מתקשות? יצרניות ה-EV מתאמצות לגייס מזומנים כדי להרגיע את המשקיעים
סטארטאפי המכוניות החשמליות (EV) שפרצו לשוק בתקופה בה הריביות היו נמוכות, היעדר בעיות תזרימיות ועליות חדות בשווקים, מתאמצים כעת להוכיח שהם יכולים לשרוד בתנאי שוק קשים יותר זאת כמובן בהנחה שהם לא פשטו את הרגל כבר. אבל האתגר העיקרי המשותף לרוב החברות הללו זה המזומנים.
המנהלים של לוסיד, ריביאן וניקולה פירטו השבוע אודות התוכניות לצמצום העלויות של כל אחת מהן תוך ניסיון להגדיל את הפעילות ולהתחיל לרשום לראשונה רווחים. המאמצים הללו כללו בין היתר קיצוץ משרות ושינוי סדרי עדיפויות. כל זאת בזמן שקצב החדירה של רכבי ה-EV איטי מהצפוי ולאחר שהחברות הוציאו מיליארדים בניסיון להאיץ את חדירת כלי הרכב לשווקים בניסיון להיות ראשונים. ההאטה, כמו גם התחרות הגוברת, השפיעה אפילו על ענקית ה-EV האמריקאית טסלה, שנמצאת בעיצומו של ארגון מחדש עולמי הכולל פיטורי כ-10% מכוח העבודה שלה.
אנליסטים בוול סטריט התייחסו למצב הנוכחי של שוק הרכבים החשמליים כאל "חורף ה-EV", או באופן אופטימי יותר כהאטה זמנית שיצרניות הרכב יצטרכו להתגבר עליה כדי לרשום רווחים בטווח הארוך. "רכישת רכבי ה-EV בארה"ב הגיעה ככל הנראה לכיס אוויר לאחר שהושקעו מאמצים רבים בהתחלה ופחות כעת", כתב אנליסט Citi איתי מיכאלי. "המצב לא ישתנה בן לילה, אבל אנחנו רואים סיבה לאופטימיות במהלך 12-18 החודשים הבאים".
ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE נמצאת בסדרת מהלכים לקיצוץ עלויות כבר חודשים. היא קיצצה בעובדים, אירגנה מחדש את המפעל שלה באילינוי כדי להגביר את היעילות והשהתה את הייצור במפעל חדש בשווי מיליארדים בג'ורג'יה. הצעד האחרון צפוי לחסוך יותר מ-2.25 מיליארד דולר בהוצאות, כולל ההשפעה של התחלת הייצור של הדור הבא של רכב ה-R2 של ריביאן במפעל הנוכחי שלה באילינוי. החברה דיווחה כי נכון לסוף חודש מרץ היו ברשותה מזומנים, שווי מזומנים והשקעות לטווח קצר של 7.86 מיליארד דולר במזומנים, עם נזילות כוללת של יותר מ-9 מיליארד דולר.
- המתחרה הקטנה של טסלה מזנקת ב-50%; האם גילו אותה?
- החברה שנהנית מהנפילה של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לוסיד LUCID GROUP מצדה סיימה את הרבעון הראשון עם כ-4.6 מיליארד דולר במזומנים, שווי מזומנים והשקעות, עם נזילות כוללת של כ-5.03 מיליארד דולר. מנכ"ל החברה אמר שהוא מעולם לא היה אופטימי יותר, זאת למרות למרות בעיות ביקוש קשות, הפסדים משמעותיים וצרכי הון. החברה גייסה לאחרונה מיליארד דולר משלוחה של קרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית, בעלת המניות הגדולה ביותר שלה. ריביאן ולוסיד דיווחו שתיהן על הפסדים גדולים יותר ברבעון הראשון ממה שציפתה וול סטריט.
מנגד ניצבת ניקולה NIKOLA CORPORATION שלמעשה עקפה במעט את צפי האנליסטים בשוק עם הפסד של 9 סנט למניה במהלך שלושת החודשים הראשונים של השנה, אבל ההכנסות שהסתכמו ב-7.5 מיליון דולר היו פחות ממחצית ממה שציפו האנליסטים. שלא כמו ריביאן ולוסיד, ניקולה מתמקדת אך ורק בכלי רכב מסחריים ולא ברכבים פרטיים. סמנכ"ל הכספים של ניקולה אמר שהחברה צריכה להוזיל את העלויות שלה, תוך המשך הרחבת המכירות שלה, כולל הורדת מחירים פוטנציאלית ללקוחות גדולים כדי לתפוס נפח. נכסי החברה כללו 469.3 מיליון דולר לסוף הרבעון הראשון, המורכב בעיקר ממזומנים ושווי מזומנים של 345.6 מיליון דולר ומלאי משאיות של 61.3 מיליון דולר.
המניות של כל החברות הללו נסחרות בקרבת שפל של כל הזמנים, כאשר מניית ניקולה - שפעם היו מוערכות יותר מפורד מוטור - נסחרת בפחות מדולר אחד למניה. זה מעמיד את החברה בסיכון של מחיקה מהמסחר בנאסד"ק, שממנו המנהלים מנסים להימנע באמצעות פיצול מניות (ספליט) הפוך שצריך לקבל אישור של בעלי המניות.
- 1.עושה חשבון 11/05/2024 02:15הגב לתגובה זוהמפתח לקידום אנרגיה ירוקה -ייצור סוללות זולות ללא מונופול של מדינה או חברה .
צי הרכבים הממשלתי עובר להנעה אלטרנטיבית, חשמלית והיברידית
החשב הכללי במשרד האוצר פירסם את רשימת הדגמים שזכו בתיחור הרכבים ההיברידיים של מנהל הרכב הממשלתי
שדגככ
החשב הכללי במשרד האוצר פרסם את רשימת הרכבים ההיברידיים שזכו בתיחור החדש של מינהל הרכב הממשלתי. מדובר במהלך רחב היקף שנועד לקדם את יישום החלטת הממשלה על מעבר הדרגתי לרכבים עם הנעה אלטרנטיבית בלבד – היברידיים וחשמליים. בין הדגמים שזכו: יונדאי אלנטרה על כל גרסאותיה, MG ZS HYBRID, רנו ארקנה, ניסאן ג'וק היברידי, קיה נירו, טויוטה יאריס קרוס, דאצ'יה דאסטר וג'וגר, טויוטה קורולה קרוס, קיה ספורטאז', טויוטה ראב 4, קאמרי, יונדאי סונטה וסנטה פה, ודגמים נוספים.
לדברי החשב הכללי, יהלי רוטנברג, כיום כ-70 אחוז מכלי הרכב המשמשים את משרדי הממשלה הם כבר בעלי הנעה אלטרנטיבית, לעומת כ-18 אחוז בלבד בתחילת 2022. התיחור החדש מרחיב את מגוון האפשרויות לעובדי המדינה ומאפשר בחירה בין דגמים היברידיים
וחשמליים. רוטנברג הודה לחטיבת הנכסים ולמינהל הרכב על קידום המהלך. הרחבת ההיצע ההיברידי מתבצעת במקביל להיערכות לקראת פרסום תיחור נוסף עבור רכבים חשמליים, שצפוי להתפרסם בשבועות הקרובים.
חשוב לציין כי בשוק הרכב הממשלתי והפרטי, עובדי ציי רכב נהנים מהטבת שווי שימוש חודשית – 1 310 שקל לרכב חשמלי, 1 090 שקל לפלאג‑אין, ו‑540 שקל להיברידי מלא. עם זאת הטבות אלה מוגבלות לעד סוף 2025 והמדינה עשויה לרענן אותן לאחר מכן.
לדברי החשב הכללי, יהלי רוטנברג, כיום כ-70 אחוז מכלי הרכב המשמשים את משרדי הממשלה הם כבר בעלי הנעה אלטרנטיבית, לעומת כ-18 אחוז בלבד בתחילת 2022. התיחור החדש מרחיב את מגוון האפשרויות לעובדי המדינה ומאפשר בחירה בין דגמים היברידיים וחשמליים. רוטנברג הודה לחטיבת הנכסים ולמינהל הרכב על קידום המהלך.
- פרטנר ופלאפון יספקו שירותי סלולר לכ-220 אלף עובדי מדינה
- מודי'ס לא מתרגשת מעובדות ובוחרת לראות שחורות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צמצום עלויות ושיפור סביבתי
המעבר להנעה אלטרנטיבית אינו רק צעד טכנולוגי, אלא גם כלכלי וסביבתי. במשרד האוצר מדגישים כי השימוש ברכבים היברידיים וחשמליים מפחית את הוצאות הממשלה על דלק ותחזוקה, מפחית את זיהום האוויר, ומייעל את פעילות גופי המגזר הציבורי.