סחר סין
צילום: iStock

במקביל לנגיף הקורונה בסין - מדד מחירי ההובלה הימית בצניחה

הירידה בביקושים מצד סין כבר מורגשת: המדד עבור האוניות מסוג Capesize, סוג האוניות הגדול ביותר בשוק, ירד ב-100% ומשלים ירידה רצופה ב-36 ימי המסחר האחרונים. 
עמית נעם טל | (7)

ברקע לחששות מהאטה כלכלית בעולם ובפרט בשוק הסיני, נראה כי שוק התובלה הימית הנפגע העיקרי. אחד האינדיקטורים המעניינים לפעילות הכלכלה העולמית הוא "המדד הבלטי"  (Baltic Dry Index), כאשר הוא מצביע על קיפאון מוחלט בימים האחרונים.

קצת רקע: מאז 1998 נקבע מדד מחירי ההובלה הימית היבשה (Baltic Dry Index) מדי יום בבורסת Baltic שמושבה בלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, כדוגמת פחם, עפרות ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם. כל יום נשאלים בעלי חברות הספנות הגדולות בעולם על עלות המשלוחים עבור 22 מסלולי משלוח מובילים בעולם.

לאחר חישוב, הבורסה מחשבת את עלויות ההובלה ל-4 קטגוריות של ספינות: Capesize - ספינות שיכולות לשאת מעל 100,000 טון, והן גדולות מידי לעבור בתעלת פנמה. ספינות אלו מהוות כ-10% מכלל הספינות משא בשוק. Panamax - ספינות היכולות לשאת בין 60 ל-80 אלף טון של סחורות, והן יכולות לעבור דרך תעלת פנמה. ספינות אלו מהוות 19% מכלל הספנות בשוק. Handymax - ספינות היכולות לשאת בין 45 ל-59 אלף טון של סחורה. ספינות אלו מהוות כ-37% מהשוק. Handysize - ספינות היכולות לשאת בין 15 ל-35 אלף טון סחורה.

המדד מהווה אינדיקטור אמין לביקוש לחומרי גלם המשמשים לייצור מכונות/תשתיות/בניינים וכו', ולמעשה מאותת על הצפי לצמיחה/התכווצות כלכלית בעולם. כאשר הביקוש לחומרי גלם עולה, עלות ההובלה של חברות הספנות עולה והמדד עולה, ולהיפך.

למרות שינואר ידוע כחודש חלש בשוק הספנות (לנוכח החגים בסין), הירידה שרושם המדד מתחילת השנה היא חריגה במיוחד. המדד הראשי ירד ביותר מ-81% מהשיא שקבע בתחילת דצמבר. המדד עבור האוניות מסוג Capesize ירד ב-100%. המדד ירד בכל 36 ימי המסחר האחרונים.

מדד התובלה לספינות מסוג Capesize

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    טעות המדד ירד ב 150 אחוז.... (ל"ת)
    קובי 04/02/2020 07:39
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מושקע בקולים 04/02/2020 06:24
    הגב לתגובה זו
    איזה שוק כייפי. כלום לא עוצר אותו. מדינה כמו סין נמצאת בהקפאה וסגר מוחלט וזה לא מעניין את השוק. בריטניה יוצאת מהאיחוד האירופי וזה לא מעניין את השוק. יום אחד של ירידות וממשיכים חזק צפונה. אני צופה היום שבירת שיא בארהב ובישראל חותכים את 1700 וטסים לעבר 1740. יאהווווו
  • 5.
    יניב67 03/02/2020 19:43
    הגב לתגובה זו
    בסוף הקורנה תעזור להוציא קצת אוויר מהבועה...
  • 4.
    ואם השוק עדיין בשיא כנראה שזה לא מעניין (ל"ת)
    הכל מגולם 03/02/2020 18:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דניאל 03/02/2020 18:02
    הגב לתגובה זו
    כי אז הוא יפסיק להתקיים מתמטיקה בסיסית.
  • 2.
    לרון 03/02/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
    היבשתית ברכבות תיפגע.
  • 1.
    דירה = קורת גג 03/02/2020 17:14
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

space x.space x.

למה מניית אקוסטאר מזנקת ואיך זה קשור ל-SpaceX של מאסק?

למרות רבעון מאתגר, הבטחת תזרים משופר וחשיפה ל-SpaceX הופכות את אקוסטאר לאחת החברות המעניינות בענף התקשורת

רן קידר |
נושאים בכתבה spacex

מניית אקוסטאר EchoStar Holding 11.16%   זינקה השבוע לשיא חדש של כ-104 דולר לאחר שמורגן סטנלי שדרג את המלצת ההשקעה שלה ל-"משקל יתר". בבית ההשקעות ציינו כי לשוק התדרים האמריקאי יש פוטנציאל משמעותי עבור החברה, וכי מכירת התדרים שבבעלותה עשויה לשחרר ערך רב שלא מגולם עדיין בשווי המניה. העלייה החדה מגיעה לאחר תקופה ארוכה שבה אקוסטר הפכה משחקנית כבדה ומסורבלת לגוף שמתקרב לזרימת מזומנים גבוהה ולמודל עסקי יעיל בהרבה.

כבר חודשים שהסנטימנט החיובי סביב אקוסטאר קשור לא רק לתוצאות הפיננסיות, אלא בעיקר למערכת היחסים המתהדקת שלה עם SpaceX. העסקה המתגבשת בין החברות צפויה להעניק לאקוסטאר אחזקה בשווי מוערך של כ-8.5 מיליארד דולר בחברה הפרטית של אילון מאסק, חשיפה נדירה לגוף הנמצא בחזית תעשיית החלל, שמשקיעים רבים רואים בה מנוע צמיחה עתידי. מעבר לערך הכלכלי, SpaceX מסוגלת להפוך את אקוסטאר לספקית סלולר בעלת כיסוי רחב ויציב במיוחד, המבוסס על תשתית לוויינית גלובלית ולא רק על אנטנות קרקעיות. מבחינת המשקיעים, זהו יתרון אסטרטגי אדיר שממצב את החברה בשורה אחת עם טכנולוגיות תקשורת מתקדמות שאיש מהמתחרות אינו מחזיק.

במקביל לשיתוף הפעולה עם SpaceX, אקוסטאר מקדמת גם את העסקה הגדולה עם AT&T לרכישת תדרים בהיקף של 23 מיליארד דולר. שתי העסקאות יחד משנות את פני החברה מן היסוד: במקום להחזיק תשתיות כבדות ולהקים רשת סלולרית מאפס, החברה עוברת למודל רזה שבו היא נשענת על תשתיות AT&T ועל הלוויינים של SpaceX. המעבר למודל Hybrid MNO מפחית את ההוצאות הדרמטיות שהכבידו על החברה בשנים האחרונות ומסייע לה להתקרב למבנה הוצאות שמתאים לשוק תקשורת דיגיטלי ותחרותי.

המהלכים הללו מגיעים לאחר שנים לא קלות. מאז המיזוג עם DISH ב-2023, החברה נשאה על גבה רמות חוב גבוהות והשקעות הון כבדות שנבעו מהצטיידות ברישיונות תדרים ובציוד תשתית. תזרים המזומנים החופשי היה שלילי לפרקים, והחברה נדרשה להעמיק את החוב כדי לממן את פעילותה. כעת, עם התקדמות העסקאות, המשקיעים מצפים להפחתה מהותית של עלויות המימון ולהסרה של נטל שנמשך שנים. אנליסטים מעריכים כי לאחר שהעסקאות יאושרו באופן סופי, מה שככל הנראה יתרחש במהלך 2026, אקוסטאר תוכל לחזור לייצר תזרים חופשי של כ-2 מיליארד דולר בשנה, מה שממקם את המניה ברמת תמחור אטרקטיבית יחסית לענף.

דוחות הרבעון האחרון 

לצד האופטימיות, דוחות הרבעון השלישי הציגו תמונה מורכבת יותר. החברה דיווחה על הכנסות של 3.61 מיליארד דולר, ירידה של 7.2% לעומת השנה שעברה, תוך החמצת תחזיות השוק. גם ההפסד החשבונאי, 44.37 דולר למניה, הצביע על עומס הנובע מהתאמות חשבונאיות ומהוצאות עבר. עם זאת, בתוך התוצאות הסתמנה נקודת אור ברורה: פעילות ה־Wireless הצליחה לצמוח למרות תנאי השוק המאתגרים, עם תוספת של 223 אלף מנויים ושיפור הן ברמת הנטישה והן בגובה ההכנסה למשתמש. השיפור בחטיבה הזו, שבעבר הייתה המרכז הבולע של החברה, מהווה סימן מעודד ליכולת של אקוסטאר להפיק ערך כבר כעת מהתשתית החדשה שנבנית סביבה.