"תוך שנתיים ההכנסות יקפצו פי שבע"
"החברה מתקדמת ומשפרת את כל הפרמטרים שלה בהשוואה לרבעונים הקודמים, אנחנו כל הזמן צומחים בהכנסות במקביל לגידול בפרויקטי האנרגיה הסולארית והאגירה", אומר יקי נוימן מנכ"ל דוראל אנרגיה בראיון לביזפורטל ומוסיף - "ברבעון הראשון סיימנו בהפסד חשבונאי קטן מכיוון שאנו משלמים כבר עכשיו את הוצאות פיתוח והקמה של פרויקטים עתידיים של השנים הקרובות. מנגד אנחנו עם פרויקטים גדולים בביצוע בישראל וארה"ב שיתחברו לרשת ב-2023-2024, כך שאנחנו נראה הרבה יותר הכנסות ברבעונים הבאים ובשנים הקרובות נגיע לכמעט פי 7 ו-8 בכמות ההכנסה בתוך שנתיים. דוראל בדרך להראות נתונים פיננסיים הרבה יותר חזקים. לגבי המשך השנה הזו אני מאמין שנעבור לרווחיות, דוראל תהיה חזקה ויציבה מאוד בעיקר שיתחברו הפרויקטים הגדולים שאנחנו מקימים עכשיו וזה יקרה לתוך שנת 2023".
חברת האנרגיה המתחדשת דוראל אנרגיה -1.19% דיווחה על תוצאות פעילות הרבעון הראשון של שנת 2022. נתוני החברה על בסיס Non-GAAP מלמדים על הכנסות של 19.3 מיליון שקל, גידול של 105% לעומת 9.4 מיליון שקל אשתקד. מכאן שנוימן מעריך שמקצב הכנסות של 80 מיליון שקל החברה תגיע לאזור ה-500 מיליון שקל תוך כשנתיים. המשמעות היא שדוראל תהיה מחברות האנרגיה הסולארית הגדולות בארץ. עם זאת, המניה היום ירדה 3.6% ואיבדה מתחילת השנה 23% כנראה כי השוק מצפה לראות כבר מספרים גדולים.
ה-EBITDA ברבעון צמח ב-37% והסתכם ב-15.6 מיליון שקל לעומת 11.4 מיליון שקל אשתקד. ה-FFO גדל ב-20% והסתכם ב-10.9 מיליון שקל לעומת 9 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה מדווחת החברה על הפסד נקי של 7.4 מיליון שקל לעומת רווח נקי של 2 מיליון שקל אשתקד. המעבר להפסד נובע מגידול בהוצאות ההנהלה והכלליות של החברה הבת בארצות הברית על רקע צמיחתן והפיתוח העסקי של הקבוצה בכללותה
חומרי הגלם מתייקרים, איך זה משפיע עליכם?
"קודם כל בתחושה שלנו ומה שאנחנו רואים מול יצרניות חומרי הגלם שלנו וספקים שלנו אנחנו נמצאים בהליכי ביצוע נרחבים גם בישראל וגם בארה"ב. אנחנו מזהים דווקא בשבועות האחרונים מגמה חיובית במחירים, מאז סוף שנת 2021 אנחנו רואים ירידה איטית ומתמשכת במחירי הלוגיסטיקה. אנחנו לא מצפים לירידה דרמטית בשנה הקרובה ובשנה הבאה, אך אנחנו בהחלט רואים ירידה איטית. לגבי קולטים ואגירה שאלו שני המוצרים המרכזיים שאנחנו רוכשים, בקולטים אנחנו כבר רואים ירידה בשבועות האחרונים במחירי הקולטים ביחס להזמנות של 2023 וגם 2022. ברמה שיצרנים שיש לנו איתם חוזה קיים פונים אלינו מיוזמתם ומורידים את המחיר בהתבסס על התקשרות על ארוכת טווח בינינו. הם מעוניינים להיות הוגנים איתנו.
- הליוס חותמת על חוזה אגירת חשמל של 100 מיליון שקל
- אנלייט קיבלה 403 מיליון דולר למימון פרויקטים בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"לגבי אגירה השיא של מחירי הליטיום היה בסוף 2021 עכשיו אנחנו 10% מתחת לפיק. ככל שהמגמה האיטית הזו של הירידה במחירי הפאנלים הליטיום והקולטים תימשך, יש מצב שנחזור למחירים שהיינו בהם בתחילת הקורונה. בסך הכל בנקודת זמן הזו, זה נראה הרבה יותר אופטימי ביחס ללפני ארבעה חודשים"
שוק האנרגיה המתחדשת תויג בעבר כשוק עם מחירי אנרגיה גבוהים. כעת כשמחירי הנפט וגז עולים, האנרגיה המתחדשת הופכת לאטרקטיבית יותר?
"אני חושב שכן. אנרגיה מתחדשת זו הזדמנות. אי אפשר להתעלם מהתהליך שקורה בעולם. בטווח של עשרות שנים המגמה היא ברורה, אנרגיה מתחדשת תחליף את האנרגיה המזהמת. אנרגיה מתחדשת כל הזמן מתייעלת, המחירים עצמם הולכים ויורדים כשעל ציר הזמן נכנסות מערכות לאגירת אנרגיה.
"ברור שאנרגיה מתחדשת כאן כדי להישאר, מה שכן בתקופות כאלה מתחדדים ההבדלים בין החברות. בנקודת הזמן הזו שיש משבר באנרגיה ובזמן מלחמות שיש מחסור באנרגיה, והאנרגיה הזמינה והמיידית זה גז ונפט, כמובן שנראה עלייה במחירי והגז אבל על ציר הזמן ובמבט קדימה ללא ספק מי שייתן את הטון זה שוק האנרגיה המתחדשת השאלה היא רק מי יהיו החברות שיתקדמו."
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
אתה רואה את דוראל כשחקן מרכזי בשוק האנרגיה המתחדשת?
"ברור. היתרון הגדול של דוראל שיש לנו צבר של 15 ג"ב ברחבי העולם כרגע רק 20% ממנו בשלבי הקמה שונים. היתרון התחרותי המשמעותי שלנו זה שאנחנו מייצרים בעצמנו ועם הצרכים שלנו. יש לנו קרקע עצומה לצמיחה, יש לנו נגיעה בפרויקטים מאוד אטרקטיביים גם בישראל גם בארה"ב ואירופה אנחנו לא תלויים בשחקני צד ג'.
"יש לנו שאיפות מאוד גדולות. הנפקנו לפני שנתיים כחברה קטנה לפי שווי של 700 מיליון שקל אחרי הכסף שגייסנו אבל מיד מההתחלה התחלנו לחשוב בגדול. בנינו פרויקט גדול בארה"ב זכינו ב-40% ממכרזי פרויקטי האגירה בישראל שזו רוב הפעילות שלנו בישראל בשנתיים הקרובות. אנחנו רוצים כל הזמן להיות שחקנים משמעותיים וללכת קדימה"
האם יש כוונה להתרחב לתחומים חדשים מלבד הקיימים?
"כן. היום אנחנו פועלים בתחום האנרגיה המתחדשת בארץ ובחו"ל, יש לנו יחידה שמתעסקת בטכנולוגיה וחדשנות, ויחידה שמתעסקת בין היתר בייצור חשמל מפסולת ועוד. יש תחום חשוב שאנחנו מכוונים אליו - תחום המימן הירוק שהוא תחום צומח בצעדי ענק בעולם. מימן ירוק שמופק באמצעות אנרגיה מתחדשת הוא המפתח לפתרון הזיהום בתעשיית הרכב והתעשייה הכללית. אנחנו מבינים את זה כבר ולכן דוראל מקימה היום את פרויקט ייצור המימן הראשון בישראל שאושר על ידי משרד האנרגיה".
מהם מנועי הצמיחה של החברה?
"אחד ממפתחות העתיד שלנו זה תחום המימן הירוק. זה אחד ממנועי הצמיחה החזקים שלנו לקראת המשך העשור גם בישראל וגם בחו"ל. אנחנו לגמרי הולכים לכיוון הזה. מנוע נוסף ודלת שנפתחה בפנינו בעקבות הרפורמה בתחום אספקת החשמל בישראל - כל לקוח/צרכן שעובר למונה חכם יכול לבחור מי יהיה ספק החשמל שלו. הציבור לא מודע לזה, אבל אפשר לעבור לספקים אחרים. זו לא חייבת להיות חברת החשמל. אפשר לקנות חשמל מוזל מספק אחר, אנחנו פועלים בתחום הזה יש לנו רישיון לאספקת חשמל ויותר מזה מתחילת שנה הבאה, ינואר 2023, יהיה ניתן לקנות חשמל משדות סולאריים כלומר יקנו חשמל משדות סולאריים וימכרו לצרכני הקצה מה שיפתח פה שוק חדש.
"דוראל נמצאת בדיוק בפוזיציה להיות השחקן המרכזי ביותר בשוק. מצד אחד יש לנו הרבה מתקנים בהקמה בהם ניתן יהיה למכור חשמל לספקים ומשם לצרכני הקצה ואנחנו ערוכים לכך, יש לנו כבר חמישה לקוחות שהם יהיו ספקים לבתים. הם יחלו כבר מעכשיו לקבל מאיתנו חשמל. זה מנוע צמיחה משמעותי מאוד שנראה אותו כבר השנה בא לידי ביטוי"
אתה חושב שהכניסה לתחום אספקת החשמל יכולה להוות תחרות למונופול של חברת חשמל?
"על פי הרפורמה החדשה ובעקבות מכירות תחנות הכח של חברת חשמל, נתח השוק של חברת החשמל יירד ל-40% ומתחת. משק החשמל הישראלי לגמרי פתוח לתחרות מכיוון שאנרגיה מתחדשת היא אנרגיה הכי אטרקטיבית גם מבחינת עלויות וגם מבחינת אימפקט סביבתי. אנחנו מעריכים שאנרגיה מתחדשת היא מוצר פרימיום וזה יהיה אחד הדברים הגדולים שיקרו לדוראל שכבר עכשיו מתחילה למכור חשמל מהמתקנים שלנו ללקוחות"
כמה מילים למשקיעים
- 8.אורי 06/06/2022 22:42הגב לתגובה זויפה מאד מצפים לתוצאות. עבודות. והצלחה. יפה. מצפים להצלחות ועוד ועוד עבודה. עלו והצליחו לטובת ישראל ולטובת כל העולם.
- 7.דניאל 31/05/2022 00:44הגב לתגובה זודוראל לא היחידה שמפתחת מימן ירוק מקדימה אותה חברת ג'נסל ( ישראלית)
- 6.איתן 30/05/2022 19:45הגב לתגובה זוקנה מידה עולמי בחברה ישראלית.
- 5.א 30/05/2022 19:32הגב לתגובה זועלות ההשקעה עלתה דרמטית וברור שהמרווחים נשחקים למה אין התייחסות לשיעורי התשואה הצפויים?
- 4.א-ב 30/05/2022 19:20הגב לתגובה זוכל חברות האנרגיה המתחדשת למעט אולי אולי אולי אנלייט ואנרגיקס נראות בשוויים מנותקי קשר עם קרקע המציאות והרווחיות. אל תתרשמו מאלו המתהדרים במחזור פעילות ו/או המפזרים אופטימיות. כדאי להישמר גם משינויים רגולטורים תכופים בתחום רק לאחרונה מזיזים את שעות התעו"ז כך שבזמן השיא של הייצור הסולארי המחיר לקוט"ש יהיה הנמוך ביותר. בקצרה עירנות זהירות ותמיד בהצלחה.
- 3.משקיע 30/05/2022 19:15הגב לתגובה זותסתכלו על הצבר הגדול שיש לחברה ועל צפי ההכנסות והרווחים בשנים הבאות. אנרגיה ירוקה זה העתיד והפוטנציאל גדול.
- 2.רק חבל שהמשקיעים בשוק ההון לא שמעו על זה (ל"ת)30/05/2022 18:57הגב לתגובה זו
- 1.רק חבל שהמשקיעים בשוק ההון לא שמעו על זה (ל"ת)30/05/2022 18:57הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?