המשטרה תפצה את ח"כ יהודה גליק על מניעת עלייתו להר הבית שלא כדין
התובע, ח"כ יהודה גליק, שימש בזמנים הרלוונטיים לתביעה כמורה דרך ובמסגרת תפקידו הדריך סיורים בהר הבית. כן היה גליק פעיל למען זכויות אדם בהר הבית ולמען עליית יהודים להר.
במרץ 2014 ניתן צו על ידי מפקד מחוז ירושלים דאז שלא לאפשר את כניסתו של גליק למתחם הר הבית אלא בהיתר שיינתן על ידו. בעקבות עתירה שהגיש גליק לבג"ץ הגיעו הצדדים להסכמה לפיה תתאפשר עלייתו של גליק להר ובעתיד ככל שיוחלט על הרחקתו לתקופה נוספת, ייערך לו שימוע ככל הניתן טרם ההחלטה או סמוך לאחריה, ותינתן לו על כך הודעה מספקת מראש.
מספר חודשים לאחר מכן, הגיש גליק תביעה כספית לבית המשפט לתביעות קטנות, בטענה כי המשטרה הפרה את הסיכום עמו ומנעה ממנו כניסה להר הבית במספר מקרים שונים, ללא עריכת שימוע ובניגוד לכללי המשפט המנהלי. בהמשך הועבר התיק לבית משפט השלום בירושלים, בשל טענות כבדות משקל שעלו בהליך שהן בעלות אופי החורג מהמקרה הפרטי של גליק.
לטענת גליק, המשטרה לא כיבדה שורת זכויות חוקתיות הנתונות לו, ובהן חופש התנועה, חופש הדת, חופש הביטוי ואף חירות ההפגנה. לטענתו, לא היה כל אלמנט פרובוקטיבי או הפגנתי במעשיו על הר הבית ולמרות זאת נמנעה גישתו לשם. עוד הוסיף כי באותה תקופה היו פעילים אנשי "המוראביטון" על ההר, שהוכרזו בשלב מאוחר יותר כארגון טרור, שלדידם עצם עלייתו להר היוותה פרובוקציה. לכן, על פי הטענה, המשטרה פעלה כ"קבלן ביצוע" של ארגון זה על מנת להשיג "שקט תעשייתי" על הר הבית.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב"כ המשטרה מאידך, טענה כי התביעה במהותה היא תביעה שתוקפת החלטה מנהלית נקודתית הנוגעת באופן מובהק בסמכות המנהלית של הרשות. החלטה מנהלית זו נתונה לשיקול דעתה הרחב של המשטרה, שהתקבלה לאחר בחינת מכלול הנסיבות שעמדו בפניה בזמן אמת, ובכלל זה הערכת המצב בהר הבית שאין חולק על היותו מקום רגיש. לשיטתה, אין מקום להתערב בהחלטה כזו אלא בחריגה קיצונית מסמכות ואין לבחון אותה בדרך של חוכמה לאחר מעשה. עוד הוסיפה כי לא ניתן להשוות את גליק לאחרים, שכן הוא סמל ודגל של המאבק למען עליית יהודים להר הבית ופועל לשינוי הסטטוס-קוו באתר. לדבריה, פעולותיו גררו התלהמות ופרובוקציה והפכו אותו ל"סדין אדום" ולכן אין מקום לקבל את התביעה.
השופטת קרן מילר קבעה כי בנסיבות המקרה הנוכחי יש לאפשר תקיפה עקיפה של החלטות המשטרה, למרות שבתביעה קודמת שהגיש גליק נגד המשטרה בעקבות מניעתו לעלות להר הבית, קבע בית המשפט העליון כי לא ניתן ככלל לפנות בתקיפה עקיפה במסגרת תביעת פיצויים נזיקית מבלי למצות את המסלול המנהלי. עם זאת, עיקרון זה אינו חל כאשר האפשרות לפנות לבית המשפט המוסמך אינה מעשית או כאשר מדובר במעשה עשוי או נזק שהתגבש. במקרה הנוכחי, לדעת השופטת, יש לקבוע כי אכן לא הייתה אפשרות מעשית של פנייה למסלול המנהלי, שכן מדובר במניעת עלייתו של גליק להר הבית במקרים בודדים כאשר ההחלטה על המניעה ניתנה סמוך למועד העלייה המבוקשת. לפיכך לא הייתה אפשרות מעשית בסד הזמנים הקצר לפנות לבית משפט כלשהו.
כמו כן, גליק פנה במקרה זה לתקיפה ישירה של החלטת המשטרה למנוע ממנו עלייה להר הבית, ואכן השיג את מטרתו באמצעות הסכמת הצדדים כי ככלל תתאפשר עלייתו למקום. על כן, במישור המנהלי הושגה הסכמה שלאורה היה על הצדדים לפעול.
- ארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
- האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר , המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
"לכל יהודי קיימת זכות לעלות להר הבית"
לגופם של דברים קבעה השופטת כי נקודת המוצא היא שלכל יהודי קיימת הזכות לעלות להר הבית כחלק מחופש הפולחן הדתי, כאשר במדינת ישראל מקבלת זכות זו משמעות מיוחדת בשל היותה מדינה יהודית ודמוקרטית. לפיכך, מעבר לפגיעה בחופש הפולחן של גליק, סברה השופטת כי מניעת עלייתו להר הבית מהווה גם פגיעה בחופש העיסוק שלו ובפרנסתו. זאת, בשים לב שבאותה תקופה שימש כמורה דרך ומדריך של קבוצות להר הבית שלוש פעמים ביום. לפיכך דווקא בעניינו של התובע הייתה חשיבות נוספת בהקפדה על זכותו לעלות להר הבית.
נקודת מוצא נוספת אליה התייחסה השופטת היא חופש הביטוי שניתן לגליק, שהיה ועודנו ידוע כמי שפועל למען עליית יהודים להר הבית ומשמש כיום אף יו"ר השדולה לחיזוק הקשר היהודי בהר הבית בכנסת. לדעת השופטת, מדובר בפעילות לגיטימית שנכללת במסגרת גבולותיו המותרים של חופש הביטוי ומובן כי עצם פעילותו אינה מצדיקה הטלת הגבלות על עלייתו להר, גם אם ישנם כאלו המתנגדים לפעילות זו.
לצד האמור הזכירה השופטת כי הזכויות האמורות אינן מוחלטות ויש לאזנן מול אינטרסים ציבוריים. בהקשר זה ניצבת סמכותה הרחבה של המשטרה וחובתה לשמירה על הסדר הציבורי, וכן יש להביא בחשבון את ייחודיותו ורגישותו של הר הבית, שההיסטוריה האלימה סביבו ידועה לכל וגם פעולות לגיטימיות לחלוטין יכולות להיתפס כפרובוקציה ולהתפשט לאלימות רחבה.
במקרה הנוכחי, סברה השופטת כי לא ניתן לחלוק שקיימת חובת זהירות מושגית וקונקרטית של המשטרה במסגרת הפעלת סמכותה להתיר או לשלול מגליק את הכניסה להר. לאחר בחינת כל האירועים להם טען גליק, מצאה השופטת כי בחמישה מקרים הפרה המשטרה את חובתה האמורה ופעלה בהתרשלות כאשר מנעה את כניסתו להר. לצד זאת, מאחר שגליק לא צירף כל מסמך לביסוס טענותיו לצורך הערכת גובה הנזק ולהפסדים שנגרמו לו, קבעה השופטת כי אין לפסוק לו פיצוי בגין נזק ממוני.
באשר לנזק הלא ממוני, שקלה השופטת את העובדה שדובר באירועים בודדים וספורים בהם לא התאפשרה עלייתו של גליק להר, בעוד במרבית ביקוריו התאפשרה כניסתו ללא קושי. כן צוין כי במישור ההתרעה גם גליק עצמו העיד כי מאז התקופה הרלוונטית היה שינוי משמעותי בהתנהלות המשטרה בהר הבית, כאשר חלק משמעותי מהשינוי, כך נראה, נובע מהכרזתו של ארגון ה"מוראביטון" או ה"מורביטאת" כארגון טרור. נוסף על האמור, סברה השופטת כי לא ניתן להתעלם מתפקידו הנוכחי של גליק כחבר כנסת במסגרתו הוא יכול להשפיע על ההתנהלות והמדיניות בהר הבית במסגרת פעילות ציבורית ופוליטית. לבסוף הוסיפה כי יש לתת את הדעת לסכומים הנפסקים בבתי המשפט בגין התנהלויות רשלניות אחרות של המשטרה, שפגיעתם בפרט קשה יותר, כגון עיכוב או מעצר בלתי חוקיים. מנגד נשקלה עדותו של גליק על פגיעתו הקשה מהתנהלות המשטרה כלפיו שהיוותה עבורו השפלה והותירה בו צלקות.
בשקלול כל האמור, חייבה השופטת לשלם לגליק פיצוי בסך של 7,500 שקל, בתוספת שכ"ט עו"ד בסך של 6,000 שקל והוצאות משפט. גליק יוצג בהליך ע"י עו"ד שמחה רוטמן. המשטרה יוצגה ע"י עו"ד גילה קרמר.
כתבות משפטיות נוספות ניתן למצוא באתר תקדין

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
