מעריב הפגנה
צילום: אלכסנדר כץ

שוק במשבר, פיטורים ומעמד ברצפה: רק 11% רוצים שהילד שלהם יהיה עיתונאי

כך עולה מסקר שנערך באוניברסיטת חיפה לקראת כנס חיפה השני לתקשורת שיתקיים בסוף השבוע. ועדיין, הציבור חושב שהעיתונות היא מקצוע חשוב
אלכסנדר כץ | (1)

הירידה במעמד העיתונאי אינה אמורה להפתיע איש: המשכורות הנמוכות, הפיטורים ההמוניים, חוסר האופק המקצועי וההסתה מצד גורמים פוליטיים כאלה ואחרים. כעת ירידה זו זוכה לעוד חיזוק, עם פרסום ממצאי סקר חדש של החוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה.

עוד לפני המדדים של חשיבות, אמון והגינות, ניתן לראות את הירידה במעמד העיתונאי ומקצוע העיתונאות בשאלה הנוגעת לרצון של הנשאלים שילדם יהיה עיתונאי. בשנת 2007, בסקר שנערך לכנס אילת לעיתונות, רבע מהציבור רצו שהילד שלהם יהיה עיתונאי, זאת לעומת 11% בלבד שמעוניינים בכך בשנת 2014.

הסקר הנוכחי נערך על ידי פרופ' יונתן כהן וד"ר ארן ליביו בקרב 405 משיבים באינטרנט, שהיוו מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל. הוא נערך לרגל כנס חיפה השני לתקשורת מחוץ לבועה שיערך ביום חמישי באוניברסיטת חיפה, ביוזמת תא כתבי חיפה ובשיתוף ארגון העיתונאים והאוניברסיטה.

עם זאת, לדברי החוקרים, התפיסה הכללית של העיתונות מתגלה כמורכבת למדי וכוללת רכיבים מעודדים ומדאיגים גם יחד. כך למשל, במדד של 1-7, העיתונות בשנת 2014 עדיין נתפסת כמקצוע חשוב עם ציון ממוצע של 5.57, כש-76% מהציבור חושב שהיא חשובה (כלומר, דירוגים 5-7). אולם בשנת 2007, לשם השוואה, הציון הממוצע עמד על 6.2 וכ-90% חשבו שהיא חשובה.

הבדל משמעותי עוד יותר אפשר לראות בנתון הבא: בשנת 2007, 60% מהציבור נתן לתקשורת את הציון הגבוה ביותר (כלומר, מדד 7) במידת החשיבות ואילו בשנת 2014 רק 32% חשבו שהיא חשובה ביותר. "כלומר, העיתונאות עדיין נתפסת כחשובה, אולם מסתמנת מגמה ברורה של ירידה בהערכת חשיבותה", ציינו.

גם רמת האמון ירדה לאורך השנים, אם כי במידה מתונה יותר, מרמת אמון ממוצעת של 3.86 ו-40% מהציבור שמאמין בעיתונאים בשנת 2007 לרמה של 3.57 ורק 26% שמאמינים בעיתונאים בשנה החולפת. לדבריו של פרופ' כהן, מדובר בסך הכל ברמת אמון בינונית ומטה. אפשר אולי להבין את חוסר האמון מהנתון הבא: מתוך אלה שנכחו באירוע שגם סוקר לאחר מכן בתקשורת, רק 39% חשו שהסיקור תיאר את מה שהתרחש במידה גבוהה של התאמה. "האנשים שהיו באירוע רואים שהתקשורת לא ממציאה או משקרת, אבל גם לא מביאה את התמונה המדויקת, או אף קרובה לכך, של מה שהיה", הוא אמר.

מדד שלא השתנה היה בתפיסות הציבור לגבי רמת המכובדות של המקצוע. לעומת רמה ממוצעת של 5.3 לפני 8 שנים, השנה הממוצע הוא של 5.15, כשבסך הכל, 71% מהציבור חושב שמדובר במקצוע מכובד ורק 11% חושבים שהוא אינו מכובד. הציבור עדיין חושב שעיתונאים הם הגונים, עם רמה ממוצעת של 4.8, וגם כאן נרשמה עלייה קטנה לעומת 4.6 לפני 8 שנים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

המדיום העיתונאי שנתפס כמכובד ביותר הוא הטלוויזיה עם רמה ממוצעת של 5.2, לאחריה הרדיו (5.1), עיתונות ארצית (4.9) ועיתונות מגזרית (4.4). סוגרים את הרשימה, עם רמת מכובדות בינונית-נמוכה, הם הבלוגרים, עם רמה ממוצעת של 3.9 והמקומונים עם 3.8.

באופן לא מפתיע, האינטרנט הפך להיות כלי התקשורת העיקרי לצריכת חדשות, לאחר מכן הרדיו, הטלוויזיה ולבסוף העיתונות המודפסת. באופן מפתיע אולי יותר, הקבוצה שנכנסת הכי הרבה פעמים כדי לקרוא חדשות באינטרנט היא בני ה-41-50, כשלמעלה מ-70% נכנסים פעם אחת או יותר ביום. דווקא הצעירים בני 18-20 הם הקבוצה שנכנסת הכי מעט לאינטרנט בחיפוש אחר חדשות, כשרק 42% מהם נכנסים לפחות פעם אחת ביום לאינטרנט על מנת לצרוך חדשות. לדברי החוקרים, נראה כי הבדל זה משקף נטייה כללית בקרב צעירים לצריכה מועטה יחסית של חדשות, בהשוואה למבוגרים יותר. בכלל, לא נראה שהדור הצעיר משתמש בצורה משמעותית באינטרנט לצריכת חדשות, אפילו בהשוואה לבני ה-51+.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מנחם 26/01/2015 09:34
    הגב לתגובה זו
    יש עשרות מקצועות
הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -0.99%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״





הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -0.99%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״