לא לשימוש
צילום: בוצ'צ'ו

הצרות של בזק נמשכות: דו"ח חלש; אלוביץ' יצליח לשרת את החוב?

קצב הרווחים השנתי ירד ל-1.2 מיליארד שקל בשנה לעומת 2 מיליארד שקל לפני כשנתיים; התוצאה: אלוביץ' עשוי להכניס משקיע בשווי נמוך (מהאפשרות בעבר) 
מערכת Bizportal | (1)
נושאים בכתבה בזק

חברת התקשורת בזק -1.02% דיווחה הבוקר על תוצאות חלשות לרבעון השלישי של השנה, כשברקע מרחף תיק החקירה נגד בעל השליטה שאול אלוביץ'. החברה רשמה ירידה בכל הפרמטרים ושיעור הנטישה אצל החברה הבת פלאפון עלה ברבעון. 

הרווח הנקי ירד ב-18% ל-322 מיליון שקל. בשורה העליונה ההכנסות ירדו ב-3.8% ל-2.42 מיליארד שקל. ה-EBITDA ירד ב-5.9% ל-980 מיליון שקל. הרווח התפעולי ברבעון ירד ב-9% ל-544 מיליון שקל.

קצב הרווחים השנתי של בזק עומד על כ-1.2 מיליארד שקל, לעומת 2 מיליארד שקל לפני כשנתיים. הירידה ברווח גוררת כמובן ירידה בשווי, ומדובר בצרות לאלוביץ' שצריך לממש חלק מהחברה (ישירות או דרך החברות למעלה) כדי לשרת את החוב. 

החברה הבת פלאפון רשמה הכנסות של 461 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת הכנסות של 449 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, ולעומת הכנסות של 468 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2016. הרווח הנקי של פלאפון ירד ל-24 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 34 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, ולעומת רווח נקי של 32 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2016.

שיעור הנטישה של מנויי פלאפון עלה ל-6.8% לעומת 6.1% ברבעון השני של השנה. מנגד, ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי עלתה ל-63 שקל, לעומת 61 שקל למנוי ברבעון השני.

בשבוע שעבר פורסמו התוצאות של פרטנר וסלקום שהצביעו על שיפור בפרמטרים התפעוליים תוך כדי גידול משמעותי ברווח התפעולי. פלאפון מפגרת בשיפור ביחס למתחרות הגדולות. אבל, צריך לזכור שפלאפון גם לא נפגעה בשנים האחרונות מהתחרות בשוק הסלולר כמו סלקום ופרטנר.  (להרחבה על תוצאות סלקום, ופרטנר). כמו כן, פלאפון להבדיל מפרטנר ובעיקר סלקום, לא נמצאת בשוק הטלוויזיה (הסיבה ברורה - לבזק יש את yes, ואין לה כוונה לפגוע בה)  ובשוק הזה רשמו סלקום ופרטנר עלייה משמעותית בפעילות 

דוד גרנות, מ"מ יו"ר בזק: "בסיס לקוחות השוק הסיטונאי שבזק משרתת חצה לאחרונה את רף חצי המיליון, לאחר שבמהלך הרבעון נרשם גידול של למעלה מ-40 אלף לקוחות, הנתון הרבעוני הגבוה ביותר מאז תחילת 2016. לנתון זה מצטרפים פרסומים בדבר גיוס של כמעט 200 אלף לקוחות טלוויזיה ע"י החברות החדשות שהחלו לפעול בתחום. נתונים אלו משקפים את התחרות ברת-הקיימא המתקיימת בענף התקשורת, ומחייבים המשך חתירה לקראת ביטול ההפרדות המושתות על בזק, המונעות כיום מיצוי היעילות התפעולית, ובכך להביא להפחתה משמעותית בהוצאות התקשורת בישראל".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ויקי 30/11/2017 11:54
    הגב לתגובה זו
    לא פלא, הנהלה חצופה !רק השבוע עזבתי אותם. הם נותנים לי ראוטר בשכירות חודשית וכשאני מבקש לקבל מהם שרות (טלפוני) לגבי הראוטר הם לא מוכנים לספק אותו, הם מבקשים תוספת של כעשרה שקלים לחודש על השרות (בנוסף לכעשרה שקלים לשכירות המכשיר). לאחר שעזבתי אותם הם מתקשרים אלי עם איומים והזהרות כי המתחרה לא נותנת שרות טוב והראוטר שלהם לא טוב (שזה ממש לא נכון) ומוסיפים שאם ארצה לחזור לבזק זה יעלה לי בתשלום של מאה שקלים. לאחר שבוע שאני בחברה מתחרה (שהיא היד האחרת של בזק) אני יכול להעיד כי הראוטר מעולה, השרות מעולה וגם אני חוסך בעלות הכללית עשרות שקלים כל חודש. כולל שרותי טלפון קווי רגיל ואינטרנט.
אלי כליף (צילום: עידו לביא)אלי כליף (צילום: עידו לביא)

העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים

סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע דירוג חוב

הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

 מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P  העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.

 

Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.

אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."


העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות. 


מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה: 

חיים שני יוטרון יוניטרוניקס
צילום: יחצ

יוטרון תקים חניון חצי-אוטנומי בקליפורניה - "אנחנו שחקן משמעותי באזור"

חניון שני שיוטרון מקימה בקליפורניה בחודש האחרון; יוטרון נחתכה ב-64% מאז ההנפקה וגם השנה היא בתשואה שלילית אבל חיים שני, המנכ"ל אופטימי - "השוק משתחרר בהדרגה. יזמים שעצרו פרויקטים מתחילים להניע אותם חזרה, ואנחנו כבר מרגישים שהשוק חוזר לפעילות"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה יוטרון

יוטרון יוטרון 3.57%   הודיעה לפני יומיים הקמה של חניון חצי אוטונומי בסן חוזה, קליפורניה, בתמורה צפויה של כ-4 מיליון שקל. הפרויקט יוקם באמצעות החברה הבת יוטרון סיסטמס אינק, והתמורה תשולם בהתאם להתקדמות אבני דרך בביצוע. על פי הדיווח, החניון צפוי להסתיים בתוך כ-24 חודשים ממועד תחילתו. זה מצטרף לחוזה נוסף מאמצע אוקטובר, הפעם בסן פרנסיסקו להקמת חניון דומה בתמורה של כ-9 מיליון שקל.

יוטרון פועלת כחברה עצמאית אחרי שפוצלה בשנת 2019 מיוניטרוניקס. בעוד יוניטרוניקס נותרה ממוקדת בבקרים לוגיים ובפתרונות אוטומציה תעשייתיים, יוטרון מתמקדת בפתרונות חניה אוטומטית ובמערכות לוגיסטיקה ואחסנה. הפיצול, שבוצע תחת קרן פימי וחיים שני, נועד לאפשר מיקוד ומימוש ערך נפרד לכל תחום פעילות, אבל בשלב הזה נראה שהשוק עדיין ממתין לראות תרגום ברור של הצמיחה בפעילות לשיפור מתמשך ברווחיות ולשינוי מגמה במניה. 

יוטרון נסחרת כיום בשווי של כ-98 מיליון שקל, לעומת שווי של כ-216 מיליון שקל כשנכנסה ב-2019 לבורסה. מאז יום המסחר הראשון איבדה המניה כ-64% מערכה. ב-2025, שנת השיא של תל אביב, עם עליות של למעלה מ-50% במדד ת"א 35 וכ-53% במדד ת"א 125, מניית יוטרון עלתה בכ-3.5% בלבד. יוניטרוניקס שציבורית מ-2004 אמנם רושמת תשואה של מעל 1,000% אבל השנה גם היא מאכזבת עם ירידה של כ-9% מתחילת השנה ונסחרת בשווי של כ-307 מיליון שקל. יוטרון פועלת בצפון אמריקה בתחום החניונים הרובוטיים, ומחזיקה כיום 51 חניונים במטרופולינים מרכזיים, בהם ניו יורק, ניו ג'רזי, לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו, סן דייגו, בוסטון ודנבר. פעילותה קשורה גם בצורה הדוקה לשוק הנדל"ן האמריקאי, שחווה בשנה האחרונה האטה חדה על רקע אי הוודאות הכלכלית.


החניונים האוטונומיים - ניצול שטח ופתרון לוגיסטי לבעיות החניה 

חניון אוטונומי, מלא או חצי אוטונומי, הוא פתרון שמחליף שטחי חניה קלאסיים במערכת מכנית-רובוטית שמסיעה, מאחסנת ומחזירה את הרכב בלי שהנהג מסתובב בין קומות, רמפות ומעברים. הנהג נכנס לתא קליטה, יוצא מהרכב, והמערכת עושה את השאר. היתרון המרכזי הוא ניצול שטח. בחניון רגיל צריך רמפות, מעברים רחבים, מרווחי פתיחת דלתות, תקרות גבוהות ועמודי תמך. בחניון אוטונומי כל זה כמעט נעלם. אפשר להכניס יותר רכבים לאותו נפח בנייה, לפעמים 30%-60% יותר, וזה קריטי בעיקר באזורים עירוניים צפופים.

יש לזה גם יתרונות תפעוליים. פחות תאונות חניה, פחות גניבות ונזקים, פחות צורך בכוח אדם, ויכולת לשלב את החניון כחלק אינטגרלי מפרויקט נדל״ן, במיוחד מגורים יוקרתיים, משרדים או שימושים מסחריים. החניונים החצי אוטונומיים, כמו Puzzle-Utron, של החברה, הם גרסה זולה ופשוטה יותר. אין בהם מערכת שינוע מלאה עם מעליות ורובוטים מורכבים, אלא שילוב של מסילות, פלטפורמות ותנועה אופקית ואנכית מוגבלת. זה מתאים לפרויקטים קטנים יותר או לשוק שמחפש פתרון ביניים.