אנשים מגולגלים בתוך נייר עיתון, או העבודה הגרועה בעולם
בשנת 2009 זכה פרויקט יוצא דופן של לשכת התיירות בקווינסלנד, בעשרות פרסים נחשבים כולל הזכייה הגדולה מכולן בעולם הפרסום-שיווק - אריה הזהב בפסטיבל קאן. מדובר היה בהצעה ל"עבודה הטובה ביותר בעולם" - שמירה על אי שהוא שמורת טבע מדהימה, בתנאי 5 כוכבים. הבאזז התקשורתי היה אדיר, ומאות מיליונים ברחבי העולם פנטזו על הג'וב החלומי.
בשבוע שעבר, פרסם הוול-סטריט ג'ורנל את גרסת המציאות של העבודות הטובות ביותר והגרועות ביותר בעולם.
כשצוללים לתוך הדוח המלא, מגלים שהתמונה למעשה גרועה הרבה יותר. הנה לדוגמא כמה מקצועות שהם טובים יותר (או גרועים פחות) מלהיות כתב בעיתון, כאמור מקום 196 בדוח: פועל זבל (160), שוטף כלים (193), אחות בבית חולים (89), טכנאי שמנקה כורים גרעיניים (115), שוטר (163), ואפילו מלצר במסעדה זכה למקום אחד גבוה יותר מכתב בעיתון (195). למעשה, כל המקצועות בעיתונות ובתקשורת המסוקרות בדוח, נמצאות בצד הלא נכון של 100 העבודות הטובות בעולם. כך למשל שדרן רדיו או טלוויזיה (191), צלם עיתונות (166), עורך פרינט (118), עורך וידאו (121) ואפילו סופר (113). אגב, מה שירגיז אולי כמה מהעיתונאים, זו העובדה שגם בעלי המקצוע בהם נוהגים חלק מהעיתונאים להתעמר (במקרה הרע) או לזלזל (לרוב), היחצנים, נמצאים - לפחות לפי הדירוג האמריקני - במרחק שנות אור מהם בדוח, במקום ה-70 המכובד, הרבה לפני רופאים וטייסים. כן ידידי העיתונאים, אותם כותבי קומוניקטים מרוויחים יותר טוב, עובדים בפחות לחץ ויש להם אופק תעסוקתי בטוח הרבה יותר מרובכם.
בעבר הלא רחוק הייתה למקצוע העיתונות הילה של זוהר. העיתונאים בסרטים האמריקנים של שנות ה-70 וה-80 של המאה שעברה היו מרוצים ממעמדם, אכלו תדיר במסעדות (תרגיעו, על חשבונם...), ותמיד קיבלו הצעות מפתות. חלקם אף היו גיבורים של ממש. אז איך הפך מקצוע העיתונות לאחד הגרועים בעולם? או במילים אחרות, אם נישאר לרגע באלגוריה ההוליוודית: איך הפך סופרמן ללוזר-מן?
חלק מה"אשמה" אפשר לתלות במהפכה הטכנולוגית-תקשורתית שעברנו בשנים האחרונות. בימינו, קלארק ולואיס לא היו רודפים אחרי סופרמן ברחובות מטרופולין או בערבות קנזס, אלא היו מחפשים עליו בגוגל ודולים תמונות מהפייסבוק (במקרה הטוב), או מסתפקים בשכתוב הקומוניקט של היחצן שלו (ברוב המקרים). הילת הזוהר של חיפוש האמת בשטח, גילוי השחיתויות והמלחמה ב"רעים", התחלפה בפפראצי, לא רק של תמונות אלא גם של סטטוסים מהפייסבוק.
מבחינה מקצועית, דווקא תרבות הרייטינג שקידשה את המטרה על פני האמצעים, היא זו שגרמה לזילות המקצוע בעיני הקהל, למרות שאותו (את הקהל) היא באה לרצות. כך הפכה התקשורת ל"שמאלנית" (בחוגים מסוימים), ל"ימנית" (זו האופנה בשנים האחרונות), ל"מגויסת" או סתם לצמאת דם. הכלים התקשורתיים זמינים כיום לחוג רחב הרבה יותר של אנשים ואישים, והם תוקפים את העיתונות בנשק שלה עצמה. כך למשל שר בכיר שספג השבוע ביקורת מוצדקת מאחד מבכירי העיתונאים בארץ, מיהר לתקוף אותו בחזרה אישית ותקשורתית, וקיבל כותרות -
על רקע התנודות בשוק הפרסום, הביטחון התעסוקתי של העיתונאים ירד כמעט לאפס. למרות התחזיות לבקרים של אנשי הדיגיטל, לא האינטרנט הרג את העיתונות, לפחות עדיין לא, בדיוק כמו שהטלוויזיה לא הרגה את העיתונות המודפסת בשנות ה-60 וה-70 של המאה ה-20. ברשתות החברתיות אנשים דנים ומתלהמים על כתבות של 'ידיעות' ו'הארץ', וההישג הגדול ביותר בו מתפארים רוב אנשי הניו-מדיה בפייסבוק, הוא סריקה של ידיעה עליהם באחד מעיתוני הפרינט, שבחלק מהמקרים קיבלה פחות חשיפה מסטטוס ממוצע שלהם.
העיתונות הורגת את עצמה, לאט אבל בטוח. זה מתחיל בכתבים במקומונים שמוכנים לעבוד ללא תמורה לבד מקרדיט, אבל זה נובע מהעורכים והמו"לים שמוכנים להעסיק אותם בצורה זו. נכון, רוב הצרכנים במציאות של היום כבר לא ממש שמחים לשלם כסף על תוכן, אבל 'ישראל היום' הוא לא החינמון הראשון שגילה שאפשר להרוויח גם בלי למכור את העיתון, קדמו לו עיתונים גדולים יותר ומרוויחים הרבה יותר באירופה. אבל קל הרבה יותר לשלם מעט או לא לשלם כלל עבור תוכן איכותי.
גם ההתערבות הברוטאלית בשנים האחרונות של המו"לים ושליחיהם בתוכן המערכתי, גובה את המחיר הן מהעיתונאים והן מהקוראים. התחרות והאגו העבירו אותם על דעתם: ה-TheMarker תוקף את דנקנר, שקונה את 'מעריב', שתוקף את 'הארץ'. קשת "בוגדת" ב'ידיעות אחרונות' ונותנת את החסות ל'האח הגדול' ל'ישראל היום', ומקבלת בחזרה טראח גדול של כדורים פסיכיאטרים. שלדון אוהב לראות את ביבי בשער. לאודר לא אוהב לראות את שלדון בתחקיר בערוץ 10, ובערוץ לוקחים הימור בטוח ויורדים על הברכיים. העיתונים, שהיו פעם כלבי השמירה של הדמוקרטיה, עסוקים כיום יותר בקרבות כלבים עד זוב דם בינם לבין עצמם ולבין בעלי ההון שמחזיקים בהם.
גילוי נאות: גם אני הייתי במשך רוב חיי הבוגרים בצד הלא נכון של המקצועות הנכונים, ככתב וכעורך. הרווחתי מעט ונלחצתי הרבה, אבל נשארתי במקצוע כמעט 20 שנה, ואני לא מוציא מכלל אפשרות שאשוב אליו יום אחד. למה? לא ממזוכיזם. לא נזקקתי לדוח של Careercast כדי לדעת את מיקומי ומקומי, גם לא לטלפונים מהבנק. אבל אני יודע משהו שכותבי דוחות באשר הם לא ידעו לעולם. אני יודע את חדוות היצירה של כתבה שנכתבה בלילות חסרי שינה ומרובי סיגריות, אני מכיר את הסיפוק שבעריכת טקסט טוב וחיבורו לכותרת מנקרת, אני חוויתי את תחושת הניצחון באותם מקרים בהם נלחמנו בטחנות הרוח - ויכלנו להם, אני התמלאתי מבפנים כשקוראים אמרו לי שקלעתי להם בול בפוני, או בלב. ואיכשהו, זה גבר על כל הפעמים שקיבלתי מכות משוטרים או מפגינים, על המינוס בבנק, על הלחץ של העורך או המו"ל, על השאלה של מה יהיה מחר. הייתי גאה להיות חמישה מקומות מהסוף, כי אפילו הסוף - הוא במודעת אבל בעיתון, שלעיתים היא רק ההתחלה של הכתבה הבאה.
- 7.מוכשר כמו שד! :-) (ל"ת)23/04/2012 14:06הגב לתגובה זו
- 6.מוטי וזינק 19/04/2012 03:20הגב לתגובה זוהיי מותק, אלמלא הגילוי הנאות הייתי קורע לך את הצורה. אין דבר מאכזב יותר מעיתונאי בנשמה שהלב שלו בעיתונות, ואז נחצה לשני עיגול גולים, שם על אחד מהם מעט טרוניה ופרוסות מררה, מחמם קצת בעצבים ואומר אבל זה חנטריש זה סו וואט
- 5.נמר של נייר שכמוך (ל"ת)יעקובוף 18/04/2012 14:39הגב לתגובה זו
- 4.מטי 18/04/2012 14:23הגב לתגובה זולמה יש לי תחושה שבסוף אתה ואני נחזור לצד הלא נכון של רשימת המקצועות...
- זה חידק טורף מטי.... (ל"ת)אורי 18/04/2012 19:47הגב לתגובה זו
- 3.סניף גולן 18/04/2012 14:20הגב לתגובה זורשומה נפלאה
- 2.לא ברור לי העניין 18/04/2012 13:43הגב לתגובה זוהאתר הזה זאת מכונת השכפול לקומניקטים הגדולה בעולם. מעולם לא הביאו סיפור, אז מה לזה ולעיתונות?
- 19/04/2012 11:48הגב לתגובה זוהאתר הזה מביא יותר סיפורים מקוריים מרוב המקומות האחרים שעושים בראנז'ה. אמירה מטומטמת, חסרת כל שחר ובסיס. ואם אתה רוצה דוגמאות, רק תיכנס. חתיכת דגנרט
- 1.כתבה מצויינת! (ל"ת)ליליאן 18/04/2012 11:19הגב לתגובה זו
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- הראל תשקיע 50 מיליון ד' בקרן תשתיות תקשורת גלובלית
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות
לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים.
תכניות
הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.
