מונית מעופפת
צילום: אתר החברה, צילום מסך

העתיד כבר כאן? ניסוי לאומי ראשון במונית אווירית

במסגרת מיזם הרחפנים הלאומי נערכה טיסת מבחן לרחפן אוטונומי המסוגל לשאת נוסעים וגם מטען כבד, ונבחנו כלי טיס אשר עתידים לבצע טסיות אורבניות אוטונומיות עבור רשתות סופרמרקטים
איתן גרסטנפלד | (1)

במסגרת מיזם הרחפנים הלאומי, התקיימו במהלך השבוע החולף, הדגמות של טיסות בכלי תעופה חדשניים – eVTOL - רחפן אוטונומי המסוגל לשאת נוסעים וגם מטען כבד, וצפוי לשמש כלי תחבורה ציבורית בממד האווירי. כמו כן, נבחנו כלי טיס אשר עתידים לבצע טסיות אורבניות אוטונומיות עבור רשתות הסופרמרקטים יוחננוף ורמי לוי.

במהלך השבוע החולף התקיימו במסגרת המיזם, לראשונה, טיסות הדגמה של eVTOL עם יכולות לנשיאת מטען כבד ובעתיד גם הטסת אנשים למרחקים ארוכים. במסגרתן, חברת Dronery מבית Cando Drones המריאה לראשונה עם כלי הטיס EH-216 של חברת EHANG שמסוגל לשאת עד 220 קילוגרם ולטוס למרחק של כ-30 קילומטרים. לצידה הטיסה חברת AIR את AIR ZERO המיוצר בישראל ויוכל לשאת עד 2 נוסעים ומטען במשקל כולל של עד 250 ק"ג, למרחק של עד 160 קילומטרים.

הרחפן בפועלה

הרחפן בפעולה. קרדיט צילום: b.y הפקות ותוכן.

במסגרת טיסות ההדגמה והניסוי שנערכו השבוע ברחבי ישראל, פעלו במרחב 11 חברות רחפנים וחברות תומכות שביצעו ניסויים מורכבים לטובת קידום יכולת ההפעלה בארץ, בהם גם טיסות eVTOL לבחינת תחבורה אווירית, כאשר חברת Downwind ביצעה את הטיסה הארוכה ביותר שבוצעה עד כה במיזם, כ-29 ק"מ, לפתיחת נתיב טיסה בין בי"ח הלל יפה – רמב"ם. בין היתר בוצעו טיסות אורבניות אוטונומיות לבחינת שינוע סחורות מסניפי יוחננוף, וכן טיסות משלוחים בין סניפי רמי לוי, בהפעלת חברת Cando Drones. החברה ביצעה גם טיסות לילה במרחב רצועת החוף בחדרה בשיתוף העירייה; ופעילות לניטור תנועה בצומת נשר-בר יהודה.

מיזם הרחפנים הלאומי, הוא שותפות של גופי ממשלה אותו מובילים משרד התחבורה, רשות החדשנות, נתיבי איילון ורשות התעופה האזרחית. מטרת המיזם היא לתמוך ולקדם אקוסיסטם באמצעות טכנולוגיה, רגולציה ותשתיות לשימוש בכלי טיס מתקדמים ולהכשיר את המרחב האווירי לטיסות של כלים טיס אלו מתוך כוונה להקל על העומסים בכבישי ישראל, ליעל שירותים מסחריים וציבוריים ולייצר יתרון תחרותי לחברות היי טק ישראליות בתחום הרחפנים לפרוץ לשוק הגלובלי. 

אחד הרחפנים שהשתתף בניסוי

אחד הרחפנים שהשתתף בניסוי. קרדיט צילום: b.y הפקות ותוכן.

המיזם פועל מאז 2019 וכעת, במסגרת השלב השני שהחל בינואר 2023, מושקעים למעלה מ-60 מיליון שקלים לשנתיים הקרובות, במהלכן יתקיימו טיסות ניסוי של מספר גדול של כלים, שבעתיד יוכלו גם להטיס בני אדם וסחורות. השלב הראשון של מיזם הרחפנים הלאומי שהתקיים בין 2019 ל-2022 התמקד בהטסה של מטענים קטנים. כעת, בשלב הנוכחי, פועלים הצדדים להגדיל את משקלי הנשיאה והטווחים, כך שבעתיד תתאפשר הטסה של מטענים כבדים יותר ונוסעים. כמו כן, במסגרת ההדגמות נסללת "מערכת כבישים בשמיים" שתאפשר פעילות טיסות שוטפת בשמי הארץ כך שיוכלו לטוס במקביל מספר רחפנים וכלי טיס שונים למגוון שימושים, כולל בריאות, קמעונאות, ביטחון, בטיחות ועוד.

קיראו עוד ב"BizTech"

מיזם הרחפנים עוסק גם בהסדרת המרחב האווירי ובניית תשתיות רגולטוריות להטסת כלים אוטונומיים לתועלת הציבור. בשלוש השנים האחרונות בוצעו במסגרת המיזם מעל מרחבים אורבניים ומרחבי ספר, למעלה מ-19,000 גיחות. בשנתיים הקרובות, החברות המשתתפות במיזם ימשיכו לבצע טיסות ברחבי הארץ למשך שבוע בכל חודש. הטיסות תבוצענה במרחב אווירי מנוהל, בפריסה ארצית למרחקים ארוכים של עד 150 קילומטרים, תוך נשיאת מטענים כבדים יותר, בכללם כלים שיאפשרו בעתיד גם הטסה של בני אדם.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא״ל (מיל׳) מירי רגב: "משרד התחבורה בראשותי פועל לחיזוק מעמדה של ישראל כמרכז פיתוח עולמי של טכנולוגיות רכב ותחבורה, גם באוויר. במסגרת זו אנו מקדמים יחד ניסויים לבחינת טכנולוגיות חדשניות, כמו מיזם הרחפנים הלאומי זו יוזמה ראשונה מסוגה בעולם לבחינה נרחבת ורב-תחומית של הטכנולוגיות החדשות, לרבות הובלת מטענים ובהמשך גם בני אדם. המיזם המשותף בוחן את מכלול ההיבטים הכרוכים בהפעלה המסחרית של רחפנים, בין היתר ככלי נוסף להתמודדות עם הגודש, לרבות רגולציה ושינויי חקיקה. זהו עולם חדש, מסקרן ומאתגר הפותח בפנינו אפשרויות בלתי מוגבלות. נעשה הכל כדי להבטיח כי ישראל תמשיך להוביל את חזית המחקר והפיתוח העולמי ביבשה, באוויר ובים"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קודם 05/06/2023 17:01
    הגב לתגובה זו
    לבעיית הצניחה מפיגומים,אח"כ חישבו על המראה רוויית תאונות באוויר שוודאי לא תצא לפועל,לכב' התא"ל ,רכבת לאילת כבר יש?? ניפלא מבינתי השטויות חדשות לבקרים,מה אלון מאסק שתל באזור שבבים במוחות?
קלטורה
צילום: יחצ

קלטורה רוכשת את הסטארטאפ הישראלי eSelf.ai ב-27 מיליון דולר

eSelf.ai, המפתח טכנולוגיות ומודלים של בינה מלאכותית ליצירת אווטרים ריאליסטיים לאינטראקציה בזמן אמת 

רן קידר |
נושאים בכתבה קלטורה

חברת קלטורה, המפתחת טכנולוגיות וידאו על ענן עבור ארגונים, חתמה על הסכם לרכישת הסטארטאפ הישראלי eSelf.ai, המפתח טכנולוגיות ומודלים של בינה מלאכותית ליצירת אווטרים ריאליסטיים לאינטראקציה בזמן אמת. 

 

חברת eSelf מציעה פלטפורמה לארגונים להטמעה מהירה של סוכנים וירטואליים ויזואליים, מציאותיים ואינטראקטיביים. הסוכנים תומכים בשיחות בלמעלה מ-30 שפות ובצורה מותאמת למידע ולז׳רגון הארגוני. השיחות יכולות לסייע לחברות, לדוגמא, בשיווק, מכירות, תמיכה והדרכת לקוחות, גיוס והדרכת עובדים, ותקשורת פנים ארגונית. מוסדות חינוך יכולים להשתמש בסוכנים כעוזרי הוראה ומתרגלים אישיים; חברות מדיה - להגשת שידורים והמלצות תוכן אישיות; ומוסדות פיננסיים ורפואיים - לייעוץ ותמיכה אישית.

 

eSelf הוקמה על ידי ד״ר אלן בקר, מנכ״ל החברה, ואילון שושן, סמנכ״ל הטכנולוגיה. החברה, שהחלה לפתח בשנת 2023, ביצעה עד היום גיוס סיד אחד של כ-4 מיליון דולר. צוות החברה כולל למעלה מ-15 מומחי בינה מלאכותית בתחומי ראייה ממוחשבת, עיבוד שפה טבעית (NLP) וטכנולוגיות קול.  ד״ר בקר מחזיק דוקטורט בלמידת מכונה ובינה מלאכותית, עם התמחות במנועים של קול, שפה וראייה ממוחשבת. לפני שהקים את eSelf, ייסד בקר את Voca.ai הישראלית, מהחברות החלוצות בתחום סוכני קול למוקדי שירות, שנרכשה על ידי Snap (סנאפצ'אט), שם הוביל בהמשך את פיתוח הבינה המלאכותית השיחתית. שושן הוא בוגר תוכנית "פסגות" היוקרתית של צה"ל, בעל תואר שני מהטכניון עם התמחות בלמידת מכונה, ויוצא יחידת 8200, שם זכה גם בפרס ביטחון ישראל.

 

eSelf חוברת לקלטורה על מנת להאיץ את מסחור המוצר והתאמתו להטמעה בארגונים גדולים, תחומים בהם קלטורה מנוסה מאוד בהיותה ספקית מוצרי וידאו מובילה לארגונים גדולים, לרבות ענקיות טכנולוגיה כגון אמאזון, אנבידיה, אורקל, סיילספורס, ואדובי; חמשת הבנקים הגדולים בארה"ב; ארבעת משרדי רואי החשבון הגדולים בעולם; מאות מהאוניברסיטאות המובילות בארה"ב; חברות תקשורת גדולות כגון Vodafone; וארגונים ממשלתיים וללא מטרות רווח גדולים כגון האו"ם. קלטורה השיקה בשנה האחרונה משפחת סוכנים חכמים מבוססי AI בשם Genie המנגישים בזמן אמת תכני מולטימדיה רלוונטיים ומותאמים אישית לעובדים, סטודנטים, וצופי טלוויזיה. הטכנולוגיה זכתה להוקרה ולפרסים על יכולתה פורצת הדרך. eSelf מתוכננת להעניק לסוכני הGenie החכמים של קלטורה גם יכולות שיחתיות בזמן אמת, לרבות ממשק אווטרי חזותי וקולי, ויכולת שיתוף מסך. שילוב שתי הטכנולוגיות מייצר סוכנים שיחתיים ייחודיים ועוצמתיים שגם בנויים מווידאו, בהיותם אווטרים, וגם מנגישים למשתמשים בזמן אמת תכני וידאו ומולטימדיה מותאמים אישית. בנוסף מתכננת קלטורה להשיק בעזרת הטכנולוגיה של eSelf יכולות ליצירת קבצי וידאו מוקלטים הכוללים אווטרים, תחום חם נוסף בשוק. המוצרים והיכולות החדשים מיועדים לאפשר לארגונים אינטראקציה מוצלחת ויותר עם לקוחות ועובדים, ייעול גדול יותר של תהליכים, הפחתת עלויות, והגדלת הכנסות. 

 

סוכני הGenie החדשים מתוכננים להימכר כמוצרים עצמאיים וגם להיטמע בתוך מוצרי קלטורה הקיימים, הכוללים פלטפורמה לניהול תוכן ארגוני וטלוויזיוני, פורטלי וידאו, אפליקציות וידאו למערכות LMS ו-CMS, פתרון וידאו לאירועים וכנסים וירטואליים, כיתות לימוד וירטואליות ואפליקציות סטרימינג לטלוויזיה. לקוחות היעד של המוצרים הללו הם גם תאגידים גדולים, השוק בו התמקדה קלטורה עד היום, וגם עסקים קטנים ובינוניים.

 

עובדי חברת Tenzai. קרדיט: אלעד מלכהעובדי חברת Tenzai. קרדיט: אלעד מלכה

חברת הסייבר הישראלית Tenzai מגייסת 75 מיליון דולר

חברת הסייבר החדשה של מייסדי Guardicore גייסה את סבב הסיד הגדול ביותר בתחום הסייבר, בהובלת Battery Ventures, Greylock ו-Lux Capital; הפלטפורמה של החברה מדמה האקר אמיתי שתוקף ומאתר חולשות אבטחה בארגונים באופן רציף ; ההון שגויס ישמש להתרחבות לצפון אמריקה ואירופה ולחיזוק היכולות ההתקפיות של המערכת

רן קידר |
נושאים בכתבה סייבר

חברת הסייבר Tenzai, שהוקמה רק במאי השנה, מודיעה היום על גיוס עתק של 75 מיליון דולר בסבב סיד, הסבב הראשוני הגדול ביותר שנרשם עד כה בתחום הסייבר. את ההשקעה הובילו קרנות Battery Ventures, Greylock Partners ו־Lux Capital, בהשתתפות Swish Ventures, Jibe Ventures ומשקיעים נוספים.

החברה מפתחת פלטפורמת בינה מלאכותית המדמה האקר אמיתי, מערכת התקפית-אוטונומית שתוקפת, מזהה ומתקנת חולשות אבטחה במערכות תוכנה ארגוניות, עוד לפני שתוקפים אמיתיים מספיקים לנצל אותן. הפלטפורמה פועלת ברציפות, מאתרת חורי אבטחה מורכבים וקשים לגילוי, ומאפשרת לארגונים לפעול בקצב הפיתוח המהיר של עידן ה-AI.

לדברי החברה, השימוש בבינה מלאכותית בשלב פיתוח התוכנה שינה את חוקי המשחק: כיום יותר מ-30% מהקוד הארגוני נכתב בעזרת כלים מבוססי AI, אך בדיקות האבטחה נותרו איטיות ומבוססות עבודה אנושית ידנית. המשמעות היא שתוקפים אמיתיים הם לעיתים הראשונים שמגלים את החולשות, מה שמותיר “שטחים מתים” מסוכנים בארגונים.

Tenzai פועלת בתחום ה-penetration testing (בדיקות חדירה יזומות למערכות), שוק עולמי שמוערך בכ-8 מיליארד דולר בשנה. כיום רובו מתבצע על ידי מומחים אנושיים שמועסקים לתקופות מוגבלות. הפתרון של Tenzai משנה את התמונה: הוא מאפשר לארגונים לבצע בדיקות עומק מתמשכות בכל רגע נתון, בלי מגבלות זמינות כוח אדם ועם רמת דיוק גבוהה משמעותית.

פבל גורביץ', מנכ״ל ושותף מייסד של Tenzai: ״בדיקות האבטחה כמעט לא השתנו בעשרים וחמש השנים האחרונות- מאז שאני בעצמי עבדתי כ-penetration tester. עד כה הן בוצעו ידנית ובאופן נקודתי, והיום ניתן להשתמש בבינה מלאכותית כדי להפוך אותן לתהליך רציף ומדויק שמזהה ומתקן חולשות במהירות בארגונים עם מאות מערכות שמתעדכנות מדי יום, רק מערכות אוטונומיות מסוגלות לספק ביטחון אמיתי בזמן אמת. את Tenzai הקמנו כדי לעזור לארגונים לעבוד מהר ובטוח, עם אבטחה שמתאימה לקצב הפיתוח של היום.״