מנכ"ל מודרנה: "החברה הולכת להניב הכנסות אדירות"
כך לדברי סטפן בנסל שמוסיף: "בשנת 2023 החיסון יהיה משולב לקורונה ושפעת"; על אף הזינוק במניה, אנליסטים מעריכים כי התמחור של מודרנה זהיר ולא כולל את הפיתוחים הבאים שבצנרת
מודרנה יצרנית התרופות שתפסה את תשומת לב המשקיעים בשנה האחרונה בעקבות פיתוח החיסון לנגיף הקורונה, מכרה כמעט 100 מיליון מנות חיסון בארה"ב בלבד. אולם נראה כי המשקיעים לא החליטו לבחור כיוון והמנייה נעה בתנודתיות בחצי שנה האחרונה.
לעומת זאת ב-11 החודשים הראשונים של 2020, מניית מודרנה זינקה במעל 800% כאשר החלה בבדיקות הראשוניות ליעילות החיסון לקוורנה ועד הדיווחים על יעילות החיסון במהלך חודש נובמבר. שווי השוק של מודרנה, חצה את רף ה-70 מיליארד דולר - גבוה יותר מחברות ביוטכנולוגיה כמו רג'נרון (REGN) וביוג'ן (BIIB).
המשקיעים שרוכשים את מניית החברה מעריכים שיש רף מכירות יציב בעקבות החיסון לקורונה. יתר על כן מסתמן שפייזר ומודרנה מובילות את השוק העולמי וחלק מהשחקנים הנוספים נדחקים הצידה. ככל שחולף הזמן העולם מגביר את קצב החיסונים וניכר שזאת תוכנית הפעולה העיקרית של מדינות העולם מול נגיף הקורונה.
החיסונים של אסטרהזניקה (AZN) ו-ג'ונסון אנד ג'ונסון (JNJ) סובלים מבעיות בטיחות ואתגרי ייצור, ואילו החיסון של נובהווקס (NVAX) המבוסס חלבון עדיין צריך לעבור אישורים נוספים. המצב הנוכחי שם את תחזית המכירות החיסונים של מודרנה בנקודה שלא נראתה טוב יותר. היעילות הגבוהה של החיסון לנגיף הקורונה נתן פתח לחיסונים נוספים תוצרת מודרנה לאור הפיתוח הייחודי לחברה המבוסס RNA. המשמעות של הצלחת החיסון לקורונה פותח דרך לפיתוח חיסונים חדשים למחלות שונות. הסבירות להצלחות נוספות של החברה בפיתוח חיסון עולה. השאיפה המרכזית של מנכ"ל מודרנה, סטפן בנסל, היא לפתח חיסון כפול נגד שפעת וקורונה עד לשנת 2023. "לדעתי יהיה מכירות חזקות של חיסונים לקורונה בשנים 21 ו-22 ולתוך שנת 2023 אלו חיסונים שגם יתנו מענה לשפעת" לדברי בנסל.
- אפסייד של 20% - בנק אוף אמריקה בהמלצה על טבע אחרי הזינוק
- אפסייד של 20% - אופנהיימר בהמלצה על טבע אחרי הנפילה במניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום, מודרנה נסחרת פי 8.1 מהרווח הצפוי במהלך 12 החודשים הבאים. שזאת הערכת שווי נמוכה למניה ביופארמה אחרות. נובהווקס נסחרת ב-8.6 כפול הרווחים הצפויים וטרם קיבלה אישור לחיסון לקורונה ואין לה מוצרים נוספים. ביוג'ן נסחרת פי 14.3 על הרווח למרות שחיקה במכירות כמעט בכל ממוצריה העיקריים. רג'נרון נסחרת פי 11.1 על הרווח כאשר החברה מתמודדת עם תחרות גוברת במוצריה השונים. הערכת שווי של פי 11 על הרווח למניית מודרנה יעלה את מחירה בכ-30% מעל מחיר המניה היום.
הסיבה לזהירות המשקיעים היא שמצבה הנוכחי של מודרנה – מזכיר את המקרה של גיליד סיינסז (GILD), שהכפילה את מחיר מניה כאשר מכירות תרופת הפטיטיס C שלה זינקו לפני כ-5 שנים אך מאז צנח מחיר המניה בכ-50%. "למשקיעים בתחום הבריאות זה מאתגר להעריך זיכיונות שיש להם ביקושים משמעותיים בהתחלה, אבל אז יש חוסר בהירות סביב הזנב", אומר מייקל איי, אנליסט בג'פריז, שדירוג ההחזקה במניה ויעד מחיר של 170 דולר.
אולם האירועים האחרונים צריכים להתחיל לנקות את הדאגות הללו. מודרנה מצפה השנה למעל 18 מיליארד דולר במכירות החיסונים לנגיף הקורונה. אנליסטים צופים כי המכירות ירדו ל-13.6 מיליארד דולר בשנת 2022 ו -7.9 מיליארד דולר בשנת 2023. אך עדיין לא מתמחרים הכנסות ממוצרים נוספים עד 2024.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התחזיות הללו נראות יותר ויותר זהירות מדי. אומר הרטאג' סינג, אנליסט באופנהיימר, המעניק מחיר יחד של 206 דולר למניה. סינג צופה הכנסות של 10.7 מיליארד דולר ממודרנה בשנת 2023, ועדיין לא כלל את החיסון נגד שפעת במודל שלו. התחרות מצד פייזר תישאר. אבל גם אם פייזר יכולה להכין שלוש מיליארד מנות 2022, כפי שאמר מנכ"ל ביונטק שותפתה של פייזר, זה משאיר הרבה מקום למודרנה בעולם של קרוב לשמונה מיליארד איש. המפתח להצלחה יהיה לתת מענה לווריאנטים החדשים בקצב המהיר ביותר. מסכם סינג.
"מודרנה יכולה להתחרות בפייזר מבחינת מהירות", אומר בנסל. "שאר השחקנים לא הוכיחו עד כה את היכולת ללכת מהר". מודרנה עשויה לגבות פרמיה בשנה הבאה, במידה והחיסון שלה יצליח להגן מפני הווריאנטים השונים, החיסון יגלה יעילות גבוהה יותר ביחס למתחרות. יתרה מכך, מודרנה מגדילה את סך המזומנים שלה בכדי להמשיך לפתח מוצרים נוספים. לחברה היו 5.2 מיליארד דולר במזומן בסוף השנה שעברה, ואנליסטים צופים שזה יהיה יש להם 10.2 מיליארד דולר בסוף השנה ו- 16.6 מיליארד דולר בסוף השנה הבאה.
בטווח הרחוק אומר בנסל כי מודרנה תמכור חיסונים משולבים המגנים מפני שפעת, קורונה או נגיף נשימתי אחר, וכן חיסון נגד CMV. "ב-5-10 השנים הבאות החברה הולכת להניב הכנסות אדירות, ואז כל השאר אלו רווחים קלים, "הוא אומר ומתייחס לשאר המוצרים בצנרת של מודרנה. למודרנה יש את המזומנים ואת הפלטפורמה הטכנולוגית להשיג את חזון המנכ"ל. למשקיעים, יש אפשרות לקנות עכשיו לפני ששאר השוק יאמין בכך.
- 2.עוז 27/04/2021 09:36הגב לתגובה זומניות פייזר תקועות כבר חצי שנה סביב 38-39$,לחברה יש תרופות נוספות בתיק והיא מצליחה בשיווק חיסון בעולם.בסיסה הכספי יציב והניהול טוב.נראית עדיפה על מודרנה .
- אבל תשים לב להבדל. פייזר חברת ענק שזה עוד פיפס אצל 27/04/2021 16:27הגב לתגובה זואבל תשים לב להבדל. פייזר חברת ענק שזה עוד פיפס אצלה החיסון הזה. מודרנה זה הכל בשבילה לכן לפייזר זה פחות משפיע על המניה מאשר מודרנה
- 1.המנכ"ל מכר את כל המניות שלו (ל"ת)מעניין 26/04/2021 23:14הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
