משפחת ה-DS של סיטרואן מתרחבת

סיטרואן מציגה את הדבר הבא במשפחת ה-DS – רכב פנאי גדול ויוקרתי בשם 'ויילד רוביס' (Wild Rubis)
עמרי ספיר |

סיטרואן ויילד רוביס (Wild Rubis)

סיטרואן חושפת לראשונה את רכב הקונספט החדש שלה, שמהווה קדימון לאחד הדגמים החדשים שיצטרפו למשפחת ה-DS בשנה הבאה. יש לו שם מעט משונה, כזה שצריכים להסביר ולהמשיך הלאה – ויילד רוביס (Wild Rubis). בתרגום חופשי זה יוצא אבן אודם פראית. בתרגום חופשי קצת פחות, הכוונה היא ככל הנראה לסדרת ספינות מלחמה צרפתיות שנשאו את השם רוביס. וספינה זה לא רחוק מהקונספט שלפנינו – רכב פנאי מגודל ויוקרתי שינסה להתמודד מול כמה מהתותחים הכבדים של התעשייה.
 

עם בסיס גלגלים של 290 ס"מ, הויילד רוביס חולק ככל הנראה פלטפורמה עם סיטרואן C6 ז"ל. עם אורך כולל של 470 ס"מ, רוחב של 195 ס"מ וגובה של 159 ס"מ, הוא דומה במידותיו לאלו של ב.מ.וו X5, אינפיניטי FX, פורשה קאיין ושות'. כלומר, סיטרואן מתכננת לקפוץ למים העמוקים עם רכב הפנאי הצפוי שלה. בינתיים, היא תציג בתערוכת שנחאי הקרובה כמה מהטריקים שיש לה בשרוול בשביל לעמוד במשימה.
 
 

מצד שני, נכון לעכשיו, היא אינה מוכנה לחשוף את אותם טריקים. חוץ מהמידות שלמעלה, והצהרה על הנעת כלאיים ללא פירוט, אנחנו נשארים עם העיצוב. זה ניחן מראה נמוך ורחב שמעניקות לו המידות, עם הרבה קווים מעוצבים. ניתן בקלות לזהות המשכיות בין עיצובם של דגמי DS הקיימים, לצד מכונית הקונספט המרשימה נומרו 9 שהוצגה לפני שנה, גם כן בסין. סיטרואן מכנה אותו תכשיט, ומשלימה עם צבע אדום-בורדו עמוק וחישוקי 21 אינץ' מעוצבים.
תא הנוסעים נשאר מחוץ למשוואה לעת עתה. אבל ככה זה ברכבי קונספט.

קשה לקבוע מתי יעשו רכבי הקונספט של סיטרואן את המעבר לדגמים סדרתיים בייצור. קשה גם לומר מה מהעיצובים המרשימים הללו ישרוד את המעבר. מה שאנחנו כן יכולים להגיד זה שהיצרנית הצרפתית צפויה להרחיב את משפחת ה-DS עם מכונית סדאן ורכב פנאי חדשים. וכל שנותר זה לקוות שהם יהיו מרשימים לפחות כמו הקונספט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותלוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשות

יד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס

מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR

ליאור דנקנר |

מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.


יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט

2005 - ההתחלה הצנועה

שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.

2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת

רובה ארבל  נשק
צילום: אנצו גוש IWI מקבוצת SK

מתווכי הנשק גוזרים עמלה של 350 מיליון דולר בשנה מהתעשייה הביטחונית בישראל

דו"ח מבקר המדינה: החברות הביטחוניות התחייבו לתשלומי עתק של מעל מיליארד דולר למתווכים בין 2022 ל־2024, משרד הביטחון לא הקים מנגנון פיקוח למרות התחייבויות והנחיות

רן קידר |
נושאים בכתבה תעשייה ביטחונית

דו"ח מבקר המדינה האחרון מציג תמונת מצב בעייתית במיוחד בענף היצוא הביטחוני של ישראל. מאות מיליוני דולרים שולמו למשווקים ולמתווכים שפועלים מול לקוחות זרים, אך הפיקוח הממשלתי על המנגנון הזה כמעט ואינו קיים. למרות הנחיות ברורות שניתנו כבר ב־2017, משרד הביטחון לא הקים מערכת בקרה לבחינת עמידת החברות הביטחוניות בכללי הציות, ולא דרש אישור דירקטוריון לעסקאות הכוללות תשלום עמלות.

לפי ההערכות, בין השנים 2022 ל־2024 הסתכם היצוא הביטחוני בכ־40 מיליארד דולר, כאשר העמלות ששולמו למתווכים חצו את רף מיליארד הדולר. חלקים גדולים מהדו"ח נשארו חסויים מטעמי ביטחון, אך הנתונים שכן פורסמו מעידים על מערכת שמאפשרת זרימת כספים בהיקף עצום - בלי בקרה מהותית מצד המדינה.

המבקר מצביע על שורה של כשלים שיטתיים: לא הוקם מנגנון שמבצע ביקורות תקופתיות, לא קיימים מסמכים שמעידים על עבודת מטה סדורה, ובפועל אין דרישה להצהרה על אישור דירקטוריון לעמלות. גם תוכניות הציות שנדרשו מחברות גדולות אינן נבדקות או מפוקחות בפועל, ובקרב חברות קטנות ובינוניות אין כלל סטנדרט אחיד.

המבקר מציין מקרה שבו עסקה ביטחונית נבלמה רק לאחר שגורמים במשרד נחשפו לגובה העמלה באופן מקרי. הדוגמה הזו ממחישה עד כמה היעדר הפיקוח עלול להוביל להקצאת כספים משמעותית לגורמים חיצוניים, בלי שקיפות ובלי מנגנון בקרה.

החשש: פתח לשחיתות

ישראל מחויבת להסכמים בינלאומיים למניעת שחיתות בעסקאות ביטחוניות. עם זאת, המצב בפועל רחוק מהדרישות. משרד הביטחון לא קבע כללים ברורים לחברות הקטנות והבינוניות, לא בחן את יישום תוכניות הציות בחברות הגדולות, ולא הגדיר כלים לפיקוח אפקטיבי על מניעת מתן שוחד לעובדי ציבור זרים.