תגובות כלכלנים לנפילות כעת בבורסות מסביב לעולם - האם יש סיבה לפאניקה?
פתיחת שנה איומה ל-2016 בבורסות מסביב לעולם. שילוב של נסיבות בסין הוביל ללחץ מכירות כבד בבורסות המזרח ומשם לגלי הדף לכיוון הבורסות באירופה וארה"ב. הדאקס צולל עד 4.5%. אתר Bizportal ריכז מספר תגובות של כלכלנים לתגובת השווקים.
שנחאי -0.4%
דאקס
מדד ת"א 25
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי מיטב דש, ניסה להרגיע, וטען כי המצב הכלכלי בסין דווקא התייצב לאחרונה: "התגובה הכל כך עוצמתית של השוק הסיני להחטאה במדד מנהלי הרכש בתעשייה קצת מפתיעה. זאת לא הפעם הראשונה שהנתונים מהתעשייה מאכזבים. בהתחשב בעובדה שהמדד הרשמי תאם את הציפיות והמדד בתחום השירותים היה די חיובי, נראה שהסיבה האמיתית לירידות חדות קשורה גם לסיום האיסור של המכירות בחסר שנכנס לתוקף בשנה שעברה. לאחרונה דווקא נראה שהנתונים הכלכליים בסין התחילו להתייצב. נראה, שהירידות החדות בסין ביום המסחר הראשון של השנה אינן בהכרח מבשרות בשורות רעות ליתר השווקים בהמשך השנה".
יניב חברון, כלכלן ראשי באקסלנס: "אנחנו חושבים שהסיבה לירידות החדות או לפחות חלק ממנה טמונה באיסור על מכירת מניות של מחזיקים גדולים (בעלי עניין בחברות וברוקרים גדולים) שצפוי לפוג ביום שישי הקרוב לאחר 6 חודשים. ההערכות מדברות על כ-185 מיליארד דולר של מניות שיהיו אפשריות למכירה. מאז האיסור, התנודתיות בשוק הסיני ירדה ביותר מחצי והשוק עלה ביותר מ-20% מנקודת השפל שלו באוגוסט. השחקנים בשוק בשבוע שעבר עוד סמכו על ההתאוששות של השוק, אך כל האנליסטים שנשאלו על ידי בלומברג אמרו שביטול האיסור עשוי ליצור גל של ירידות (לא בטוח שמישהו מהם דמיין כזו קריסה).
"אזהרות היו כבר בשבוע שעבר כי הממשל חייב להסיר את ההגבלות בצורה מדורגת ולאפשר להם מכירה קצובה ואיטית של מניות כדי לא ליצור בעיית נזילות ועודף מוכרים בשוק. בסך הכל האחזקות בשוק המניות הסיני של מנהלי השקעות בעולם ירדו ביותר מ-5% בשנת 2015 לאור ההתערבות של הממשלה בשוקי המניות שם. עובדה זו מסבירה ירידה במסחר ובנזילות בשוק הסיני, מה שיקשה עוד יותר על מקרה של מכירת נכסים עודפת. הבעיה הגדולה כרגע של הממשל שם הוא שהתערבות ועצירת המסחר שבאה למנוע הידרדרות, מערערת מחדש את האמון של המשקיעים בשווי של החברות. את הצעדים המרסנים היו צריכים לנקוט מבעוד מועד... ולכן, בימים הקרובים סביר להניח שהתנודתיות שם תמשיך להיות גבוהה".
"קריסה בשוק המניות הסיני עשויה להשפיע לרעה גם על המסחר באירופה, במיוחד לאור החולשה שמציג היואן על רקע הירידות. עם זאת, בהנחה שהנפט ימשיך להתחזק על רקע הסכסוך בין איראן וסעודיה, השווקים יכולים לתקן, שכן החשש המרכזי בשווקים היום הוא עדיין ההשלכות ממשבר אנרגיה".
אייל כהן, מנכ"ל שיא קפיטל, היה פסימי ביותר: "הסוחרים התעלמו במשך תקופה מהדברים הקטנים שבסוף הצטברו: מדד הייצור בסין יורד כבר 10 חודשים רצופים, ולא התייחסו אליו. מדובר ברצף של נתונים לא טובים, ובמקביל - הסינים מנסים לעשדות פיחות במטבע שלהם. מדובר בהאטה משמעותית, כשנתון הצמיחה שפורסם הוא גבוה מהמציאות לדעתי, וזה לא חלחל מספיק. זו קריאת השכמה למשקיעים.
"הייתה אמנם התייצבות מסויימת בסין, אבל רק בנתונים שהממשלה יכולה להשפיע להם. הייצור יורד כבר 10 חודשים ברציפות, וכשאתה מייצר פחות אתה לא יכול לצמוח באותה מידה. לדעתי השווקים יגיבו כמו שקרה ביולי-אוגוסט. סין אמורה להיות הקטר שמוציא את העולם מהבוץ, והקטר הזה מקרטע. השנה הקרובה לא תהיה אופטימית".
לדברי אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, "אמנם התחלנו שנה חדשה אך אין זה אומר שהסיכונים הגלובאליים נעלמו. ההאטה בסין ופיחות המטבע ימשיכו ללוות אותנו עוד תקופה ארוכה, כמו גם סיכונים נוספים כמשבר בברזיל, הסביבה הפוליטית באירופה וחוסר הוודאות לגבי יכולת הפד להעלות את הריבית".
ברק גרשוני, מנכ"ל אלומות קרנות נאמנות הצביע על בעיות נוספות בכלכלה השניה בגודלה בעולם: "מספרים שהירידות בסין הן בגלל מדד מנהלי הרכש שפורסם והראה על התכווצות בפעילות היצרנית ועל רקע הכוונות של הבנק המרכזי בסין להמשיך להחליש את היואן. ובכן, כל מי שעוקב אחרי הכלכלה הסינית ממש לא מופתע לגלות את הנתונים הללו. הכלכלה הסינית נמצאת במעבר מכלכלת ייצור לכלכלת שירותים. אחד האתגרים המרכזיים של סין הוא לטפל בעודף כושרי הייצור שנוצר אצלה בשנים האחרונות, במהלך הניסיון האגרסיבי לשמור על קצב צמיחה של 7%. ברור כי השינויים הללו יתנו את אותותיהם במהלך השנים הקרובות בכלכלה ויתבטאו בהאטה בצמיחה, כנראה מתחת ל-6%. גם ההקלה המוניטרית בסין צפויה להמשך בד בבד עם החלשות המטבע.
"לכן, נראה כי הירידות החדות היום הן יותר עניין מסחרי. נתון מדד מנהלי הרכש אמנם מראה על החלשות בפועל ויש בו משום 'ציפייה שהתממשה', אך ספק שהוא נפל על מישהו מהסוחרים הראשיים בבורסה בהונג קונג כ"רעם ביום בהיר". הפתיחה הקשה של השנה בבורסות אסיה מזכירה לנו ש-2016 צפויה להיות תנודתית באופן חריג והעצבנות במסחר תהיה גבוהה, כאשר כל נתון מאקרו שייכנס עלול לשמש טריגר עבור הסוחרים לשנות פוזיציות באגרסיביות, גם בשווקים המפותחים. החוזים בארה"ב מאותתים בשעה מוקדמת זו על ירידה של עד 1% וזהו גם שיעור הירידה בו צפוי להיפתח המסחר באירופה. העדפתנו באלומות היא להיחשף לשווקי ארה"ב וישראל תוך בחירה של סקטורים ספציפיים".
אביחי שורצקי, אסטרטג ראשי לשווקים בינלאומיים IBI: "הטריגר לירידות החדות בשוקי המניות הסין היו נתוני PMI חלשים מהצפוי אשר הצביעו על המשך מגמת ההתמתנות בקצב הצמיחה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. גם אם בהתבוננות ראשונית נראה כי מדובר בתגובה חדה לנתונים אשר לא היו חריגים במיוחד, היא ממחישה את העמדה בה אנו מחזיקים מזה זמן רב, בדבר סביבת המאקרו המאתגרת השוררת בסין. בראייה קדימה, התמתנות קצב הצמיחה בסין צפויה להמשיך ולהפעיל לחץ על מחירי הסחורות והאנרגיה, לאור חשיבותה של סין בשווקים אלו. לאור זאת, חברות ומדיניות בעלות תלות גבוה במחירי הסחורות והאנרגיה ו/או לקשרי המסחר עם סין צפויות להמשיך ולחוות תקופה מאתגרת."
- 8.אורן הגדול 04/01/2016 18:05הגב לתגובה זומה קורה לחוצים ? אין מה להלחץ מנפילת השווקים היום בסין, זה לא פוגע במסחר ביהודה ושומרון. הכתב הזה רק רוצה ללבות שנאה אז אדון ארז שתדע שזה לא מצליח לך אנחנו אוהבים את הסינים ומחבקים אותם. יאללה זזתי לאכול אגרול
- 7.פחד 04/01/2016 13:02הגב לתגובה זואת במשך במפולת עלול להביא לקריסה של 15% שיפתח המסחר.
- מחר יום שלישי הירידות ימשכו (ל"ת)צ'י 04/01/2016 18:37הגב לתגובה זו
- 6.אחד 04/01/2016 12:26הגב לתגובה זוירוץ, וכך גם הסיכסוך בין סעודיה לאיראן, שלנו אמור לסייע.
- 5.אנחל 04/01/2016 12:19הגב לתגובה זוירידות לצורך עלייה. הנפט כנראה הולך לתקן חזק למעלה.
- 4.מיקי 04/01/2016 12:05הגב לתגובה זואל תשכחו מה דחף את גרמניה פעמיים למלחמת עולם (רמז-מצב כלכלי גרוע )
- 3.אברי 04/01/2016 11:25הגב לתגובה זוכי הופסק המסחר בסין וכולם בפאניקה מה יקרה שהוא יחודש.
- 2.יובל 04/01/2016 11:12הגב לתגובה זואחרי שבוע וכל מדינה תחזור לייצור עצמי וכך יגדילו את התעסוקה שירדה עקב המעבר לסין.
- 1.חבל שלא מראים מה הם כתבו ב 2008, הגיע הזמן לשחפצים (ל"ת)XX 04/01/2016 10:59הגב לתגובה זו

צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"
על רקע הדוחות ותוכניות ההרחבה של ארי נדל״ן באילת ובאשדוד, בתוספת המו״מ לרכישת שטחי מסחר בגבעת שאול, החברה מציגה אסטרטגיה של השבחה מאסיבית וקידום של הרחבת זכויות בנכסיה;"תפיסה שמחברת בין נדל״ן מניב לבין ייזום אקטיבי לאורך זמן״
ארי נדל״ן ארי נדלן -0.51% , העוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל,מציגה את דוחותיה לרבעון עם NOI מאוחד שעומד על כ-24 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, בעוד ה-FFO עלה לכ-13 מיליון שקל, גידול של כ-18%. שיעורי התפוסה בנכסים המרכזיים נותרו גבוהים, סביב 96% בישראל וכ-99% בקניון My Mall בלימסול לאחר הרחבה. מנגד, הוצאות המימון עלו לכ-18 מיליון שקל לעומת כ-14 מיליון שקל אשתקד, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג״ח חדשה שהגדילה את היקף החוב הפיננסי.
נראה כי החברה מפנה חלק גדול מהדגש לאסטרטגיית ההשבחה שלה: הרחבת סטאר אילת, קידום התכנית הגדולה בסטאר אשדוד והתקדמות בפרויקט תחנת הכוח שמוערך בהיקף של כ-362 מיליון שקל. בנוסף, לאחר מועד הדוח השלימה החברה גיוס הון וחוב בהיקף כולל של כ-208 מיליון שקל, גם באמצעות הנפקת מניות וגם בהרחבת אג״ח - מה שהביא את בית ההשקעות מיטב להפוך לבעל עניין. בשבועות האחרונים קידמה החברה שתי תוכניות תכנוניות מהותיות: הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקדה את תוכנית ההרחבה במתחם סטאר אילת, הכוללת תוספת של שני מגדלים חדשים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר, ובמקביל ביקשה לבצע תיקונים בתוכנית המקיפה במתחם סטאר אשדוד - תוכנית שאמורה להוסיף 2,000 דירות וכ-110 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה.
כמו כן, ארי נדל״ן מנהלת מו״מ לרכישת שטחי מסחר בהיקף של 15 אלף מ"ר ו-300 חניות בירושלים, במהלך שמטרתו לחזק את פורטפוליו הנכסים המניבים באזורים צפופים ומבוקשים. המהלך מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי השבחה שמקדמת החברה בארץ ובעולם , מהרחבת קניון MYMALL ועד לקידום תוספת זכויות במתחמי מסחר ודיור בנהריה ובנתניה.
המנכ"ל ובעל השליטה צחי אבו מסכם זאת כך: ״אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית. כל נכס אצלנו עובר השבחה״. לדבריו, החברה שואפת לייצר תמהיל ייחודי בין נכסים מניבים לבין תוספת זכויות משמעותית בכל נכס ונכס. נראה שהתפיסה הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הנכסים של החברה.
- ארי נדל"ן במגעים לעסקת נדל"ן של 154 מיליון שקל בבירה
- צחי אבו: "תחנת הכוח במנשה יכולה להפוך השקעה של 70 מיליון שקל למיליארד וחצי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראיון לביזפורטל מסביר אבו כיצד כל אחד ממהלכי החברה משתלב עם אסטרטגיית הליבה, מדוע היזמות היא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי, ומה עומד על הפרק בשנה הקרובה:
אורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יובמימון ישיר: "האיגוחים דוחפים אותנו קדימה - אבל ברכב יש עוד עבודה"
מימון ישיר מימון ישיר -0.3% פרסמה את דוח הרבעון השלישי וזינקה לאור התוצאות. לאחר שפתחה את 2025 עם רבעון ראשון שבו הרווח הנקי עמד על 20.1 מיליון שקל, רבעון שני שגם בו נראתה ירידה ברווח הנקי ל-17.5 מיליון שקל, החברה הציגה רבעון שלישי עם זינוק משמעותי בשורת הרווח, 77% לעומת הרבעון המקביל, ועמדה על 66.8 מיליון שקל , ובהתאם, המנייה זינקה.
רוב הרווחים הגיעו ממגזר המשכנתאות, בעוד מגזר הרכב המשיך להראות שחיקה, והחברה בעיצומו של תהליך התייעלות שיבוא לידי ביטוי ב-2026. ישבנו לשיחה עם אורן שקדי, סמנכ"ל הכספים של החברה, כדי להבין את השינוי יותר לעומק.
ספר לנו על מהלכי האיגוח שבמגזר המשכנתאות
אנחנו נוקטים כבר מזה הרבה שנים במודל שנקרא מודל היברידי. מודל היברידי נפוץ מאוד בחו"ל, ובמסגרתו, חברות אשראי, מחזיקות בחלק מתיק האשראי במאזן שלהם, ואת חלקו הן מוכרת לצדדים שלישיים כדי לשפר את התשואה להון. הדבר גם מאפשר פינוי אשראי להעמדה של הלוואות חדשות. בסקטור הרכב, זו פרקטיקה מקובלת שלנו כבר שנים, ויש הרבה מאד שחקנים שאנחנו פועלים מולם, כמו בנקים, חברות כרטיסי אשראי, גופים מוסדיים ועוד. גם במשכנתאות אנחנו מבקשים ליישם את אותה אסטרטגיה, ולאגח חלק מהתיק.
במשכנתאות זה נמצא יחסית בשלב ראשוני. עשינו שני איגוחים, עסקה אחת בסוף 2024, ברבעון הרביעי, והשניה ביולי השנה, במהלך הרבעון השלישי. בשני המקרים עשינו עסקאות מול הגופים המוסדיים. זו רק אחת השיטות שבאמצעותה אפשר לבצע מכירת תיקים. מבחינת הלוואות על רכב, למשל, אנחנו מבצעים עכשיו עסקאות פרטיות. כך שאפשר לבצע את זה במגוון שיטות ועם מגוון של שחקנים.
- מימון ישיר קופצת בעקבות זינוק של 77% ברווח הנקי, לאור צמיחה בפעילות המשכנתאות
- מימון ישיר: "צופים שיפור משמעותי בשנה הבאה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשכנתא הראשונה שהחברה העמידה היתה בסוף יוני 2022, כך שמבחינתנו הצלחנו לבצע כבר את האיגוחים, אבל גם כאן יש עוד כר נרחב להמשך פעילות, כלומר היום זה איגוחים ברצף מוסדי, ומחר כבר נרחיב את זה למעגלים נוספים, לשותפים חדשים ולגורמים נוספים בשיטות אחרות, אולי עסקאות פרטיות, לא מדורגות כמו שאנחנו עושים ברכב.
