העתיד כבר כאן? ניסוי לאומי ראשון במונית אווירית

במסגרת מיזם הרחפנים הלאומי נערכה טיסת מבחן לרחפן אוטונומי המסוגל לשאת נוסעים וגם מטען כבד, ונבחנו כלי טיס אשר עתידים לבצע טסיות אורבניות אוטונומיות עבור רשתות סופרמרקטים
איתן גרסטנפלד | (1)

במסגרת מיזם הרחפנים הלאומי, התקיימו במהלך השבוע החולף, הדגמות של טיסות בכלי תעופה חדשניים – eVTOL - רחפן אוטונומי המסוגל לשאת נוסעים וגם מטען כבד, וצפוי לשמש כלי תחבורה ציבורית בממד האווירי. כמו כן, נבחנו כלי טיס אשר עתידים לבצע טסיות אורבניות אוטונומיות עבור רשתות הסופרמרקטים יוחננוף ורמי לוי.

במהלך השבוע החולף התקיימו במסגרת המיזם, לראשונה, טיסות הדגמה של eVTOL עם יכולות לנשיאת מטען כבד ובעתיד גם הטסת אנשים למרחקים ארוכים. במסגרתן, חברת Dronery מבית Cando Drones המריאה לראשונה עם כלי הטיס EH-216 של חברת EHANG שמסוגל לשאת עד 220 קילוגרם ולטוס למרחק של כ-30 קילומטרים. לצידה הטיסה חברת AIR את AIR ZERO המיוצר בישראל ויוכל לשאת עד 2 נוסעים ומטען במשקל כולל של עד 250 ק"ג, למרחק של עד 160 קילומטרים.

הרחפן בפועלה

הרחפן בפעולה. קרדיט צילום: b.y הפקות ותוכן.

במסגרת טיסות ההדגמה והניסוי שנערכו השבוע ברחבי ישראל, פעלו במרחב 11 חברות רחפנים וחברות תומכות שביצעו ניסויים מורכבים לטובת קידום יכולת ההפעלה בארץ, בהם גם טיסות eVTOL לבחינת תחבורה אווירית, כאשר חברת Downwind ביצעה את הטיסה הארוכה ביותר שבוצעה עד כה במיזם, כ-29 ק"מ, לפתיחת נתיב טיסה בין בי"ח הלל יפה – רמב"ם. בין היתר בוצעו טיסות אורבניות אוטונומיות לבחינת שינוע סחורות מסניפי יוחננוף, וכן טיסות משלוחים בין סניפי רמי לוי, בהפעלת חברת Cando Drones. החברה ביצעה גם טיסות לילה במרחב רצועת החוף בחדרה בשיתוף העירייה; ופעילות לניטור תנועה בצומת נשר-בר יהודה.

מיזם הרחפנים הלאומי, הוא שותפות של גופי ממשלה אותו מובילים משרד התחבורה, רשות החדשנות, נתיבי איילון ורשות התעופה האזרחית. מטרת המיזם היא לתמוך ולקדם אקוסיסטם באמצעות טכנולוגיה, רגולציה ותשתיות לשימוש בכלי טיס מתקדמים ולהכשיר את המרחב האווירי לטיסות של כלים טיס אלו מתוך כוונה להקל על העומסים בכבישי ישראל, ליעל שירותים מסחריים וציבוריים ולייצר יתרון תחרותי לחברות היי טק ישראליות בתחום הרחפנים לפרוץ לשוק הגלובלי. 

אחד הרחפנים שהשתתף בניסוי

אחד הרחפנים שהשתתף בניסוי. קרדיט צילום: b.y הפקות ותוכן.

המיזם פועל מאז 2019 וכעת, במסגרת השלב השני שהחל בינואר 2023, מושקעים למעלה מ-60 מיליון שקלים לשנתיים הקרובות, במהלכן יתקיימו טיסות ניסוי של מספר גדול של כלים, שבעתיד יוכלו גם להטיס בני אדם וסחורות. השלב הראשון של מיזם הרחפנים הלאומי שהתקיים בין 2019 ל-2022 התמקד בהטסה של מטענים קטנים. כעת, בשלב הנוכחי, פועלים הצדדים להגדיל את משקלי הנשיאה והטווחים, כך שבעתיד תתאפשר הטסה של מטענים כבדים יותר ונוסעים. כמו כן, במסגרת ההדגמות נסללת "מערכת כבישים בשמיים" שתאפשר פעילות טיסות שוטפת בשמי הארץ כך שיוכלו לטוס במקביל מספר רחפנים וכלי טיס שונים למגוון שימושים, כולל בריאות, קמעונאות, ביטחון, בטיחות ועוד.

קיראו עוד ב"BizTech"

מיזם הרחפנים עוסק גם בהסדרת המרחב האווירי ובניית תשתיות רגולטוריות להטסת כלים אוטונומיים לתועלת הציבור. בשלוש השנים האחרונות בוצעו במסגרת המיזם מעל מרחבים אורבניים ומרחבי ספר, למעלה מ-19,000 גיחות. בשנתיים הקרובות, החברות המשתתפות במיזם ימשיכו לבצע טיסות ברחבי הארץ למשך שבוע בכל חודש. הטיסות תבוצענה במרחב אווירי מנוהל, בפריסה ארצית למרחקים ארוכים של עד 150 קילומטרים, תוך נשיאת מטענים כבדים יותר, בכללם כלים שיאפשרו בעתיד גם הטסה של בני אדם.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא״ל (מיל׳) מירי רגב: "משרד התחבורה בראשותי פועל לחיזוק מעמדה של ישראל כמרכז פיתוח עולמי של טכנולוגיות רכב ותחבורה, גם באוויר. במסגרת זו אנו מקדמים יחד ניסויים לבחינת טכנולוגיות חדשניות, כמו מיזם הרחפנים הלאומי זו יוזמה ראשונה מסוגה בעולם לבחינה נרחבת ורב-תחומית של הטכנולוגיות החדשות, לרבות הובלת מטענים ובהמשך גם בני אדם. המיזם המשותף בוחן את מכלול ההיבטים הכרוכים בהפעלה המסחרית של רחפנים, בין היתר ככלי נוסף להתמודדות עם הגודש, לרבות רגולציה ושינויי חקיקה. זהו עולם חדש, מסקרן ומאתגר הפותח בפנינו אפשרויות בלתי מוגבלות. נעשה הכל כדי להבטיח כי ישראל תמשיך להוביל את חזית המחקר והפיתוח העולמי ביבשה, באוויר ובים"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קודם 05/06/2023 17:01
    הגב לתגובה זו
    לבעיית הצניחה מפיגומים,אח"כ חישבו על המראה רוויית תאונות באוויר שוודאי לא תצא לפועל,לכב' התא"ל ,רכבת לאילת כבר יש?? ניפלא מבינתי השטויות חדשות לבקרים,מה אלון מאסק שתל באזור שבבים במוחות?
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia

מנכ"ל גוגל: "האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו עומד להשתנות"

סונדאר פיצ'אי על העתיד - אינטרנט, משקפיים חכמים, בינה מלאכותית והחזון

עמית בר |

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל סבור שהבינה המלאכותית תחולל מהפכה הגדולה יותר מזו של האינטרנט. הוא מזכיר שכאשר האינטרנט החל את דרכו, גוגל כלל לא הייתה קיימת, ובאותו אופן הוא צופה שבעתיד הקרוב ייווצרו חברות, מוצרים וקטגוריות שכיום איננו יכולים אפילו לדמיין. פיצ'אי אומר את משנתו בתקשורת האמריקאית, ראיונות ופודקאסטים, אספנו את עיקרי הדברים מהזמן האחרון

משקפיים חכמים: מיליונים ינסו את המוצר בשנה הקרובה

גוגל חתמה על שיתופי פעולה אסטרטגיים עם מותגי האופנה הבינלאומיים Gentle Monster ו-Warby Parker, ומתכננת להשיק גרסאות למפתחים עוד השנה. לדברי פיצ'אי, המוצרים שיגיעו למפתחים יהיו קרובים מאוד לגרסאות הסופיות שיגיעו לשוק הרחב.

הוא צופה שמיליוני אנשים ינסו את הטכנולוגיה. עם זאת, עדיין לא מדובר במוצר שיהפוך למיינסטרים ברמה של האייפון. האתגר המרכזי, לדבריו, הוא לשכנע אנשים לענוד מכשיר על הפנים שלהם לאורך זמן - רף שגבוה משמעותית מאשר להחזיק טלפון בכיס.

פיצ'אי מתמודד עם ביקורת חריפה מצד מפרסמים ובעלי אתרים, שבעצם מאשימים את גוגל בגניבת תוכן ובשימוש בו ללא תמורה כלכלית. הוא טוען שגוגל היא החברה היחידה שעדיין מתעדפת שליחת תעבורה לאתרי אינטרנט, בעוד שמתחרים חדשים מצהירים בגלוי שאינם מתכוונים לעשות זאת. הוא מציג מידע כי דפי האינטרנט הזמינים לסריקה של גוגל גדל ב-45% בשנתיים האחרונות בלבד - נתון שלדבריו סותר את הטענות על "מות האינטרנט". כשנשאל אם הגידול נובע מתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, הוא מסביר שלחברה יש מגוון טכניקות לזיהוי תוכן שנוצר על ידי מכונות, וזה לא מסביר את המגמה הכללית.

הוא משוכנע שכמו בכל המעברים הטכנולוגיים של 25 השנים האחרונות, גם הפעם התוצאה הסופית תהיה חיובית עבור בעלי האתרים.

האם עידן החיפוש המסורתי מגיע לקיצו?

לראשונה מזה 22 שנה נרשמה ירידה בחיפושים בדפדפן Safari של אפל, מה שהוביל לירידה זמנית במחיר המניה של גוגל. פיצ'אי דוחה את החששות ומתעקש שהחברה רואה צמיחה כוללת בשאילתות חיפוש, כולל במכשירי אפל.

יוני בן חמויוני בן חמו

כשה-AI עובד נגדך: מדוע תשתיות לבדן כבר לא מספיקות

בעידן של מתקפות סייבר חכמות, עסקים כבר לא יכולים להסתפק בתשתיות תקשורת בסיסיות – הגיע הזמן לחשוב מחדש על תשתיות, רשתות ואבטחה

נושאים בכתבה סייבר AI

קשה לחשוב על צמד מילים מדובר יותר בעת האחרונה מאשר "בינה מלאכותית". היא משנה את עולמנו ומכתיבה כללים חדשים כל יום, ובעיקר מעוררת עניין, שאלות והיערכות מחודשת במגזר העסקי.

ה-AI כבר היום משפר את הדרך שבה עסקים מתנהלים: תהליכים מתייעלים, שירותים מתקדמים מתגלגלים במהירות לשוק, ונוצרות יכולות חדשות שלא היו אפשריות עד לאחרונה. ארגונים משתמשים ב-AI  כדי לנתח נתונים במהירות, לחזות התנהגות לקוחות, לייעל תהליכי שרשרת אספקה ולהציע שירותים אוטומטיים חכמים שמעצימים את חוויית הלקוח.

אבל לא רק אנחנו משתמשים בטכנולוגיה הזו. האקרים ותוקפי סייבר עושים בה שימוש יום-יומי כדי לעקוף הגנות מסורתיות, לזהות פרצות בצורה חכמה יותר, ולבצע מתקפות מדויקות, שקטות ומורכבות מאי פעם. הם משתמשים ב-AI  כדי להסתוות, ללמוד דפוסי פעולה של משתמשים לגיטימיים, ולחדור למערכות בעזרת תוכן שנראה אנושי לחלוטין, החל מאימיילים מעולמות הפישינג ועד תקיפות מבוססות צ'אט.

המציאות הזו מחייבת כל ארגון, בכל גודל ובכל תחום, להסתכל מחדש על מה שהוא יודע, או חושב שהוא יודע, על תשתיות, רשתות ואבטחה. כבר לא מספיק "להיות מחובר". עכשיו צריך לדעת שאתה מחובר נכון, חכם ובעיקר בטוח

המספרים מדברים: איומי הסייבר מתעצמים

בשנת 2024 בלבד, הנזק העולמי מתקיפות סייבר חצה את רף 9.5 טריליון דולר, סכום אדיר, בסדר גודל של כלכלה של מדינה שלמה. מדובר בפגיעה שאינה רק טכנולוגית, אלא גם כלכלית, תדמיתית ותפעולית עבור ארגונים רבים.