כ-30 מיליון שקל הופנו לפרסום מבצעי סוף שנה וחנוכה

מחקר יפעת בקרת פרסום מגלה התפתחות מסורת מבצעי סוף שנה אזרחית ונוביגוד, במיוחד כשהדבר חופף לחנוכה. בערוץ 9 מצהירים על גידול של 25% בהיקף הפרסום מ-2015
אלכסנדר כץ | (1)

שנת 2016 בולטת במבצעי סוף שנה רבים, הן למגזר הכללי והן למגזר הרוסי החוגג את הסילבסטר הרוסי - הלוא הוא הנוביגוד, שהפך לחגם הרשמי של יוצאי ברית המועצות. אבל על הדרך ישנו גם חג החנוכה, שנופל בדיוק על אותם תאריכים - וכך יוצא שמדובר בחגיגה כפולה.

 

ממחקר מיוחד של יפעת בקרת פרסום, עולה כי מבצעי סוף השנה האזרחית למגזר הכללי הם הבולטים ביותר מבחינת נפח פרסומי, ובמיוחד בגזרת החשמל והאלקטרוניקה. מחסני חשמל, אלמ ומחסני תאורה הם 3 המותגים עם ההוצאה לפרסום הגבוהה ביותר בשבועות האחרונים, עם כ-5.1 מיליון שקלים במצטבר, וכולם מציעים הנחות, רק למשוך את הלקוחות.

 

"יש לציין כי רק לאחרונה השתרשה בישראל מסורת של מבצעי פתיחת שנה לועזית", אומר נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, שנותן דוגמאות כגון iDIGITAL שמזמינה לפתוח שנה עם אייפד חדש, טוטו ווינר שמציעה "שנת חגיגת רווחים", ורשת פרופורציה - שתעלים את הקמטים בשנה האזרחית החדשה.

"מסורת חדשה בישראל". מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, נתי יעקובי (צילום: יח"צ)

 

אבל דומה כי "הקרב הפרסומי הגדול" הוא בין פרסום חנוכה במגזר הדתי לבין פרסום הנוביגוד במגזר הרוסי. מדובר בדינמיקות פרסומית המגיעות לסך של כ-2 מיליון שקלים בכל מגזר במחירים ריאליים, כאשר במגזר הרוסי רוב ההוצאה לפרסום באה לידי ביטוי בערוץ 9 הדומיננטי ואילו במגזר הדתי חרדי - בעיתונות.

המשביר חוגג נובי גוד ברוסית

במגזר הרוסי בולט הפרסום לנשף סילבסטר 2017 בקומדי קלאב, רהיטי נייט סליפ סנטר המציעים 50% הנחה, בזק בינ"ל, סופר פארם ו-yes המאחלות למגזר שנה טובה, ורשת קרל ברג עם מבצעי גבינות, נקניקים ושאר דליקטסים. נתונים אלו מחזקים את דבריו של דמיטרי גנדלמן, מנכ"ל משרד הפרסום מדיהנט, המתמחה במגזר הרוסי, שאמר לפני מספר שבועות לאייס כי המפרסמים הגדולים בתקופה זו הם חברות בתחום המזון, אופנה, בישום, קוסמטיקה, חברות התקשורת הבינ"ל (שעולות בקמפיינים לשיחות לחו"ל), וגם "חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית HOT ו-yes, שפותחות את כל הערוצים בתקופה זו של השנה, ומציאות חבילות תוכן מיוחדות לחג".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

בערוץ 9 אומרים למשל כי היקף הפרסום למגזר הרוסי זינק בחודש דצמבר ב-25% לעומת השנה שעברה. בערוץ מספרים כי בנוסף למפרסמים בולטים דוגמת סופר פארם, yes, HOT, סלקום, המשביר וניו פארם המפנים בדרך קבע תקציבי פרסום למגזר הרוסי, השנה הצטרפו מפרסמים חדשים מתחומי הנדל"ן, רכב והמזון. מפרסמים אלה לא יפספסו את המגזר, שלדברי גנדלמן, "אין יוצא רוסיה בישראל שלא חוגג את הנובי-גוד בצורה כזו או אחרת. מדובר באירוע משפחתי או חברי, אנשים יושבים מסביב לשולחן עם ארוחה חגיגית וחלוקת מתנות".

 

עד כה נמכרו למעלה מ-55 דקות בפריים טיים של ערוץ 9, כאשר המחיר הממוצע לספוט עומד על 5,000 שקלים. עלות קמפיין ממוצע מוערכת בכ-150 אלף שקלים, וכוללת חשיפה במודל המולטי-פלטפורם שהשיק הערוץ בחודשים האחרונים ומשלב חשיפה אוף-ליין ואונליין. לדברי טל סיטון, משנה למנכ''ל הערוץ, "רצועת החדשות הרושמת 12% רייטינג בקרב צופים ישראלים דוברי רוסית, היא המבוקשת ביותר על ידי המפרסמים. כבר עכשיו אנחנו נמצאים בתפוסת יתר של למעלה מ-50% בביקוש לפרסומות ברצועות הנבחרות".

 

בנוסף למגזר הרוסי, מדובר גם על שעתו של עולם הכשר למהדרין: במגזר הדתי מוציאה תנובה שוב פעם את מבצע 'משחקי חנוכה' לדרך, ואילו טרה ממליצה לילדי המגזר על שוקו מוו. באדג'ט הכריזה על מבצע השכרת רכבים מוזלת בחנוכה, וספרי אור החיים, ה"סטימצקי" של המגזר - על מבצע כרטיספר.

 

"ניתן לומר כי לעומת העולם המערבי החוגג את סוף השנה האזרחית בענק, אנחנו כאן בישראל, חוגגים בקטן, הרבה בזכות עולי ברית המועצות וילדיהם המעצימים את תקופת הזמן הזו בשנה", אומר נתי יעקובי. "הדתיים ימשיכו לחגוג את חנוכה בדינמיקה המאפיינת אותם, וכולם, כולל כולם, ינסו לשכנע אותנו לקנות משהו, אפילו קטן, במבצע סוף שנה".

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה קורה 29/12/2016 20:33
    הגב לתגובה זו
    כולם רצו לרוקן את סוף התקציב
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.