טיקטוק ואינסטגרם
צילום: Freepik

אינסטגרם מנסה להיות טיקטוק, הרילס יהווה תחרות?

הרילס, התשובה של מטא לטיקטוק, מתחילה לצבור תאוצה ומשתמשים, שמתחילים להעדיף להחליק סרטונים קצרים באינסטגרם; המונטיזציה הוא תהליך שלוקח שנים, האם מטא תצליח לעשות מוניטיזציה משמעותית לרילס? זה יכול לעזור למניה החבוטה
עומר רוסו |

מטא META PLATFORMS (חברת האם של אינסטגרם) עברה שנה לא פשוטה בכלל, מתחילת השנה נפלה מניית החברה ב-53%. התחרות עם טיקטוק, שלוקחת לה נתח גדול בשוק גוברת, מדיניות ה-IOS של אפל שפשוט הקפיאה מאז שיצאה לפועל את הכנסות מטא והחולשה בשוק הפרסום באופן כללי פגעה קשות בחברה, שנכון לעכשיו מנסה להתאושש. אפילו הנתון שהשאיר משקיעים רבים חיוביים לגבי החברה, תזרים המזומנים החופשי, מתחיל לדעוך כשברבעון האחרון החברה רשמה תזרים מזומנים חופשי של 4.62 מיליארד דולר, בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד מטא רשמה תזרים חופשי של 8.64 מיליארד דולר, ירידה של 46%.

מטא מנסה להפוך את אינסטגרם לטיקטוק, כשעוד ועוד משתמשים שמים לב כי הפלטפורמה המוכרת כתמונות, הופכת לאט לאט לפלטפורמת וידיאו, בעזרת שירות ה״רילס״ שאינסטגרם מתחזקת, שירות דומה מאוד למה שטיקטוק עושה. סרטונים קצרים, המועברים בגלילה מעלה ומטה. מטא רואה איך התחום הזה מצליח במיוחד אצל המתחרה טיקטוק, והחליטה ללכת על אותו דבר בדיוק בכדי להחזיר את המשתמשים חזרה אליה.

המוניטזיציה, היכולת של מטא לייצר כסף מתחום זה, לא תהיה גבוהה ביחס לטיקטוק, וגם לא ביחס לשאר האפליקציות שמטא מפעילה. מטא הולכת בכל הכוח על מוניטיזציה של הרילס, היא יודעת שזה תחום שיכול להכניס לה כסף גדול וכבר ברבעון האחרון הוא. הכניס לה כמיליארד דולר. סכום יחסית זעום לסך ההכנסות, אך כשנכנסים לעומק, מגלים ש-״הסטוריז״, התחום החזק של אינסטגרם כעת, הכניס פחות מהרילס, כשלוקחים את אותה תקופת זמן מאז יצאו אל הציבור. באם נמשיך את עניין הסטורי, מטא אז הודיעה כי לקח לה 4 שנים לעשות מוניטזיציה באופן מושלם לסטורי, תוך כדי התאמה למשתמשים.

רבים חושבים כי ההשוואה בין ה-2 היא לא רלוונטית, האחת היא החלקה מימין לשמאל של תמונות וסרטונים מאירועים מסויימים (סטורי), בעוד שהשנייה היא החלקה מלמעלה ומטה, וסרטונים קצת ארוכים יותר בעלי מסר לימודי מידי פעם, חוויות, סיפורים, קצת אחרת מהסטורי. הראיה של הסתכלות בסרטונים ארוכים (רילס) קצת מזכירה צפייה בטלוויזיה, שם אנחנו נינוחים, במטרה להנות מהתוכן. וכשזה קורה, העניין שלנו בפרסומות, יורד. אנחנו פחות נתעניין בתוכן הפרסומי, ומשם, נלחץ פחות על המודעות, מה שיפגע במטא. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.