תאונה חילןץ (דאלי אי)
תאונה חילןץ (דאלי אי)

מבריח סמים מעזה איבד הכרה במרדף ויחידת 669 הוזנקה לטפל בו - לפחות בית המשפט קבע שהעלות על העבריין

מקרה הזוי - מבריח סמים נתקל בכוח צה"ל וברח, עשה תאונה ואיבד הכרה - הטיפול והפינוי במסוק עלו למדינה 200 אלף שקל ובית המשפט חייב את העבריין בסכום - אבל האם הוא ישלם?

עמית בר | (17)
נושאים בכתבה סמים

יחידת 669 הוזנקה כדי להעביר מבריח סמים עזתי לקבלת טיפול בבית חולים לאחר שאיבד הכרה. המקרה של מוחמד עבדאל חפיז אלעתאיקה, תושב רפיח, לא נתפס. מדובר באדם שניסה להבריח סמים לתוך שטח ישראל דרך גדר המערכת באזור גבול מצרים, נתפס על ידי כוחות הביטחון וניסה להימלט בנהיגה מסוכנת. במהלך הבריחה, איבד שליטה על רכבו, התנגש בעצם נייח ונפצע קשה.

המבריח איבד הכרה וסבל מפציעות קשות וכוחות ההצלה שהגיעו למקום טיפלו בו והזמינו מסוק של יחידת 669 של חיל האוויר, מכיוון שמצבו של הפצוע דרש פינוי מהיר לבית חולים. המסוק שהוזנק היה מדגם "יסעור" (CH-53), שנחשב לאחד היקרים ביותר להפעלה. לפי התביעה, עלות הפינוי האווירי בלבד עמדה על כ-100,000 ש"ח, בשל הדלק, כוח האדם והמשאבים שהוקצו. בנוסף, הטיפול הרפואי הראשוני בשטח, כולל צוותים רפואיים ורפואת חירום, עלה עשרות אלפי שקלים נוספים.

תביעת המדינה – כיסוי מלוא ההוצאות

עבדאל חפיז אלעתאיקה הורשע, על פי הודאתו, בעבירות סמים שביצע יחד עם שותפים נוספים. במסגרת התביעה האזרחית שהגיש משרד הביטחון באמצעות עורכי הדין אנטוניוס (טוני) מרשי וגלי צימרמן-חדאד מפרקליטות מחוז דרום - אזרחי, ביקשה המדינה להשיב את העלויות שנגרמו לה בעקבות האירוע, בגין הנזקים שהוסבו לרכב ובגין הוצאות הפינוי הרפואי. בכתב התביעה ציינו עורכי הדין מרשי וצימרמן-חדאד, "כי היה על הנתבע לצפות ולדעת את הנזקים אשר מעשה כזה יגרום לתובעת. הנתבע נהג מתוך פזיזות, תוך ניסיון הבריחה, ומעשיו גרם לתאונה, ובהמשך להוצאות התובעת, לרבות, כתוצאה מפינויו לבית החולים. על כן, מעשיו של הנתבע הם אלו שגרמו באופן ישיר לעלויות בהן נשאה התובעת, ומהווים בין היתר, עוולה אזרחית .... המקימה, בנסיבות המקרה, זכות לתובעת להיפרע מהנתבע בגין הנזקים אשר נגרמו לה, ובנסיבות המקרה דנן – זכות המדינה לפיצוי בגין אותם נזקים." לאחר שהנתבע לא הגיש כתב הגנה כנדרש, קיבלה הרשמת הבכירה מיטל פרי מבית משפט השלום בב"ש, את התביעה במלואה, חייבה את אלעתאיקה בתשלום מלוא העלויות והטילה עליו 15,000 ש"ח הוצאות משפט.

מדינת ישראל דרשה ובצדק מהנאשם לשלם את מלוא עלויות הפינוי והטיפול הרפואי, מאחר והוא הביא על עצמו את הפציעות כתוצאה מפעילות פלילית מסוכנת. המדינה טענה כי אין זה הגיוני שהציבור יממן את עלויות הפינוי של עבריין שנפצע תוך כדי ביצוע פשע. על פי התביעה, אם החשוד לא ישלם את מלוא הסכום, יינקטו נגדו אמצעים משפטיים להחזרת הכספים. בית המשפט קבע שהמדינה צודקת וחייב את הנאשם בסכום של כ-200 אלף שקל, שגרם לנזקים גם לרכב הצבאי שרדף אחריו. יש כאן שאלות עמוקות - האם ישראל יכולה-צריכה וחייבת להזניק יחידות מיוחדות כדי להציל חיים? התשובה היא כן. גם עבריינים וכנראה שגם מחבלים שהיו נמצאים בשטח ישראל היו מקבלים טיפול רפואי במידת הזמינות והאפשר. נשמע מופרך, הזוי, אבל ישראל מדינה נאורה, ליברלית והיא על הצוותים הרפואיים שלה ינסו להציל חיים של כל אחד.   


המקרה הזה מדגיש את האחריות הכלכלית של עבריינים לפעולותיהם. המדינה לא מוכנה לממן מכספי משלם המיסים את ההוצאות הגבוהות שנגרמו בגלל בריחה של מבריח סמים. התביעה מהווה תקדים חשוב לכך שמי שנפצע במהלך פעילות עבריינית לא יקבל "חסינות רפואית" על חשבון הציבור, אלא יצטרך לשלם את העלויות שנגרמו. אבל יש כאן שאלה פתוחה - האם לנאשם יש את היכולת הכלכלית לשלם את הסכום שנדרש? האם מדובר במבריח עצמאי או חבר בארגון הברחות סמים מסודר? הסיכוי שהמבריח ישלם את חובו הוא קלוש. 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    בושה ןחרפה וכל מילה מיותרת (ל"ת)
    אנונימי 12/03/2025 19:01
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    פחדו מהפצרית שלא תגיש נגדם כתב אשום על הפקרה ורצח. באלוהים אבדנו את זה (ל"ת)
    אנונימי 12/03/2025 13:15
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אין גבול לטמטום ולפחד מבגץ . עוד הוא היה תובע אותנו שלא הצלנו את חייו (ל"ת)
    שלומי 12/03/2025 13:06
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    קשקש 12/03/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
    כול חבר ארגון או כנופיית פשע שגרם נזק למדינה או לכול גוף אחר יש לתבוע אותו על הנזק שנגרם במלואו בנוסף למאסר
  • 11.
    מקס הלוחם 12/03/2025 12:03
    הגב לתגובה זו
    מדינת חלם. למה אנחנו כאלה מטומטמים מעניין מי המפגר שמקבל החלטות מטומטמות כאלה. להשאיר אותו במקום ולהתקשר לסהר האדום שיבוא לקחת אותו מצדי שימות עד שהם יגיעו ושיגידו לנו תודה על מסירת הגופה.
  • 10.
    מדינה מפגרת (ל"ת)
    אנונימי 12/03/2025 11:36
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    עזתי 12/03/2025 10:17
    הגב לתגובה זו
    מאיפה נשלם 200 אלףמדינה של יהודים טיפשים.בואו קחו לי את החמור....
  • 8.
    למה בכלל טיפלו בו (ל"ת)
    אנונימי 12/03/2025 09:34
    הגב לתגובה זו
  • גלי בהרבה מיארה 12/03/2025 10:15
    הגב לתגובה זו
    שאלוהים ישמור אותנו מעצמנו....
  • 7.
    אייל 12/03/2025 09:34
    הגב לתגובה זו
    רק המדינה של סתומים יכול להיות דבר כזה !
  • 6.
    פפו 12/03/2025 09:15
    הגב לתגובה זו
    ואז אין הוצאות חוץ ממחיר הכדור שזה בערך שנקל
  • 5.
    לחייב כל אסיר בהוצאות משפט כליאהוחקירה (ל"ת)
    עושה חשבון 12/03/2025 08:58
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רפורמה משפטית עכשיו. אז לא נפחד לזרוק אותם לכלבים במקום לטפל (ל"ת)
    סודי 12/03/2025 08:17
    הגב לתגובה זו
  • אודי 12/03/2025 10:16
    הגב לתגובה זו
    לעלות...ואז לזרוק אותו מהמסוק....
  • 3.
    הי. צריך לירות בו ובכל עזתיים (ל"ת)
    אנונימי 12/03/2025 07:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זה נושא חשוב!! המדינה צריכה לחייב את העבריינים (ל"ת)
    גם בעלויות הכלא!!! 12/03/2025 06:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 12/03/2025 05:36
    הגב לתגובה זו
    יש להם הרבה זמן פנוי שם בפרקליטות. חבל שלא נתנו לחסיד הזה לדמם למוות.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.