מבטיחה ומקיימת: מודיס הורידה את דירוג קרנות החילוץ; התחזית שלילית

בסוכנות אמרו שיבחנו את דירוגן של ה-ESM וה-EFSF לאחר הורדת הדירוג של צרפת; "הם מתעלמים מהמחוייבות הפוליטית ומבנה ההון"
דניאל פליישר | (3)

שירות המשקיעים של סוכנות הדירוג מודיס הודיע כי הדירוג של שני מנגנוני החילוץ של אירופה, ה-ESM וה-EFSF, נחתכו ל-Aa1 מרמה של Aaa ברקע להורדת דירוגה של צרפת בתחילת נובמבר.

הסוכנות אמרה כי הורדת הדירוג של מוסד הייצוב הפיננסי האירופי (EFSF) ושל מנגנון הייצוב האירופי (ESM), אשר נוצרו על מנת להתמודד עם משבר החובות על ידי אספקת סיוע פיננסי למדינות גוש האירו הנמצאות בקשיים, נפגעה בשל המתאם של המנגנונים הללו לתומכים הפיננסים הגדולים שלהם.

כאמור, בתחילת חודש נובמבר מודיס הורידה את דירוגה של צרפת ונטלה ממנה את דירוגה המושלם של Aaa. כעת הכלכלה השנייה בגודלה באירופה מדורגת Aa1, בעיקר בשל חוסר הוודאות הנוגע לתקציב הפיסקלי והדרדרות בתנאים הכלכליים.

"הגישה של מודיס היא שיש מתאם גבוה מבחינת סיכון אשראי בין הגופים שתומכים במנגנונים הללו ותואם את ההערכה המחודשת למשבר החובות בגוש האירו בשל הקשרים המוסדיים, הכלכליים והפיננסים בין חברות האירו הגדולות", נכתב בהצהרת חברת הדירוג.

במודיס הותירו את תחזית האשראי של המנגנונים הללו על 'שלילי' כך שייתכן שנראה הורדת דירוג נוספת במידה ומכתיבי המדיניות באירופה לא יצליחו להגיע לתנאים המתאימים לצורך הורדת נטל החובות במדינות שנמצאות במשבר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מגדל קלפים מטופש !! 01/12/2012 12:22
    הגב לתגובה זו
    יש פה אבטלה עצומה בכל העולם וגירעונות עתק מה לא ברור בדיוק ??? כל יום עוד מפוטרים בכל העולם ובארץ,סגירה של חברות ,תספורות והסדרי חוב , והכל כדי לשמר שיטה ישנה שלא עובדת !!!! לצעירים בכל העולם אין עתיד , ולמבוגרים שוחקים את הפנסיות , 1929 חוזרת וכנראה גם מלחמה עולמית כלכלית וצבאית !!
  • 2.
    ברוך 01/12/2012 10:08
    הגב לתגובה זו
    כי הכל רמאות של כל האנליסטים בכל המקומות בעולם ביום ראשון אני מתרחק מהבורסה כמו מאש כי מה שלא תעשו יהיה לכם חור גדול בחשבון כדאי שתיזהרו ולא לנסות ליהיות חכמים יותר מדי
  • 1.
    מתי זה יתורגם כבר לירידות אצלינו? (ל"ת)
    עורבנית 01/12/2012 09:59
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.