ענקית המסחר באינטרנט שמהמרת על המשביר ומה הפוטנציאל?

רמי שביט, מנכ"ל המשביר: "גלובל אי, נכנסו כשותפים בפעילות המותג קנת' קול באירופה. הם לא היו נכנסים לעסק קטן, זו חברה של 6.5 מיליארד דולר"; וגם - מה הרווח המייצג של המשביר ובאיזה מכפיל רווח היא נסחרת?

המשביר לצרכן נסחרת ב-200 מיליון שקל ומוכרת בקצב של קרוב למיליארד. הרווח שלה במחצית הראשונה מתקרב ל-20 מיליון שקל, קצב של 40 מיליון שקל בשנה (הרבעון הרביעי הוא עונתית החזק ביותר).

  רמי שביט - פוטנציאל גדול לפעילות החדשה 

הקצב הזה לכאורה גבוה כי הרכישות של הישראלים עלו בשנה האחרונה על רקע הירידה בהיקף הטיסות, אבל רמי שביט, הבעלים ומנכ"ל החברה מסביר שזה תלוי באילו קטגוריות ולא בהכרח שהרבעונים האחרונים היו מוטים למעלה - "התקופה הזו לא טובה לנו. אנחנו מחפשים יציבות ונראות קדימה", הוא אומר וכששואלים אותו על רווחיות מייצגת בתקופה רגילה הוא עונה שהוא מצפה לרווחיות של 5% עד 8% בשורה התחתונה (ביחס למכירות). זו רווחיות סבירה.

ההכנסות בקצב של 920 מיליון שקל. שביט מדבר על לחזור לקצב הכנסות של מעל 1 מיליארד שקל. לכאורה, החברה נסחרת בתמחור נמוך ביחס לרווחים בפועל ולרווחים המייצגים, אבל צריך לזכור ששוק האופנה תנודתי ומסוכן. 

"בשנתיים האחרונות התייעלנו, החזרנו 11% מהשטחים שלנו, אנחנו מזוקקים ויעילים, ביחס הוצאות תפעול פר מחזור אנחנו נמצאים הכי יעילים", מוסיף שביט, "עבדנו שנים ברווחיות גולמית של 40%  ואמרנו לפני שנתיים שאנחנו נשפר את הרווחיות. הדרך היא לא להיות יד שנייה ושלישית אלא יד ראשונה, יש לנו מותגים בלעדיים, חיזקנו מותגים מסוימים, מחלק נפרדנו. עבדנו על הרווחיות הגולמית. עלינו לרווחיות גולמית של 46%".  

הסיפור המרכזי שמביא אותנו לשיחה עם שביט היא הודעה על הקמת חברה בת לשיווק המותג - KENNETH  COLE  באירופה, בה תשקיע  הענקית גלובל אי - GLOBAL-E שנסחרת בוול סטריט לפי שווי של 6.4 מיליארד דולר ועוסקת בהקמה והתאמה של אתרי מסחר אלקטרוני ללקוחות. הפעם, וזו פעם הראשונה גלובל אי רוצה להיות גם הלקוח עצמו.

גלובל אי תשקיע 3 מיליון דולר ברכישת 19% מהחברה, למשביר יישארו 81% כשבנוסף תזרים גלובל אי לחברה כהון חוזר 2 מיליון דולר. ההסכם עוד לא נחתם סופית, אבל במסגרתו גם תינתן לגלובל אופציית יציאה - אופציית פוט למכור את ההחזקה בתמורה ל-3 מיליון דולר בניכוי הסכומים ששולמו לה. לכאורה, לגלובל אין סיכון, אבל היא לא היתה משקיעה אם היא לא היתה רואה בפעילות הזו פוטנציאל. "קנת' קול הוא מותג טוב וחזק. הוא היה מאוד גדול בעבר", אומר שביט, "ברמה של טומי וקלווין קליין. הם התפתחו וצמחו, הוא עבר שינו במודל העסקי והפסיק להחזיק ריטייל, צמצם פעילות וחיזק את פעילות המקוונת".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"אנחנו משווקים אותו בארץ כבר שנה שלישית, הוא מהווה 7% מהפעילות שלנו.  התחלנו גם לפתוח סניפים של המותג, זו פעם ראשונה שאנחנו פותחים סניפים למותג עצמאי. יש לו 100 נקודות מכירה ברשת של המשביר ו-3 סניפים רק שלו". 

"קיבלנו את הזכיינות על הפעילות באירופה ויש 3 כיווני פעילות - אינטרנט, פעילות של הכנסת המותג לרשתות קיימות כמו שהכנסנו את זה בארץ לתוך המשביר, וחנויות דגל. זה ייקח זמן, הפעילות שתתקדם הכי מהר זה האינטרנט".

שם אתם שותפים עם גלובל אי, או בכל הפעילות?

"גלובל אי נכנסו כשותפים לכל הפעילות. הם יעשו בעצם את כל השיווק והמכירות. הם עושים את זה ל-1,400 לקוחות ול-50 חברות באופן מלא, כל מה שצריך, והם ייקחו על עצמם את האחריות על הפעילות הזו במקביל לכך שהם שותפים".

מה פוטנציאל המכירות?

"הם משקיעים מיליוני דולרים והם לא היו נכנסים לעסק אם לא היו רואים פוטנציאל, זו חברה של 6.5 מיליארד דולר. מתכוונים למכור בשנים הבאות בעשרות מיליוני דולרים ובהמשך יותר. התוכניות גדולות, אבל צריך להתקדם ולראות. אני מאוד מאמין בפעילות הזו".

מה פוטנציאל השווי של הפעילות הזו?

"להערכתי תהיה  שווה כמו המשביר כולה ואפילו יותר בזכות גודל השוק והשותף - אני מאוד מאמין בהם".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מאיר 14/10/2024 19:10
    הגב לתגובה זו
    שאין לה נכסים ובעלי משפחה מנהלים מכולת
  • 5.
    ברי 14/10/2024 16:11
    הגב לתגובה זו
    רק לשמור על איכות ואלגנטיות כמו פעם ללא מותגים זולים !
  • 4.
    א 14/10/2024 14:58
    הגב לתגובה זו
    המשביר לצרכן נראית חברה עדכנית בערך כמו מבט לחדשות.כל כך הרבה טעויות בעבר,יכול להיות שיש להם עתיד אם הם שרדו עד כאן
  • מאיר 14/10/2024 19:10
    הגב לתגובה זו
    ברשות
  • 3.
    צחי 14/10/2024 14:15
    הגב לתגובה זו
    מבאסים כל פעם מחדש עם מבצעי חברי מועדון. תקלילו ותרוויחו
  • 2.
    בגדול יש להם רק סיכוי להרויח זה אפילו לא השקעה 14/10/2024 14:12
    הגב לתגובה זו
    בגדול יש להם רק סיכוי להרויח זה אפילו לא השקעה
  • 1.
    משקיע מפוקח 14/10/2024 13:59
    הגב לתגובה זו
    אתה בסוף היית כשלון מי שהלך אחריך הפסיד בגדול
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳