אסיה בירידות - אירופה גם צפויה לרדת; טראמפ מאיים במכסים על סין, מקסיקו וקנדה
חששות המשקיעים מכרסמים במגמות האופטימיות - רוב בורסות אסיה-פסיפיק נסחרות בירידות, על רקע דבריו של דונלד טראמפ כי בכוונתו להטיל מכסים על מדינות מרכזיות החולקות קשרי סחר עם ארה"ב, כולל מקסיקו, קנדה וסין, מיד עם כניסתו לתפקיד.
האמירות האלו עוררו דאגה בשווקים, על אף נעילה חיובית אמש בוול סטריט, שם מדד דאו ג'ונס אף רשם שיא חדש.
בטוקיו, מדד ניקיי 225 נסוג ב-1.6%, בין היתר בשל התחזקות הין היפני, שמכבידה על יצואניות יפניות. בסיאול ובסידני נרשמות ירידות של 0.8%, ובבורסת סינגפור ירידה של 0.3%. לעומת זאת, מדד שנגחאי עולה ב-0.2%, והונג קונג הוסיפה 0.5%, כאשר המשקיעים מנסים למעשה לאזן בין החששות מאיומי הסחר לבין נתונים כלכליים חיוביים בסין.
המטבעות מגיבים בחדות - הין היפני, הנחשב למטבע מקלט במצבי אי-ודאות, התחזק ב-0.3% מול הדולר, והגיע לשער של 153.71 ין לדולר. התחזקות הין פוגעת בעיקר בחברות יפניות שמתבססות על יצוא. במקביל, המטבעות של קנדה ומקסיקו חוו ירידות חדות. הפסו המקסיקאי נחלש ב-1.4% לרמה של 20.57 פסו לדולר, בעוד הדולר הקנדי איבד 0.9% ונסחר ב-1.411 דולר קנדי לדולר אמריקאי.
החשש ממלחמת סחר גוברת -הצהרותיו של טראמפ על מכסים פוטנציאליים העלו שוב את החשש ממלחמת סחר עולמית. סין, שהייתה יעד עיקרי לדברי טראמפ במהלך קמפיין הבחירות, עשויה להיות מושפעת במיוחד, אך לא רק היא. מדינות כמו מקסיקו וקנדה, השותפות להסכם הסחר החופשי עם ארה"ב (USMCA), עשויות להתמודד עם השלכות כלכליות רחבות היקף אם מכסים יוטלו.
- החוזים בירידה של 0.3%; ומה קורה באסיה?
- החוזים בוול סטריט פותחים באדום - באסיה מתחזק הביקוש למט״ח ושוקי המניות יורדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם אי הוודאות תימשך? השווקים העולמיים עוקבים בדריכות אחר התפתחויות נוספות סביב התבטאויותיו של טראמפ ותגובות המדינות השונות. אי-הוודאות עשויה להימשך ונזכיר כי הקדנציה הראשונה של טראמפ היתה עמוסת אירועים כלכליים ותנודתיות, אם כי בסופו של דבר תנודתיות לטובה. טראמפ עשוי או עלול להמשיך ולנדנד את השווקים.
- 1.והנפט בשלו (ל"ת)המוזיז 26/11/2024 09:06הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
