דירות בבעלות ושכר גבוה יחסית. אלה ממשיכים להניע חלקים מרכזיים בכלכלה האמריקאית, בעיקר בתחומי השירותים, הבילוי והפנאי.

אמריקן אקספרס דיווחה שלקוחות הפרימיום שלה שומרים על רמת הוצאה גבוהה, במיוחד בנסיעות ובבילויים, עם דגש על הוצאות במסעדות ובטיסות. מאסטרקארד ציינה שהשוק הפיננסי עדיין קרוב לשיאים היסטוריים, מה שתומך באפקט העושר ומעודד הוצאות. בהנהלת ויזה הדגישו שהשכבה בעלת ההוצאות הגבוהות ביותר היא גם זו שממשיכה לצמוח בקצב המהיר ביותר.