החטא ועונשו: מועצת הכבלים והלוויין קנסה את HOT ואת yes ב-300 אלף ש'

המועצה קנסה את החברות בשל שידור תוכן שיווקי ב'ד"ר אלפר' בערוץ הבריאות, ואת HOT בגלל קידום המותג קסטרו בשידורי 'HOT בידור ישראלי'
אלכסנדר כץ | (1)

חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית ישלמו מאות אלפי שקלים בגלל שידור תכנים שיווקיים בשידוריהן. מועצת הכבלים והלוויין החליטה להטיל על HOT ועל yes עיצום כספי כולל בסך 300 אלף שקלים על תוכן שיווקי ב'ד"ר אלפר' ושידור תצוגת האופנה של קסטרו. רק ב-3 השנים האחרונות הטילה המועצה קנסות בסך 4 מיליון שקלים, כאשר שליש מסכום זה - 1.4 מיליון שקלים, היה היה בעקבות הפרות של הכללים האוסרים על קידום עניינים ואזכור מסחרי אסור.

אגף הפיקוח והבקרה של מועצת הכבלים והלוויין בדק את התכנית 'ד"ר אלפר' המשודרת בערוץ הבריאות של ענני תקשורת, אותה חברה ששמה עלה בהקשר לתוכן שיווקי ב'האיש הירוק'.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

ב'ד"ר אלפר' זוהו אזכורים מסחריים אסורים לחברת 'הייר קליניק', 'מועצת החלב' וחברת 'שטראוס'. כך למשל בתכנית 'ד"ר אריק - מיתוסים על קרחת' שולבו מומחים מטעם 'הייר קליניק' תוך חשיפת לוגו החברה במספר הזדמנויות, ומבלי שתובא עמדה של גורם מקצועי נוסף. במקרה אחר, נמצא כי 'ד"ר אריק - מיתוסים על חלב' שימשה כבמה להצגה נרחבת של מוצרי חלב רבים מתוצרת שטראוס ומותגיה השונים, ששולבו הן בתפאורת האולפן, והן בקטעי וידאו ששודרו במהלך התכנית. על פי מועצת הכבלים והלוויין, במהלך התכנית הוצגו מוצרי חלב שונים תוך אמירת דברי שבח עליהם, גם על ידי המנחה אריק אלפר, וגם על ידי המרואיינים והמומחים השונים. במועצה לא שבעי נחת מכך שמגזין בריאות המתיימר להציג דעות מומחים באשר לסוגיות רפואיות, משלב תוכן שיווקי האסור על פי הכללים.

על עבירות אלו על תקנון מועצת הכבלים והלוויין, הוחלט להטיל על 2 חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית 100 אלף שקלים כל אחת "בגין פרסומת וקידום עניינים אסור".

בנוסף, HOT ספגה קנס נוסף בסך 100 אלף שקלים לאחר שנמצא כי בתכניות ששודרו באוגוסט 2011 בערוץ 'HOT בידור ישראלי', שליוו וסיקרו את תצוגת האופנה של 'קסטרו', שולבו אזכורים מסחריים אסורים לחברת האופנה. אזכורים אלה כללו הצבת שלט עם הלוגו של 'קסטרו' מעל רחבת התצוגה, שילוב ויזואלי של מוצרי החברה לרבות חשיפתם והצגתם, תוך אמירת שבחים על החברה על ידי המנחות ירדן הראל וליאם שוהם, והמרואיינים השונים. בין המרואיינים נכללו דוגמני החברה גל גדות ויונתן ווגמן. על בדיקת המועצה פורסם לראשונה באייס.

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ניצן חן מסר כי "מאז שנת 2009 הודקה משמעותית האכיפה על גופי השידור בפיקוחה של המועצה בראשותי,. לדבריו, "בשנים אלה הוטלו 32 עיצומים כספיים שונים בסכום הגבוה פי 10 מהעיצומים שהוטלו בעשור האחרון ביחד".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בפירסום קוראים לזה תוכן שיווקי והחברות משלמות (ל"ת)
    אבי 14/05/2012 13:19
    הגב לתגובה זו
טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11
רייטינג

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של  204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג. 

עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג. 


בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה. 


בוקר, אמצע היום ולייט נייט 

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.