גייסון שוורץ
צילום: Similarweb
ראיון

"מתכננים להגיע לאיזון כבר ברבעון הרביעי"

אחרי פרסום הדוחות, סמנכ"ל הכספים של סימילרווב, ג'ייסון שווארץ, מסביר: "רוב ההוצאות שלנו הם קבועות, לכן מספר הלקוחות שלנו חשוב. 4,200 לקוחות משתמשים בנו כדי לעזור להם לכבוש יעדים"
איציק יצחקי |

"אנחנו מתכננים להגיע לאיזון תזרימי כבר ברבעון הרביעי". כך מצהיר סמנכ"ל הכספים של סימילרווב סימילרווב, ג'ייסון שווארץ. הוא אופטימי, שווארץ, בדיוק כמו התחזית של החברה. לפי הדוחות, החברה הקטינה החברה את ההפסד התפעולי שלה מ-45% מההכנסות ברבעון המקביל אשתקד, ל-14% ברבעון הנוכחי. הוא מצפה כי עד סוף השנה, הוא יעבור לאיזון תזרימי. "עמדנו בצפי האנליסטים בצורה ממש מדויקת, אבל השיפור ברווחיות, או בצמצום ההפסד, הוא משמעותי יותר. השיפור ברווחיות הוא מאוד חזק מול השנה שעברה וזה מעודד. צמצמנו את ההפסד ביותר מ-31%. זה המון", הוא מסביר. ממה נובע הצמצום בהפסד? "בשנה שעברה דיברנו על ההפסד והגענו למסקנה שצריך לקצץ בכל מיני מקומות. הבעיה: הרבה הוצאות הן קבועות. כלומר, אם יש לנו 50, 500 או 5000 לקוחות - ההוצאות הן זהות. מה זה אומר? שככל שאתה צומח, יש רווחיות גבוהה יותר. ולכן מה שחשוב כאן הוא לקוחות. מצד אחד כמות הלקוחות, ואנחנו רואים שההכנסה ללקוח צמחה השנה. מצד שני, לבחון כל דבר לגופו ולעבוד מאוד יעיל. ברבעונים האחרונים, אתה רואה את התוצאות של ההשקעה שלנו בכל הפרמטרים האלה". במה אתם עדיפים על המתחרות? זיהינו פער גדול, למשל, באתרי האינטרנט - בין הנתונים שמופיעים אצלכם למצב האמיתי. זה יכול להגיע לעשרות אחוזים. "המטרה שלנו ומה שמבדל אותנו מהמתחרות הוא היכולת להנגיש לחברות מה קורה בעולם הדיגיטלי ואיך הן יכולות להרים את היכולת שלהן ולצמוח, איך לכבוש את השוק שלהן. זו הסיבה שהיום 4,200 לקוחות משתמשים בנו כדי לעזור להם לכבוש יעדים". רוב החברות היום מכניסות לכם מעל 100 אלף דולר בשנה. על מה הן משלמות כל כך הרבה כסף? "55% מכניסות את הסכום הזה, זה נכון. איך זה עוזר להן לצמוח? תחשוב שאני מראה לחברה שחברת תוכנה מסוימת רוצה למצוא חברות שיכולות להשתמש במוצר שלהן ונוצרת עסקה. יש לנו את כל המידע על חברות, בכל מדינה בעולם. אנחנו מספרים לחברות מי מתאימות לצרכים שלהן, מי יקנו את המוצר. והן קונות. אני בא ואומר לחברות: יש לי מידע על חברות אחרות בעולם שיכולות לעשות עסקים אתכם, שהן מתאימות. בעידן כזה, כל אחד צריך להשקיע במקומות הנכונים ולא לבזבז כסף במקומות לא נכונים. אם נשווה את זה לפעילות צה"ל, אז לא יוצאים למבצע בלי מודיעין. חברה לא יכולים להצליח בלי מידע מקדים. בזמנים קלים, אתה מוציא כסף ואתה משווק דרך אנשי מכירות. וזה עולה הרבה. כשהחברה רזה, היא צריכה להבין שהיא חייבת לפגוע במטרה, אין לה כסף לבזבז". ואיך זה קשור למספרים שאתם מוציאים על חברות? כמה הם מדויקים? "הכי מדויקים בשוק. אנחנו לא מבקרים, אנחנו לא רואי חשבון, אבל בשוק הזה, אם לא היינו די מדויקים זה לא היה עובד. כמובן שיש סטיות לפעמים. זה שולי לחלוטין. לצורך קבלת החלטה, איפה לעשות עסקים ועם מי, אנחנו הכי טובים". מה לגבי רכישות עתידיות? "זה חלק מהאסטרטגיה שלנו. עשינו בעבר, אנחנו רואים שיש עוד אפשרויות בשוק. כשזה קורה, אנחנו מיד שוקלים. חלק מה'לונג ראן' שלנו הוא לעשות את זה". תעמדו בתחזיות? "אמור מעט ועשה הרבה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.