פייסבוק מארק צוקרברג
צילום: Istock

פייסבוק בצרות: נציבות הסחר הפדראלית פותחת בחקירה

מניית ענקית הרשת החברתית איבדה הערב 2.5% והשלימה ירידה של יותר מ-10% ביומיים, פרשת השימוש בנתוני המשתמשים ממשיכה להסתבך
עמית טל | (3)

מניית ענקית הרשת החברתית פייסבוק (סימול:FB) איבדה הערב 2.5% במסחרר תנודתי במיוחד (ירדה 6% במהלך המסחר) והשלימה מהלך דו יומי חד למטה. ברקע לירידות החדות, פרשיית השימוש בפסייבוק במהלך הבחירות בארה"ב וההצבעה על הבריקזיט ממשיכה ליצור כותרות.

מוקדם יותר הערב רשת החדשות בלומברג פרסמה כי נציבות הסחר הפדראלית (FTC) פתחה בחקירה בחשד לפגיעה אפשרית בזכויות הפרט של אזרחי ארה"ב. כמו כן, ועדת הבחירות הפדרלית של ארה"ב זימנה את מייסד החברה, מארק צוקרברג, להעיד מולה.

בתוך כך, גם באיחוד האירופאי ובבריטניה זועמים על הדיווחים כי חברת היעוץ הצליחה להוציא פרטים של משתמשים ללא הסכמתם. נבחרי הציבור בבריטניה קראו לזמן את בכירי החברה לעדות. האיחוד האירופאי פתח גם הוא בחקירה נגד החברה.

נזכיר כי אמש התברר כי חברת קיימברידג' אנליטיקה, ששיתפה פעולה עם המחנה של טראמפ במהלך הבחירות, הצליחה לאסוף נתונים מעשרות מיליוני משתמשים ברשת החברתית. בעזרת איסוף המידע הצליחה החברה לבנות פרופיל פסיכולוגי לכל משתמש, דבר שאפשר לטראמפ לנווט את מסע הבחירות שלו בצורה טובה יותר. נציין כי פייסבוק איננה הדליפה את הנתונים, ועיקר הביקורת נגדה היא חוסר הפעולה נגד המעשה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    העירקי 20/03/2018 17:17
    הגב לתגובה זו
    השאלה אם זה לא הכל רק כותרות רעות אבל בלי קשר לכלכלה. .סיפורים וקשקושים, וניתן כרגע לאסוף את המניה ב 163 דולר...הזדמנות או לא? אשמח לתגובות
  • יפה 20/03/2018 21:01
    הגב לתגובה זו
    על פניו כל עוד שינוי דה פקטוהכל כרגיל
  • 1.
    סימפל 20/03/2018 16:47
    הגב לתגובה זו
    כשצוות הקמפיין של אובמה כרה נתונים מכל מיני מקורות כדי לטווח מסרים בצורה מדוייקת, כל העיתונים החמיאו לדמוקרטים כמה הם חכמים ומתוחכמים. עכשיו כשזה עובד לרפובליקנים, פתאום זה נחשב פשע.
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.