איציק אוזנה אייס
צילום: נמרוד גניש

מולטי צרות - מולטי רייטייל לא עומדת בהתניות פיננסיות; קרסה ב-55% מתחילת השנה

עסקת ביתילי מתבררת כהפסדית; הריבית העולה מגדילה הוצאות מימון; החברה מנפיקה זכויות ב-30 מיליון שקל אחרי שרכשה מניות של עצמה - מה קורה במולטי רייטייל?
נתנאל אריאל | (9)

חברת אייס (ACE) נכנסה לבורסה לפני כשנתיים וחצי לפי שווי של 400 מיליון שקל. קרן קדמה השולטת מכרה 25% ממניות החברה בתמורה ל-100 מיליון שקל. היא נשארה עם 66.4% ממניות החברה עד היום. מאז אייס הפכה את עצמה למולטי - מולטי רייטייל מולטי ריטייל -1.22% . מאז אייס רכשה את ביתילי, אורבן אי.די דיזיין בתמורה ל-108 מיליון שקל.

החברה בניהולו של איציק אוזנה קפצה מדרגה בפעילות ומרשת גדולה לתחום שדרוג הבית ולתחום הרכב (אוטו דיפו), הוסיפה זרוע של עיצוב הבית וריהוט. הרכישה הושלמה ברבעון האחרון של 2022 ומתבטאת באופן חלקי בתוצאות שנה שעברה, ובאופן מלא ברבעון הראשון - ולכן לכאורה יש זינוק של 30% בהכנסות, אבל אלה לא הכנסות 'זהות'. מסתבר שיש סיכונים שלא נלקחו כנראה בחשבון בעת הכוונה לרכוש את ביתילי ורשת החנויות הנוספת.

הריבית עולה, יש האטה כלכלית והעסקה פחות זוהרת מבעבר. ברבעון הראשון מולטי ריטייל נאלצה למחוק 7 מיליון שקל על הרכישה. מעבר לכך, למרות שביתילי דיווחה על תוצאות נאות ורווח, אחרי העסקה מתברר שהיא מסבה הפסדים למולטי. לצד ההפסדים האלו הריבית הגבוהה מגדילה הוצאות מימון והשורה התחתונה היא הפסד כבד - 15 מיליון שקל לפני מס.

החברה מדווחת על הפסד של 12 מיליון שקל בשורה התחתונה, כי היא רשמה הכנסות מס של 3 מיליון שקל. למה? כי היא מצפה שהיא תרוויח בהמשך והמס יתקזז. גם אם "נזרום" איתה, מדובר בהפסד כבד. 

הפסד שמבטא עסקה בתזמון לא מוצלח. השוק אמר את דברו - מניית החברה בנפילה חופשית כשמתחילת השנה היא קרסה ב-55% לשווי של 140 מיליון שקל. המשקיעים משלמים את מחיר העסקה.

הנה הדוחות של מולטי ריטייל לרבעון הראשון של 2023:

דוחות מולטי ריטייל (ACE) לרבעון הראשון של 2023. מקור: דוחות החברה

מולטי לא עומדת בהתניות הפיננסיות - ומשדרת למשקיעים מסרים סותרים

לאחרונה דיווחה החברה כי היא אינה עומדת בהתניות הפיננסיות של הבנק המלווה. לחברה יש חוב של כ-70 מיליון שקל והיא מדברת עם הבנקים על ההתניות. במקביל היא יצאה לגיוס במסגרת הנפקת זכויות. היא נערכת לגייס 30 מיליון שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הנפקת זכויות, כידוע, גורמת לירידה במחיר המניה וככל שהיא בדיסקאונט עמוק יותר על השוק כך צפוי שהמניה תמשיך לרדת. המניה נסחרת במחיר של 6.25 שקלים, ההנפקה ב-5.8 שקל למניה, כשמי שלא ירצה להשתתף בהנפקת הזכויות יכול כמובן למכור את הזכויות בשוק. אלא שהחשש הוא שיהיו לא מעטים כאלו ואז זה יימכר במחיר נמוך, כך שבהתאמה מחיר המניה עלול לרדת למחיר בהצעה - 5.8 שקל (כשהזכות שווה יותר מאגורה, השווי של המניה בהנפקה גבוה יותר אפקטיבית).

ההסתבכות הזו לכאורה מפתיעה כי מולטי קונה מניות של עצמה בשוק - היא קנתה בחצי השנה האחרונה מניות בשוק בהיקף של 6.9 מיליון שקל, מתוך תוכנית רכישה עצמית בהיקף של 8 מיליון שקל, שעליה הכריזה בסוף השנה שעברה. איך חברה שרוכשת מניות של עצמה - כלומר, לוקחת מזומנים בקופה ורוכשת בהן מניות, מדווחת עכשיו על מהלך הפוך - מכירת מניות לציבור. זו סתרה. זה מסר שגוי. כשחברה רוכשת מניות של עצמה היא בעצם אומרת למשקיעים - אין בעיית מזומנים, ההיפך. היא גם אומרת שהיא מאמינה במניות של עצמה.

במקרה הזה, הפוך - הבעת האמון הזו לא החזיקה, המניה המשיכה ליפול, וגם הרכישה עצמה התבררה כלא רלבנטית למצב הנזילות וההתניות הפיננסיות של הקבוצה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    רשת אייס יקרה להחריד עם מלאים שמעלים אבק 28/06/2023 07:41
    הגב לתגובה זו
    רשת אייס יקרה להחריד עם מלאים שמעלים אבק
  • 7.
    אנונימי 28/06/2023 07:40
    הגב לתגובה זו
    המחירים באייס גבוהים המלאים לא זזיםמלא מלאי במחיר יקר להחריד מישהו נרדם שם לא סביר שבמקס סטוק ו הום סנטר המחירים הרבה יותר נמוכים. מי יקנה באייס
  • 6.
    אייס 28/06/2023 01:19
    הגב לתגובה זו
    אייס כבר היתה בסרט הזה.
  • 5.
    סומך על איציק ודוד שיתגברו על הבעיות (ל"ת)
    שמעון 27/06/2023 19:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עוד חברה בדרך לקריסה? (ל"ת)
    זאב 27/06/2023 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    א 27/06/2023 13:38
    הגב לתגובה זו
    הריבית תפגע חזק במשק.
  • הנגיד לא אשם. האינפלציה יותר מסוכנת בהרבה (ל"ת)
    אבי כהן 27/06/2023 18:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יואב 27/06/2023 13:26
    הגב לתגובה זו
    מי עושה עסקה כזו מטומטמת ???
  • 1.
    ayal 27/06/2023 12:43
    הגב לתגובה זו
    כמו תמיד, הניתוחים של נתנאל אריאל מאלפים
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.