איזה קבלנים מכרו דירות בינואר ואיזה לא? ניחשתם נכון
הקבלנים נמצאים בלחץ כבר תקופה ארוכה. המכירות בשפל, הביקוש ירד עד 70% באזורים מסוימים, אבל לאחרונה, בעיקר מינואר, הם מדווחים על התעוררות מסוימת במשרדי המכירות. הסיבה העיקרית היא מבצעים גדולים - שלם 5% ואת היתרה בסוף התקופה, לצד חשש של הרוכשים הפוטנציאלים שהמחירים לא ירדו.
מתי היא נרכשה? קרקע באיינשטיין, תל אביב (יחצ)
נתוני הלמ"ס בהחלט תומכים בכך: אפשר לראות את העלייה המשמעותית בחודש ינואר. בסביבת ריבית גבוהה ובתקופת מלחמה, הם מכרו כמעט 50% יותר מאשר בינואר שעבר, אז לא הייתה כאן מלחמה והריבית הייתה מעט נמוכה יותר.
אז מה קרה בינואר האחרון, שגורם לסחף? אחד הנתונים הכי מעניינים שמתחבאים בנתוני הלמ"ס לא ממש בולט לעין - מדובר בתאריך בו רכשו הקבלנים את הקרקעות שעליהם הם בנו את הדירות שמכרו.
- במגמת התאוששות: עלייה של 12.3% בהוצאות אשראי במהלך אוגוסט עד אוקטובר
- שליש מהקשישים בישראל נזקקים לתמיכה ממשפחתם - הוצאות הרווחה: 248 מיליארד ש"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני שנצלול למספרים - נסביר. חלק מהקבלנים עיכבו פרויקטים בכוונה. לא מדובר כאן בתחקיר מעמיק, הם מודים בכך בשיחות אוף רקורד. הסיבה לכך היא שהרווח היזמי שלהם ייפגע אם ימכרו כעת. כתבנו על כך כאן בעבר ונמשיך לכתוב בעתיד - נושא עלויות המימון של הקבלנים כואב להם מאוד, אבל אם צריך לעצור את המדינה ולשלם מחיר כואב בטווח הקצר, הם לא יהססו לעשות זאת. קבלן לא יהיה מוכן למכור דירה עם רווח כמעט אפסי, אלא אם הוא פושט רגל. מה הוא כן יהיה מוכן לעשות? מבצע נקודתי.
נתוני הלמ"ס תומכים בהערכת הזאת. די להסתכל בנתון מעניין שמגיע מנתוני מועד רכישת הקרקע על ידי הקבלנים שמכרו 5 דירות או יותר. כלומר, בדיקה שמטרתה לבחון מתי אותם קבלנים שמכרו דירות רכשו את הקרקע. ומה עולה משם? אחד הממצאים המעניינים הוא שחלק גדול מהמכירות של אותם קבלנים (בבדיקה לא התייחסו להתחדשות עירונית, שבה הוא מקבל קרקע במסגרת עסקת קומבינציה) היו בעיקר בקרקעות שנרכשו לפני עליות המחירים החדות של השנים 2022-2021. שימו לב למספרים: באזור המרכז כ-60% מהדירות שנמכרו היו בדירות שנבנו על קרקעות שנרכשו בשנים 2020-2019. באזור ירושלים עמד שיעור זה על 48% מכלל הדירות שנמכרו (חלקן, 11%, נרכש עוד בסוף שנות ה90').
בלמ"ס ציינו כי בחלק מהפרויקטים מדובר במכירות שמתמשכות לאורך שנים ולא הצליחו להסביר את הממצאים, מלבד העובדה שכעת נמכרות דירות שנרכשו על קרקעות ישנות יחסית הינה תוצאה של עיכוב במתן היתרים או התעכבות יזומה של הקבלנים בשיווק הדירות באותם פרוייקטים. מה זה "התעכבות יזומה?" - בדיוק מה שהסברנו לכם קודם, אבל במילים מכובסות. הקבלנים עשו "דווקא" - הם העדיפו לא לבנות בכלל מאשר למכור עם רווח יזמי קטן. הם האמינו שעוד מעט יעבור זעם, שהריבית תרד והביקושים יתפרצו. לפי הנתונים האחרונים, הם כנראה צדקו.
- הלב הצבאי מתפנה: כך ייראה מתחם פיקוד דרום בבאר שבע
- מחירי הדירות ימשיכו לרדת? הנתונים שמראים שסיכוי גבוה שכן
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
שלא יובן אחרת, כל זה עדיין לא מצדיק את המחירים המוגזמים בישראל. אין לצייר בשום אופן את הקבלנים כמסכנים. הציבור סובל יותר, הוא לא מצליח לרכוש דירות במחירים נורמלים והמכה שחטף ב-2022 היא כואבת יותר מאשר עלויות המימון של הקבלנים שעברו בסך הכל שנה אחת קשה אחרי הייפ גדול.
בלמ"ס מספקים לנו הרבה מאוד רמזים בסקירה הנוכחית. בין היתר, הם רומזים כי בקרקעות שנרכשו לפני שנים ישנו פוטנציאל גדול יותר לתמוך בירידת מחירים, בפרט בתקופה בה נרשמת ירידה בביקוש. אין צורך לרמוז את זה כשהם תומכים במספרים. קבלן שקנה בזול, יכול לתת הנחה. מי שלא קנה בזול, לא יכול ויעדיף לחכות. בחלק מהערים שנבחנו נמצא כי בפרויקטים בהן הקרקעות נרכשו בתקופה מוקדמת יותר, המחיר הממוצע למ"ר היה נמוך יותר. עכשיו הבנתם? הקבלנים שיכולים, נותנים לכם הנחה.
- 5.הומלס 14/03/2024 14:32הגב לתגובה זוכאשר תהליכי הבירוקרטיה ארוכים, עלויות המימון עולות!
- 4.כיצד אפשר לדעת מתי היזם קנה את הקרקע (ל"ת)הומלס 14/03/2024 14:30הגב לתגובה זו
- 3.מחירי הקרקעות המעודכנים ייטרפו את הקלפים (ל"ת)ציקי 14/03/2024 11:07הגב לתגובה זו
- 2.טדיי 13/03/2024 23:44הגב לתגובה זוכן בטח.. בגלל זה כבר מעל שנתיים שהריבית גבוהה והמחירים לא זזו מילימטר.
- 1.אני אזרח שמודאג מאוד , כל טיפש מבין שמדינה (לבנון) 13/03/2024 17:24הגב לתגובה זואני אזרח שמודאג מאוד , כל טיפש מבין שמדינה (לבנון) שמתאמנים שנים להילחם במדינת ישראל וקונים נשקים בלי סוף זה לא משחק ילדים, בקיצור הולך להיות לנו קייץ קשוח מאוד ומפחיד , מקויים לטוב עם ישראל חי , אז אתם מבינים לאיפה הולך הדיור בארץ ישראל
פרויקט נדל" בגבעת שמואל במימון מכלול מימון נדל"ן קבוצ יובלים, ללא קרדיטמחירי הדירות ימשיכו לרדת? הנתונים שמראים שסיכוי גבוה שכן
זוכרים את מבצעי 80/20? הרוכשים מתחילים לבטל עסקות - ירידת מחיר הדירה הופכת את העסקה ללא משתלמת; שנת 2026 תהיה שנת המבחן לעסקאות האלו; בינתיים - ההיצע גדול על הביקוש, המחירים יורדים; על התחלות הבנייה, גמר הבנייה וסימנים להמשך ירידת המחירים; וגם - מה עשוי לגרום לעלייה במחירים?
מחירי הדירות בירידה. על פי הלמ"ס המחירים יורדים כבר 8 חודשים ברציפות. סיכוי מאוד גבוה שהירידות ימשכו. ראשית, הנתונים של הלמ"ס בעיכוב של כחודשיים וחצי ומהשטח אפשר להבין שהמחירים ממשיכים לרדת. שנית, כל הנתונים על שוק הדירות מרמזים על היצע גדל מול ביקוש שנמוך ממנו, כלומר - עודף היצע שלוקח את המחירים למטה. בשטח רואים ירידת מחירים של אפילו 10% מתחילת השנה, בלמ"ס מצביעים על תל אביב כמקום שבו הירידה בולטת ביותר- קצב שנתי של כ-9%. השאלה הגדולה - לאן הולכים מכאן, ואיך תראה 2026?
נתחיל בנתונים. בשבוע שעבר התפרסמו נתוני התחלות הבנייה ונתון סיום הבנייה. גם הנתונים האלו מלמדים על היצע גבוה בבנייה לצד ביקוש מתון יותר. נתוני הלמ"ס מראים כי ב-12 החודשים עד ספטמבר החלה בנייתן של כ-76 אלף דירות נטו, לאחר ניכוי הריסות בהתחדשות עירונית. מספר זה עולה על תוספת משקי הבית השנתית הממוצעת של כ-55 אלף דירות. וצריך לדבר על הפיל שבחדר - הגירה.
על פי ההערכות היתה הגירה שלילית מאזור המרכז של כ-40 אלף איש נטו, בערך 10 אלף דירות שנוספו להיצע הדירות. זה בעצם מלמד שהפער בין ההיצע הגדול לביקוש אפילו גדול יותר.
נתון שני שמלמד על הכיוון - קבלנים משתמשים בהטבות מימון כדי לשמור על קצב מכירות. חלקם מציעים ריבית 0% על משכנתה ל-10-20שנים, או הלוואות ללא ריבית עד מיליון שקל לעשר שנים, שחוסכות כ-50-60 אלף שקל בשנה לרוכש. מבצעי תשלום נמוך ראשוני כמו 10%/90% פחות יעילים כעת בגלל המגבלות של בנק ישראל, והמעבר להצעות דחיית תשלומים נרחבת יותר בולט, בעיקר בפריפריה אבל לא רק. מדובר על מבצעים בסגנון - כנסו עכשיו שלמו עוד שנה. כנסו, ריבית המשכנתא עלינו ל-10 שנים ועוד. הנה דוגמה: הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה.
- כמה עולה דירת 4 חדרים בפתח תקווה?
- דירה בהנחה - האם כדאי לכם לחכות להגרלה או לחפש דירה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גמר הבנייה עמד על 58 אלף דירות ב-12 החודשים האחרונים, עלייה של 4% מהתקופה הקודמת. אז ההתחלות מגיעות כאמור ל-76 אלף, גמר הבנייה 58, זה אומר שהמלאי דירות בתהליך גדל, ונזכיר שיש כ-84 אלף דירות במלאי שעדיין לא נמכרו וזו כמות ששקולה בערך לשנה וחצי.
הדמיה של המתחם החדש בבאר שבע הדמיה: אירית צרף - אדריכלות ובינוי עריםהלב הצבאי מתפנה: כך ייראה מתחם פיקוד דרום בבאר שבע
אחרי עשרות שנים כמתחם סגור ומגודר, עיריית באר שבע מקדמת תוכנית לפינוי תחנת המשטרה ומטה פיקוד דרום מהעיר העתיקה. על שטח של כ-39 דונם יוקם מתחם חדש עם מגורים, מסחר, תרבות ומרחב ציבורי פתוח. בעירייה רואים במהלך מנוע להתחדשות האזור ההיסטורי וחיבורו מחדש
למרקם העירוני
ועדת המשנה לתכנון ולבנייה בעיריית באר שבע המליצה בשבוע שעבר להפקיד את תוכנית מתחם הפיקוד - לב העיר העתיקה, שמבקשת לשנות מן היסוד את אחד האזורים המרכזיים והסגורים ביותר בעיר. לפי ההחלטה, תחנת המשטרה ומטה פיקוד דרום של צה״ל, שפועלים כיום בלב העיר העתיקה, יפונו מהמתחם, ובמקומם יוקם אזור עירוני פתוח שישלב מגורים, מסחר, תרבות ופנאי. מדובר במתחם רחב היקף, בשטח של כ-39 דונם, התחום בין הרחובות הפלמ״ח, הרצל, העצמאות וחטיבת הנגב. עד היום שימש האזור מתחם צבאי מגודר, ללא גישה חופשית לציבור. התוכנית החדשה מבקשת לפתוח אותו לראשונה לתושבים ולמבקרים, ולשלב אותו מחדש בלב הפועם של העיר העתיקה.
על פי התכנון, שאותו הכין משרד אירית צרף - אדריכלות ובינוי ערים עבור עיריית באר שבע, ייבנו במתחם כ-237 יחידות דיור. הבנייה תתבצע במבנים של עד שש קומות, מעל קומת קרקע שתשמש למסחר ולשימושים ציבוריים. בעירייה מדגישים כי המטרה היא ליצור רחובות פעילים לאורך שעות היום, כאלה שישלבו מגורים עם חנויות, מקומות בילוי ושירותים ציבוריים, ולא מתחם סגור שמתעורר רק בשעות מסוימות.
התוכנית שמה דגש גם על שימור אופייה ההיסטורי של העיר העתיקה. מבנים מתקופות עות’מאניות ומנדטוריות ישולבו במתחם ויוגדרו לשימור, לצד הבנייה החדשה. כך, לפי העירייה, נשמר החיבור בין העבר של באר שבע לבין הפיתוח העתידי שלה. פתיחת המתחם צפויה ליצור רצף עירוני חדש שיחבר בין מוקדים מוכרים בעיר העתיקה, בהם מדרחוב קק״ל, גן אלנבי, פארק קרסו והרחובות ההיסטוריים שסביבם.
גם נושא התחבורה קיבל מקום מרכזי בתכנון. מערך התנועה מבוסס על צמצום תנועת כלי רכב בתוך המתחם עצמו, כשהכניסה לכלי רכב תתבצע בעיקר בהיקף האזור. הליבה הפנימית מיועדת להולכי רגל ולרוכבי אופניים, מתוך רצון לעודד תנועה רגלית ותחבורה ציבורית. לצורך כך מתוכנן חניון תת־קרקעי, שאמור לתת מענה לצרכי החניה מבלי לפגוע במרחב הציבורי מעל הקרקע.
- הממשלה אישרה תכנית לפיתוח מטרופולין באר שבע בכמיליארד שקלים
- אושרה תוכנית ההתחדשות בבאר שבע: פוטנציאל לכ-17 אלף דירות חדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעירייה מעריכים כי למהלך תהיה גם השפעה כלכלית וחברתית רחבה. השילוב בין מגורים, מסחר, תעסוקה ותיירות נועד לחזק את הכלכלה המקומית של העיר העתיקה, למשוך עסקים ומבקרים ולהגביר את הפעילות באזור. במקביל, התכנון כולל שטחים ציבוריים פתוחים וגינות, שנועדו לשמש מרחב מפגש קהילתי. בהיבט הסביבתי, נכללים בתוכנית שבילים מוצלים וגגות ירוקים, כחלק מתפישה של פיתוח עירוני מקיים.
