אבי זיתן
צילום: יח"צ
טור

אז מה שמים השבוע בפייסבוק? השקעה בניהול תוכן - כמו בתכנית שיווק שנתית

כולם מבינים שתוכן זה חשוב ואז מוצאים מישהו שיכתוב בפייסבוק. בכל שבוע, חודש ורבעון, אנשי שיווק צריכים לדעת מראש אילו מסרים ותכנים הם מפיצים
אבי זיתן | (3)

"אוקי, אז מה אנחנו שמים השבוע בפייסבוק?" אם שמעתם את השאלה הזו במסדרון או בפגישה, אתם יכולים לדעת שהארגון והפייסבוק שלו, מצויים בתחילת הדרך של ניהול התוכן.

כולם מתחילים באותו המקום: מבינים שתוכן זה נורא חשוב, שרשתות חברתיות זה ה-דבר, ואז מוצאים מישהו שישב ויכתוב בפייסבוק, שיעלה תמונות באינסטגרם, ואם מוציאים ציוץ פה ושם - מרגישים כבר ממש בחזית הרשת החברתית. אם המנכ"ל ישאל את סמנכ"ל השיווק מה הוא עושה בתחום התוכן, יענה לו הסמנכ"ל: אנחנו לגמרי על זה! יש לנו הכל.

בעצם, זו רק ההתחלה. אחרי זמן קצר, סמנכ"ל השיווק יחפש דרך להשתפר, הרי כל רשת חברתית היא בעלת פרופיל משתמש קצת שונה, וצריך גם למצוא דרך שבה כל המסרים בכל הערוצים (אתר האינטרנט, דיוורים ללקוחות, הודעות לעיתונות, גם המענה הקולי) ידברו בקול אחד ברור: קולה של החברה. השלב הבא הוא שלב ניהול התוכן וזהו שלב בו התוכן מבשיל והופך להיות כלי בידי אסטרטגיית השיווק של החברה.

ממש כמו תכנית שיווקית - תכנית ניהול שנתית לניהול תוכן

מספר גדל והולך של חברות בישראל עוברות לשלב של ניהול תוכן: הדרך לזהות אותן היא לשאול האם קיימת תכנית שנתית של ניהול תוכן. בתכנית כזו צריכים להתקיים מספר מרכיבים חשובים והראשון הוא מיפוי ערוצי הפצת התוכן הרלוונטיים לחברה (מאתר האינטרנט ועד Pinterest). מיפוי הערוצים מסייע לחברה לזהות את קהלי היעד השונים הנחשפים לכל ערוץ, את סוג הפניה המתאימה להם, את התזמונים הנכונים.

מרכיב נוסף בתכנית ניהול תוכן הוא מיקוד בקהלי היעד הרלוונטיים לחברה. אמנם זהו חלק מתכנית השיווק השנתית, אך הוא בא לידי ביטוי בתכנית התוכן, משום שעבור כל קהל יעד כזה, יש לתפור תכנית תוכן מתאימה: עבור כל קהל יעד יש להבין אילו תכנים מעניינים אותו, ואילו גורמים לו לפעולה? אילו מסרים יתפשו בעיניו כאמינים, ומאילו מסרים הוא יתעלם?

המרכיב השלישי הוא חיבור של ערוצי הפצת התוכן עם קהלי היעד הרלוונטיים, זו עבודת תפירה עדינה המייצרת טקטיקה של תוכן: מתי וכיצד פונים כדי להגיע אל קהל יעד מסוים. אם המרכיב הזה קיים בחברה - הרי שיש לה את המפתח לניהול תוכן אפקטיבי.

לדעת תמיד - באילו קהלי יעד אנו נוגעים ובאיזו צורה

אין מה לעשות עם טקטיקה כשהכוחות לא בשטח. דיברנו על שלושה מרכיבים חשובים בתכנית התוכן, אך הם למעשה רק מייצרים את הבסיס לתכנית. המרכיב הבא בתכנית הן פעולות התוכן עצמן. אם נחזור לשאלה שהתחלנו בה ("אז מה שמים בפייסבוק השבוע") - תכנית ניהול התוכן של הארגון צריכה מענה לשאלות כאלו שנה מראש.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בכל שבוע, חודש ורבעון, אנשי השיווק צריכים לדעת מראש אילו מסרים ותכנים הם מפיצים באילו ערוצים. זה שלב שמפתה לדלג עליו, גם כי המציאות שלנו לא ממש צפויה וגם כי אנו מרגישים שתוכן צריך להיות ספונטני כדי להיות אותנטי: נראה לנו כי יש לכתוב תוכן ולהפיץ אותו בהתאם לנסיבות. אך כשם שאנחנו מייצרים תכנית שיווק שנתית ומעדכנים אותה תוך כדי תנועה, יש לייצר תכנית התוכן, ולדעת כל הזמן באילו קהלי יעד אנו נוגעים ובאיזו צורה.

מי בסוף ניצח? ההזדמנות המסעירה באמת בעולם התוכן טמונה ביכולת למדוד את השפעתו באופן מיידי, ואז להתאים אותו ולמדוד שוב, וחוזר חלילה. זהו מרכיב מהותי בניהול תוכן בארגון: היכולת לארגן את הנתונים מכלל ערוצי המדיה באופן המאפשר הבנה מיידית של הביצועים. כשהשאלה במסדרון מפסיקה להיות "מה נשים בפייסבוק" ומתחילה להיות "הפעילות לקהל יעד X בפייסבוק לא עומדת ביעדים" אפשר לדעת שהארגון נמצא בדרך הנכונה לניהול התוכן. אם סמנכ"לית שיווק מבינה שניהול התוכן הוא משימה מתמשכת, משתנה ומתפתחת, הרי שהיא הגיעה לניהול תוכן 2015.

אבי זיתן, הוא שותף בחברת קודקס שיווק, העוסקת בהשמה בתחומי שיווק, דיגיטל, פרסום ויח"צ

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לייק! (ל"ת)
    דורית שדה 22/09/2014 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לייק אם גם אתם כתבתם לאבי פעם (ל"ת)
    זבי איתן 21/09/2014 19:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מי כתב לך את זה הפעם? (ל"ת)
    זה לא אני שכתבתי 21/09/2014 19:39
    הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.