מניית תאגיד הפלדה של ארה"ב קופצת ב-27% - הסכים להצעת הרכש
מניות תאגיד הפלדה של ארה"ב UNITED STATES STEEL CORP מזנקות לאחר שהחברה הסכימה להירכש על ידי יצרנית הפלדה הגדולה ביפן Nippon Steel תמורת 55 דולר למניה במזומן. מדובר על פרמיה של 40% למחיר המניה נכון ל-15 בדצמבר. בסה"כ תאגיד הפלדה האמריקני צפוי להירכש תמורת 14.9 מיליארד דולר.
הצעת הרכישה של Nippon גבוהה ב-50% מהצעת המזומנים והמניות של Cleveland-Cliffs מאמצע אוגוסט. הצעה שעזרה להניע את תהליך הסקירה האסטרטגית של תאגיד הפלדה של ארה"ב. הצעת Cliffs עמדה על 17.5 דולר למניה ו-1,023 מניות של Cleveland-Cliffs עבור כל מניה של תאגיד הפלדה. ההצעה האחרונה מהווה פרמיה גדולה להצעה הקודמת.
גם חברת Esmark הציעה לרכוש באוגוסט את US Steel ב-35 דולר למניה במזומן, או ב-7.8 מיליארד דולר בסה"כ. ההצעה הגיעה זמן קצר לאחר שחברת הפלדה הודיעה כי היא בוחנת חלופות אסטרטגיות. ההצעה של Esmark הפתיעה אז קצת את וול-סטריט, היות וזה נתפס כמוזר שמרכז שירות לפלדה יציע לרכוש את אחת מיצרניות הפלדה הגדולות בארה"ב. מרכזי שירות בדרך כלל דורשים פחות הון מאשר חברה לייצור פלדה. למרות זאת, מייסד Esmark ג'יימס בושאר, הוא בעל ניסיון של 40 שנה בעסקי הפלדה ושימש כבכיר בעבר ב-US Steel.
עסקת Nippon, אם תעבור את האישורים הרגולטוריים, צפויה להיסגר ברבעון השני או השלישי של שנה הבאה. לפי החברות, העסקה כוללת שמירה על קשריה של תאגיד הפלדה האמריקני עם איגוד United Steelworkers. "ל-NSC יש רקורד מוכח של רכישות, תפעול והשקעות במפעלי פלדה ברחבי העולם ואנו בטוחים שכמו האסטרטגיה שלנו, זהו השילוב הטוב ביותר עבור כולם", אמר מנכ"ל תאגיד הפלדה , דיוויד ב. בוריט.
- ברקשייר האת'וויי קרובה לרכישת היחידה הפטרוכימית של אוקסידנטל ב-10 מיליארד ד'
- שוק הפרייבט אקוויטי מתחמם: Thoma Bravo בוחנת רכישות של Dayforce וגם של ורינט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההתנגדות המסתמנת לעסקה
צפויה התנגדות מסוימת לעסקה מצד איגוד העובדים, כאשר ב-United Steelworkers כבר הביעו את חוסר השביעות שלהם מהעסקה. "להגיד שאנחנו מאוכזבים מהעסקה שהוכרזה בין חברות הפלדה זה אנדרסטייטמנט, מכיוון שמדובר באותה גישה חמדנית וקצרת רואי שהנחתה את U.S Steel יותר מדי זמן", אמר נשיא האיגוד, דיוויד מק'קול. "לא U.S Steel ולא Nippon הגיעו לדבר עם האיגוד שלנו בנוגע לעסקה, שהיא כשלעצמה הפרה של הסכם השותפות שלנו המחייב את U.S Steel להודיע לנו על שינוי בשליטה או בתנאים העסקיים".
קצת היסטוריה
זו לא הפעם הראשונה שיצרניות פלדה יפניות מתערבבות עם חברות פלדה אמריקאיות או עם תאגיד הפלדה של ארה"ב. בשנות ה-80 למשל, יצרנית פלדה יפנית בשם NKK Corp, רכשה נתח משמעותי בחברת National Steel. החברה הגישה בקשה להגנה מפשיטת רגל ב-2002 ו-U.S Steel ניצלה זאת ורכשה את נכסי החברה תמורת כמיליארד דולר. נכסיה של National Steel נשארו מאז חלק מתאגיד הפלדה האמריקני.
Nippon היא יצרנית פלדה עולמית מובילה, הגדולה בערך פי שלושה עד פי ארבעה מחברת הפלדה האמריקאית לפי הכנסות או לפי טונות שיוצרו. עם זאת, US Steel הייתה פעם הגדולה ביותר. תאגיד הפלדה, שהוקם בשנת 1901 ונבנה על ידי אנדרו קרנגי וג'ון פיירפונט מורגן, היה הסמל של התעשייה האמריקאית. החברה אמרה באוגוסט כי היא בוחנת חלופות אסטרטגיות לאחר שקיבלה מספר הצעות רכישה לא רצויות.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עסקת Nippon מעריכה את מניות US Steel בכ-12.3 מיליארד דולר ואת החברה כולה, כולל החובות, בכ-14.5 מיליארד דולר. זה בערך פי 6.7 מהרווח הממוצע לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות, או Ebitda, שנוצרו בשנים האחרונות. רווחים ממוצעים הם דרך טיפוסית להעריך עסקים מוכווני סחורות עם רווחים מחזוריים המשתנים באופן משמעותי ככל שמחירי הסחורות עולים ויורדים.
- 2.ALL THE WAY DOWWN (ל"ת)קשקש 19/12/2023 05:06הגב לתגובה זו
- 1.טעות חוזרת 18/12/2023 19:55הגב לתגובה זולא מוכרים
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
