ספינת סחר פרידנזון
צילום: פרידנזון
מאקרו כלכלה

האם מחירי התובלה יכולים לרדת לרמה שלילית?

התשואה לאג"ח 10 שנים ארה"ב תעבור את ה-2%?
אמיר כהנוביץ |

התנאים העסקיים סוגרים על החברות, עלות האשראי מזנקת, עלות האנרגיה מזנקת, עלות השכר מזנקת אבל הן ממשיכות לפרסם דו"חות חזקים ולצפות שההתרחבות שלהן שנה קדימה תגבר על האינפלציה. מתוך החברות ב-S&P500 שפרסמו עד כה את דו"חותיהן 76% הפתיעו לטובה עם רווח שעלה בממוצע 6% על התחזיות. גולדמן זקס חושבים שהחברות אופטימיות מדי:

מחכים שה-10 יחצה את 2 והנפט יחצה את 100 - אם שום דבר לא ישתבש התשואה ל-10 שנים בארה"ב קרובה לעבור לקידומת -2%, רמה שנראתה בפעם האחרונה רק במאי 2019. להערכת כלכלני גולדמן זאקס עליית התשואות תתחיל לקרר את הצמיחה כבר השנה ומספקים תחזית צמיחה נמוכה ביחס לממוצע התחזיות בשוק. תמיכה להערכה שלהם קיבלנו לפני יומיים מסקר הכדאיות לרכישת בית בארה"ב שהגיע לשפל, כש-69% ענו שאם כבר שואלים אותם אז זה זמן טוב דווקא למכור. כלכלני גולדמן מודאגים שחברות רצות היום קדימה עם הגדלת מלאיים מהירה ועלולות לגלות בהמשך שהצריכה הפרטית לא גדלה באותו שיעור. תופעה כזאת עלולה להביא אולי למה שקרה השבוע למחיר ההובלה הימית של גז נוזלי:

גם מחירי הובלה ימית יכולים לרדת לרמה שלילית - אחרי שראינו בשנת 2020 מחיר נפט שלילי ולאחר שראינו בגרמניה בשנה שעברה מחיר חשמל שלילי, השבוע זכינו לראות לראשונה גם מחיר הובלה ימית שלילי לאוניות של גז נוזלי מארה"ב לאירופה (Spark30S Atlantic ירד למחיר של מינוס 750 דולר ליום). במקום אחר באוקייאנוס מחירי ההובלה הימית של מכולות דווקא סביב רמת שיא היסטורית, שההגעה למחירים הללו היתה כזכור אחד ההסברים העיקריים לאינפלציה. שימו לב שבימים האחרונים מגמת העליות הזאת נשברה, הפעם השלישית מאז תחילת הראלי ב-2020 שהם מנסים לחזור למטה. אם הפעם יצליחו הם עשויים להגשים את הערכות הישנות (שנקברו בינתיים) שזאת בסה"כ אינפלציה טרנזיטורית...

עוד גורם מטורלל בהקשר הזה הוא הנפט:

מחיר הנפט יעצור רק ברמה שבה יעשה הרס- מחירי הנפט הגולמי מתקרב בנחישות לרמה של 100 דולר לחבית, מונע ע"י התפרצות ביקוש שלאחר משבר הקורונה יחד עם הוצאות ממשלתיות חריגות וניסיון של העולם לצמצם השקעות באנרגיית מאובנים. בשנת 2008 מסלול עליה דומה גרר להתחממות האינפלציה שדחפה בעצמה בנקים מרכזיים, בניהם בנק ישראל, להעלאות ריבית מה שהסתיים בפיצוץ שוק האשראי ובעקבותיו גם את שוק הנדל"ן בארה"ב והוביל לבסוף לקריסת מחיר הנפט אל תוך עצמו.

יונה עם עיניים של נץ - בנק ישראל ממשיך לשלוח את בכיריו לתקשורת לקרר את הציפיות להעלאות ריבית. הבנק רואה מאחוריו אינפלציה בתוך גבול היעד ולפניו ציפיות אינפלציה להתקררות. הבנק מאמין שיצליח ללחוץ על שיעור האבטלה בישראל עוד למטה (אולי לקידומת שלילית?), לאפשר המשך צמיחה מהירה וכל אלה מבלי לאבד שליטה על האינפלציה. לדברי המשנה לנגיד, אנדרו אביר, גם חריגה מסויימת מהיעד כלפי מעלה תהיה נסבלת. הגורם היחיד שנראה כרגע מאיים בכל זאת לדחוף את הבנק להעלאות הוא השוק, שככל שימשיך להתקדם בגילום העלאות לבסוף יישבור אותו ויהפוך אותו בעל כורחו ל"נץ".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?

"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות? 

רן קידר |

וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן.  הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.

זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.

בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%.  חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.  


באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.

העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כךאתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".  

נשיא צרפת מקרון
צילום: איי.פי

פרמיית הסיכון של צרפת מזנקת לשיא; הקאק הצרפתי יורד 2%

התפטרות ראש הממשלה סבסטיאן לקורניו מערערת את האמון במדיניות הפיסקלית של פריז - תשואת האג"ח ל-10 שנים קפצה ל-3.61% והמרווח מול הבונד הגרמני עבר 89 נקודות בסיס. היורו נחלש והשווקים מתמחרים אי ודאות פוליטית

צוות גלובל |
נושאים בכתבה קאק צרפת

פרישת ראש הממשלה סבסטיאן לקורניו יוצרת זעזוע בשווקים הפיננסיים. המשקיעים, שכבר חודשים מתמקדים בגירעון המתמשך ובאתגרי התקציב, מגיבים בעליית פרמיית הסיכון של צרפת מול גרמניה. המרווח על אג"ח ל-10 שנים עבר 89 נקודות בסיס - רמה שמזכירה את המתח של 2022-2023 ואפילו נוגעת בשיאים שלא נראו מאז 2012.

כשכלכלה בגודל של צרפת מאותתת על חולשה פוליטית, זה מתגלגל במהירות לתמחור סיכון אירופי רחב יותר. היורו ירד ב-0.7% מול הדולר, וה-CAC 40 נסוג ב-2%.

המרווח כמדד סיכון והמצב הפיסקלי

המרווח בין אג"ח צרפתי לבונד גרמני הוא מדד שוק מרכזי לפרמיית הסיכון הפיסקלי בתוך גוש האירו. ככל שהמרווח מתרחב, כך גדל הספק של משקיעים לגבי היכולת של הממשלה הצרפתית לשמור על מסלול של צמצום גירעון ולייצב יחס חוב לתוצר.

הגירעון של צרפת נותר מעל יעד מסגרת האיחוד האירופי כבר תקופה ממשוכת - סביב 5% מהתוצר בשנים האחרונות. תחזיות צמיחה מתונות והכנסות מס תנודתיות ומתונות מהצפוי, מגדילות את התלות בקיצוצים או בהעלאות מס. סביבת ריבית גבוהה יותר בבנק המרכזי האירופי מייקרת מחזורי חוב ומצמצמת מרחב תמרון. צרפת בשנתיים האחרונות במשבר פוליטי וכלכלי. 

סוכנויות הדירוג כבר סימנו בשנה האחרונה הידרדרות מסוימת בפרופיל האשראי. הדירוגים עדיין גבוהים אבל עם אופק שלילי. סיכוי לא קטן שחברות הדירוג יפחיתו דירוג בקרוב, זה תלוי בשאלה אם תהיה יציבות שתאפשר העברת תקציב אמין ומהיר. הסיכויים נראים יחסית נמוכים.