חושבים על תמ"א 38? להלן הקשיים העומדים בפניכם
תמ"א 38 (תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה) אושרה כבר בשנת 2005 אך עד היום הוצאו מכוחה היתרי בנייה בודדים בלבד - למה?
הוצאתו מן הכוח אל הפועל של פרויקט לחיזוק בנין על פי תמ"א 38 העומד בתנאי התמ"א כרוכה בקשיים וחסמים רבים, החל ממבחן הכדאיות הכלכלית של הפרויקט עבור היזם, דרך התנגדויות של דיירי הבניין (בעיקר בינם לבין עצמם) וכלה בקשיים והליכים בירוקרטים בוועדות התכנון המקומיות.
המחוקק היה ער לקשיים הללו, ולפיכך העניק גם בגדר התמ"א עצמה וגם בגדר שורה של תיקוני חוק הטבות והקלות שונות. בין היתר, קבע המחוקק כי החלטה בדבר בניית דירות חדשות, שמספרן אינו עולה על שליש ממספר הדירות הקיימות וששטחן אינו עולה על שליש משטח הדירות הקיימות, יכולה שתתקבל על פי רוב של שני שלישים מהדירות בבית המשותף אשר שני שלישים מהרכוש המשותף צמוד לדירותיהם (עד לתיקון נדרשה הסכמת כל הדיירים). בנוסף העניק המחוקק פטור מתשלום מס שבח בגין התמורה אותה קיבלו הדיירים מכוח התמ"א וכן פטור מהיטל השבחה בגין זכויות הבנייה הניתנות על פי התמ"א (למעט באזור ת"א והמרכז בו ניתנה הנחה בתשלום היטל השבחה בשעור 90% בלבד).
אמנם יש לברך את המחוקק על ההטבות וההקלות שניתנו על ידו במטרה לעודד ביצוע פרויקטים, אך בפועל נראה כי אין בהם די וכי קיימים עדיין חסמים וכשלי שוק לא מעטים הגורמים בפועל למיעוט הפרויקטים, חסמים וכשלי שוק אשר את רובם ניתן לפתור, לפחות באופן חלקי, באמצעות תיקוני חקיקה נוספים.
אחד הכשלים המרכזיים בתמ"א אם לא הגדול שבהם הוא שאין כל פתרון או מנגנון המאפשר התכנות של פרויקטים באזורים בהם אין ביקוש לדירות נוספות או שמחיר הדירות נמוך ואין התכנות כלכלית לביצוע הפרויקט. פתרון מוצע בהיבט זה הוא לאפשר הקמה של שתי קומות נוספות (כיום מאפשרת התמ"א הקמת קומה נוספת אחת בלבד). דרך נוספת לפתרון הבעיה היא מתן זכויות בנייה באזורי ביקוש כנגד חיזוק בניינים מפני רעידות אדמה באזורי פריפריה באמצעות ניוד זכויות בנייה.
כשל נוסף המרתיע יזמים רבים מהתקשרות עם דיירים ואף גורם לעיכובים בהליכי הרישוי והוצאת היתר הבנייה הוא הרוב הנדרש לאישור הפרויקט, אף לאחר התיקון לחוק. הבעיה קשה אף יותר בבניינים בני פחות מארבע קומות בהם מתוכננת בנייה של קומה נוספת עם חדרי יציאה לגג, באופן שבו סך השטחים החדשים עולים על שליש מסך השטחים הקיימים. בנסיבות אלו דרושה הסכמה של כל דיירי הבניין.
יש לתקן את החוק באופן שבו הרוב המיוחד הקבוע בחוק לאישור הפרויקט יחול על בניית דירות חדשות שמספרן אינו עולה על מחצית ממספר הדירות הקיימות וששטחן אינו עולה על מחצית משטח הדירות הקיימות. מוצע לקבוע כי רוב דיירי הבניין המעוניינים בביצוע הפרויקט יהיו זכאים לפנות למפקח על המקרקעין לאישור הפרויקט כבר בסמוך לאחר ההתקשרות עם היזם, לכל הפחות כאשר סיבות ההתנגדות לפרויקט אינן תכנוניות (על פי החוק הקיים ניתן לפנות למפקח על המקרקעין רק לאחר הוצאת היתר הבניה).
בנוסף, יש להתאים את נהלי מרשם המקרקעין באופן אשר יאפשר רישום הערות אזהרה בחלקת הרכוש המשותף על פי הסכמת שני שלישים מבעלי הדירות להם צמודים שני שלישים מהרכוש המשותף, בדומה לרוב הדרוש לאישור הפרויקט (על פי הנוהל הקיים רישום הערת אזהרה בחלקת הרכוש המשותף אפשרי רק על פי הסכמת כל דיירי הבניין).
הטבות הניתנות לדיירים שלא מכוח התמ"א, כגון כסף מזומן, שיפוץ בתוך הדירות או הרחבת הדירה מעבר ל- 25 מ"ר, חייבות במס שבח. חישוב השבח בנסיבות אלו הוא אישי עבור כל דייר ודייר, מסובך ביותר ויוצר אי ודאות ורתיעה הן בקרב היזם והן בקרב הדיירים. מוצע לפשט את חישוב השבח ולקבוע מנגנון פשוט לחישוב אשר יגביר את הודאות ויאפשר ליזם לתמחר את סך הוצאותיו בפרויקט באופן יותר מדויק.
קיימים נהלים פנימיים שונים ואי התאמות בהתנהלותן של ועדות התכנון המקומיות. חלק מועדות התכנון אף טרם גיבשו את התנהלותן בכל הנוגע לתמ"א. מוצע בעניין זה להקים ועדה בין משרדית עליונה אשר תפקח, תדריך ותספק הבהרות לועדות התכנון המקומיות בכל הנוגע לסוגיות השונות המתעוררות חדשות לבקרים בעניין יישום התמ"א. ככל שתהיה אחידות בהתנהלות ועדות התכנון, כך תגבר הודאות ותעודד יזמים להעמיק את פעילותם בכל הנוגע לפרויקטים על פי התמ"א.
מאת: עו"ד עמית יושע המתמחה בתמ"א 38

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".