לרגל שבוע הספר: בתחום העסקים, ספר ביום - IBL Code של לנצוט ליבוביץ

שבוע הספר העברי מתקיים בימים אלו. בשבוע הקרוב נביא בפניכם קטעים נבחרים מתוך ספרים מעולם העסקים.

להלן קטעים מתוך הספר IBL Code של תמי לנצוט ליבוביץ:

מפתח ללב התרבות

לפניכם 5 שאלות שיסייעו לאיש העסקים לזהות תרבות אחרת ולעמוד בכלליות על טיבה:

1. האם אנשים מזהים עצמם כאינדיווידואלים או כחברים בקבוצה?

2. האם אנשים מדרגות שונות של יוקרה וכוח נוהגים באחרים כשווים או כמי שאינם שווים?

3. מהו היחס בנוגע לויתור או פשרה בתרבות זו?

4. כיצד מתייחסת התרבות ללקיחת סיכונים וליכולת להסכין עם אי-בהירות ודו-משמעות?

5. מהו היחס לזמן בתרבות?

נקודות אלו יכולות לשמש כנקודת מוצא להבנת הדינמיקה והתקשורת באופן חוצה תרבויות. התבוננות על ההבדלים בין תרבויות באופן יחסי זו לזו, נותנת לאיש העסקים הבין-לאומי בסיס טוב להשוואה ולהבנה של ערכי האחר ביחס לערכיו שלו וביחס למקומות אחרים שזכה להכיר. מובן ומקובל שכל אדם חושב שהערכים שבהם הוא מאמין הם הדבר הנכון והטבעי, בעוד ערכים הנוגדים את המוכר לנו הם מוזרים וטובים פחות. אך אין זו סוגיה של טוב או רע, זו הזדמנות להכיר את האחר וללמוד עליו, על אמונותיו ועל ערכיו.

אינכם מצופים לאמץ את ערכיו של האחר. הכרתם היא כלי עבורכם לבחור ולהתנהל מתוך הבנת הדרך הטובה ביותר להידברות עם אדם מתרבות אחרת, בדרך ליצירת שותפות עסקית מוצלחת.

לצד הניסיון להבין את התרבות, כדאי גם לזכור שאמנם נורמות תרבותיות בעלות השפעה מכרעת על התנהגות הפרט, אך הן אינן חוק ברזל שיוכל לצפות את התנהגותם של כל השותפים. לעתים, ובמיוחד בעסקים שמערבים יותר תשוקה ויצירתיות, הדיאלוג מתנהל מול פרט אינדיווידואליסטי, שאינו מציית לשום קוד תרבותי מלבד רצון הלב הפנימי שלו.

ישיבות חוצות תרבויות

לאילו דברים כדאי לשים לב בעת דיון עסקי עם שותפים מתרבות אחרת?

להלן כמה קווים מנחים:

1. כדאי ומומלץ להשקיע בבניית יחסים לטווח ארוך, במקום בחוזים לטווח קצר.

2. התמקדו באינטרסים החבויים מאחורי העמדות הרשמיות שהובעו בפניכם.

3. הימנעו מתלות ואמון מוגזמים בהכללות תרבותיות.

4. פתחו רגישות לעיתוי - שימו לב מתי הוא הזמן הנכון לכל עניין.

5. שמרו על גמישות מחשבתית.

6. התכוננו מראש - לימדו, בידקו, רישמו, פיתחו עיניים.

7. לימדו להקשיב.

8. דעו מתי להשתמש במתורגמן.

בנוסף לכל אלה, שמירה על רמה גבוהה של כבוד אישי ליושבים מולכם חשובה ביותר. אם ידוע לכם שליושבים מולכם מבט אחר ושונה משלכם על הוויית העולם, פנו אליהם תמיד בכבוד והפגינו רצון ללמוד. אל תנסו לשנותם כדי שיחשבו כמוכם - זה לא יעבוד. יותר מזה, אל תנסו להתנהג ולחשוב כמוהם, זה מעורר חשד ברוב האנשים. ההמלצה הטובה ביותר היא לנהוג בגישת ה"סיביליטי" - לכבד כל אדם בזכות היותו מי שהוא, לנסות ללמוד, להבין ולכבד שוני תרבותי תוך שמירה על זהותכם שלכם.

ממד הזמן בתרבויות שונות

את היחסים בין זמן לכסף סיכם בנג'מין פרנקלין במשוואה האלמותית: "זמן שווה כסף ("Time is Money")". היחס לזמן (וגם לכסף) מלמד הרבה על אופי החברה ועל טיב היחסים בין הפרטים בתוכה. הזמן והיחס אליו משדרים מסר רב-משמעות על קשרי אדם-עולם ואדם-אדם. האם אנשים המבצעים את המשימות בקו רציף, זו אחר זו, או לחילופין עושים בו-זמנית מספר דברים?

מחקרים מראים שאדם השייך לחברה הנוהגת לבצע משימות בקו רציף, תופס את מושג הזמן כקו ישר, רצף של נקודות במרווחים קבועים. לפגישות בתרבות כזו יש מבנה מוגדר וברור. לוחות הזמנים כאן קשיחים ותפיסת הזמן היא כגורם "מאיים", הואיל ולכל נושא יש זמן ומקום המוקדשים לו. כל חריגה מהשגרה תגרום למתח ולבלבול. חברות כאלה - למשל ארצות הברית ואנגליה - יראו בשלילה אי-כיבוד של הסדר.

אדם השייך לקבוצה השנייה, עוסק בפעילות במספר נושאים בו-זמנית, בלי לאבד את שלוותו ואת יעילותו. הוא יכול לטפל בדברים רבים בזמן קצר. קבוצת השייכות שלו מתייחסת בנינוחות אל לוחות זמנים, מעריכה קשרים חברתיים ואינה רואה בזמן גורם מאיים. בתרבויות שבהן הזמן נמדד במדויק, שעות ודקות הן מוצר מוחשי שיש להשתמש בו ביעילות מרבית. אנשים נדרשים לפעול לפי תכנון מדוקדק של לוחות זמנים ולעמוד בתאריך יעד קבוע מראש. החיים במערב מתקדמים לפי השעון. כולם מתעוררים בשעה הקבועה, ממהרים כדי להתייצב במשרד בשעה היעודה, משיבים לפניות ולהצעות בפרק הזמן המתאים לכל אחת, אוכלים בשעת הסעודה, חותמים חוזה וממשיכים הלאה לחוזה הבא. היחס לזמן וכסף זהה. את שניהם ניתן לבזבז או לחסוך.

מהצד השני של הקשת נמצאות תרבויות מן המזרח התיכון, דרום אמריקה ואפריקה, שבהן תאריך יעד נתפס כביטוי של כוונה ורצון, יותר מאשר כביטוי למחויבות. השעון אינו מטריד את שלוותם, שעת האוכל עבורם היא אירוע חברתי ובכלל, הנינוחות טובה להם. אנשים דייקנים יחשבו בתרבויות הללו כגסי רוח וחסרי נימוס, המוכנים לקטוע שיחה חברית למען הפגישה הבאה.

ניתן לסווג חברות לפי הגורם בזמן שמכתיב את צעדיה של כל תרבות: אנשים החיים בחברה המכוונת עצמה לפי העבר, מציבים את ההיסטוריה ואת זיכרונה כנר לרגליהם. הם יחשיבו ניסיון חיים כמדד החשוב ביותר, וישתמשו בעבר כקו מנחה להתנהלותם בהווה ובעתיד. חוכמה שהועברה מדורות קודמים תקבל דגש חזק, והזקנים - המהווים את הקשר אל העבר - יקבלו בהתאם את הדרגות הגבוהות במעמד ובשכר בהווה. תרבויות אלה רואות את העולם כמעגל מחזורי, שבו ניתן להקיש על ההווה מניסיון עבר.

אנשים החיים בחברה המכוונת עצמה אל ההווה, נוטים להדגיש ספונטניות, מיידיות וניצול כל רגע בשלמותו. אנשים אלה יפעלו בלא התניה של התכתבות עם עבר מפואר או של ציפייה לרווח הצפוי מעתיד מזהיר. הם יפעלו למען הרגע ולמען ההצלחה וההנאה שהוא מביא כאן ועכשיו. אנשים אלו חיים בתחושה שאם ידאגו להיום, המחר כבר ידאג לעצמו. הם מאמינים בגורל ובמזל. חברות עסקים בתרבויות אלו יעבדו במתכונת של תוכנית לטווח קצר, צרכים הנמדדים לפי דרישות עכשוויות ועובדים המוכשרים להשגת מטרות בהווה, ללא מבט לעתיד.

אנשים בחברה הרואה את העתיד כמרכיב החשוב ביותר, חווים חיים מתוכננים להפליא. הם מאמינים שחשוב לוותר על מטרות ורצונות בהווה למען עתיד רווחי הרבה יותר. העיסוק בהווה הוא כפוטנציאל וכבסיס להצלחה בעתיד. כך למשל חברות ביפן, בארצות הברית, בקנדה ובמדינות מערביות נוספות, משקיעות בתחזיות של עשורים קדימה, מתוך אמונה ביכולתם לשלוט בעתידם או לפחות להשפיע עליו במידה מסוימת.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שליו 16/11/2013 21:48
    הגב לתגובה זו
    20979
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

ניהול סיכונים כושל של בנק ישראל

בנק ישראל מחזיק ברזרבות מט"ח של 235 מיליארד דולר - מה התשואה שהוא משיג על הסכום הזה ולמה הפיזור מסוכן?

ד"ר אדם רויטר |


קרוב ל-80% מרזרבות המט"ח של ישראל חשופות לנעשה בבורסות זרות. כלומר, במקרה של קריסת הבורסות הללו וזה יכול להיות מסיבות שונות ומגוונות כמו פלישת סין לטאיוואן או רוסיה למזרח אירופה, רזרבות המט"ח של ישראל תפגענה באופן חמור ביותר שעלול לייצר למדינת ישראל הפסד של עשרות של מיליארדי דולרים, שווה ערך למחיר של מלחמה.

ניתן לגדר את הסיכון הזה ע"י העברת השקעות מהבורסות לפקדונות בבנקים מרכזיים וע"י רכישת זהב ומתכות אחרות, אך עד כה דבר לא נעשה.

צריך לזכור שזה הכסף של כולנו וזה מעורר חשש לניהול סיכונים כושל של בנק ישראל. עוד לא הזכרנו את התשואה הנמוכה אותה השיג הבנק על רזרבות המט"ח האלו ב-5 השנים האחרונות.

לבנק ישראל שלושה תפקידים מרכזיים: שמירה על אינפלציה נמוכה, פיקוח על מערכת הבנקאות וניהול רזרבות המט"ח של המדינה. את החלק הראשון הוא עושה ע"י החזקת הריבית גבוהה מדי לזמן ארוך מדי, זאת לפחות ע"פ רוב הכלכלנים ואנשי שוק ההון - ואת החשבון משלמים לוקחי האשראי במשק. את החלק השני הוא עושה היטב ע"י הבטחה שמערכת הבנקאות הישראלית היא אמנם אולי הכי יציבה פיננסית בעולם, אך זאת במחיר של רווחיות גבוהה מאד על חשבון הציבור. בכל הנוגע לחלק השלישי הבנק המרכזי מחזיק ומנהל יתרות מט"ח אדירות בהיקף 230 מיליארדי דולרים, שהם 735 מיליארדי ש"ח. יתרות אלו הן השלישיות בגובהן בעולם ביחס לתוצר והן אחד מהפקטורים המרכזיים שמשקיעים זרים בוחנים בהחלטות ההשקעה שלהם. היקפי מט"ח אלו מבטיחים שישראל היא מדינה מאד יציבה פיננסית. אלו הן היתרות הכספיות במט"ח של מדינת ישראל ולכן למעשה של כולנו.

 

תשואה נמוכה על תיק רזרבות המט"ח

בנק ישראל כשלוח שלנו לא עשה בשנים האחרונות עבודה מדהימה בכל הקשור לתשואה על הכסף הזה. ביצועי העבר של התיק המנוהל הזה שמושקע בעיקר באג"ח ובמניות היו נמוכים - תשואה שנתית ממוצעת של 3.1% ב-5 השנים שבין 2020 ל-2024 (התשואה היא במונחי סל מטבעות). גם במונחים שקליים המצב רחוק מלהיות מזהיר: 3.3% בלבד, בממוצע שנתי, בחמש השנים הללו.