סחר סין
צילום: iStock

במקביל לנגיף הקורונה בסין - מדד מחירי ההובלה הימית בצניחה

הירידה בביקושים מצד סין כבר מורגשת: המדד עבור האוניות מסוג Capesize, סוג האוניות הגדול ביותר בשוק, ירד ב-100% ומשלים ירידה רצופה ב-36 ימי המסחר האחרונים. 
עמית נעם טל | (7)

ברקע לחששות מהאטה כלכלית בעולם ובפרט בשוק הסיני, נראה כי שוק התובלה הימית הנפגע העיקרי. אחד האינדיקטורים המעניינים לפעילות הכלכלה העולמית הוא "המדד הבלטי"  (Baltic Dry Index), כאשר הוא מצביע על קיפאון מוחלט בימים האחרונים.

קצת רקע: מאז 1998 נקבע מדד מחירי ההובלה הימית היבשה (Baltic Dry Index) מדי יום בבורסת Baltic שמושבה בלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, כדוגמת פחם, עפרות ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם. כל יום נשאלים בעלי חברות הספנות הגדולות בעולם על עלות המשלוחים עבור 22 מסלולי משלוח מובילים בעולם.

לאחר חישוב, הבורסה מחשבת את עלויות ההובלה ל-4 קטגוריות של ספינות: Capesize - ספינות שיכולות לשאת מעל 100,000 טון, והן גדולות מידי לעבור בתעלת פנמה. ספינות אלו מהוות כ-10% מכלל הספינות משא בשוק. Panamax - ספינות היכולות לשאת בין 60 ל-80 אלף טון של סחורות, והן יכולות לעבור דרך תעלת פנמה. ספינות אלו מהוות 19% מכלל הספנות בשוק. Handymax - ספינות היכולות לשאת בין 45 ל-59 אלף טון של סחורה. ספינות אלו מהוות כ-37% מהשוק. Handysize - ספינות היכולות לשאת בין 15 ל-35 אלף טון סחורה.

המדד מהווה אינדיקטור אמין לביקוש לחומרי גלם המשמשים לייצור מכונות/תשתיות/בניינים וכו', ולמעשה מאותת על הצפי לצמיחה/התכווצות כלכלית בעולם. כאשר הביקוש לחומרי גלם עולה, עלות ההובלה של חברות הספנות עולה והמדד עולה, ולהיפך.

למרות שינואר ידוע כחודש חלש בשוק הספנות (לנוכח החגים בסין), הירידה שרושם המדד מתחילת השנה היא חריגה במיוחד. המדד הראשי ירד ביותר מ-81% מהשיא שקבע בתחילת דצמבר. המדד עבור האוניות מסוג Capesize ירד ב-100%. המדד ירד בכל 36 ימי המסחר האחרונים.

מדד התובלה לספינות מסוג Capesize

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    טעות המדד ירד ב 150 אחוז.... (ל"ת)
    קובי 04/02/2020 07:39
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מושקע בקולים 04/02/2020 06:24
    הגב לתגובה זו
    איזה שוק כייפי. כלום לא עוצר אותו. מדינה כמו סין נמצאת בהקפאה וסגר מוחלט וזה לא מעניין את השוק. בריטניה יוצאת מהאיחוד האירופי וזה לא מעניין את השוק. יום אחד של ירידות וממשיכים חזק צפונה. אני צופה היום שבירת שיא בארהב ובישראל חותכים את 1700 וטסים לעבר 1740. יאהווווו
  • 5.
    יניב67 03/02/2020 19:43
    הגב לתגובה זו
    בסוף הקורנה תעזור להוציא קצת אוויר מהבועה...
  • 4.
    ואם השוק עדיין בשיא כנראה שזה לא מעניין (ל"ת)
    הכל מגולם 03/02/2020 18:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דניאל 03/02/2020 18:02
    הגב לתגובה זו
    כי אז הוא יפסיק להתקיים מתמטיקה בסיסית.
  • 2.
    לרון 03/02/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
    היבשתית ברכבות תיפגע.
  • 1.
    דירה = קורת גג 03/02/2020 17:14
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
אנבידיה הואנגאנבידיה הואנג
דוחות

אנבידיה מכה את התחזיות ומאותתת שהביקוש ל-AI עדיין חזק

ענקית השבבים עקפה את הציפיות עם רווח למניה של 1.3 דולר והכנסות של 57 מיליארד דולר, קפיצה בהכנסות מרכזי הנתונים ל־51.2 מיליארד ותחזית של 65 מיליארד דולר ברבעון הבא; המניה עולה ב-4%
אדיר בן עמי |

אנבידיה NVIDIA Corp. -2.42%   פרסמה את דוחות הרבעון השלישי והבהירה שוב למה היא ממשיכה להוביל את מירוץ הבינה המלאכותית: החברה עקפה את תחזיות האנליסטים בהכנסות וברווח, והציגה תחזית אופטימית במיוחד לרבעון הרביעי. מניית החברה הגיבה בעלייה של יותר מ־4%.

חשוב - מה אמר ג'נסן הואנג בשיחת המשקיעים

ברבעון השלישי רשמה אנבידיה רווח של 1.30 דולר למניה והכנסות של 57.01 מיליארד דולר, טוב מהציפיות שעמדו על 1.26 דולר למניה ו־55.2 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד עמדו נתוני החברה על 0.81 דולר למניה והכנסות של 35.1 מיליארד דולר. מוקד הכוח המרכזי של אנבידיה נשאר חטיבת מרכזי הנתונים, שמובילה את הביקוש הגואה למעבדי AI. החטיבה הניבה ברבעון הכנסות של 51.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות ל־49.3 מיליארד דולר. תחום הגיימינג, שבעבר היה ליבת הפעילות של החברה, הניב 4.3 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות השוק.


לרבעון הרביעי צופה אנבידיה הכנסות של 65 מיליארד דולר, פלוס־מינוס 2%, גבוה מהערכת השוק שעמדה על 62 מיליארד דולר. עבור משקיעים שמודאגים מהאם המומנטום ב-AI יכול להמשיך להחזיק את השוק, זהו נתון משמעותי שמאותת שהביקוש העסקי למחשוב מתקדם עדיין במגמת עלייה.


הדוח מגיע בזמן שבו שוק ההון כולו בוחן מחדש את האופטימיות סביב החברות המובילות בתחום. בחודשים האחרונים מכרו כמה משקיעים בולטים את אחזקותיהם באנבידיה, כולל קרן הגידור של פיטר תיל, שמכרה פוזיציה של כ־100 מיליון דולר, וסופטבנק, שמימשה את כל אחזקותיה בחברה בשווי של 5.8 מיליארד דולר. עבור שתיהן מדובר במהלך שנועד לפנות משאבים להשקעות AI אחרות.


ענקית השבבים נסחרת כעת לפי שווי של 4.5 טריליון דולר, כאשר מנייתה עלתה ב-39% מתחילת השנה ו-27% ב-12 החודשים האחרונים.

מאסק טסלה
צילום: טוויטר

הקשר בין טסלה לאנבידיה, ולמה טסלה מזנקת ב-6%?

האם טסלה היא חברת AI? 

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אלון מאסק

מניית טסלה Tesla -0.84%  עולה בכ 6% במסחר בוול סטריט ונעה סביב 424 דולר למניה. שווי השוק של החברה עולה ליותר מ-1.3 טריליון דולר. הסיבה: אנבידיה. 

אנבידיה דיווחה על הכנסות של 57 מיליארד דולר ברבעון השלישי לעומת ציפיות לכ 55 מיליארד, מה שמאותת לשוק כי הביקוש לשבבי בינה מלאכותית נותר גבוה ומחזיר עניין במניות שמזוהות עם תחום ה AI. הפער בין תחזיות האנליסטים לבין התוצאות בפועל של אנבידיה נתפס כאישור לכך שהגל הנוכחי של השקעות ב AI עדיין בעיצומו. זאת ועוד: התחזית של אנבידיה מוכיחה שהביקושים עצומים,. התחזית לרבעון האחרון עומדת על 65 מיליארד דולר לעומת תחזיות ל-62.2 מיליארד דולר.  

המניות של חברות שנחשבות מוטות בינה מלאכותית מגיבות בעליות, ובולטת ביניהן טסלה. עבור חלק מהמשקיעים ולאט לאט זה מחלחל ליותר שחקנים בשוק, טסלה אינה רק יצרנית רכב חשמלי, אלא חברה עם תוכניות בתחום הנהיגה האוטונומית והרובוטיקה וה-AI בכלל. 

לכן היא נהנית מהסנטימנט החיובי סביב דוחות אנבידיה. אנבידיה משווקת פלטפורמת חומרה ותוכנה אגנוסטית לתעשיית הרכב, שנועדה לאפשר ליצרניות שונות לפתח יכולות נהיגה מתקדמות ורכב “מוגדר תוכנה”. טסלה עושה שימוש בשבבי AI של אנבידיה במרכזי הנתונים שלה לצורך אימון מערכות נהיגה אוטונומית ורובוטיקה, לצד יצרניות רכב נוספות. 

מפגשים פומביים של אילון מאסק עם מנכ”ל אנבידיה ג’נסן הואנג מחזקים את הזיקה התדמיתית בין החברות, אך בפועל אנבידיה פועלת כספקית תשתית רחבה לענף כולו. דוחות חזקים של אנבידיה הם לכן לא רק חדשות לטסלה, אלא סימן לכך שההשקעות ב AI לרכב ולמרכזי נתונים נמשכות בקצב גבוה. השווי משקף ציפיות AI, ההכנסות עדיין מעולם הרכב העלייה במניית טסלה מלווה בתמחור גבוה ביחס ליצרניות רכב אחרות.