דעה

אנשים מגולגלים בתוך נייר עיתון, או העבודה הגרועה בעולם

האם העיתונות היא העבודה הגרועה ביותר בעולם? אורי רודריגז-גרסיא על דירוג העבודות של הוול סטריט ג'ורנל, שמצביע על מצבה העגום של העיתונות

בשנת 2009 זכה פרויקט יוצא דופן של לשכת התיירות בקווינסלנד, בעשרות פרסים נחשבים כולל הזכייה הגדולה מכולן בעולם הפרסום-שיווק - אריה הזהב בפסטיבל קאן. מדובר היה בהצעה ל"עבודה הטובה ביותר בעולם" - שמירה על אי שהוא שמורת טבע מדהימה, בתנאי 5 כוכבים. הבאזז התקשורתי היה אדיר, ומאות מיליונים ברחבי העולם פנטזו על הג'וב החלומי.

בשבוע שעבר, פרסם הוול-סטריט ג'ורנל את גרסת המציאות של העבודות הטובות ביותר והגרועות ביותר בעולם. בפרויקט רחב היקף של אתר הקריירה Careercast.com נבחנו 200 מקצועות לפי 5 קריטריונים: הדרישות הפיזיות, סביבת העבודה, ההכנסה, המתח בעבודה ותחזית התעסוקה. בחמישייה המובילה מופיעים, ללא הפתעות מיותרות, מהנדס תוכנה (במקום הראשון), אקטואר, מנהלת משאבי אנוש, שיננית ומתכנן פיננסי. אבל ההפתעה נרשמה בחמישיית המקצועות הגרועים בעולם: בהפרש זעום מחוטב עצים, שכיר במשק חקלאי ועובד באסדת קידוח נפט, נמצאת במקום החמישי מהסוף אחת העבודות הגרועות ביותר בעולם: כתב בעיתון.

כשצוללים לתוך הדוח המלא, מגלים שהתמונה למעשה גרועה הרבה יותר. הנה לדוגמא כמה מקצועות שהם טובים יותר (או גרועים פחות) מלהיות כתב בעיתון, כאמור מקום 196 בדוח: פועל זבל (160), שוטף כלים (193), אחות בבית חולים (89), טכנאי שמנקה כורים גרעיניים (115), שוטר (163), ואפילו מלצר במסעדה זכה למקום אחד גבוה יותר מכתב בעיתון (195). למעשה, כל המקצועות בעיתונות ובתקשורת המסוקרות בדוח, נמצאות בצד הלא נכון של 100 העבודות הטובות בעולם. כך למשל שדרן רדיו או טלוויזיה (191), צלם עיתונות (166), עורך פרינט (118), עורך וידאו (121) ואפילו סופר (113). אגב, מה שירגיז אולי כמה מהעיתונאים, זו העובדה שגם בעלי המקצוע בהם נוהגים חלק מהעיתונאים להתעמר (במקרה הרע) או לזלזל (לרוב), היחצנים, נמצאים - לפחות לפי הדירוג האמריקני - במרחק שנות אור מהם בדוח, במקום ה-70 המכובד, הרבה לפני רופאים וטייסים. כן ידידי העיתונאים, אותם כותבי קומוניקטים מרוויחים יותר טוב, עובדים בפחות לחץ ויש להם אופק תעסוקתי בטוח הרבה יותר מרובכם.

בעבר הלא רחוק הייתה למקצוע העיתונות הילה של זוהר. העיתונאים בסרטים האמריקנים של שנות ה-70 וה-80 של המאה שעברה היו מרוצים ממעמדם, אכלו תדיר במסעדות (תרגיעו, על חשבונם...), ותמיד קיבלו הצעות מפתות. חלקם אף היו גיבורים של ממש. אז איך הפך מקצוע העיתונות לאחד הגרועים בעולם? או במילים אחרות, אם נישאר לרגע באלגוריה ההוליוודית: איך הפך סופרמן ללוזר-מן?

חלק מה"אשמה" אפשר לתלות במהפכה הטכנולוגית-תקשורתית שעברנו בשנים האחרונות. בימינו, קלארק ולואיס לא היו רודפים אחרי סופרמן ברחובות מטרופולין או בערבות קנזס, אלא היו מחפשים עליו בגוגל ודולים תמונות מהפייסבוק (במקרה הטוב), או מסתפקים בשכתוב הקומוניקט של היחצן שלו (ברוב המקרים). הילת הזוהר של חיפוש האמת בשטח, גילוי השחיתויות והמלחמה ב"רעים", התחלפה בפפראצי, לא רק של תמונות אלא גם של סטטוסים מהפייסבוק.

מבחינה מקצועית, דווקא תרבות הרייטינג שקידשה את המטרה על פני האמצעים, היא זו שגרמה לזילות המקצוע בעיני הקהל, למרות שאותו (את הקהל) היא באה לרצות. כך הפכה התקשורת ל"שמאלנית" (בחוגים מסוימים), ל"ימנית" (זו האופנה בשנים האחרונות), ל"מגויסת" או סתם לצמאת דם. הכלים התקשורתיים זמינים כיום לחוג רחב הרבה יותר של אנשים ואישים, והם תוקפים את העיתונות בנשק שלה עצמה. כך למשל שר בכיר שספג השבוע ביקורת מוצדקת מאחד מבכירי העיתונאים בארץ, מיהר לתקוף אותו בחזרה אישית ותקשורתית, וקיבל כותרות - גם באתר זה.

על רקע התנודות בשוק הפרסום, הביטחון התעסוקתי של העיתונאים ירד כמעט לאפס. למרות התחזיות לבקרים של אנשי הדיגיטל, לא האינטרנט הרג את העיתונות, לפחות עדיין לא, בדיוק כמו שהטלוויזיה לא הרגה את העיתונות המודפסת בשנות ה-60 וה-70 של המאה ה-20. ברשתות החברתיות אנשים דנים ומתלהמים על כתבות של 'ידיעות' ו'הארץ', וההישג הגדול ביותר בו מתפארים רוב אנשי הניו-מדיה בפייסבוק, הוא סריקה של ידיעה עליהם באחד מעיתוני הפרינט, שבחלק מהמקרים קיבלה פחות חשיפה מסטטוס ממוצע שלהם.

העיתונות הורגת את עצמה, לאט אבל בטוח. זה מתחיל בכתבים במקומונים שמוכנים לעבוד ללא תמורה לבד מקרדיט, אבל זה נובע מהעורכים והמו"לים שמוכנים להעסיק אותם בצורה זו. נכון, רוב הצרכנים במציאות של היום כבר לא ממש שמחים לשלם כסף על תוכן, אבל 'ישראל היום' הוא לא החינמון הראשון שגילה שאפשר להרוויח גם בלי למכור את העיתון, קדמו לו עיתונים גדולים יותר ומרוויחים הרבה יותר באירופה. אבל קל הרבה יותר לשלם מעט או לא לשלם כלל עבור תוכן איכותי.

גם ההתערבות הברוטאלית בשנים האחרונות של המו"לים ושליחיהם בתוכן המערכתי, גובה את המחיר הן מהעיתונאים והן מהקוראים. התחרות והאגו העבירו אותם על דעתם: ה-TheMarker תוקף את דנקנר, שקונה את 'מעריב', שתוקף את 'הארץ'. קשת "בוגדת" ב'ידיעות אחרונות' ונותנת את החסות ל'האח הגדול' ל'ישראל היום', ומקבלת בחזרה טראח גדול של כדורים פסיכיאטרים. שלדון אוהב לראות את ביבי בשער. לאודר לא אוהב לראות את שלדון בתחקיר בערוץ 10, ובערוץ לוקחים הימור בטוח ויורדים על הברכיים. העיתונים, שהיו פעם כלבי השמירה של הדמוקרטיה, עסוקים כיום יותר בקרבות כלבים עד זוב דם בינם לבין עצמם ולבין בעלי ההון שמחזיקים בהם.

גילוי נאות: גם אני הייתי במשך רוב חיי הבוגרים בצד הלא נכון של המקצועות הנכונים, ככתב וכעורך. הרווחתי מעט ונלחצתי הרבה, אבל נשארתי במקצוע כמעט 20 שנה, ואני לא מוציא מכלל אפשרות שאשוב אליו יום אחד. למה? לא ממזוכיזם. לא נזקקתי לדוח של Careercast כדי לדעת את מיקומי ומקומי, גם לא לטלפונים מהבנק. אבל אני יודע משהו שכותבי דוחות באשר הם לא ידעו לעולם. אני יודע את חדוות היצירה של כתבה שנכתבה בלילות חסרי שינה ומרובי סיגריות, אני מכיר את הסיפוק שבעריכת טקסט טוב וחיבורו לכותרת מנקרת, אני חוויתי את תחושת הניצחון באותם מקרים בהם נלחמנו בטחנות הרוח - ויכלנו להם, אני התמלאתי מבפנים כשקוראים אמרו לי שקלעתי להם בול בפוני, או בלב. ואיכשהו, זה גבר על כל הפעמים שקיבלתי מכות משוטרים או מפגינים, על המינוס בבנק, על הלחץ של העורך או המו"ל, על השאלה של מה יהיה מחר. הייתי גאה להיות חמישה מקומות מהסוף, כי אפילו הסוף - הוא במודעת אבל בעיתון, שלעיתים היא רק ההתחלה של הכתבה הבאה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מוכשר כמו שד! :-) (ל"ת)
    23/04/2012 14:06
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מוטי וזינק 19/04/2012 03:20
    הגב לתגובה זו
    היי מותק, אלמלא הגילוי הנאות הייתי קורע לך את הצורה. אין דבר מאכזב יותר מעיתונאי בנשמה שהלב שלו בעיתונות, ואז נחצה לשני עיגול גולים, שם על אחד מהם מעט טרוניה ופרוסות מררה, מחמם קצת בעצבים ואומר אבל זה חנטריש זה סו וואט
  • 5.
    נמר של נייר שכמוך (ל"ת)
    יעקובוף 18/04/2012 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מטי 18/04/2012 14:23
    הגב לתגובה זו
    למה יש לי תחושה שבסוף אתה ואני נחזור לצד הלא נכון של רשימת המקצועות...
  • זה חידק טורף מטי.... (ל"ת)
    אורי 18/04/2012 19:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סניף גולן 18/04/2012 14:20
    הגב לתגובה זו
    רשומה נפלאה
  • 2.
    לא ברור לי העניין 18/04/2012 13:43
    הגב לתגובה זו
    האתר הזה זאת מכונת השכפול לקומניקטים הגדולה בעולם. מעולם לא הביאו סיפור, אז מה לזה ולעיתונות?
  • 19/04/2012 11:48
    הגב לתגובה זו
    האתר הזה מביא יותר סיפורים מקוריים מרוב המקומות האחרים שעושים בראנז'ה. אמירה מטומטמת, חסרת כל שחר ובסיס. ואם אתה רוצה דוגמאות, רק תיכנס. חתיכת דגנרט
  • 1.
    כתבה מצויינת! (ל"ת)
    ליליאן 18/04/2012 11:19
    הגב לתגובה זו
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -0.49%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״