הנפט רושם שיא שנתי - עלייה של 25% בחודשיים האחרונים
הנפט ממשיך לעלות היום ומגיע לרמה הגבוהה ביותר שלו מאז נובמבר של שנה שעברה. המחיר של חבית נפט גולמי מסוג WTI עומד לראשונה השנה על 85 דולר והנפט נמצא כעת בעלייה של כ-25% מאז סוף חודש יוני, בראייה שנתית מדובר על עלייה של 12%. עד כה, 2023 התאפיינה בתנדותיות רבה וללא מגמה ברורה מבחינת הנפט, כאשר ברקע חששות ממיתון בארה"ב, האטה כלכלית בסין וקיצוצי תפוקה של מדינות OPEC ו- OPEC+.
בחודש יוני האחרון הודיעה ערב הסעודית, יצואנית הנפט הגדולה בעולם, על כך שתקצץ את תפוקת הנפט שלה ברמה של מיליון חביות נפט ביום. ההחלטה הגיעה על רקע הירידות במחירי הנפט, כאשר המחיר של חבית נפט מסוג ברנט דשדש סביב 75 דולר באותה התקופה. המהלך שלח את מחירי הנפט לעלות כשכעת המחיר של חבית נפט עומד על כ-88 דולר.
ערב הסעודית צפוייה להכריז על המשך קיצוץ התפוקה גם בחודש אוקטובר ואתמול הודיע סגן ראש הממשלה הרוסי כי רוסיה תצטרף לקיצוץ של OPEC+ גם בחודש הקרוב ותקטין את תפוקת הנפט שלה ב-300 אלף חביות ביום. אנליסטים בבנק הלאומי באוסטרליה צופים כי "הקיצוצים ימשיכו, כאשר נדרשים מחירים של למעלה מ-90 דולר לחבית בכדי להחזיר את ההיצע של OPEC לשוק".
על פי נתונים שפרסם איגוד הנפט האמריקאי, בשבוע האחרון מספר חביות הנפט במלאי שבארה"ב ירדו ב-11.5 מיליון יחידות, בעוד צפי האנליסטים היה לירידה של 2.9 מיליון חביות. הירידה החדה מעידה על הביקוש הרב לנפט בארה"ב, מה שעזר לרשום עלייה של כ-7.5% במחיר מאז יום שישי האחרון.
- הנפט ממשיך לרדת לאור כוונת אופ"ק+ להגדיל תפוקה והערכה מחודשת של הסנקציות על רוסיה
- אחד הארגונים הכלכליים המשפיעים ביותר יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 20 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה שעשוי לעלייה עוד יותר חדה במחירי הנפט הוא ההשתפרות המצב הכלכלי בסין, אך התרחיש לא נראה באופק. הכלכלה הסינית נמצאת בהאטה משמעותית למרות "הפתיחה הגדולה" בסוף שנה שעברה, אז הממשלה הורידה את הגבלות ותקנות הקורונה. המצב כה חמור, עד כי בחודש האחרון נרשמה דיפלציה של 0.3% במדד המחירים לצרכן בראייה שנתית, זאת בעוד רוב העולם בכלל מתעסק באינפלציה גבוהה.
הממשלה הסינית ושאר הגופים בשלטון לחוצים מהעניין, אך נראה כי המגמה ברורה וכי דרושים צעדים דרסטיים עד שנראה את הכלכלה הסינית חוזרת למצב בו הייתה לפני הקורונה, בינתיים מדינות המערב מרוויחות ממחירי "סבירים" לעומת מה שצפוי במקרה שסין תכנס לתמונה בצורה מלאה.
נפט; קרדיט: Unsplashמדוע מחירי הדלק עולים בעוד הנפט יורד? סקירת נפט
בסקירה הקודמת דיברנו בעיקר על צד ההיצע, קרי הפקת והספקת נפט גולמי. הפעם נרחיב מעט על צד הביקוש, נסקור בקצרה גורמים גיאו פוליטיים המככבים כיום, וגורם פיננסי עליו לא דיברנו: השפעת הגופים הפיננסיים והמשקיעים הגדולים.
בעוד בצד ההיצע אין כרגע מחסור
וגם החלטת אופ"ק+ האחרונה הותירה את מכסות ההפקה לרבעון ראשון 2026 כפי שהן, הרי הביקוש למוצרים דווקא במחסור. כלומר, למרות שאין מחסור בחומרי גלם, נוצר מחסור בתוצרי הזיקוק, מה שגורם לעליית מחיר המוצרים המוגמרים או בשמם האחר, תזקיקים ותזקיקי ביניים (בעיקר דיזל/סולר,
דלק סילוני ובנזין).
ההפרש בין מחירי "סל תזקיקים" לעלות הנפט הגולמי ידוע בכינויי "מרווח הזיקוק" או אם מודדים מוצר מסוים בהשוואה למחיר הגולמי ייקרא פשוט "מרווח" או באנגלית "spread" או ."Crack" לדוגמא, GO/Gasoline/Heating oil spread.
מרווחי תזקיקי הביניים נמצא כיום בשיא של שנתיים ויותר, מה שתומך גם במחיר הנפט הגולמי. סך כושר הזיקוק בעולם קטן בכ 3% בין ספטמבר לאוקטובר השנה.
- חשש מעודף היצע: אופ״ק+ מקפיאה את התפוקה ברבעון הראשון של 2026
- הבנקים הגדולים צופים: שנות 2026-2027 יהיו חלשות לשוק הנפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבות להתרחבות המרווחים נובעות מחוסר כושר זיקוק, עקב הצטברות גורמים רבים, ביניהן התקפה על בתי זיקוק ברוסיה, סנקציות על שתי חברות ענק רוסיות, סגירת בתי זיקוק בעולם עקב השבתה מתוכננת לשיפוצים או תקלות אחרות. לדוגמא בית הזיקוק הגדול באפריקה עם ריבוי תקלות/השבתות/ושביתות גורם למחסור בבנזין.
