יהודה גליק
צילום: דף הפייסבוק

המשטרה תפצה את ח"כ יהודה גליק על מניעת עלייתו להר הבית שלא כדין

בית משפט השלום חייב את המשטרה לפצות את גליק באלפי שקלים בגין אירועים בהם נמנעה כניסתו להר הבית שלא כדין בעת ששימש מורה דרך ומדריך סיורים בהר

התובע, ח"כ יהודה גליק, שימש בזמנים הרלוונטיים לתביעה כמורה דרך ובמסגרת תפקידו הדריך סיורים בהר הבית. כן היה גליק פעיל למען זכויות אדם בהר הבית ולמען עליית יהודים להר.

במרץ 2014 ניתן צו על ידי מפקד מחוז ירושלים דאז שלא לאפשר את כניסתו של גליק למתחם הר הבית אלא בהיתר שיינתן על ידו. בעקבות עתירה שהגיש גליק לבג"ץ הגיעו הצדדים להסכמה לפיה תתאפשר עלייתו של גליק להר ובעתיד ככל שיוחלט על הרחקתו לתקופה נוספת, ייערך לו שימוע ככל הניתן טרם ההחלטה או סמוך לאחריה, ותינתן לו על כך הודעה מספקת מראש.

מספר חודשים לאחר מכן, הגיש גליק תביעה כספית לבית המשפט לתביעות קטנות, בטענה כי המשטרה הפרה את הסיכום עמו ומנעה ממנו כניסה להר הבית במספר מקרים שונים, ללא עריכת שימוע ובניגוד לכללי המשפט המנהלי. בהמשך הועבר התיק לבית משפט השלום בירושלים, בשל טענות כבדות משקל שעלו בהליך שהן בעלות אופי החורג מהמקרה הפרטי של גליק.

לטענת גליק, המשטרה לא כיבדה שורת זכויות חוקתיות הנתונות לו, ובהן חופש התנועה, חופש הדת, חופש הביטוי ואף חירות ההפגנה. לטענתו, לא היה כל אלמנט פרובוקטיבי או הפגנתי במעשיו על הר הבית ולמרות זאת נמנעה גישתו לשם. עוד הוסיף כי באותה תקופה היו פעילים אנשי "המוראביטון" על ההר, שהוכרזו בשלב מאוחר יותר כארגון טרור, שלדידם עצם עלייתו להר היוותה פרובוקציה. לכן, על פי הטענה, המשטרה פעלה כ"קבלן ביצוע" של ארגון זה על מנת להשיג "שקט תעשייתי" על הר הבית.

ב"כ המשטרה מאידך, טענה כי התביעה במהותה היא תביעה שתוקפת החלטה מנהלית נקודתית הנוגעת באופן מובהק בסמכות המנהלית של הרשות. החלטה מנהלית זו נתונה לשיקול דעתה הרחב של המשטרה, שהתקבלה לאחר בחינת מכלול הנסיבות שעמדו בפניה בזמן אמת, ובכלל זה הערכת המצב בהר הבית שאין חולק על היותו מקום רגיש. לשיטתה, אין מקום להתערב בהחלטה כזו אלא בחריגה קיצונית מסמכות ואין לבחון אותה בדרך של חוכמה לאחר מעשה. עוד הוסיפה כי לא ניתן להשוות את גליק לאחרים, שכן הוא סמל ודגל של המאבק למען עליית יהודים להר הבית ופועל לשינוי הסטטוס-קוו באתר. לדבריה, פעולותיו גררו התלהמות ופרובוקציה והפכו אותו ל"סדין אדום" ולכן אין מקום לקבל את התביעה.

השופטת קרן מילר קבעה כי בנסיבות המקרה הנוכחי יש לאפשר תקיפה עקיפה של החלטות המשטרה, למרות שבתביעה קודמת שהגיש גליק נגד המשטרה בעקבות מניעתו לעלות להר הבית, קבע בית המשפט העליון כי לא ניתן ככלל לפנות בתקיפה עקיפה במסגרת תביעת פיצויים נזיקית מבלי למצות את המסלול המנהלי. עם זאת, עיקרון זה אינו חל כאשר האפשרות לפנות לבית המשפט המוסמך אינה מעשית או כאשר מדובר במעשה עשוי או נזק שהתגבש. במקרה הנוכחי, לדעת השופטת, יש לקבוע כי אכן לא הייתה אפשרות מעשית של פנייה למסלול המנהלי, שכן מדובר במניעת עלייתו של גליק להר הבית במקרים בודדים כאשר ההחלטה על המניעה ניתנה סמוך למועד העלייה המבוקשת. לפיכך לא הייתה אפשרות מעשית בסד הזמנים הקצר לפנות לבית משפט כלשהו.

כמו כן, גליק פנה במקרה זה לתקיפה ישירה של החלטת המשטרה למנוע ממנו עלייה להר הבית, ואכן השיג את מטרתו באמצעות הסכמת הצדדים כי ככלל תתאפשר עלייתו למקום. על כן, במישור המנהלי הושגה הסכמה שלאורה היה על הצדדים לפעול.

קיראו עוד ב"בארץ"

"לכל יהודי קיימת זכות לעלות להר הבית"

לגופם של דברים קבעה השופטת כי נקודת המוצא היא שלכל יהודי קיימת הזכות לעלות להר הבית כחלק מחופש הפולחן הדתי, כאשר במדינת ישראל מקבלת זכות זו משמעות מיוחדת בשל היותה מדינה יהודית ודמוקרטית. לפיכך, מעבר לפגיעה בחופש הפולחן של גליק, סברה השופטת כי מניעת עלייתו להר הבית מהווה גם פגיעה בחופש העיסוק שלו ובפרנסתו. זאת, בשים לב שבאותה תקופה שימש כמורה דרך ומדריך של קבוצות להר הבית שלוש פעמים ביום. לפיכך דווקא בעניינו של התובע הייתה חשיבות נוספת בהקפדה על זכותו לעלות להר הבית.

נקודת מוצא נוספת אליה התייחסה השופטת היא חופש הביטוי שניתן לגליק, שהיה ועודנו ידוע כמי שפועל למען עליית יהודים להר הבית ומשמש כיום אף יו"ר השדולה לחיזוק הקשר היהודי בהר הבית בכנסת. לדעת השופטת, מדובר בפעילות לגיטימית שנכללת במסגרת גבולותיו המותרים של חופש הביטוי ומובן כי עצם פעילותו אינה מצדיקה הטלת הגבלות על עלייתו להר, גם אם ישנם כאלו המתנגדים לפעילות זו.

לצד האמור הזכירה השופטת כי הזכויות האמורות אינן מוחלטות ויש לאזנן מול אינטרסים ציבוריים. בהקשר זה ניצבת סמכותה הרחבה של המשטרה וחובתה לשמירה על הסדר הציבורי, וכן יש להביא בחשבון את ייחודיותו ורגישותו של הר הבית, שההיסטוריה האלימה סביבו ידועה לכל וגם פעולות לגיטימיות לחלוטין יכולות להיתפס כפרובוקציה ולהתפשט לאלימות רחבה.

במקרה הנוכחי, סברה השופטת כי לא ניתן לחלוק שקיימת חובת זהירות מושגית וקונקרטית של המשטרה במסגרת הפעלת סמכותה להתיר או לשלול מגליק את הכניסה להר. לאחר בחינת כל האירועים להם טען גליק, מצאה השופטת כי בחמישה מקרים הפרה המשטרה את חובתה האמורה ופעלה בהתרשלות כאשר מנעה את כניסתו להר. לצד זאת, מאחר שגליק לא צירף כל מסמך לביסוס טענותיו לצורך הערכת גובה הנזק ולהפסדים שנגרמו לו, קבעה השופטת כי אין לפסוק לו פיצוי בגין נזק ממוני.

באשר לנזק הלא ממוני, שקלה השופטת את העובדה שדובר באירועים בודדים וספורים בהם לא התאפשרה עלייתו של גליק להר, בעוד במרבית ביקוריו התאפשרה כניסתו ללא קושי. כן צוין כי במישור ההתרעה גם גליק עצמו העיד כי מאז התקופה הרלוונטית היה שינוי משמעותי בהתנהלות המשטרה בהר הבית, כאשר חלק משמעותי מהשינוי, כך נראה, נובע מהכרזתו של ארגון ה"מוראביטון" או ה"מורביטאת" כארגון טרור. נוסף על האמור, סברה השופטת כי לא ניתן להתעלם מתפקידו הנוכחי של גליק כחבר כנסת במסגרתו הוא יכול להשפיע על ההתנהלות והמדיניות בהר הבית במסגרת פעילות ציבורית ופוליטית. לבסוף הוסיפה כי יש לתת את הדעת לסכומים הנפסקים בבתי המשפט בגין התנהלויות רשלניות אחרות של המשטרה, שפגיעתם בפרט קשה יותר, כגון עיכוב או מעצר בלתי חוקיים. מנגד נשקלה עדותו של גליק על פגיעתו הקשה מהתנהלות המשטרה כלפיו שהיוותה עבורו השפלה והותירה בו צלקות.

בשקלול כל האמור, חייבה השופטת לשלם לגליק פיצוי בסך של 7,500 שקל, בתוספת שכ"ט עו"ד בסך של 6,000 שקל והוצאות משפט. גליק יוצג בהליך ע"י עו"ד שמחה רוטמן. המשטרה יוצגה ע"י עו"ד גילה קרמר.

כתבות משפטיות נוספות ניתן למצוא באתר תקדין

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתניהו אנגלמן
צילום: חיים טויטו-כנס בשבע בניו יורק

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן

דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון

רן קידר |

מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה  לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה. 

המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה -  כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?

כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר? 

בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?    

ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי. 

בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.   


ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.