גרף

זו כנראה הסכין הנופלת, הכי כואבת שבוול סטריט ראו זה שנים - רוצים לנסות לתפוס?

וול סטריט אמנם שוברת שיאים, אבל במקרה מאוד ספציפי המשקיעים חטפו מכה כואבת במיוחד. צפו בגרף
מערכת Bizportal | (15)
נושאים בכתבה סוחר

מניית עליבאבא הונפקה בספטמבר האחרון בהצלחה אדירה, כאשר הקונים ממש הסתערו ושער ההנפקה נקבע על 68 דולר (מעל הקצה העליון של טווח ההנפקה שעמד על 60-66 דולר). לאחר פתיחת המסחר ההסתערות רק התגברה והמניה טסה עד למחיר של כמעט 120 דולר, כלומר שווי מפלצתי של כ-265 מיליארד דולר (פייסבוק למשל שווה כיום 220 מיליארד דולר). האנליסטים הריעו וצפו למניה גדולות (הרבה מאוד המלצות "קניה חזקה"), אבל אז הגיע שינוי הכיוון - והמניה צללה 32% תוך קצת פחות מ-4 חודשים.

עדכון לסגירה: את יום המסחר הנוכחי דווקא סגרה המניה בראלי של 4.8% למחיר של 85.5 דולר תוך שהיא מרכזת מחזור שגדול פי יות רמ-2 מהמחזור הממוצע. 

האנליסטים של אופנהיימר חתכו כבר לפני חודש את מחיר היעד מ-133 דולר ל-112 וכמו שזה נראה כעת, זה עדיין מחיר אופטימי. בגולדמן זאקס, שלאורך כל הדרך היו מתונים יותר, עדכנו השבוע מטה את מחיר היעד מ-98 דולר ל-97 דולר תוך שהם מותירים את ההמלצה על 'ניטרלי'. בלבד. בגולדמן ציינו בין היתר את התחרות בסין מצד ענקית האינטרנט Tencent, את הרגולציה המתהדקת בתחום ואת היכולת של עליבאבא לייצר מזומנים בסיטואציה הזו. על זה תוסיפו מספר תביעות שהוגשו לאחרונה כנגד עליבאבא ותקבלו מניה תחת לחץ. ונזכיר כי ביום פרסום דו"חות החברה לרבעון השלישי (בדצמבר) צללה המניה ב-9%. לכתבה המלאה על הדו"חות - לחץ כאן

אגב, מתחילת השנה איבדה עליבאבא 21.5% ויש רק מניה אחת ב-S&P500 שהיא גרועה ממנה (Fossil Group שאיבדה 23%). 

מניית עליבאבא מאז ההנפקה:

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    סוחר 05/03/2015 12:46
    הגב לתגובה זו
    לאסוף חברים, הגיעה לתמיכה ב80.2 ומשם הכיוון צפון,יעד 87, תנו בראש זו מנייה עם פוטנציאל אדיר
  • 6.
    עליבאבא 05/03/2015 04:10
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה ימים אמרתי לאסוף עליבאבא , היא במחיר מציאה , מי שמכיר את העם הסיני מבין שעליבאבא זה החלום הסיני לשים את עצמם על המפה בחיים הסינים העשירים לא יתנו לעליבאבא ליפול ממליץ בחום גם עכשיו לתווך ארוך זה פנסיה 2-5 שנים עליבאבא סביב 350 בהצלחה וחג שמח
  • 5.
    דוד מ 04/03/2015 21:36
    הגב לתגובה זו
    לביזפורטל תפסיקו כבר לחפש סכינים נופלות ולהפחיד , יש לנו בשביל זה את דעאש
  • אסתר המלכה 05/03/2015 10:30
    הגב לתגובה זו
    גם את ראש ממשלתנו (עדיין)
  • 4.
    עליבבא ו40 השודדים (ל"ת)
    רפי 04/03/2015 19:09
    הגב לתגובה זו
  • חרבונא 04/03/2015 20:22
    הגב לתגובה זו
    סוף שודד לנפילה
  • 3.
    שלמה - פתח תקוה 04/03/2015 17:05
    הגב לתגובה זו
    הבורסה אצלנו באופוריה. צפו למדד המעוף פחות מ- 1400.
  • שמטוב 04/03/2015 23:50
    הגב לתגובה זו
    מתי זה יקרה אף אחד לא יודעת אולי עוד שבוע אולי עוד חודש, אולי עוד שנה. אבל הנפילה בטוחה כי הכל בבורסה הישראלית זו אחיזת עיניים, השערים לא מייצגים שום ערך מלבד ערכי פונזי.
  • לשלמה ממלבס 04/03/2015 17:26
    הגב לתגובה זו
    ואפילו 400...ממש..ממש..אינן מילים גסות. לך שים מסכה ותהנה מהחג. מהבורסה כנראה נשכח מהנאות בקרוב. ערב טוב.
  • ברור 04/03/2015 19:20
    צפוי תיקון מטה של לפחות 7%
  • 2.
    יובל כספין 04/03/2015 16:48
    הגב לתגובה זו
    כל מי שקונה שם פעם אחת,מפסיק לקנות.הכל זיופים,שירות חרא,רק בזול.לא להתקרב
  • ארנון 05/03/2015 11:23
    הגב לתגובה זו
    השירות הכי גרוע שניתקלתי אי פעם. אדישות מוחלטת!!!
  • אפי 05/03/2015 10:46
    הגב לתגובה זו
    סחורה טובה,אספקה אמינה במהירות סבירה.ממש אין תלונות.
  • שמטוב 04/03/2015 23:48
    הגב לתגובה זו
    מי שלא יודע לקנות שיבוא בטענות רק על עצמו. קניות באינטרנט הן דבר שצריך ללמוד, לא לסמוך על מה שהמוכר אומר על עצמו אלא מה אומרים עליו הקונים. למשל: אם יש מוכר ללא יכולת לקבל משוב עליו, אסור לקנות ממנו כלום. יש הרבה יותר ללמוד רק הבאתי דוגמא. יש לי יותר מ 60 חבילות בלי אף זיוף - מה שקניתי זה מה שקיבלתי.
  • 1.
    נחום 04/03/2015 16:20
    הגב לתגובה זו
    המניה זינקה ואז נפלה. דישדשה חודשים ואז התחילו להגיע הדוחות המפוצצים ותראו איפה היא היום. 110% על המחיר ביום הראשון של המסחר ו280% מהשפל. בקיצור זה הזמן לאסוף.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.