לא נעים: 7 המפסידים הגדולים מהמהלך המפתיע של הבנק המרכזי בשוויץ

ההחלטה שנפלה אתמול בשוויץ להסיר את הצמדת הפרנק למטבע האירו עלולה ליצור השלכות ותוצאות הרסניות
מתן בן ברוך | (10)

הנופים הפסטורליים בשוויץ גורמים לעיתים לרבים מהאנשים לשכוח שמדובר באחת מבירות הבנקאות החשובות בעולם. המהלך של הבנק המרכזי השוויצרי (SNB) אתמול הוכיח זאת כאשר הודעת הבנק עוררה סערה גדולה בשווקים הפיננסיים. מאז ההכרזה, ערכו של הפרנק עלה ב-22% מול האירו וב-20% מול הדולר האמריקני.

אלו 7 המפסידים הגדולים ביותר מהמהלך המפתיע של הבנק המרכזי בשוויץ:

יצרניות שעונים שוויצריות (וגם אספנים)

עלויות הייצור של היצרניות הגדולות בשוויץ כגון Rolex, TAG Heuer ו-Swatch יעלו בצורה מטאורית שכן עבודה הייצור והעיצוב נעשית בשוויץ עצמה. בנק UBS מצידו מסייג ואומר כי ליצרניות השעונים לא תהיה בעיה לגלגל את העלויות לצרכן הסופי ובכך לרכך את הפגיעה ברווחים. מן העברי השני, מנכ"ל קבוצת Swatch, ניק האייק היה פחות אופטימי והגדיר את המהלך של הבנק המרכזי "צונאמי" שיכה ביצואניות ובמדינה כולה.

הכלכלה השוויצרית

תחזיות הצמיחה הכלכליות של שוויץ כבר מקוצצות על רקע המהלך כאשר הכלכלנים מודאגים שהעלייה בערך הפרנק תפגע ביצואניות ותוביל לדיפלציה. ב-UBS מעריכים כי הכלכלה השוויצרית תצמח רק ב-0.5% ב-2015 כאשר לפני המהלך התחזיות עמדו על צמיחה של 1.8%. גם התחזיות ל-2016 כבר קוצצו בהתאם לצמיחה בשיעור של 1.1% בלבד אל מול תחזית קודמת של עלייה של 1.7%.

חברות השוקולד (ואוהבי השוקולד)

מניות ענקית השוקולד הפופולרית Lindt & Sprungli כבר ירדו 8% מאז המהלך של הבנק המרכזי בבורסה בציריך. "פרנק חזק יאלץ את החברות להעלות מחירים בכדי להגן על רווחים" מציינת קטלין ברוקס אנליסטית מחקר ב-Forex.com וממליצה בבדיחות הדעת להתחיל לאגור כדורי שוקולד. ב-Lindt מצידם ציינו כי הם מחזיקים ב-8 פסי ייצור מחוץ לשוויץ מה שיעזור להם להתגבר על הפרנק החזק.

רוג'ר פדרר

כוכב הטניס השוויצרי שבזמנו הפנוי הוא גם פרזנטור של חברות שוויצריות רבות כגון Lindt ו-Rolex עלול לגלות שהמשכורות שלו יקטנו לפתע. בנוסף זכייה בפרסי טניס במדינות אחרות תהיה שווה הרבה פחות כאשר ימיר את הכסף לפרנק.

תיירים

אם היו לכם תוכניות גדולות לסקי בשוויץ השנה, תתכוננו לשלם הרבה יותר. תעשיית התיירות בשוויץ צפויה לסבול כאשר מבקרים פוטנציאליים עשויים לבחור יעדים אחרים, זולים יותר.

בעלי משכנתאות פולנים

על פי מגזין ה-Financial Times, פולנים רבים לקחו משכנתאות נקובות בפרנק בשווי של כ-30 מיליארד אירו. אם הפרנק ימשיך להיסחר סביב הרמה הנוכחית, עלויות החזר המשכנתה יזנקו בכ-17% מה שמעלה חששות לגבי יכולת ההחזר של חלק מהלווים.

קיראו עוד ב"גלובל"

סוחרי מט"ח

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אחד מהעם 19/01/2015 00:23
    הגב לתגובה זו
    להזכיר שהתעשיה והיצרנים זה נכון, אבל באותה שורה גם רוג'ר פדרר? אנחנו צריכים לדאוג לו?
  • 8.
    מהי הודעת הבנק? 17/01/2015 09:45
    הגב לתגובה זו
    כתבה על תוצאות אבל הסיבה נשארת לא ברורה.
  • 7.
    יעל 17/01/2015 09:15
    הגב לתגובה זו
    הבנק בישראל צריך קודם למכור כמה שהוא יכול מהדולארים ואז להעלות ריבית שתצניח את הדולאר . עכשיו היצוא המסורתי - לא יפגע .הוא כבר נפגע בשנות ה-80-90 . חברות כמו טבע + כיל ירוויחו פחות ועוד כמה עובדי הייטק אולי ירדו בשכר אבל מצד שני יקנו דירות יותר זולות וגם החופשות בחו"ל יהיו זולות יותר . הבעיה זה הלחץ המאסיבי של חברות הענק טבע ,אינטל וכדומה לתת להם דולר מסובסד . השאלה לאיזה נגיד יהיה " ביצים " לצאת נגד הקרטל . שתופס את המדינה בעיוות מוניטרי כבר 7 שנים .
  • 6.
    ארז 17/01/2015 08:49
    הגב לתגובה זו
    רק לדוגמה מניית אינטראקטיב ברוקר IBKR בתום המסחר של יום שישי ירדה בפחות מאחוז אחד.
  • 5.
    סוחר מטח 17/01/2015 08:36
    הגב לתגובה זו
    הבנקים, שגנבו מיליארדי דולרים מלקוחות שיצאו בסטופים במחירים שלא היו קיימים. ועוד אחרי זה הם אומרים שהפסידו כסף! בושה
  • 4.
    יאצק 17/01/2015 06:42
    הגב לתגובה זו
    ועוד איזה חודק קיבלנו. השתמשנו ביועץ השקעות שוויצרי.
  • 3.
    מה עם כל החברות שההלוואות שלהן בפרנק שווצרי (ל"ת)
    סוחר 16/01/2015 23:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה 16/01/2015 22:17
    הגב לתגובה זו
    באמת מה פתאום מדינה כמו שוויץ מקפיצה את המטבע שלה הרי זה לרעתה ומיסתבר שהפולנים לקחו מהם משכנתאות בגובה של 70 מיליארד ולכן החליטו להכניס להם בגדול ועכשיו הם צריכים להחזיר למדינה עוד 60 מיליארד כי אלה משכנתות לטווח ארוך שהריבית מכפילה את עצמה
  • ררמ 16/01/2015 23:56
    הגב לתגובה זו
    כתבה דלילה, אין שום אזכור שמראה התחזקות של הבנקים כתוצאה מהלימות הון יציבה במטבע מקומי עצמאי וחזק. הפיננסים יקבלו בוסטר כתוצאה מהמהלך
  • 1.
    FXCM זו חברת נוכלות והונאות ומצוין שתימחק סופסוף (ל"ת)
    איתן 16/01/2015 21:26
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותמפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיות

האם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?

צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית

רן קידר |
נושאים בכתבה סין ג'ילי BYD

סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.

על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.

במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק, ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.

ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.

התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית 

למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.