הירידות התחזקו בסיום: מניית כיל צנחה 5.1%, המעו"ף איבד 1.9% מערכו

בראייה שבועית הצליחו המדדים לטפס. מדד הטכנולוגיה בלט בירוק בעקבות זינוקים באודיוקודס וריטליקס

המדדים המובילים בבורסה בת"א סגרו את שבוע המסחר בירידות שערים חדות, זאת לאחר שמוקדם יותר הבוקר עוד נסחרו בטרטוריה הירוקה. המגמה השלילית באחד העם התחזקה עם פרסום נתוני התביעות החדשות לדמי אבטלה בארה"ב שעלו ביותר מהציפיות. עם זאת, ברמה שבועית הצליחו המדדים המובילים באחד העם להתקדם.

מדד המעו"ף סגר בירידה של 1.93% בהובלת מניית כיל שאיבדה 5.1% במחזור הגבוה בבורסה. המחזור הכללי הסתכם ב-2.205 מיליארד שקלים (כולל כ-700 מיליון שקלים שעברו בפתיחת המסחר - בפקיעה).

באירופה נסחרים המדדים המובילים בירידות שערים של כ-2%. המשקיעים ביבשת המרכזית מגיבים לראשונה להחלטת הריבית בארה"ב ומתקנים מעט מהעליות החדות שרשמו במסחר אתמול. כמו כן, נתוני המאקרו האחרונים מארה"ב מעיבים. מנגד, באסיה נסגר מוקדם יותר יום המסחר בעליות שערים נאות. הניקיי היפני עלה 2.15% והאנג סנג בהונג קונג הוסיף 1.8%.

כאמור, ברמה שבועית, המצב בבורסה נראה הרבה יותר טוב. מדד המעו"ף הוסיף מאז יום ראשון כ-1% לערכו. מדד ת"א 75 עלה 3.35% ומדד התל טק עלה ב-4%.

ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב הסתיימה אמש לאחר סדרה ארוכה של דיונים. בסופם החליטו ראשי הבנק המרכזי פה אחד להותיר את שיעור הריבית במשק האמריקני על כנו, ברמה שבין 0% ל-0.25%, ובהתאם לצפי. חברי ה'פד' ציינו בהצהרה שליוותה את ההחלטה, כי אין כל סכנה מפני דפלציה במשק האמריקני, ואולי החשוב מכל, חברי הבנק הפדרלי המשיכו לציין כי "קצב ההתכווצות ממשיך להאט".

פקיעת האופציות

אופציות המעו"ף לחודש יוני פקעו הבוקר תוך ריכוז מחזור מסחר של 703 מיליון שקלים. המדד פקע בעלייה קלה של 0.2% לרמה של 859 נקודות וככל הנראה מדובר בפקיעה שקטה ביותר. "הפקיעה הייתה לפי הערכות שקטה", כך אומר בשיחה עם Bizportal זיו פניני, מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון. "רוב השחקנים הפועלים עם נכס הבסיס גם תעודות הסל וגם שחקני הארביטראז' גלגלו כמעט את כל הפוזיציה בנגזרים שברשותם".

פתיחת מסחר שלילית בניו יורק

בעת סגירת המסחר בתל אביב, פתחו המדדים בוול סטריט את המסחר ביום חמישי בירידות שערים קלות, אחרי שנתוני התביעות הראשונות לדמי אבטלה לשבוע שעבר פספס את התחזיות המוקדמות. התביעות הראשונות לדמי אבטלה עלו בשבוע שהסתיים ב-20 ביוני באופן בלתי צפוי ב-15 אלף תביעות לרמה של 627 אלף, הרמה הגבוהה ביותר מאז אמצע חודש מאי.

במדדים: המעו"ף איבד 1.93% ונפל לרמה של 840 הנקודות. מדד ת"א 75 ירד ב-1.37%. מדד התל טק 15 הוסיף 0.8% בהובלת מניות ריטליקס ואודיוקודס. מדד הבנקים צנח 2.83%.

מניות במרכז

מניית כיל איבדה כ-5% והתעלמה לחלוטין מהעליות שנרשמו אמש בסקטור. בעת פתיחת המסחר בחו"ל נסחרו מניות הדשנים בירידות של עד כ-2%. נזכיר, כי ענקית האשלג האירופית K+S חתכה אתמול את תחזית מכירות האשלג העולמית לשנת 2009 גם לשנת 2010.

בנק פועלים השלים אתמול בהצלחה הנפקה למשקיעים מוסדיים. במסגרת המכרז הונפקה סדרת שטרי הון, שיוכרו כחלק מההון המשני העליון של הבנק. בנק הפועלים גייס כ-1.5 מיליארד שקל, בשבוע הבא תושלם ההנפקה, עם ביצוע מכרז לציבור, שבו צפוי הבנק לגייס סכום נוסף.

כמו כן, בראיון מצולם ל-Bizportal אמר מנהל המחקר בברקליס קפיטל ישראל כי "הזמן למכור את הבנקים חלף".

מניית אפריקה איבדה 3.76%. בשיחה עם Bizportal אומר יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים, כי "יש סימנים מאוד חזקים שעסקת הקניונים מול מליסרון תיסגר בימים הקרובים וזה כמובן מקרין על אגרות החוב של החברה ולא בהכרח על המניה. פירושו של דבר, כי אפריקה תקבל תזרים 800 מיליון שקל לערך שהולך לאפריקה נכסים, שתחזיר הלוואה לאפריקה ישראל באותו סכום".

מניית בזק המשיכה לקבל המלצות חיוביות מאנליסטים המסקרים אותה, בעקבות התוצאות החזקות של הרבעון הראשון ולקראת סיומו של הרבעון השני של 2009. היום הגיע תורו של ראש מחלקת המחקר ב-UBS ישראל, דארן שאו. שאו שדרג המלצתו למנייה לדרגת "קנייה" מדרגת "נייטרלי" והעלה את מחיר היעד ל-8.5 שקלים ממחיר קודם של 6.4 שקלים. עם זאת, המנייה סגרה בירידה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים

הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי

ליאור דנקנר |

הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.

הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.

לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע

בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.

כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.

הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.