האם מחירי התובלה יכולים לרדת לרמה שלילית?
התנאים העסקיים סוגרים על החברות, עלות האשראי מזנקת, עלות האנרגיה מזנקת, עלות השכר מזנקת אבל הן ממשיכות לפרסם דו"חות חזקים ולצפות שההתרחבות שלהן שנה קדימה תגבר על האינפלציה. מתוך החברות ב-S&P500 שפרסמו עד כה את דו"חותיהן 76% הפתיעו לטובה עם רווח שעלה בממוצע 6% על התחזיות. גולדמן זקס חושבים שהחברות אופטימיות מדי:
מחכים שה-10 יחצה את 2 והנפט יחצה את 100 - אם שום דבר לא ישתבש התשואה ל-10 שנים בארה"ב קרובה לעבור לקידומת -2%, רמה שנראתה בפעם האחרונה רק במאי 2019. להערכת כלכלני גולדמן זאקס עליית התשואות תתחיל לקרר את הצמיחה כבר השנה ומספקים תחזית צמיחה נמוכה ביחס לממוצע התחזיות בשוק. תמיכה להערכה שלהם קיבלנו לפני יומיים מסקר הכדאיות לרכישת בית בארה"ב שהגיע לשפל, כש-69% ענו שאם כבר שואלים אותם אז זה זמן טוב דווקא למכור. כלכלני גולדמן מודאגים שחברות רצות היום קדימה עם הגדלת מלאיים מהירה ועלולות לגלות בהמשך שהצריכה הפרטית לא גדלה באותו שיעור. תופעה כזאת עלולה להביא אולי למה שקרה השבוע למחיר ההובלה הימית של גז נוזלי:
גם מחירי הובלה ימית יכולים לרדת לרמה שלילית - אחרי שראינו בשנת 2020 מחיר נפט שלילי ולאחר שראינו בגרמניה בשנה שעברה מחיר חשמל שלילי, השבוע זכינו לראות לראשונה גם מחיר הובלה ימית שלילי לאוניות של גז נוזלי מארה"ב לאירופה (Spark30S Atlantic ירד למחיר של מינוס 750 דולר ליום). במקום אחר באוקייאנוס מחירי ההובלה הימית של מכולות דווקא סביב רמת שיא היסטורית, שההגעה למחירים הללו היתה כזכור אחד ההסברים העיקריים לאינפלציה. שימו לב שבימים האחרונים מגמת העליות הזאת נשברה, הפעם השלישית מאז תחילת הראלי ב-2020 שהם מנסים לחזור למטה. אם הפעם יצליחו הם עשויים להגשים את הערכות הישנות (שנקברו בינתיים) שזאת בסה"כ אינפלציה טרנזיטורית...
עוד גורם מטורלל בהקשר הזה הוא הנפט:
מחיר הנפט יעצור רק ברמה שבה יעשה הרס- מחירי הנפט הגולמי מתקרב בנחישות לרמה של 100 דולר לחבית, מונע ע"י התפרצות ביקוש שלאחר משבר הקורונה יחד עם הוצאות ממשלתיות חריגות וניסיון של העולם לצמצם השקעות באנרגיית מאובנים. בשנת 2008 מסלול עליה דומה גרר להתחממות האינפלציה שדחפה בעצמה בנקים מרכזיים, בניהם בנק ישראל, להעלאות ריבית מה שהסתיים בפיצוץ שוק האשראי ובעקבותיו גם את שוק הנדל"ן בארה"ב והוביל לבסוף לקריסת מחיר הנפט אל תוך עצמו.
- הזמנתם באינטרנט? הבוננזה שמתחבאה באריזות המשלוחים
- "לירידת מחירי הדירות יש השפעה גדולה על המערכת הבנקאית, ולכן ישמרו על היציבות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונה עם עיניים של נץ - בנק ישראל ממשיך לשלוח את בכיריו לתקשורת לקרר את הציפיות להעלאות ריבית. הבנק רואה מאחוריו אינפלציה בתוך גבול היעד ולפניו ציפיות אינפלציה להתקררות. הבנק מאמין שיצליח ללחוץ על שיעור האבטלה בישראל עוד למטה (אולי לקידומת שלילית?), לאפשר המשך צמיחה מהירה וכל אלה מבלי לאבד שליטה על האינפלציה. לדברי המשנה לנגיד, אנדרו אביר, גם חריגה מסויימת מהיעד כלפי מעלה תהיה נסבלת. הגורם היחיד שנראה כרגע מאיים בכל זאת לדחוף את הבנק להעלאות הוא השוק, שככל שימשיך להתקדם בגילום העלאות לבסוף יישבור אותו ויהפוך אותו בעל כורחו ל"נץ".
אנבידיה הואנגאנבידיה מכה את התחזיות ומאותתת שהביקוש ל-AI עדיין חזק
אנבידיה NVIDIA Corp. 2.85% פרסמה את דוחות הרבעון השלישי והבהירה שוב למה היא ממשיכה להוביל את מירוץ הבינה המלאכותית: החברה עקפה את תחזיות האנליסטים בהכנסות וברווח, והציגה תחזית אופטימית במיוחד לרבעון הרביעי. מניית החברה הגיבה בעלייה של יותר מ־4%.
חשוב - מה אמר ג'נסן הואנג בשיחת המשקיעים
ברבעון השלישי רשמה אנבידיה רווח של 1.30 דולר למניה והכנסות של 57.01 מיליארד דולר, טוב מהציפיות שעמדו על 1.26 דולר למניה ו־55.2 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד עמדו נתוני החברה על 0.81 דולר למניה והכנסות של 35.1 מיליארד דולר. מוקד הכוח המרכזי של אנבידיה נשאר חטיבת מרכזי הנתונים, שמובילה את הביקוש הגואה למעבדי AI. החטיבה הניבה ברבעון הכנסות של 51.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות ל־49.3 מיליארד דולר. תחום הגיימינג, שבעבר היה ליבת הפעילות של החברה, הניב 4.3 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות השוק.
לרבעון הרביעי צופה אנבידיה הכנסות של 65 מיליארד דולר, פלוס־מינוס 2%, גבוה מהערכת השוק שעמדה על 62 מיליארד דולר. עבור משקיעים שמודאגים מהאם המומנטום ב-AI יכול להמשיך להחזיק את השוק, זהו נתון משמעותי שמאותת שהביקוש העסקי למחשוב מתקדם עדיין במגמת עלייה.
- אנבידיה לפני הדוחות: 7% תנודה צפויה - 2 אסטרטגיות שוריות
- צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוח מגיע בזמן שבו שוק ההון כולו בוחן מחדש את האופטימיות סביב החברות המובילות בתחום. בחודשים האחרונים מכרו כמה משקיעים בולטים את אחזקותיהם באנבידיה, כולל קרן הגידור של פיטר תיל, שמכרה פוזיציה של כ־100 מיליון דולר, וסופטבנק, שמימשה את כל אחזקותיה בחברה בשווי של 5.8 מיליארד דולר. עבור שתיהן מדובר במהלך שנועד לפנות משאבים להשקעות AI אחרות.
ענקית השבבים נסחרת כעת לפי שווי של 4.5 טריליון דולר, כאשר מנייתה עלתה ב-39% מתחילת השנה ו-27% ב-12 החודשים האחרונים.

צים: "הרבעון הרביעי לא יהיה טוב כמו הרבעון השלישי"
בצים מבקשים ליישר קו עם השוק: למרות רבעון שלישי חיובי יחסית והכנסות שעקפו את התחזית, המנכ״ל אלי גליקמן והיו״ר יאיר סרוסי מזהירים כי הרבעון הרביעי צפוי להיות חלש יותר, בין היתר בשל עונתיות, השפעות של מכסים אמריקאיים ושיבושים במסלולי השיט, לצד תנאי שוק
תנודתיים במיוחד בענף הספנות
צים פרסמה תוצאות רבעוניות שמציגות רבעון אופייני לענף התנודתי. ההכנסות הסתכמו ב-1.78 מיליארד דולר, ירידה של כ-36% מול התקופה המקבילה קצת מעל הציפיות של האנליסטים. הרווח הנקי עמד על 123 מיליון דולר, וה-EBITDA המתואם הגיע ל-593 מיליון דולר, עם מרווח של
33%. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד על 628 מיליון דולר, ובקופת החברה נרשמו כ-3.01 מיליארד דולר, זה כמעט מיליארד מעל השווי שוק של צים אבל צריכים לזכור שחלק משמעותי מהסכום הזה מרותק להסכמי חכירה והתחייבויות תפעוליות ולא משקף נזילות חופשית מלאה. המניית של ZIM Integrated Shipping Services -1.41% נסחרת כיום סביב שווי של כ-2 מיליארד דולר, אחרי ירידה של כ-21% מתחילת השנה וכ-37% ב-12 החודשים האחרונים.
במקביל לזה צים עדכנה ללמעלה את
מרכז התחזית, אבל הדגישה שהרבעון הרביעי צפוי להיות מאתגר יותר, גם מסיבות עונתיות וגם בגלל תנאי השוק. ענף הספנות הוא מחזורי מטבעו. זה שוק שמגיב מיידית לשינויים בהיקפי ההיצע, לשיבושים בנתיבי השיט והשוק הזה גם הושפע מאוד ממלחמת המכסים בין ארה"ב לסין. כל שינוי,
גם קטן, בזרימת המטענים או בזמינות האוניות - חסימה של תעלת סואץ, האטה בצריכה במערב, שינוי במדיניות של חברות הביטוח מתגלגל מהר מאוד לתעריפים ולרווחיות. לכן מאוד קשה לתכנן ולמדל את הרווחים בענף. שנה שנראית "מתוכננת" על הנייר יכולה להתהפך תוך שבועות, זה גם הסיבה
לכך שצים מסייגת את העדכון בתחזית ומדברת בזהירות על הרבעון הבא.
בהמשך לתוצאות שוחחנו עם יו"ר החברה יאיר סרוסי והמנכ"ל אלי גליקמן, בניסיון להבין איך הם רואים את התוצאות
ברבעון, מה הוביל לעדכון התחזית ואיך צים מתמודדת עם האתגרים הצפויים ברבעון הרביעי.
נתחיל מהתוצאות.
"כמו שראיתם, החברה דיווחה על הכנסות של 1.77 מיליארד דולר, ורווח נקי של 123 מיליון דולר. ה-EBITDA עומד על 593 מיליון דולר, מרווח של כ-33%, וזה טוב יותר מהמתחרות המערביות. ה-EBIT ברבעון הוא 260 מיליון דולר, גם הוא טוב משמעותית באחוזים מהחברות המערביות, עם מרווח של 15%.
- בעלי המניות מול ההנהלה: המאבק בצים
- צים תימחק מניו יורק? גליקמן ואונגר מנסים להשתלט בפרמיה של 30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנחנו צמצמנו את התחזית - את הצפי של ה-EBITDA ושל ה-EBIT. טווח ה-EBITDA שהיה 1.8 עד 2.2 מיליארד דולר, צמצמנו ל-2 עד 2.2 מיליארד. את ה-EBIT צמצמנו ל-700 מיליון דולר. למה? כי אנחנו מתקרבים לסוף השנה ולכן מצמצמים את החלון. יש לנו תחזית טובה יותר, ולכן אמצע התחזית עלה ב-100 מיליון דולר בשני הפרמטרים.
