RSA Conference: ביל גייטס צפוי לגנוב את ההצגה בטקס הפתיחה שייערך היום אחה"צ

על פי השמועות, ידבר יו"ר הענקית מרדמונד בעיקר על שיפורי האבטחה שנוספו למערכת ההפעלה החדשה, חלונות ויסטה. כמו כן, אמור גייטס לחשוף פרטים חדשים על מערכת ההפעלה העתידית לשרתים – Longhorn
פלי הנמר |

גילוי נאות: יותר חשובה השעה בה ידיעה נכתבת מהשעה בה תקראו אותה. בסן פרנסיסקו השעה היא שמונה בבוקרו של יום שני בשבוע. השמש זורחת וחמים פה. בחוף המזרחי קפוא ורוחות עזות מנשבות - עוד סיבה טובה לקיים את כנס האבטחה הגדול בעולם - RSA Conference - דווקא בחוף המערבי. אמנם רוב חברות האבטחה הן מהחוף המערבי, אך הלקוחות והכסף הגדול נמצאים בניו-יורק. בכל מקרה, הידיעה נכתבת 24 שעות לפני הפתיחה הרשמית של הכנס, שתיערך הבוקר, יום שלישי, בשעה שמונה (שעון ארה"ב).

ומי פותח? ביל גייטס, כמובן. הרי המסורת היא שכאשר גייטס מרצה - הוא תמיד ראשון, כי הוא יביא הכי הרבה אנשים להגיע בזמן ואפילו להתגודד על דלתות האולם שעה ויותר לפני שעת הפתיחה. כולנו זוכרים את תערוכת התעשייה קומדקס, שנערכה עד שנת 2004, במשך 25 שנה, בכל שנה בלאס-וגאס. בשיאה, גייטס היה פותח בנאומו השנתי באולם המליאה שגלש על גדותיו ועשרות אלפי אנשים (בשיא השתתפו 140,000 איש) צפו בו בכל אולמות בתי המלון בסביבה בשידור במעגל סגור. קומדקס חלפה מהעולם עם התפוצצות הבועה. גייטס לא.

מה בכל זאת עושה גייטס בכנס תעשיית האבטחה? הרי מיקרוסופט נתפסת כאם כל חטא, זו שאינה מונעת את תופעת הווירוסים, הספאם ושאר הנוזקות וגם זו שמיצרת מערכות הפעלה פרוצות למדי, בעיקר בהשוואה למערכות סגורות ופתוחות של עולם היוניקס, הלינוקס ויבמ – שם המערכות חתומות כדבעי. מתברר שהאמת אינה כזו, ולפי גרטנר, המצב שונה ומיקרוסופט כן מאמינה ומשקיעה רבות באבטחה. מסתבר שהיא אף הפכה לשחקן מרכזי בתחום.

הנה, גייטס בכבודו ועצמו, בסיועו של קרייג מונדי, אסטרטג וחוקר ראשי במיקרוסופט, יפתח את הכנס, אפילו לפני הרצאתו של המארח, ארט קובליו, מייסד ומנכ"ל RSA, מארגנת הכנס, שמכר את חברתו מובילת ההצפנה ל-EMC תמורת 2.1 מיליארד דולרים. עכשיו הוא מנכ"ל חטיבת האבטחה של ג'ו טוצ'י. אגב, עניין הזוגות תופס כאן וטוצ'י יעלה לבמה יחד עם קובליו.

מה יספרו גייטס ומונדי לאלפי מקצעוני האבטחה? השמועות הנרמזות לעיתונאים הרבים שנהרו לסן פרנסיסקו מציירות את התרחיש הבא: גאווה רבה על האבטחה הרבה הגלומה בוויסטה, מערכת הפעלת התחנה (קליינט) החשובה ביותר של מיקרוסופט זה עשר שנים; תיאורים מפליגים על ההשקעות הנכבדות באבטחה במערכת ההפעלה לשרת העתידית longhorn של מיקרוסופט; ובגדול, כמו שנאמר, עד כמה ענקית התוכנה העולמית היושבת על הררי מזומנים של עשרות מיליארדי דולרים, מודעת לחשיבות סביבת מיחשוב מאובטחת לחלוטין והיא תחזיר חלק מרווחיה האדירים ממשתמשיה השבויים (שתי המילים האחרונות לא יאמרו על ידי גייטס לעולם) לרווחת אבטחתם.

מיקרוסופט תמשיך להשקיע כל עוד היא שואפת להעמיק חדירתה למרכז הנתונים של ארגוני העולם. סביר שגייטס גם ידגיש את חשיבותו של Forefront - קו מוצרי האבטחה לעסקים שזכה לתוספת חשובה בהכרזת 2007 IAG Intelligent Application Gateway Appliance על בסיס טכנולוגיית SSL ו-VPN להגנת יישומים אותה רכשה לפני כחצי שנה מחברת Whale Communications הישראלית. שילוב מוצרי האבטחה של מיקרוסופט בקו מוצרי Forefront מבטיח שלא נצטרך יותר להמתין חמש עד עשר שנים לגירסאות חדשות של חלונות כדי לשפר את האבטחה בארגון. כדאי גם להיזכר שבוויסטה כל תכונות האבטחה הן ברירות המחדל בהתקנתה.

מיקרוסופט, בכניסתה המואצת לשוק האבטחה, אמורה לזעזע אותו ולהתחרות בכל שותפותיה העסקיות, כמו גם בענקית האבטחה סינמטק, בהנהגתו של ג'ון תומפסון, הרוכש הכי סדרתי בתעשיית האבטחה. בנאומו, יסביר תומפסון את רכישת Aliris בשבוע שעבר ויתווה את הקו החדש והמובהק של סימנטק: ללכת על הגנת מרכז הנתונים הארגוני. אם מיקרוסופט תבוא מלמטה ותכלול אנטי-וירוס ואנטי-ספאם במערכת ההפעלה ללא תוספת תשלום, היא תמצא את "נורטון יוטיליטיס" מגינים על מערכות ארגוניות. ככל שגניבת המידע מבסיסי נתונים פיננסיים ורגישים אחרים מתגברת, כך עולה חשיבות ההצפנה, נושא שסימנטק מתרכזת בו ותציג פתרונותיה.

ומה לארי אליסון, מייסד ומנכ"ל אורקל (העסוק בימים אלה מעל ראשו ברכישת סאפ או לפחות בהדיפת השמועות על כך), מחפש בכנס? ובכן, אליסון חושב שחשוב מאוד שכל לקוחותיו – קורפורייט אמריקה והעולם - ידעו שאורקל היא שחקנית ראשית באבטחה. מאז המסע המפורסם והיעיל בתעשייה של Unbreakable, בו הבטיח מיליון דולרים למי שיחדור למערכת של אורקל ואף אחד לא בא לתבוע את הפרס, הורידה אורקל את פרופיל האבטחה שלה. עכשיו היא חוזרת למרכז הזירה. זווית האבטחה המיוחדת שלה תהיה ניהול זהויות - IM. אורקל חזקה בתחום בו מובילות CA, סאן, נובל ואחרות, ועליה להגביר מודעות אליה.

גייטס, כאמור, יהיה המרצה המרכזי והמושך ביותר של היום הראשון בכנס, ולאריסון (שילוב של לארי ואליסון) - של היום השני. בין לבין, יעלו עוד מרצים - מנכ"לי חברות מרתקים - והכנס יתמלא בהכרזות, סמינרים, תצוגות, פרסים ושיחות מסדרון ומעליות. כמו בימי הבועה. הרי נמצאות כאן כל החברות הגדולות, הרוכשות הסדרתיות של חברות קטנות וסטארט-אפים, וזו הזדמנות גדולה לתפוס בכנף בגדי המנכ"לים ולסגור על תשומת ליבם ל-60 שניות. אחר כך כבר תיערך פגישה עם ה-CTO והשאר או שלא ייסגר או יהיה היסטוריה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".